Smržovka — Lepší přístup k regionálním vlakovým spojům mají od 1. ledna obyvatelé třiapůltisícového města Smržovka v severních Čechách. Přesně na Nový rok zde, zatím ve zkušebním provozu, začala veřejnosti sloužit nově vybudovaná železniční zastávka Smržovka-Luční. Jedná se již o čtvrtý nástupní bod na území Smržovky, nicméně právě nová zastávka má lidem umožnit lepší přístup k vlakům přímo z centra města přes sídliště Luční. Umístěna je na trati 036 mezi stanicemi Smržovka a Smržovka-střed a náklady na její vybudování dosáhly 6 milionů korun, které město čerpá zejména ze strukturálních fondů EU v rámci rozvojového projektu Zlepšení dopravní obslužnosti území Mikroregionu Tanvaldsko. Prvním spojem, který novou zastávku obsloužil, byl osobní vlak 16206 z Tanvaldu do Liberce.
Zastávka Smržovka-Luční splňuje všechny parametry pro moderní cestování na železnici. Bylo vybudováno nové nástupiště s délkou 60 metrů a široké 3 m; jako přístřešek pro čekající cestující slouží dřevostavba s prosklenými plochami na stěnách. K zastávce vede též nově vybudovaný chodník s dosazeným veřejným osvětlením. V rámci projektu rovněž vznikla zeď, nutná pro rozšíření prostoru nástupiště směrem ke Smržovskému potoku, stejně jako části přístupového chodníku v délce 108 m.
Projekt s cílem zlepšit dopravní obslužnost obcí na Tanvaldsku v hodnotě přibližně 27 milionů korun realizují společně města Desná, Smržovka a Velké Hamry. V období dvou let tak mají na místních tratích vzniknout 4 nové železniční zastávky, zatímco 19 stávajících autobusových zastávek projde celkovou rekonstrukcí. Ještě letos tak do jízdního řádu na tratích 035 a 036 přibudou zastávky Desná-Riedlova vila, Desná-Pustinská a Velké Hamry město. Místní představitelé to označují za významný krok k oživení železniční dopravy na Liberecku, která v minulých letech zaznamenala těžká období, nejprve po plošném rušení spojů v roce 1997 a poté v souvislosti s neúspěšným projektem regionální vlakotramvaje Regiotram Nisa. V rámci oživení a zatraktivnění drážní dopravy již v Libereckém kraji byla před dvěma lety otevřena turisticky zajímavá zastávka Tanvaldský Špičák na trati 034 a těsně před dokončením je i nová zastávka Jablonec nad Nisou centrum. Největší železniční událostí v kraji pak zajisté bude znovuotevření železničního spojení Harrachov - Szklarska Poręba po téměř 65 letech, které je prozatím plánováno na květen letošního roku v rozsahu 5 párů osobních vlaků mezi Českem a Polskem.
Zdroj: České dráhy; foto: Jindřich Berounský
Díky tomu, že se systém ustálil na křižování v Tanvaldu, Smržovce a Jablonci nad Nisou, tak (vzhledem k taktu - s určitými výhradami se dá toto pojmenování použít - 40 minut) je mezi těmito body vždy "cestovní doba" 20 minut. Celkově Liberec - Tanvald zhruba 60 minut.
I kdybyste začal nějaké zastávky rušit, tak by se Vám nic nezměnilo, protože byste opět musel najít stanice od sebe vzdálené zhruba 18 minut (+ intervaly křižování a máme 20 minut), a to by stále byly naše T., S. a J. Až po zrušení dostatečného počtu zastávek by se systém skokově zlepšil. Stejně tak je ještě možná možné 1 nebo 2 zastávky přidat a uzly zůstanou stejné. Navíc je dobré zachovat uzel ve Smržovce, aby Vám zůstaly přípoje na obě 2 strany od Josefova Dolu.
Další problém je v tom, že díky velmi kvalitním řadám vozidel 810 a 814, kterými ČD disponují, a tomu, že Smržovka je na kopci a rychlostní profil vypadá tak, jak vypadá, je vždy jízda ze Smržovky do Tanvaldu nebo Jablonce dlouhá kolem 14 minut a jízda na Smržovku se blíží těm 20 minutám.
Avšak určitě největším problémem je zvolený takt 40 minut (poměrně hodně by mě zajímalo, jak vznikl; komu se zdál tak pěkný, že ho prosadil). Díky tomuto konceptu jste schopen v přestupních uzlech Tanvald a Liberec vázat jen na ty linky, které jezdí v intervalu 2 hodiny nebo 40 a 20 minut. Nikoli na linky v intervalech v systému 1 hodina - 30 minut - 15 minut - 7,5 minuty, který se tak nějak v celé Evropě uchytil. To může do budoucna způsobovat obrovské problémy.
Na závěr ještě bonbónek: Z Tanvaldu do Kořenova jezdí v odpolední špičce 2 vlaky za 2 hodiny. Člověk by řekl, že interval bude 1 hodina. Není tomu tak, jezdí se v systému 40-80-40-80 minut. Z hlediska oběhů pěkně vycházející, z hlediska zákázníka už tak moc ne.
(S ohledem na to, že se jedná o převzatý údaj z tiskové zprávy ČD a.s., je zřejmé, na jaké úrovni je odbornost tvůrců tiskových zpráv ...)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.