Kolín — (Aktualizováno 14:30 - doplněny fotografie) Stanice Kolín se opět po krátké době stala včera ve 23:11 místem dalšího vykolejení, které v současnosti komplikuje provoz na trati 010. Nákladní vlak dopravce ČD Cargo vezoucí uhlí do chvaletické elektrárny vjel na kusou kolej místní měnírny. Ihned po nehodě byla zastavena doprava na tratích 010 a 230 z Kolína na Kutnou Horu a Záboří nad Labem. Trať 230 na Havlíčkův Brod byla kolem půlnoci znovu otevřena a kolem třetí hodiny ranní byla zprovozněna i jedna traťová kolej z Kolína do Záboří nad Labem. Odklony se tak týkaly pouze nočních vlaků. V současné chvíli jsou nahrazeny vlaky regionální vlaky v úseku Kolín – Záboří nad Labem autobusy. Vybrané rychlíky mezi Pardubicemi a Kolínem zastavují v Záboří nad Labem pro výstup a nástup cestujících. Na místo nehody vyrazil i náš zpravodaj, a proto vám přinášíme další podrobnosti z místa nehody a opatření v osobní dopravě.
Náš zpravodaj se na místo nehody vydal ještě v noci, aby zjistil aktuální stav. Podle jeho slov došlo k nehodě v místě, kde odbočuje vlečka do měnírny a na složiště kolejových polí ze spojky nákladního nádraží s tratí 010. Právě na tuto vlečku nákladní vlak vjel. Lokomotiva sice nevykolejila, ale takové štěstí již nemělo dalších 7 vozů, které poškodily i sloup trolejového vedení. Před 3. hodinou ranní do Kolína dorazil nehodový vlak s jeřábem. V současné chvíli se pracuje na odklízení následků nehody. První přišla ke slovu ženijní technika – vyprošťovací tank VT-55A, který se snaží do sebe zaklíněné vozy od sebe oddělit. Jeřáb nehodového vlaku stále čeká na svou příležitost. Podle Drážní inspekce se škoda odhaduje na 1,2 miliónu korun. Lokomotiva minula pravděpodobně návěst zakazující jízdu, přesné důvody ale zatím DI zkoumá; může se jednat o chybu strojvedoucího, který nebyl při nehodě zraněn, nebo o selhání techniky.
Opatření v dopravě
Většina nočních vlaků jela odklonem – EN 476 a EN 477 přes Havlíčkův Brod, R 441 přes Sadskou, Nymburk, Chlumec nad Cidlinou do Pardubic, R 409 a R 471 z Kolína přes Chlumec nad Cidlinou do Pardubic. Vlaky R 470, R 440 a R 408 měly jet odklonem zcela mimo stanici Kolín, avšak nakonec byl veden odklonovou trasou pouze R 440, zbylé dva vlaky již projely postiženým místem. Situaci neusnadnila ani skutečnost, že rakouské lokomotivy řady 1216.2 nemohou vést vlak po žádné z odklonových tras, a je tak nutná další lokomotiva na přípřeži, jak se tomu stalo u vlaku EN 476, který byl v trase přes Havlíčkův Brod veden přípřežní lokomotivou řady 363.
Osobní vlaky jsou v úseku Kolín – Záboří nad Labem odřeknuty, pro obsluhu mezilehlých zastávek (Kolín dílny, Starý Kolín) jsou osobní vlaky nahrazeny dvěma linkami autobusů náhradní dopravy. Náhradní doprava za osobní vlaky je organizována následovně:
- Ve stanici Záboří nad Labem zastavují rychlíky ramene Praha - Brno a Praha - Olomouc - Luhačovice/Vsetín - Horní Lideč pro přestup projíždějících cestujících.
- První linka odjíždí z Kolína/Záboří nad Labem patnáct minut před pravidelným odjezdem osobního vlaku a navazuje v cílové stanici (Záboří nad Labem/Kolín) na osobní vlaky.
- Druhá linka vyčká v Kolíně/Záboří nad Labem příjezdu osobního vlaku a v cílové stanici (Záboří nad Labem/Kolín) přípoj na osobní vlak již zajištěn není.
Nehoda si vyžádala i omezení na trati 060, kde jsou z důvodu nedostatku elektrických jednotek nasazeny motorové vozy.
Aktualizace 21. 1. 18:00
V 18 hodin byl obnoven provoz v obou traťových kolejích. NAD za osobní vlaky je zrušena. Vlaky by místem měly projíždět již bez zpoždění.
Fotogalerie z místa nehody
Situační mapka místa nehody
Zobrazit místo na větší mapě
Jsem ai nevšiml. U tratí a vozidel vybavených systémem Indusi se dostanete 50 metrů k návěstidlu v poloze Stůj maximální rychlostí 25 km/h.
zastaví INDUSI vlak, jehož strojvedoucí nerespektoval návěst stůj na příslušném návěstidle, pokud strojvedoucí "obsluhuje tlačítko INDUSI" ? Mám dojem že nezastaví.
Záleží, co si představujete pod pojmem "obsluhuje tlačítko INDUSI". Pokud myslíte tlačítko "PZB Befehl", které se smí obluhovat zcela VÝJIMEČNĚ na ROZKAZ výpravčího (proto "befehl") tak to mu dovolí odjet rychlostí 30 km/h za ukrutného řevu houkačky v kabině, takže to nejde udělat OMYLEM nebo CHYBOU, ale pouze ÚMYSLNĚ. Ale proti takovému ÚMYSLU není prostě obrany (přinejhorším si to indusi vypne úplně) a doufám, že v případě nehody v Kolíně o úmyslu nemluvíme!!!
Mimochodem, on LVZ by ho při mačkání bdělosti nechal na červenou taky dojet až do Řečan :) Ale to jinak řešit nejde, pokud chceme zachovat možnost odjet na přivolávačku nebo rozkaz kolem neobsluhovaného návěstidla, to není chyba funkcionality systému.
I když INDUSI - jakýkoli typ takovéhoto zařízení zaúčinkuje při selhání lidského činitele před návěstí zakazující jízdu, tak prostě vlak jedoucí jen rychlostí 50 km/h na dráze dlouhé 50 metrů
INDUSI vás rozhodně nenechá jet 50 m před návěstidlem s návěstí stůj rychlostí 50 km/h - a schválně mluvím o prokluzové vzdálenosti, která zachrání spoustu dalších průšvihů (i když samozřejmě ne úplně všechno).
A to já asi jo. Pokud by to byly nové vozy, třeba nové kontejneráky Metransu.
PŠ
Tímto příspěvkem zde nehoruji pro Indusi v ČR. V Německu jej znám, používám a připadám si bezpečný (něco mě hlídá).
PŠ
I když INDUSI - jakýkoli typ takovéhoto zařízení zaúčinkuje při selhání lidského činitele před návěstí zakazující jízdu, tak prostě vlak jedoucí jen rychlostí 50 km/h na dráze dlouhé 50 metrů, na rozdíl od osobnímo auto na suché vozovce nezastaví...
U nákladu o hmotnosti 2 000 tun bych se i při použití rychlobrzdy ani při I. způsobu brzdění z rychlosti 30 km/h před vlak do vzdálenosti 100 metrů nepostavil s tím, že to strojvedoucí ubrzdí ...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.