Louny — Největší výrobce nákladních železničních vozů, LOSTR Louny, začne už v letošním roce vyrábět podskupiny pro lokomotivu Voith Maxima. Německý výrobce, sídlící v severoněmeckém Kielu, bude dodávat skříně, motory a hydrodynamické převodovky (rozvodnou LS 640 reU2 a nápravovou KBD 385), ve dvou nových halách české firmy budou vznikat rámy a podvozky, přičemž dodávku zbývajících komponent poptává výrobce u dalších subdodavatelů (není tak vyloučena ještě větší účast českého průmyslu na této zakázce). O tuto diesel-hydraulickou lokomotivu je zájem především v zemích na východ od ČR, Louny jsou tedy strategickou pozicí pro export do zemí určení. Do konce roku by měl být sestaven první český prototyp, v roce 2011 by pak měla následovat sériová výroba. V případě zvýšeného zájmu jsou firmy ochotny investovat do dalších výrobních prostor. Stabilizovaná, a v patřičné kvalitě prováděná výroba Maximy by mohla otevřít dveře rozšíření portfolia o další typy lokomotiv Voith.
Maxima je bezesporu jedinečným strojem a toto oznámení je znamením částečného návratu výroby šestikolových „mamutů“ do Česka. Jak čeští konstruktéři a technici uspějí s montáži této „laboratoře na kolech“ uvidíme v následujících měsících a letech. Dalším typem by se mohla stát posunovací Voith Gravita, čímž by se mohla stát finančně zajímavou i pro české soukromé dopravce. Byla by přímým konkurentem některých produktů českotřebovské továrny CZ LOKO, která se ale specializuje zejména na rekonstrukce starých typů. Pro lounský LOSTR je výhodou, že oba typy firmy Voith již podstoupily testy na ŽZO v Cerhenicích, tudíž stačí ve vývoji navázat tam, kde kielští technici skončili, a upravit stroje dle přání zákazníků.
Zdroj: FinančníNoviny.cz (ČTK)
Do Brna není o čem diskutovat, kdy Pendolino je o půlhodiny pomalejší než vyšeptalá Karosa po D1. Polepšení Ostravy o 55 min - to je blbost, protože kolikrát za den to dnes jede? Kdyby to jezdilo každou hodinu jako na budoucí VRT, tak Šimral pojede v noci a koupí si Maximu, aby ho nikde nemohl předjet NEx právě z důvodu vymlsané kapacity. Dneska jezdí do OVy v taktu vlaky systémově za 4 hodiny! Jelikož VRT bude hybrid, tak to bude za 2,5 hodiny, což je úspora hodinuapůl. Ovšem stejnou úsporu pocítí kraj Vysočina, kam se dnešní R hrabe 2,5hodiny a vyšeptalá Karosa po D1 hodinu deset.
A k nákladům (PŠ) pro laiky: Jsou dvě možnosti - rovnoběžně s Os nebo R? Na trati s traťovou 80-120 je to jasné - náklad stíhá trasu R, který při zastavování jede cestovní od 75 do 95. Os na dvokolejce s traťovou 100 jede s max. vypětím 50-55. Více na současném počtu zastávek umí jen Elefant při traťové 120, ale energeticky je to už zbytečně drahé.
Jsme tedy u problému hustoty Os vůči R/IC a z toho pak vidíme možné trasy nákladů. Když máme pouze jednu JEDINOU dvoukolejku z Čech na Moravu, která se všem líbí (vodorovná, občas i na 160), tak jsme v pytli s kapacitou. Náklady jako debilové taháme přes kopce (Žďár nad Sázavou) na 17 promile (Stejné jako kdybychom jezdili přes Železnou Rudu). Kdo na to nemá, či chce šetřit, jede pak v noci přes Třebovou nebo přes den přískokama jako na jednokolejce. Proto potřebujeme dostat lehké a rychlé osobní vlaky mimo.
Můj názor je dělat VRT přes Vysočinu, protože za těch 15 miliard navíc proti trase přes Litomyšl zlepším dostupnost (lepší než po D1 a D3) dvou krajů. Protože po té VRT poženu nejen nějaké ICE, ale Tauruse s pěti, či 380tku se šesti a třeba přes Znojmo do Vídně i Pendolino, které by konečně mohlo naklápět, jezdit na všech systémech a dokonce jet chvíli (20min) konstrukční rychlostí. V relaci Brno - ČBu by se ušetřila hodina a půl.
VRT mezi Prahou a Brnem se má stát jakýmsi zárodkem vysokorychlostní sítě u nás (jako byla D1 u dálnic), dále se má rozšiřovat směrem Plzeň do Německa (součástí je diskutovaný Berounský tunel) a na Vídeň se spíše (řekl bych) bude počítat se současnou tratí, která by se už dnes měla (alespoň z části) díky instalaci GSM-R zrychlit na 200 km/h. Trať 300 (Brno - Přerov) právě že vůbec není absurdní, nýbrž výborný plán. Jednak je potřeba tuhle zastaralou jednokolejku zrekonstruovat tak jak tak a zároveň je to ideální trasa (víceméně až do Nezamyslic kopíruje trasu R46) a v Přerově se napojuje na již koridorizovanou 270. VRT Ostrava - Praha je nesmysl, protože tudy už vede 3. TŽK a právě VRT Praha - Brno + 300 + 270 by současnou trasu měla nahradit. Takže VRT do Ostravy v dohledné době nebude, ale zrekonstruovaná (spíše znovupostavená) 300 na 230 km/h a 270 na 160 km/h (kde se rychlost taky nejspíš zvedne) je pro Ostravu i tak luxus.
Jenom bych k tomu dodal, že přes naše území by právě měly tranzitovat vlaky z Německa do Rakouska, a celkově by se mělo jednat o důležitý prvek evropské vysokorychlostní sítě.
BTW Současná ekonomická situace nemá s budoucími plány žádnou souvislost, proto se jí říká současná ;), takže tímto způsobem bych neuvažoval. Problém by mohl nastat, kdyby jsme se měli ke světlým zítřkům prožírat skrz třinácté důchody a podobně.
Kolik času bychom vlastně ušetřili např. z Brna hl. n do Prahy hl.n. oproti dnešnímu koridoru? Stálo by to opravdu za ty desítky mld? A pokud by se těch VRT stavělo více, tak to jistě i peněz spolyká víc. Jen tak odhadem si říkám, že VRT by se měly vyplatit na vzdálenost tak někde mezi krátkými a středními leteckými spoji (cca 300 - 500 km(?)). Ale připadne mi, že na to je naše republika dost malá.... Snad tak Praha - Ostrava? určitě Praha Bratislava, Bratislava - Praha - Berlín, Vídeň - Ostrava - Krakov ... Ale dost absurdně mi připadne plánovaná VRT Brno - Přerov. Zejména když (při dnešní ekonomické situaci) je těžko si představit, kdo by schválil pokračování této VRT dále do OV (aby to aspoň trošku dávalo smysl) paraleleně s novým koridorem z Přeova a s ještě novější dálnicí... No, snad mě odbonríci nasměrují do správných mezí... Díky.
Teda když vynechám, že kdybychom místo pětivozových rychlíků vozili třívozové, tak by jich objednatel mohl objednat ještě více.
Možná to ani nebude zapotřebí. Třeba se objeví nějaký soukromník, který se tu osobní dopravu pokusí trochu zhustit svým dvouhodinovým taktem. Čímž ale pochopitelně hne žlučí své "cargo divizi" :-)))
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.