..: Nehoda v Helsinkách – Vlak vjel až do hotelu :..

Helsinky-nehoda, foto: Karl Vilhjalmsson, HBL Helsinky — Vlak InterCity Finských železnic (VR) narazil v pondělí 4. 1. 2010 v ranních hodinách přímo na hlavním nádraží v Helsinkách do budovy hotelu Holiday Inn krátce poté, co mu selhaly brzdy a samovolně se rozjel směrem ke konci staniční koleje. Stále není zřejmé, co závadu způsobilo. Došlo jen k jednomu lehčímu zranění personálu VR, cestující byli varování a odvedeni od místa „průjezdu“ vlaku. Vlak Intercity číslo 71 (Helsinki - Kajaani/Kajana) byl tvořen původně lokomotivou a osmi patrovými vozy. Během jízdy do stanice Pasila/Böle v cca čtvrt na devět ráno místního času v okolí Fågelsången (cca kilometr od výchozí stanice Helsinky) ale nastaly problémy. Když lokomotiva brzdila, oddělily se ze zatím nezjištěných příčin od soupravy čtyři dvoupatrové vozy pro vlaky InterCity. Ty se následně, nikým neřízeny, rozjely z kopce dolů směrem rovnou do stanice.

Helsinky-nehoda, foto: Timo Jaakonaho/Lehtikuva, HBL Vozy projely okolo jednoho z nástupišť, na jehož konci přeskočily betonové zarážedlo a zastavily se až nárazem přímo do vstupní haly hotelu a konferenčního sálu, který byl naštěstí prázdný. Ve vlaku byli v okamžiku nárazu pouze tři drážní zaměstnanci, kteří ale stihli předtím zalarmovat zaměstnance stanice a ti vyklidili nástupiště, kam byl nebrzdící vlak nasměrován. Lehké zranění ruky se přihodilo právě jednomu ze zaměstnanců ve vlaku, mimo něj nebyl zraněn nikdo. Cestující ve stanici byli navíc včas varováni, aby se nepřibližovali k vjíždějícímu vlaku ještě předtím, než došlo k samotné nehodě.

Následky jsou nemalé. Nástupiště 13 bylo vybráno záměrně, neboť je vybaveno betonovým zarážedlem, které mělo zastavit jedoucí vozy. Ty ho však přeskočily a během nárazu do hotelové zdi vyšplhaly až do výše třetího patra. Rychlost nárazu se sice odhaduje na "jen" 20 až 30 km/h, přesto ale došlo ke značným škodám. Navíc hotel i celá kancelářská budova musely být po nehodě z preventivních důvodů vyklizeny a později je prozkoumal statik. Statika budovy naštěstí poškozena nebyla.

Jak z hollywoodského filmu

Hrdina Aleksi z Helsinek, foto: CATA PORTIN, HBL

Aleksi je jeden z hrdinů, který pomohl vyklidit nástupiště číslo 13. Bylo asi dvacet minut po osmé. Aleksi, 25letý zaměstnanec ochranky, pozoroval cvrkot v nádražní hale. Když tu přišel vysílačkou pokyn - "Na nástupiště 13 vjíždí vlak bez brzd. Odveďte cestující." Alex nezaváhal a běžel, seč mu nohy stačily. Nebylo to tak daleko, asi 400 metrů. Když doběhl, křičel na lidi, aby utíkali pryč. Trvalo to chvilku než utekli a vzápětí jel vlak. To už utíhal i on pryč. Byl tak pět metrů od zarážedla, když právě tam narážel vlak. Bylo to strašlivé. Hrozný hluk, kusy všeho možného létaly okolo. Pak nastalo ticho…
A chvíli poté už odváděl cestující pryč od budovy, o které si nikdo nebyl jist, jestli nespadne.

Zdroje: HBL [1], HBL [2], Huffington Post, Traveldailynews.com, YLE


Martan | 6.1.2010 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Finsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel PES38 
07.01.2010 (12:45)  
Naše staré dobré béčko se špalky dotklými kol (odbržděné) by se na třech promilích zcela jistě nerozjelo. A i u nových vozů, mám celkem pochyby, že by to tři promile rozjely, jde o ty ložiska, no...

Můžou děkovat, že to do stanice bylo jen kousek, jinak by to byl zcela jistě masakr.
07.01.2010 (11:55)  
Ad Tomáš Kraus: Ve Finsku jsem byl minimálně, protože mně zajímá především kopcovitá krajina bez komárů (minimálně ČM vysočina). Takže věřím, že to byl pro Finy šok, že se na rovině vlak sám rozjede a zapomněli na ruční brzdu, která by to určitě zvládla. Na rozjezd na 30km/h stačí sklon 3 promile (ten je okem nepostřehnutelný a voda po něm stěží teče) - podle ložisek vozů. Jde o nové osobní vozy, takže v tom nevidím problém.

Problém je v tom, že díky naprosté rovinatosti Finska asi zarážedla mají ještě horší než u nás. Kdyby měli německá pružná zarážedla, tak nepolezou vozy do 3.patra. Prostě si asi budou muset upravit předpisy a koupit něco nového na těch pár šturcových kolejí.

Taky trochu školení by nebylo na závadu. Jenže dneska se se jen vyučuje ekonomika, či humanitní vědy, ale o fyzice nikdo nic neví. Betonové zarážedlo je dobré při rychlosti do 3km/h, pro rychlost nad 10km/h je to samozřejmě průšvih.

Nuže dále obracejme pana Newtona v hrobě...
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
07.01.2010 (9:24)  
Josef Petrák: a bejt to v americe tak i "not for eat" :-)
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
07.01.2010 (9:05)  
Vranitko: asi takhle - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chocks.JPG
a místo letadla si představ vlak a místo beton. dráhy kolejnici :-)
07.01.2010 (8:13)  
ehmm.. tak teď budu za trapáka, ale... čemu se vlastně říká "čuba"? Díky
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
06.01.2010 (23:21)  
No ono otázkou co se mohlo pokazit. Pokud se nemýlím, tak VR používají samospřáhlo podobné (ne-li shodné) s ruskou SA3. Ale i tak je to kuriozní nehoda..
06.01.2010 (22:43)  
Je to kuriozita,princip průběžné brzdy je přece všude stejný.
Jinak k těm otázkám,co se mohlo nebo mělo udělat:při těchto nehodách je společným znakem to,že je na všechno zatraceně málo času.Než si zúčastnění stačí povšimnout,co se vlastně stalo,souprava ujede určitou dráhu a pak už většinou málokdo dokáže jednat s chladnou hlavou.
Nejdramatičtější nehoda tohoto typu u nás se stala v r.1961 na úseku Střelice-Brno hl.n.Při posunu odrazem u Mn vlaku ve Střelicích odlétly zarážky a bohužel vlaková resp.posunová cesta byla postavena na traťovou kolej.Několik ložených vozů dostalo na 13 km kde je spád 11-13 promile,rychlost kolem 80 km/hod.Nebyl čas vůbec na nic.V Brně na hlavním to pustili na 11 kusou kolej,kde stála souprava osobních vozů,naštěstí bez lidí.Z té zůstala jen hromada trosek.Vozy prolétly přes tehdejší třídu 1.máje a zastavily se až v budově Čedoku na protější straně ulice,která taky vzala za své.Jediná klika,že to bylo ve volnou neděli časně nad ránem,takže zde byl minimální pohyb lidí.
06.01.2010 (22:43)  
to BigDye: Pokud myslíte tu nehodu u Krouné, tak tam byly pokud vím ty vozy s tím dřevem odstavené, bez tlaku(kompletně celá armatura). Vozy byly špatně zajištěny proti ujetí, nešlo tedy o selhání brzdy.
06.01.2010 (22:33)  
Holt zaměstnanci "finských železnic" byli zřejmě vychováni jiným způsobem než běžný český nádražák. Tihle zaměstnanci možná ani neví, co to "čuba" je a k čemu by se měla použít. Připomínka od ruční brzdě v okamžiku, kdy byli v soupravě zaměstnanci není od věci ...

Nicméně to není nic proti tomu, když před dávnými lety ujely vozy ze Střelic a skončily před brněnským nádražím v kancelářích - tuším ČEDOKu ...
registrovaný uživatel BigDye 
06.01.2010 (21:37)  
Jak to bylo před lety s nehodou 810 vs. ujeté nákladní vozy někde u Pardubic? Taky švih a zavřený kohout?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko