..: Nehoda v Helsinkách – Vlak vjel až do hotelu :..

Helsinky-nehoda, foto: Karl Vilhjalmsson, HBL Helsinky — Vlak InterCity Finských železnic (VR) narazil v pondělí 4. 1. 2010 v ranních hodinách přímo na hlavním nádraží v Helsinkách do budovy hotelu Holiday Inn krátce poté, co mu selhaly brzdy a samovolně se rozjel směrem ke konci staniční koleje. Stále není zřejmé, co závadu způsobilo. Došlo jen k jednomu lehčímu zranění personálu VR, cestující byli varování a odvedeni od místa „průjezdu“ vlaku. Vlak Intercity číslo 71 (Helsinki - Kajaani/Kajana) byl tvořen původně lokomotivou a osmi patrovými vozy. Během jízdy do stanice Pasila/Böle v cca čtvrt na devět ráno místního času v okolí Fågelsången (cca kilometr od výchozí stanice Helsinky) ale nastaly problémy. Když lokomotiva brzdila, oddělily se ze zatím nezjištěných příčin od soupravy čtyři dvoupatrové vozy pro vlaky InterCity. Ty se následně, nikým neřízeny, rozjely z kopce dolů směrem rovnou do stanice.

Helsinky-nehoda, foto: Timo Jaakonaho/Lehtikuva, HBL Vozy projely okolo jednoho z nástupišť, na jehož konci přeskočily betonové zarážedlo a zastavily se až nárazem přímo do vstupní haly hotelu a konferenčního sálu, který byl naštěstí prázdný. Ve vlaku byli v okamžiku nárazu pouze tři drážní zaměstnanci, kteří ale stihli předtím zalarmovat zaměstnance stanice a ti vyklidili nástupiště, kam byl nebrzdící vlak nasměrován. Lehké zranění ruky se přihodilo právě jednomu ze zaměstnanců ve vlaku, mimo něj nebyl zraněn nikdo. Cestující ve stanici byli navíc včas varováni, aby se nepřibližovali k vjíždějícímu vlaku ještě předtím, než došlo k samotné nehodě.

Následky jsou nemalé. Nástupiště 13 bylo vybráno záměrně, neboť je vybaveno betonovým zarážedlem, které mělo zastavit jedoucí vozy. Ty ho však přeskočily a během nárazu do hotelové zdi vyšplhaly až do výše třetího patra. Rychlost nárazu se sice odhaduje na "jen" 20 až 30 km/h, přesto ale došlo ke značným škodám. Navíc hotel i celá kancelářská budova musely být po nehodě z preventivních důvodů vyklizeny a později je prozkoumal statik. Statika budovy naštěstí poškozena nebyla.

Jak z hollywoodského filmu

Hrdina Aleksi z Helsinek, foto: CATA PORTIN, HBL

Aleksi je jeden z hrdinů, který pomohl vyklidit nástupiště číslo 13. Bylo asi dvacet minut po osmé. Aleksi, 25letý zaměstnanec ochranky, pozoroval cvrkot v nádražní hale. Když tu přišel vysílačkou pokyn - "Na nástupiště 13 vjíždí vlak bez brzd. Odveďte cestující." Alex nezaváhal a běžel, seč mu nohy stačily. Nebylo to tak daleko, asi 400 metrů. Když doběhl, křičel na lidi, aby utíkali pryč. Trvalo to chvilku než utekli a vzápětí jel vlak. To už utíhal i on pryč. Byl tak pět metrů od zarážedla, když právě tam narážel vlak. Bylo to strašlivé. Hrozný hluk, kusy všeho možného létaly okolo. Pak nastalo ticho…
A chvíli poté už odváděl cestující pryč od budovy, o které si nikdo nebyl jist, jestli nespadne.

Zdroje: HBL [1], HBL [2], Huffington Post, Traveldailynews.com, YLE


Martan | 6.1.2010 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Finsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel vrbam 
06.01.2010 (21:14)  
nová služba - s cestujícími až do hotelu
registrovaný uživatel PES38 
06.01.2010 (20:07)  
Co takhle je zkusit chytit na čubu, byl li čas? V nejhorším vypadnou ještě před šturcem.

Možností je víc. Vozy mohly bejt po poruše nebo po odfláklý zkoušce brzy vypnutý z brzdy nebo odtržením a švihem mohla hadice zavřít kohout. (u nás je to možný, nevím, jak to tam mají řešený technicky)
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
06.01.2010 (18:44)  
A čo priebežná brzda ?!
06.01.2010 (17:17)  
asi to je banální otázka, ale to ty vozy nemají ruční brzdu, jako u nás v každém vagoně?? myslím, že kdyby se toto stalo u nás, např. na masarykově nádraží, následky by byly fatální, zvláště pokud by byly podlomeny dřevěné sloupy podepírajicí strop staré dřevěné konstrukce...
06.01.2010 (17:06)  
To je hodně zajímavá nehoda. Jak vůbec můžou vozy bez lokomotivy nezabrzdit? Každopádně úsek mezi stanicemi Pasila a Helsinki mi nepřišel jako kopec, kde se vlak rozjede na 30 km/h - pár fotek z tohoto úseku je v mých článcích z června:
http://www.zelpage.cz/clanky/helsinki-lahijunien-1-dil---uvod-a-zeleznicni-vozidla
http://www.zelpage.cz/clanky/helsingfors-nartrafik-2-dil---trate-a-tarify
Pokud to bylo realizovatelné, bylo asi lepší poslat neřízené vozy na některé z těch kratších kolejí po stranách, než je nasměrovat pod halu, kde je sice betonové zarážedlo, ale vozy zbourají nádraží. Ale po bitvě je každý generál.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko