..: Bezpečnost na nádražích :..

Brno hl. n., foto: Dennis Hübsch Je zima, za okny chumelí o sto šest a mně je ve vyhřátém bytě za klávesnicí počítače více méně příjemně. Ale zdaleka ne všichni na tom jsou tak dobře jako já – jsou i lidé, pro které je pojem „domov“ téměř cizí. Nemají kam jít, kam si uložit své věci, kde si dát horkou sprchu… Téměř každý už se s nimi setkal. Jaké mají možnosti? Omezený počet míst v azylových domech a útulnách. Zdaleka nepostačují pro všechny, kteří by pomoc potřebovali. Kam jít jinam? Tam, kde je relativně teplo, kde je nepřetržitý provoz – nádraží jsou, z jejich pohledu, zcela ideálním řešením. Ale je to řešení, které by bylo přijatelné pro všechny? To je každoročně opakující se problém. České dráhy jsou si toho vědomy a protože jej dosud nevyřešily, již v prosinci 2009 avizovaly, že posílí ostrahu vybraných nádraží a to zejména kvůli bezdomovcům, kteří se tam na zimu stahují, kazí image Českým drahám a obtěžují cestující. Dráhy slibují nápravu v blízké budoucnosti. Pojďme se podívat, jaká možná bude cesta česká a jak to vyřešili ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska.

Česko - do bezpečnosti na nádražích daleko

Zábřeh na Moravě, 151.014-8, foto: Johník K zamyšlení mne přivedla glosa Miroslava Macka, který, mimo jiné, píše: „V mém domovském městě (Zábřeh na Moravě, pozn. redakce) je nové nádraží: s prodejnou tiskovin, kde se tři lidé už mačkají, ovšem hala je velká, s dvěma oddělenými čekárnami. Po zakoupení jízdenky 1. třídy jsem zamířil do prázdné čekárny…tedy prázdné: na lavici se rozvaloval opilý bezdomovec a vstoupit se kvůli příšernému puchu nedalo. V druhé čekárně byli dva tři cestující zřejmě bez čichu a další páchnoucí bezdomovec. I šel jsem se zeptat na informace, co učiní: nic, nic, nic, neboť když zavolají policii, tak ta je vyvede ven a odjede a oni ihned zase zalezou dovnitř…i oněměl jsem nad službami Českých drah i policie, která mne ani nechrání, ani nepomáhá, ač platím daně jako mourovatý.

Počátkem prosince loňského roku České dráhy avizovaly, že připravují tendr na zajištění ostrahy svých nádraží. Zatím ale nevědí, jestli zakázku budou řešit jako celek a nebo zda jej rozdělí na dílčí části… Hovoří se ale o tom, že nechtějí v tomto případě využít služeb externích poradců, ale veřejnou soutěž zorganizuje jejich tým.

Na budovách a vlacích jsou ročně způsobeny škody za více než 20 milionů korun, což jsou náklady, které by mohly České dráhy využít jinde. Je nutno proto vybalancovat zadání tak, aby náklady na ostrahu nepřevýšily výrazně škody, kterým by bezpečnostní agentury mohly zabránit. Pro představu: 5 strážných na celodenní službu vyjde měsíčně zhruba na 350 tisíc korun. Ostraha se bude týkat samotných budov nádraží, ale i technických dep. Prioritou budou velká nádraží, ale seznam se zatím zpřesňuje.

Břeclav, 714.210-2, foto: Josef Petrák Zima a bezdomovci, vandalové a sprejeři – to nejsou jediné problémy. S nemalými problémy se potýká třeba Břeclav, kde v tichosti nabízejí své služby „kněžky lásky“ na vlakovém nádraží, aby měly na další dávku drog. V některých odstavených vozech, které České dráhy kvůli stáří už nepoužívají a které stojí jen pár minut chůze od hlavního nástupiště, se pořádají večírky, asi desítka vagonů, nad nimiž už jen chybí červená lucerna, dostala i svá jména. Projdete-li se kolem vozů za letního odpoledne, většina vrat rezavějících vozů je otevřena a vnitřní vybavení napovídá, že „nájemníci“ nejsou daleko – na zemi matrace, vedle stolek na něm starší pečivo, o kus dál boty, poskládané oblečení.

Znáte platné předpisy?

Připomeňme ale, jaké platí předpisy – Smluvní přepravní podmínky Českých drah pro veřejnou přepravu (SPPO). Všechna místa v obvodu stanic jsou veřejnosti nepřístupná s výjimkou prostor určených pro veřejnost. Prostory určené pro veřejnost jsou:

  • přístupné bez omezení (např. odbavovací prostor před pokladními přepážkami, informační centra atd.) k zakoupení dokladů, získání informací o přepravě apod.;
  • označené jako přístupné pouze s platným jízdním dokladem nebo zaplaceným poplatkem za samostatné využití přepravních prostor; tyto prostory musí být ve stanici řádně označeny.

Poplatek za samostatné využití přepravních prostor, lidově „vstupenka na nástupiště“, stojí 5,– Kč a platí dvě hodiny od vydání. Pokud necestujete a při kontrole se neprokážete platnou jízdenkou nebo vstupenkou na nástupiště, zaplatíte za porušení přepravních podmínek přirážku 500,– Kč a prostor musíte okamžitě opustit. Pokud přirážku zaplatíte na místě v hotovosti a nebo u pokladní přepážky do 15 dnů, bude přirážka snížena na 100 Kč.

Tábor, 363.077-9, foto: Václav Růžek Velitel Městské police Tábor Petr Svoboda před časem v rozhovoru pro Českou televizi, která se zajímala i o situaci bezdomovců na táborském nádraží, uvedl: „Běžnému člověku můžete uložit blokovou pokutu, tomuto člověku nemůžete prakticky nic.“ Je tedy na politicích, aby doplnili zákony a lidé, kteří na pokutu nemají, si ji museli odpracovat – třeba úklidem nádražních prostor. Ale takový příkaz by měli mít možnost dát přímo zasahující policisté, protože řešení přes soudy je zdlouhavé, soudní obsílky některým lidem nedoručitelné.

Británie - bezpečná nádraží

London Waterloo-East, 465197, foto: Payus Státní Britské železnice měly v minulosti problém se svými omezenými finančními zdroji. Po privatizaci a udělení koncesí se bezpečnost stala jednou z priorit. Soukromí dopravci měli přístup na kapitálové trhy a začali uskutečňovat řadu projektů zaměřených na bezpečnost cestujících. Zvýšená bezpečnost přilákala zpět ztracené řádně platící cestující, zvýšení příjmů pomohlo zaplatit další bezpečnostní opatření… I když čerpám z údajů asi deset let starých, pro České dráhy mohou být řešení novinkou.

Britské železnice společně s policií vyhodnotily, že cca 95 % lidí páchajících zločiny na železnici jsou cestující bez jízdenky. Klíčem k zajištění bezpečnosti zákazníků se tedy stal systém kontroly od vstupu na železnici až po její opuštění. Tak se jízdenkové turnikety, dříve považované za způsob obrany proti černým pasažérům, postupně staly hlavní zbraní ve válce proti vandalům a výtržníkům.

Dalším prvkem je fyzická přítomnost kontrolorů přímo v areálu nádraží. Bezpečnostní personál kontroloval jízdenky a sledoval výtržníky. Ke zmírnění obav také přispělo zřízení „míst pomoci“ na nádražích, kde nebyli přítomni kontroloři osobně. Cestující jednoduše stisknou nouzové nebo informační tlačítko a jsou spojeni do řídícího centra. Výsledky předčily očekávání. Došlo k:

  • 80% snížení projevu vandalismu,
  • 70% snížení zpoždění vlaků v souvislosti s výtržnostmi,
  • 60% snížení útoků na železnici,
  • 50% snížení počtu černých pasažérů,
  • zvýšení pocitu osobní bezpečnosti cestujících.

V oblasti působení Britské dopravní policie v jižní části Londýna klesla kriminalita o 17,5 %. Na některých nádražích po zavedení turniketů se výnosy z jízdného zvýšily až o 25 %.

Dalším prvkem pomáhajícím udržet provozovatelům železnice přehled o tom, co se děje v jejich areálech, jsou kamerové systémy. Menší nádraží jsou vybavena minimálně šesti kamerami, které pokrývají celý veřejně přístupný prostor a nepřetržitě monitorují pohyb cestujících. Videonahrávky jsou pak důkazním materiálem při případných soudních řízeních.

K ochraně vlaků v depech je zapotřebí zařízení pro zvýšenou ostrahu. V Británii se kromě výstavby vysokých plotů zřizují „virtuální“ ploty uvnitř dep, „magické oči“, které odhalují přítomnost narušitele.

Lze jen doufat, že výběrové řízení na ochrannou službu je jen prvním krokem Českých drah či Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) k tomu, abychom se na našich nádražích cítili příjemně a bezpečně. Věřím, že další opatření budou následovat.

Zdroje: Viditelný Macek, iHNed.cz, Sedmička.cz, České dráhy, James Abbot: Britské privatizované železnice usilují o bezpečnost na nádražích a ve vlacích


Vlad Poslat mail autorovi | 7.1.2010 (16:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Nechic  mail  
07.01.2010 (21:35)  
Jestli mohu přihodit trošku do mlýna:
Dnes jsem ztvrdnul hodinu v Bakově nad Jizerou, protože prostě přípojný rychlík na Tanvald zůstal v Neratovicích hrozně dlouho (prý porucha topení WTF?? ). Nebylo tam vubec nic, ani čekárna pořádně nefunguje, tak jsme tam jen v mrazu čekali. To na přestupní uzel je docela bída. A vubec ve vzdálenosti od koridoru kvalita klesá...V Turnově zase postávala přímo v hale banda cikánů a občas na někoho pokřikovala, taky to nikdo neřešil...
07.01.2010 (21:24)  
Můžu potvrdit že Ostrava-Svinov už je na tom lépe, čekal jsem v 3,30h na R 441 Excelsior. Na chvilku mi spadla hlava a za chvilku byl u mně frajer z ochranky. "Tady ale opravdu spát nemůžete pane!"
07.01.2010 (21:16)  
voitekk: Nedělal bych zase ČD, a.s. špatné ve všem. Soukromé firmy uklízejí nádražní budovy, podchody. Co Pont, ČD Centrum, trafiky, pekárny, nádražní restaurace, co reklamní plochy? Postupně se to rozvíjí a mění... .
07.01.2010 (20:36)  
Myslim že to neni neřešitelnej problém. To je stejný jako proč je na těch nádražích nepořádek když kdybych si najal týpka, resp. dva na střídačku co my budou každej den 2x8 hodin uklízet nádraží tak mě to vyjde na babku a mám uklizeno půl kilometru kolem budovy(když se pracuje:)) Securitáci sou gumy co dělaj za 40 korun hrubýho, to je defakto zadarmo. Tady je problém že dráhy nevyužívaj nádraží jako obchodní prostor, je to stejný jako letiště. Pronajmu pár obchodů v odbavovací hale, pár reklam na stěny, postavim parkoviště, pronajmu volný prostory na kaceláře a co já vim co eště. Takhle to funguje, viz hlavák v praze, jak to že dvacet let to nešlo, pak přišli italové a jde to, pošta, burger king, lékárna ...... Je to jenom o snaze a selskym rozumu nic víc...
Registrierter Benutzer Jurik 
07.01.2010 (19:52)  
kuchi: víceméně s vámi souhlasím, a těch vypatlanců se najde dost. Jen v jednom bodě, těch x set dalších lidí nic nekalého nepáchá, ať mají volný vstup, a pohyb, kdekoli kde je to dovoleno. Policie opravdu přijela, když šlo extrémně do tuhého. Jinak se "drobnostmi" neobtěžují. A to je problém. Bohužel, ale vyřešilo by to asi jedině najmutím armády policajtů, a jako za 1.republiky, na každém rohu chlupatý.

Ještě k tomu ekonomickému aspektu. Na službě pro veřejnost se asi moc vydělávat nedá. A taky uhlídat všech skoro 3000 nádraží/zastávek asi není reálné. Předpokládám, že na všech nádražích v ČR se to neděje. Ale disponovat prostředky tam, kde je to opravdu potřeba (kde se množí stížnosti cestujících, popřípadě kde je opakovaně páchána trestná činnost). Nedám 6 kamer a 5 chlápků denně někde na nádraží (příklad) Háj ve Slezsku, kde se nic neděje a chcíp tam pes, ale na užst. Ostrava-Svinov. A samozřejmě základem je podrobné zmapování terénu, a posléze spolupráce policie ČR, vlastníka/provozovatele dráhy ČD (SŽDC) a bezpečnostní agentury.
Registrierter Benutzer kuchi 
07.01.2010 (19:47)  
jurik:me to vysvetlovat nemusite, ja vim jak to chodi. A bohuzel neziju v idealnim svete a moc dobre vim ze jine reseni nez nasilne "vyhozeni" neexistuje. Pokud policie neprijede k nahlasene udalosti, je na miste podat stiznost.Pak se u nas akorat stezuje ze nic nefunguje ale kdyz se proti tomu ma ozvat tak sedi vsichni potichu v koute.
Ale podivejte se na to z te druhe stranky. Proc bych mel posluchat nejakeho Frantu Novaka jenom proto, ze ma na zadech napis security a v uchu sluchatko? A proc bych vubec mel nechat nejakeho Frantu at na me saha...
A argumentovat soukromym pozemkem, kdyz kolem me je dalsich x stovek lidi, kteri maji volny vstup...
Resenim by bylo zacit v CR konecne vymahat platne zakony (ne ze policie hrrrr oznami testy na alkohol ale pak za cely rok na ceste nepotkam ani jednoho policistu). U bezdomovcu to znamena vyhozovat klidne 30krat denne, ve dne v noci, oni by si za par dni nasli jine misto kde by se mohli vyspat
Korrespondent oder ŽP Mitglied Payus  mail  
07.01.2010 (19:42)  
Vlad: ale to je přesně o tom, co jsem Ti včera psal.

Nádraží ČD je soukromý objekt veřejnosti přístupný (podobně jako Tesco), takže zákrok policie je "na zavolání". Železniční policie jak ji známe z dřívějška neexistuje. Už je jen složka pořádkové policie, která má rajón podél celého železničního tělesa a bývá vyžádána na doprovod problematických vlaků. A jelikož si tesco zajistilo ochranku, tak nerozumím tomu, proč si ČD na významnější stanice taky nezajistí ochranku. Na Ostravsku se ale údajně blýská na lepší časy. Pro srovnání...v Británii je na nádraží taky něco jako ochranka...policie je ale poblíž,čili taky na zavolání.
Pokud má jízdenku a pracovník nádraží netrvá na tom, že ten člověk má být z haly vykázán, tak nebude...a divili byste se, kolik lidí tohle zkouší. přečkat noc v teple za deset kaček je výhodné ;-)

M.Zikmund:Někdo má toho v hlavě víc a koupí si jízdenku do zastávky, kam poslední vlak odjede ve 22hod. a první kolem 5hod...na přežití mu to stačí
A propo, když už by se museli někomu zodpovídat, podle jakého zákona toho "člověka" nacpali do vagonu? Pokud je nějakým způsobem závadový, měli jej právě naopak z přepravy "vyřadit"...i kdyby tvou verzi platnosti zákona uvítal snad každý policajt ;-)
07.01.2010 (19:32)  
JP,chio: Tak slovenští drážní policajti tam jsou od toho, aby Vám napařili pokutu za neoprávněný vstup do kolejiště, ale chtít po nich, aby vyhodili bezdomovce? No dovolte.
Vůbec mě zaráží, že na Slovensku tenhle problém vůbec znají. Měl jsem tu pochybnou čest trávit asi dvě hodiny v noci v Žilině a souhlas, je to na po.... A to se tam nějakej chlap ptal, kdy je jako hodlaj policajti vyvést ven a místní kasírka radši rychle zatáhla okno a nereagovala ani na trojí zabouchání na sklo. (po deseti minutách tam byli osožáci a chlapa buzerovali, cože mlátí na sklo, pochopitelně bezďáky nechaly chrápat a smrdět dál)
07.01.2010 (19:29)  
Payus : cestující bude "exportován" prvním vlakem jedoucím do stanice, kam mu jízdenka platí ... Na hlavnej stanici v Bratislavě přišli 10 minut před odjezdem vlaku směr Nové Zámky policisté, vzbudili držitele jízdenek do Vajnor a exportovali je z čekárny do vlaku ... Jak to bylo s exportem cestující ve Vajnorech z vlaku nevím ...

Je nutno proto vybalancovat zadání tak, aby náklady na ostrahu nepřevýšily výrazně škody, kterým by bezpečnostní agentury mohly zabránit.

Jsou–li škody za 20 milionů a ochranka celodenní služby 5 lidmi (asi míněno současně 5 osob ve službě) přijde měsíčně na 350 000, pak se těch 20 milionů "prohlídá" za necelých 58 měsíců. Takže na pěti stanicích (nebo depech) a co ta zbylá ...

Závěr očina ekonoma – škoda 20 milionů za rok je nižší výdaj než celodenně hlídat více než 5 objektů ... Kdyby místo 5 strážců byl jen jeden, tak se ohlídá objektů 25, čili pouze ona pověstná kapka v moři ...
07.01.2010 (19:24)  
V Č. Budějovicích je od začátku roku ochranka (dva starší muži podivného vzhledu). Nádraží prochází a bezdomovci zmizeli a že jich bylo hodně. Též různá individua se přestaly vyskytovat a cestující se již neštítí sezení na lavičkách.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko