Praha — České dráhy pokračují v trendu modernizací starších vozidel, které jsou rychlou a levnou cestou k radikálnímu zvýšení kultury cestování. Nejnověji vyhlásily výběrové řízení na modernizaci celkem 66 kusů vozů řady 053/21-29 (Btn755) na řadu 054/21-29 (Bdtn756). Tyto přípojné vozy jsou obvykle řazeny za motorové vozy řady 854, resp. po modernizaci mohou sloužit pro tvorbu ucelených souprav spolu s řídicími vozy řady 954 a 954.2/86-29. Celý kontrakt v odhadované ceně 750 milionů korun (cca 11,4 milionů Kč za kus) by měl trvat celkem 33 měsíců od podepsání smlouvy a České dráhy stanovily termín pro odevzdávání nabídek na 8. února 2010. V současnosti vozy řady 053 pro České dráhy modernizuje KOS Krnov a lze proto předpokládat, že se tohoto výběrového řízení zúčastní také.
Zdroj: Informační systém o veřejných zakázkách, Železniční zajímavosti – Vozy přípojné, vložené a řídicí
Kanarek - no též to nemám nijak nastudované ale příjde mi logické že u vozů (2. třídy) s uličkou uprostřed jde udělat uspořádání 2+2 lépe než u kupátek, protože u velkoprostorů se ta ulička může udělat o nějaký ten centimetřík užší (a taky odpadá stěna mezi uličkou a kupátkem) takže tam zbývá trochu víc místa na ty 4 sedadla. Plus samozřejmě co píše messah, tedy to že člověk nesedí 4 v řadě vvedle sebe ale jen po dvojičkách a tím pádem se nemusí tolik "tulit" k neznámým osobám...
Co do uspořádání se mi velmi líbil Railjet, uvědomme si že to vyřešili tak že do standartního (samozřejmě delšího, 26,4m) vozu se čtvero dveří a dvěma hajzlíky (a skříní vozového vybavení - ovládání osvětlení, topení, klima) dostanou 80 sedaček které přítom mají výbornou výšku opěráku, obstojný rozestup, variabilní uspořádání (mužu si vybrat sezení proti sobě i "letecké") a přitom i dost místa na zavazadla... Prosté pro mě je to ukázka jak by zhruba měl vypadat moderní vagón, aby neplýtval místem (obstojná kapacita jednoho vozu) a přitom nabízel ještě dostatečný prostor pro každého cestujícího. Trošku nepřiměřeně plýtvající mi v tom srovnání připadá Bmee/Bmz, na stejné ploše 66 sedaček, ne o mnoho víc než v jedničce... no dobře, někomu holt vyhovují kupátka víc, ale proč je brát u všech (nových/zánovních) vozů, proč to aspoň nenakombinovat?
Jinak k hlavnímu bodu tohoto článku, 053 na 054 - no principiálně OK, je to taková větší údržba, ale opravdu mi není jasné proč se zvedla cena z těch dřívějších 8,5M (za tu cenu mi to přišlo docela fajn) na 11,5M - to tam přidávají ještě něco podstatného nově nebo je to holt plíživá inflace?
A k těm kalkulacím co je výhodnější jestli levná (relativně) reko na kratší dobu nebo dražší nový vůz s delší trvanlivostí bych rád poznamenal že ty reko se dneska bohužel dost často vyskutují "sériově", neboli vůz byl na reko řekněme před 7-8 lety a jde znavu na další, při které se typicky dodělává něco na čem se tehdá při té první reko ušetřilo... no není to asi nic moc efektivní když se to udělá takhle naněkolikrát, ale zase se tím možná dostane tomu vozu jednou za pár let pořádné údržby a schová se to za nějakou menší reko...
Nemám o tom příliš přehled. Domnívám se ale, že se většinou používá jednoduché pravidlo: u velkoprostorových vozů 4 sedadla, u oddílových vozů jen 3 sedadla.
Vyřešilo by to při každé humanizaci i změnit řešení interiéru, např. u béček rozestavení sedaček v kupé místo 2+2 na 3 v řadě.
Např. na relaci Bohumín-Brno proto nejraději jezdím v Beer vozech, a úplně nejlépe v BDbmsee - 6 míst v kupé, přeplyšované sedačky, oddělené od sousedního místa madly. Ale chápu, že je to na úkor přepravní kapacity dané soupravy. Více místa pro cestující by znamenalo zmenšení celkové kapacity vozu a tím pádem nutnosti většího počtu vagónů na daném spoji.
Zajímalo by mě, pro ty, kteří jezdí v rekonstruovaných Bee272 vozech, jak se vám líbí a jak se vám v nich cestuje? A zároveň mám dotaz, na jaké tratě je nasazují, jestli jen na Praha-Bohumín, nebo i na jiné?
Jo a nevím čemu se tu někdo pořád diví ohledně té humanizace. Kdo třeba bydlí v Plzni a jezdí tramvají tak si myslíte že obložení nebo čalounění, dveře jsou snad na těch 30 let starých T3 púvodní???-ŘÍKEJME TOMU OBNOVA INTERIÉRU …a pěkný nový 2010 rok všem!!!
Pravda je, že se lidé v autobuse mohou více mačkat.
Jenže toto zánovní 054 bude za zvuku skřípajích brzd stejně v nějakém Liberci o 2 hodiny později, v Písku o 1 hod než Jančura...
Tak co lidi osloví vice?
Že by v nehumánních i humanizovaných Bčkách bylo mnohem více prostoru než v autobuse, to se říct nedá...
Ale souhlas - z hlediska vozového pralesu ČD - lepší nějaká modernizace, než žádná...
Jaké to je, když sedíte s 80kg chlapem u Jančury? Sedadla dobrý, klima, kafe, noviny, to je fajn, ale jinak sardinkoid. Tím, že vagony maj sedadla většinou proti, tak vzniká dojem prostoru.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.