Helsinky — Vlak InterCity Finských železnic (VR) narazil v pondělí 4. 1. 2010 v ranních hodinách přímo na hlavním nádraží v Helsinkách do budovy hotelu Holiday Inn krátce poté, co mu selhaly brzdy a samovolně se rozjel směrem ke konci staniční koleje. Stále není zřejmé, co závadu způsobilo. Došlo jen k jednomu lehčímu zranění personálu VR, cestující byli varování a odvedeni od místa „průjezdu“ vlaku. Vlak Intercity číslo 71 (Helsinki - Kajaani/Kajana) byl tvořen původně lokomotivou a osmi patrovými vozy. Během jízdy do stanice Pasila/Böle v cca čtvrt na devět ráno místního času v okolí Fågelsången (cca kilometr od výchozí stanice Helsinky) ale nastaly problémy. Když lokomotiva brzdila, oddělily se ze zatím nezjištěných příčin od soupravy čtyři dvoupatrové vozy pro vlaky InterCity. Ty se následně, nikým neřízeny, rozjely z kopce dolů směrem rovnou do stanice.
Vozy projely okolo jednoho z nástupišť, na jehož konci přeskočily betonové zarážedlo a zastavily se až nárazem přímo do vstupní haly hotelu a konferenčního sálu, který byl naštěstí prázdný. Ve vlaku byli v okamžiku nárazu pouze tři drážní zaměstnanci, kteří ale stihli předtím zalarmovat zaměstnance stanice a ti vyklidili nástupiště, kam byl nebrzdící vlak nasměrován. Lehké zranění ruky se přihodilo právě jednomu ze zaměstnanců ve vlaku, mimo něj nebyl zraněn nikdo. Cestující ve stanici byli navíc včas varováni, aby se nepřibližovali k vjíždějícímu vlaku ještě předtím, než došlo k samotné nehodě.
Následky jsou nemalé. Nástupiště 13 bylo vybráno záměrně, neboť je vybaveno betonovým zarážedlem, které mělo zastavit jedoucí vozy. Ty ho však přeskočily a během nárazu do hotelové zdi vyšplhaly až do výše třetího patra. Rychlost nárazu se sice odhaduje na "jen" 20 až 30 km/h, přesto ale došlo ke značným škodám. Navíc hotel i celá kancelářská budova musely být po nehodě z preventivních důvodů vyklizeny a později je prozkoumal statik. Statika budovy naštěstí poškozena nebyla.
Jak z hollywoodského filmu
Aleksi je jeden z hrdinů, který pomohl vyklidit nástupiště číslo 13. Bylo asi dvacet minut po osmé. Aleksi, 25letý zaměstnanec ochranky, pozoroval cvrkot v nádražní hale. Když tu přišel vysílačkou pokyn - "Na nástupiště 13 vjíždí vlak bez brzd. Odveďte cestující." Alex nezaváhal a běžel, seč mu nohy stačily. Nebylo to tak daleko, asi 400 metrů. Když doběhl, křičel na lidi, aby utíkali pryč. Trvalo to chvilku než utekli a vzápětí jel vlak. To už utíhal i on pryč. Byl tak pět metrů od zarážedla, když právě tam narážel vlak. Bylo to strašlivé. Hrozný hluk, kusy všeho možného létaly okolo. Pak nastalo ticho…
A chvíli poté už odváděl cestující pryč od budovy, o které si nikdo nebyl jist, jestli nespadne.
Zdroje: HBL [1], HBL [2], Huffington Post, Traveldailynews.com, YLE
Můžou děkovat, že to do stanice bylo jen kousek, jinak by to byl zcela jistě masakr.
Problém je v tom, že díky naprosté rovinatosti Finska asi zarážedla mají ještě horší než u nás. Kdyby měli německá pružná zarážedla, tak nepolezou vozy do 3.patra. Prostě si asi budou muset upravit předpisy a koupit něco nového na těch pár šturcových kolejí.
Taky trochu školení by nebylo na závadu. Jenže dneska se se jen vyučuje ekonomika, či humanitní vědy, ale o fyzice nikdo nic neví. Betonové zarážedlo je dobré při rychlosti do 3km/h, pro rychlost nad 10km/h je to samozřejmě průšvih.
Nuže dále obracejme pana Newtona v hrobě...
a místo letadla si představ vlak a místo beton. dráhy kolejnici :-)
Jinak k těm otázkám,co se mohlo nebo mělo udělat:při těchto nehodách je společným znakem to,že je na všechno zatraceně málo času.Než si zúčastnění stačí povšimnout,co se vlastně stalo,souprava ujede určitou dráhu a pak už většinou málokdo dokáže jednat s chladnou hlavou.
Nejdramatičtější nehoda tohoto typu u nás se stala v r.1961 na úseku Střelice-Brno hl.n.Při posunu odrazem u Mn vlaku ve Střelicích odlétly zarážky a bohužel vlaková resp.posunová cesta byla postavena na traťovou kolej.Několik ložených vozů dostalo na 13 km kde je spád 11-13 promile,rychlost kolem 80 km/hod.Nebyl čas vůbec na nic.V Brně na hlavním to pustili na 11 kusou kolej,kde stála souprava osobních vozů,naštěstí bez lidí.Z té zůstala jen hromada trosek.Vozy prolétly přes tehdejší třídu 1.máje a zastavily se až v budově Čedoku na protější straně ulice,která taky vzala za své.Jediná klika,že to bylo ve volnou neděli časně nad ránem,takže zde byl minimální pohyb lidí.
Nicméně to není nic proti tomu, když před dávnými lety ujely vozy ze Střelic a skončily před brněnským nádražím v kancelářích - tuším ČEDOKu ...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.