..: V Kolíně vykolejil nákladní vlak – provoz na koridoru omezen :..

Vykolejené vozy nákladního vlaku 20.1.2010 ve stanici Kolín, foto: Lukáš Kohout (Nick) Kolín(Aktualizováno 14:30 - doplněny fotografie) Stanice Kolín se opět po krátké době stala včera ve 23:11 místem dalšího vykolejení, které v současnosti komplikuje provoz na trati 010. Nákladní vlak dopravce ČD Cargo vezoucí uhlí do chvaletické elektrárny vjel na kusou kolej místní měnírny. Ihned po nehodě byla zastavena doprava na tratích 010 a 230 z Kolína na Kutnou Horu a Záboří nad Labem. Trať 230 na Havlíčkův Brod byla kolem půlnoci znovu otevřena a kolem třetí hodiny ranní byla zprovozněna i jedna traťová kolej z Kolína do Záboří nad Labem. Odklony se tak týkaly pouze nočních vlaků. V současné chvíli jsou nahrazeny vlaky regionální vlaky v úseku Kolín – Záboří nad Labem autobusy. Vybrané rychlíky mezi Pardubicemi a Kolínem zastavují v Záboří nad Labem pro výstup a nástup cestujících. Na místo nehody vyrazil i náš zpravodaj, a proto vám přinášíme další podrobnosti z místa nehody a opatření v osobní dopravě.

Náš zpravodaj se na místo nehody vydal ještě v noci, aby zjistil aktuální stav. Podle jeho slov došlo k nehodě v místě, kde odbočuje vlečka do měnírny a na složiště kolejových polí ze spojky nákladního nádraží s tratí 010. Právě na tuto vlečku nákladní vlak vjel. Lokomotiva sice nevykolejila, ale takové štěstí již nemělo dalších 7 vozů, které poškodily i sloup trolejového vedení. Před 3. hodinou ranní do Kolína dorazil nehodový vlak s jeřábem. V současné chvíli se pracuje na odklízení následků nehody. První přišla ke slovu ženijní technika – vyprošťovací tank VT-55A, který se snaží do sebe zaklíněné vozy od sebe oddělit. Jeřáb nehodového vlaku stále čeká na svou příležitost. Podle Drážní inspekce se škoda odhaduje na 1,2 miliónu korun. Lokomotiva minula pravděpodobně návěst zakazující jízdu, přesné důvody ale zatím DI zkoumá; může se jednat o chybu strojvedoucího, který nebyl při nehodě zraněn, nebo o selhání techniky.

Opatření v dopravě

Většina nočních vlaků jela odklonem – EN 476 a EN 477 přes Havlíčkův Brod, R 441 přes Sadskou, Nymburk, Chlumec nad Cidlinou do Pardubic, R 409 a R 471 z Kolína přes Chlumec nad Cidlinou do Pardubic. Vlaky R 470, R 440 a R 408 měly jet odklonem zcela mimo stanici Kolín, avšak nakonec byl veden odklonovou trasou pouze R 440, zbylé dva vlaky již projely postiženým místem. Situaci neusnadnila ani skutečnost, že rakouské lokomotivy řady 1216.2 nemohou vést vlak po žádné z odklonových tras, a je tak nutná další lokomotiva na přípřeži, jak se tomu stalo u vlaku EN 476, který byl v trase přes Havlíčkův Brod veden přípřežní lokomotivou řady 363.

Osobní vlaky jsou v úseku Kolín – Záboří nad Labem odřeknuty, pro obsluhu mezilehlých zastávek (Kolín dílny, Starý Kolín) jsou osobní vlaky nahrazeny dvěma linkami autobusů náhradní dopravy. Náhradní doprava za osobní vlaky je organizována následovně:

  • Ve stanici Záboří nad Labem zastavují rychlíky ramene Praha - Brno a Praha - Olomouc - Luhačovice/Vsetín - Horní Lideč pro přestup projíždějících cestujících.
  • První linka odjíždí z Kolína/Záboří nad Labem patnáct minut před pravidelným odjezdem osobního vlaku a navazuje v cílové stanici (Záboří nad Labem/Kolín) na osobní vlaky.
  • Druhá linka vyčká v Kolíně/Záboří nad Labem příjezdu osobního vlaku a v cílové stanici (Záboří nad Labem/Kolín) přípoj na osobní vlak již zajištěn není.

Nehoda si vyžádala i omezení na trati 060, kde jsou z důvodu nedostatku elektrických jednotek nasazeny motorové vozy.

Aktualizace 21. 1. 18:00

V 18 hodin byl obnoven provoz v obou traťových kolejích. NAD za osobní vlaky je zrušena. Vlaky by místem měly projíždět již bez zpoždění.

Fotogalerie z místa nehody

"Dráteníci" opravují stržené trolejové vedení nad 2. traťovou kolejí, foto: Lukáš Kohout (Nick) Pohled na vlak od 7. vozu, "dráteníci" opravují pokácený stožár trolejového vedení, foto: Lukáš Kohout (Nick) Detail vykolejených podvozků 6. a 7. vozu společně s inkriminovanou výkolejkou, foto: Lukáš Kohout (Nick) První pokus o oddělení zaklesnutých vozů - neúspěšný pro závadu na tažném laně, foto: Lukáš Kohout (Nick) Vyprošťovací tank VT-55A, příprava silnějšího lana, foto: Lukáš Kohout (Nick) Pod sněhem jsou opravdu koleje, lokomotiva na nich "sedí" všemi nápravami, foto: Lukáš Kohout (Nick) Pohled od lokomotivy na 2 připojené vozy a zbytky z utržených a vykolejených vozů, foto: Lukáš Kohout (Nick) Válečná porada před dalším postupem vyprošťování. Přejezd je přes trať 230., foto: Lukáš Kohout (Nick) Utržené a vybočené vozy. V pozadí se intenzivně pracuje na opravě trolejového vedení., foto: Lukáš Kohout (Nick) Vykolejené vozy 3 a 4. Jeden z vozů vybočil až do průjezdného profilu 2. traťové koleje., foto: Lukáš Kohout (Nick) Detail vybočeného 4. vozu., foto: Lukáš Kohout (Nick) Detail vybočeného 4. vozu s částmi čela z 3. vozu, foto: Lukáš Kohout (Nick) Vykolejené vozy téměř povalily stožár trolejového vedení., foto: Lukáš Kohout (Nick) Vozy 4 a 5. Z kolejového svršku v tomto místě zbyla jen směs štěrku, dřevěných třísek a zohýbaných kolejnic., foto: Lukáš Kohout (Nick) Druhý podvozek 2. vozu zůstal na kolejích, stejně jako celá lokomotiva., foto: Lukáš Kohout (Nick) Přípravy na odtržení zaklesnutého 3. vozu, foto: Lukáš Kohout (Nick) Zaklesnuté vozy 3 a 4., foto: Lukáš Kohout (Nick) Utržené spřáhlo u 2. vozu., foto: Lukáš Kohout (Nick) Zaklesnuté vozy 6 a 7., foto: Lukáš Kohout (Nick) V popředí 6. vůz, v pozadí pátý., foto: Lukáš Kohout (Nick) "Dráteníci" vynakládají maximální možné úsilí pro co nejrychlejší opravu trolejového vedení. V popředí 7. vůz, v pozadí vybočený 4. vůz až do 2. traťové koleje., foto: Lukáš Kohout (Nick) Celková situace pohledem směrem od měnírny., foto: Lukáš Kohout (Nick) Celková situace pohledem z trati 230, foto: Lukáš Kohout (Nick) Celková situace pohledem z trati 230, foto: Lukáš Kohout (Nick) Celková situace pohledem od 7. vozu, foto: Lukáš Kohout (Nick)

Situační mapka místa nehody


Zobrazit místo na větší mapě

Nick Poslat mail autorovi | 20.1.2010 (1:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
21.01.2010 (17:53)  
I když INDUSI - jakýkoli typ takovéhoto zařízení zaúčinkuje při selhání lidského činitele před návěstí zakazující jízdu, tak prostě vlak jedoucí jen rychlostí 50 km/h na dráze dlouhé 50 metrů, na rozdíl od osobnímo auto na suché vozovce nezastaví...

Jsem ai nevšiml. U tratí a vozidel vybavených systémem Indusi se dostanete 50 metrů k návěstidlu v poloze Stůj maximální rychlostí 25 km/h.
21.01.2010 (17:26)  
Miroslav Zikmund:
zastaví INDUSI vlak, jehož strojvedoucí nerespektoval návěst stůj na příslušném návěstidle, pokud strojvedoucí "obsluhuje tlačítko INDUSI" ? Mám dojem že nezastaví.
Záleží, co si představujete pod pojmem "obsluhuje tlačítko INDUSI". Pokud myslíte tlačítko "PZB Befehl", které se smí obluhovat zcela VÝJIMEČNĚ na ROZKAZ výpravčího (proto "befehl") tak to mu dovolí odjet rychlostí 30 km/h za ukrutného řevu houkačky v kabině, takže to nejde udělat OMYLEM nebo CHYBOU, ale pouze ÚMYSLNĚ. Ale proti takovému ÚMYSLU není prostě obrany (přinejhorším si to indusi vypne úplně) a doufám, že v případě nehody v Kolíně o úmyslu nemluvíme!!!
Mimochodem, on LVZ by ho při mačkání bdělosti nechal na červenou taky dojet až do Řečan :) Ale to jinak řešit nejde, pokud chceme zachovat možnost odjet na přivolávačku nebo rozkaz kolem neobsluhovaného návěstidla, to není chyba funkcionality systému.
I když INDUSI - jakýkoli typ takovéhoto zařízení zaúčinkuje při selhání lidského činitele před návěstí zakazující jízdu, tak prostě vlak jedoucí jen rychlostí 50 km/h na dráze dlouhé 50 metrů
INDUSI vás rozhodně nenechá jet 50 m před návěstidlem s návěstí stůj rychlostí 50 km/h - a schválně mluvím o prokluzové vzdálenosti, která zachrání spoustu dalších průšvihů (i když samozřejmě ne úplně všechno).
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
21.01.2010 (16:02)  
U nákladu o hmotnosti 2 000 tun bych se i při použití rychlobrzdy ani při I. způsobu brzdění z rychlosti 30 km/h před vlak do vzdálenosti 100 metrů nepostavil s tím, že to strojvedoucí ubrzdí ...
A to já asi jo. Pokud by to byly nové vozy, třeba nové kontejneráky Metransu.
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
21.01.2010 (15:52)  
ad Ziki: INDUSI by si s tím asi poradilo. Pokud jel jak závodník (a to asi ano), tak při minutí odjezdového návěstidla potvrdil Výstrahu tlačítkem Wachsam. Následně je mu hlídáno snížení rychlosti pod 55 km/ (nebylo potřeba) a nebo nezvýšení rychlosti nad 55 km/h (nebylo dosaženo). 250 metrů před návěstidlem je další magnet, který hlídá rychlost přibližování se vlaku k návěstidlu. Tuším, že u tohoto dost málo obrzděného vlaku je nájezdová rychlost na aktívní magnet 35 km/h. Jede - li rychleji, okamžitě odchází do brzdy a zastavuje ještě před návěstidlem. Jede - li pomaleji, je modelována brzdící křivka, která končí tuším v rychlosti 20 km/h 100 metrů od návěstidla. Takže pokud by jel pomaleji jak 35 km/h, seklo by ho to někde ještě dost daleko před návěstidlem. A pokud by jel méně jak 20 km/h, chytil by ho magnet u návěstidla. Od návěstidla k výkolejce to měl 214 metrů, což by bezpečně zastavil nejen z rychlosti 20 km/h, ale domnívám se, že i ze čtyřicítky.
Tímto příspěvkem zde nehoruji pro Indusi v ČR. V Německu jej znám, používám a připadám si bezpečný (něco mě hlídá).
21.01.2010 (13:00)  
Raquel Santamaria : když tak hovoříte o INDUSI - zastaví INDUSI vlak, jehož strojvedoucí nerespektoval návěst stůj na příslušném návěstidle, pokud strojvedoucí "obsluhuje tlačítko INDUSI" ? Mám dojem že nezastaví.
I když INDUSI - jakýkoli typ takovéhoto zařízení zaúčinkuje při selhání lidského činitele před návěstí zakazující jízdu, tak prostě vlak jedoucí jen rychlostí 50 km/h na dráze dlouhé 50 metrů, na rozdíl od osobnímo auto na suché vozovce nezastaví...
U nákladu o hmotnosti 2 000 tun bych se i při použití rychlobrzdy ani při I. způsobu brzdění z rychlosti 30 km/h před vlak do vzdálenosti 100 metrů nepostavil s tím, že to strojvedoucí ubrzdí ...
21.01.2010 (11:59)  
To Ážetďák:máte pravdu že VZ zareaguje na návěst Stůj,nacházející se na konci obvodu,ale jak?Změnou světla na návěstním opakovači a houkačkou. Vše ostatní je na strojvedoucím,takže jak zareagoval ten v Kolíně je předmětem vyšetřování. A na lok.ř.122 není co odrušovat,je to klasika,stejnosměrka s odporovou regulací a sériovými motory.Takže DI,pokud zjití že návěstidlo bylo na Stůj( v Kolíně by to neměl být problém) pouze zjistí jak strojvedoucí reagoval-kdy začal brzdit,jakou jel rychlostí a podobně.
registrovaný uživatel rpet  mail  
21.01.2010 (11:59)  
diky za vysvetleni, uz jsem se obaval o sve dusevni zdravi -:)
registrovaný uživatel rpet  mail  
21.01.2010 (11:29)  
to JRtrain:moc se omlouvam, uz jsem vic, jak dvacet let z oboru venku, ale. vykolejka DO kuse koleje?? matne si pamatuju, ze vykolejka by mela byt Z kuse [odstavne, manipulacni, ci jakekoliv jine] koleje, to je prece smysl te ochrany?? a nebo uz jsem tak starej, ze jsem vsechno zapomnel?? IMHO, vsechno je mozny...
registrovaný uživatel rpet  mail  
21.01.2010 (11:24)  
Karel Farkac to asi mysli dobre. u nas, na homogenizacni drtirne, kde jsem jako zabezpecovak pracoval [wssb II. generace], jsme na rostech meli indukcni magnety, kterejma se brzdili LH vozy, pokud nestacil vykon loko, ktera sunula [26EM1]. slo tam o situaci, kdy fira musel soupravu rozjet, neb najezd k rostum byl v prevyseni. pak byl rad za kazdej metr, kterej dostal k dobru...
registrovaný uživatel rpet  mail  
21.01.2010 (11:02)  
mozna koukam na ty fotky spatne, ale... nemela ta vykolejka poslat vozy na druhou stranu?? usuzuju tak POUZE podle fotek, ale i tak... veksle je po hrotu prava z odbocky, vykolejka sedi spravne od srdce veksle ven, tedy na pravou. a vsechny vozy jsou naskladany vlevo?!? a jak to projela lokomotiva plus dva vozy?? to ani nevyskocily z temene?? to jsem tedy jelen...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko