..: V Kolíně vykolejil nákladní vlak – provoz na koridoru omezen :..

Vykolejené vozy nákladního vlaku 20.1.2010 ve stanici Kolín, foto: Lukáš Kohout (Nick) Kolín(Aktualizováno 14:30 - doplněny fotografie) Stanice Kolín se opět po krátké době stala včera ve 23:11 místem dalšího vykolejení, které v současnosti komplikuje provoz na trati 010. Nákladní vlak dopravce ČD Cargo vezoucí uhlí do chvaletické elektrárny vjel na kusou kolej místní měnírny. Ihned po nehodě byla zastavena doprava na tratích 010 a 230 z Kolína na Kutnou Horu a Záboří nad Labem. Trať 230 na Havlíčkův Brod byla kolem půlnoci znovu otevřena a kolem třetí hodiny ranní byla zprovozněna i jedna traťová kolej z Kolína do Záboří nad Labem. Odklony se tak týkaly pouze nočních vlaků. V současné chvíli jsou nahrazeny vlaky regionální vlaky v úseku Kolín – Záboří nad Labem autobusy. Vybrané rychlíky mezi Pardubicemi a Kolínem zastavují v Záboří nad Labem pro výstup a nástup cestujících. Na místo nehody vyrazil i náš zpravodaj, a proto vám přinášíme další podrobnosti z místa nehody a opatření v osobní dopravě.

Náš zpravodaj se na místo nehody vydal ještě v noci, aby zjistil aktuální stav. Podle jeho slov došlo k nehodě v místě, kde odbočuje vlečka do měnírny a na složiště kolejových polí ze spojky nákladního nádraží s tratí 010. Právě na tuto vlečku nákladní vlak vjel. Lokomotiva sice nevykolejila, ale takové štěstí již nemělo dalších 7 vozů, které poškodily i sloup trolejového vedení. Před 3. hodinou ranní do Kolína dorazil nehodový vlak s jeřábem. V současné chvíli se pracuje na odklízení následků nehody. První přišla ke slovu ženijní technika – vyprošťovací tank VT-55A, který se snaží do sebe zaklíněné vozy od sebe oddělit. Jeřáb nehodového vlaku stále čeká na svou příležitost. Podle Drážní inspekce se škoda odhaduje na 1,2 miliónu korun. Lokomotiva minula pravděpodobně návěst zakazující jízdu, přesné důvody ale zatím DI zkoumá; může se jednat o chybu strojvedoucího, který nebyl při nehodě zraněn, nebo o selhání techniky.

Opatření v dopravě

Většina nočních vlaků jela odklonem – EN 476 a EN 477 přes Havlíčkův Brod, R 441 přes Sadskou, Nymburk, Chlumec nad Cidlinou do Pardubic, R 409 a R 471 z Kolína přes Chlumec nad Cidlinou do Pardubic. Vlaky R 470, R 440 a R 408 měly jet odklonem zcela mimo stanici Kolín, avšak nakonec byl veden odklonovou trasou pouze R 440, zbylé dva vlaky již projely postiženým místem. Situaci neusnadnila ani skutečnost, že rakouské lokomotivy řady 1216.2 nemohou vést vlak po žádné z odklonových tras, a je tak nutná další lokomotiva na přípřeži, jak se tomu stalo u vlaku EN 476, který byl v trase přes Havlíčkův Brod veden přípřežní lokomotivou řady 363.

Osobní vlaky jsou v úseku Kolín – Záboří nad Labem odřeknuty, pro obsluhu mezilehlých zastávek (Kolín dílny, Starý Kolín) jsou osobní vlaky nahrazeny dvěma linkami autobusů náhradní dopravy. Náhradní doprava za osobní vlaky je organizována následovně:

  • Ve stanici Záboří nad Labem zastavují rychlíky ramene Praha - Brno a Praha - Olomouc - Luhačovice/Vsetín - Horní Lideč pro přestup projíždějících cestujících.
  • První linka odjíždí z Kolína/Záboří nad Labem patnáct minut před pravidelným odjezdem osobního vlaku a navazuje v cílové stanici (Záboří nad Labem/Kolín) na osobní vlaky.
  • Druhá linka vyčká v Kolíně/Záboří nad Labem příjezdu osobního vlaku a v cílové stanici (Záboří nad Labem/Kolín) přípoj na osobní vlak již zajištěn není.

Nehoda si vyžádala i omezení na trati 060, kde jsou z důvodu nedostatku elektrických jednotek nasazeny motorové vozy.

Aktualizace 21. 1. 18:00

V 18 hodin byl obnoven provoz v obou traťových kolejích. NAD za osobní vlaky je zrušena. Vlaky by místem měly projíždět již bez zpoždění.

Fotogalerie z místa nehody

"Dráteníci" opravují stržené trolejové vedení nad 2. traťovou kolejí, foto: Lukáš Kohout (Nick) Pohled na vlak od 7. vozu, "dráteníci" opravují pokácený stožár trolejového vedení, foto: Lukáš Kohout (Nick) Detail vykolejených podvozků 6. a 7. vozu společně s inkriminovanou výkolejkou, foto: Lukáš Kohout (Nick) První pokus o oddělení zaklesnutých vozů - neúspěšný pro závadu na tažném laně, foto: Lukáš Kohout (Nick) Vyprošťovací tank VT-55A, příprava silnějšího lana, foto: Lukáš Kohout (Nick) Pod sněhem jsou opravdu koleje, lokomotiva na nich "sedí" všemi nápravami, foto: Lukáš Kohout (Nick) Pohled od lokomotivy na 2 připojené vozy a zbytky z utržených a vykolejených vozů, foto: Lukáš Kohout (Nick) Válečná porada před dalším postupem vyprošťování. Přejezd je přes trať 230., foto: Lukáš Kohout (Nick) Utržené a vybočené vozy. V pozadí se intenzivně pracuje na opravě trolejového vedení., foto: Lukáš Kohout (Nick) Vykolejené vozy 3 a 4. Jeden z vozů vybočil až do průjezdného profilu 2. traťové koleje., foto: Lukáš Kohout (Nick) Detail vybočeného 4. vozu., foto: Lukáš Kohout (Nick) Detail vybočeného 4. vozu s částmi čela z 3. vozu, foto: Lukáš Kohout (Nick) Vykolejené vozy téměř povalily stožár trolejového vedení., foto: Lukáš Kohout (Nick) Vozy 4 a 5. Z kolejového svršku v tomto místě zbyla jen směs štěrku, dřevěných třísek a zohýbaných kolejnic., foto: Lukáš Kohout (Nick) Druhý podvozek 2. vozu zůstal na kolejích, stejně jako celá lokomotiva., foto: Lukáš Kohout (Nick) Přípravy na odtržení zaklesnutého 3. vozu, foto: Lukáš Kohout (Nick) Zaklesnuté vozy 3 a 4., foto: Lukáš Kohout (Nick) Utržené spřáhlo u 2. vozu., foto: Lukáš Kohout (Nick) Zaklesnuté vozy 6 a 7., foto: Lukáš Kohout (Nick) V popředí 6. vůz, v pozadí pátý., foto: Lukáš Kohout (Nick) "Dráteníci" vynakládají maximální možné úsilí pro co nejrychlejší opravu trolejového vedení. V popředí 7. vůz, v pozadí vybočený 4. vůz až do 2. traťové koleje., foto: Lukáš Kohout (Nick) Celková situace pohledem směrem od měnírny., foto: Lukáš Kohout (Nick) Celková situace pohledem z trati 230, foto: Lukáš Kohout (Nick) Celková situace pohledem z trati 230, foto: Lukáš Kohout (Nick) Celková situace pohledem od 7. vozu, foto: Lukáš Kohout (Nick)

Situační mapka místa nehody


Zobrazit místo na větší mapě

Nick Poslat mail autorovi | 20.1.2010 (1:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
21.01.2010 (10:12)  
pro: Karle Farkači, budu opakovat otázku, jak by mělo to zabezpečovací zařízení fungovat?
Nejsem Karel Farkač, ale mělo by fungovat stejně, jako např. systém INDUSI (Induktive Zugsicherung) v německy hovořících zemích. Ten jen neukazuje barvičky, ale pomocí rezonančních magnetů (500, 1000, 2000 Hz) v kolejích může přímo zasáhnout do brzdového systému. K úplnému zabezpečení je ovšem ještě dodržet i zásadu "prokluzových vzdáleností", aby i projetí za návěstidlo s návěstí stůj (které odchytí 2000 Hz magnet u návěstidla) neskončilo ve vlakové cestě jiného vlaku.
Jízda např. na přivolávací návěst je pak zajištěna restriktivními opatřeními (max. 30 km/h a nutnost potvrzení "befehl" včetně houkačky v kabině). Čili nejde to udělat omylem, jen úmyslně.
Něco podobného (s omezeními funkčnosti vynucenými nikoli bodovým, ale liniovým charakterem kódování) má ve funkci i Mirel.
registrovaný uživatel Bakiy 
21.01.2010 (10:09)  
S FRKem musim souhlasit. Zabezpecovaci zarizeni by pri projeti navesti "stuj" melo okamzite reagovat a vlaku, ktery projel dat pokyn "zastav". Je jasny, ze vlak nezastavi hned, ale kdyby takyvy pokyn dostal (v dokonalejsim systemu by na nej i zareagoval), tak by ta "hromada" mohla byt mensi. Je samozrejme, ze v teto situaci musi dostat takovy pokyn i vsechny ostatni (jedouci i stojici) vlaky v bezprostrednim okoli a to (i) jinak, nez "spadnutim" navestidla. Kde u nas neco takoveho funguje? Jsou-li takova mista, tak jich opravdu mnoho neni. A pak opravdu nemame zabezpecovaci zarizeni, ale pouze signalni soustavu. Ikdyz pomerne dokonalou...
editor nebo admin ŽP JRtrain  mail  
21.01.2010 (9:04)  
v mediích sice citují člověka, který tomu rozumí, nebo by měl, ale je to tam naspáno taky blbě, ona ta výkolejka rozhodně není kvuli projetí toho nákladu, naopak, proti ujetí vozidel z té vlečky či co to tam je za kolej
registrovaný uživatel HonzaK 
20.01.2010 (22:28)  
karosa - Promiň na Idnes je pouze citace člověka, který tomu rozumí 100x více jak my všichni tady dohromady, který má na starosti vyšetřování této nehody...
20.01.2010 (19:34)  
AD karosa sorry ale mám neodbytný pocit že této problematice rozumím o něco více než vy. Ale citovat zde doslova jednotlivá ustanovení předpisů a norem oprvadu nehodlám.
registrovaný uživatel karosa  mail  
20.01.2010 (17:49)  
honzak, j.prúša: koukám, že oba věříte všemu, co se v kde napíše , anebo řekne, v novinách a televizích..., zejména v tak pochybných plátcích, jako je iDnes, Novinky, TV Nova a podobné.
20.01.2010 (17:22)  
LVZ reaguje na návěst stůj v okamžiku, kdy vlak vstoupí do K. O. Který je návěstidlem zakončen, čili s předstihem. DI bude mít dost práce. Pokud jde o neodrušené lokomotivy s pulsní regulací, tedy úplně všechny, ať už jsou pro provoz v ČR homologovány, nebo ne: Pokud by se důsledně realizoval vynález, popsaný v PV 2008 - 601, problém by přestal existovat,protože jakékoli rušení by absolutně nemělo šanci proniknout na vinutí kolejového relé, nebo elektronický snímač a pokud by u takovéhoto vozidla, či vlaku došlo k jednostranné ztrátě kontaktu kolo/kolejnice, spadl by postižený K. O. okamžitě do poruchového stavu.
20.01.2010 (17:01)  
PES38: Je otázka, jestli se rozjížděl z ranžíru. Jestli jel Kolínem durch, mohl tam mít už o poznání větší rychlost.
registrovaný uživatel Theo 
20.01.2010 (16:08)  
Hlavní zabezpečení trati na Záboří při nežádoucím výjezdu z obvodu nákl. nádraží je výhybka č.4, která byla správně do odvratu. Výkolejka naopak chrání jízdu vlaků z/do nákl. nádraží po koleji 38a proti nežádoucímu výjezdu z obvodu SŽDC a měnírny (byla projeta v opačném směru její funkce) a nemá proto na zabezpečení jízdy vlaků po hlavní trati do Záboří žádný vliv. Mohlo by se uvážit pouze její vhodnější umístění na koleji z měnírny.
20.01.2010 (15:47)  
jeffer) Nejsem expert přes ZabZař, ale něco mi řáký, že ZZ je tu od toho, aby vlak zastavilo, ne, aby dopadl při vykolejení mimo profil jiné dráhy... Otázka je, proč s tím 2000tunovým kolosem to údajnou červenou projel – myslel, že dostane navolno, skočilo to tam nečekaně, zaspal, nedíval se... To, ať vyšetří DIČR.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko