..: Nová zastávka Smržovka-Luční již slouží cestujícím :..

612.613 DB, nová zastávka Smržovka–Luční, foto: Jindřich Berounský Smržovka — Lepší přístup k regionálním vlakovým spojům mají od 1. ledna obyvatelé třiapůltisícového města Smržovka v severních Čechách. Přesně na Nový rok zde, zatím ve zkušebním provozu, začala veřejnosti sloužit nově vybudovaná železniční zastávka Smržovka-Luční. Jedná se již o čtvrtý nástupní bod na území Smržovky, nicméně právě nová zastávka má lidem umožnit lepší přístup k vlakům přímo z centra města přes sídliště Luční. Umístěna je na trati 036 mezi stanicemi Smržovka a Smržovka-střed a náklady na její vybudování dosáhly 6 milionů korun, které město čerpá zejména ze strukturálních fondů EU v rámci rozvojového projektu Zlepšení dopravní obslužnosti území Mikroregionu Tanvaldsko. Prvním spojem, který novou zastávku obsloužil, byl osobní vlak 16206 z Tanvaldu do Liberce.

814.213 (Regionova trio), nová zastávka Smržovka–Luční, foto: Jindřich BerounskýZastávka Smržovka-Luční splňuje všechny parametry pro moderní cestování na železnici. Bylo vybudováno nové nástupiště s délkou 60 metrů a široké 3 m; jako přístřešek pro čekající cestující slouží dřevostavba s prosklenými plochami na stěnách. K zastávce vede též nově vybudovaný chodník s dosazeným veřejným osvětlením. V rámci projektu rovněž vznikla zeď, nutná pro rozšíření prostoru nástupiště směrem ke Smržovskému potoku, stejně jako části přístupového chodníku v délce 108 m.

Projekt s cílem zlepšit dopravní obslužnost obcí na Tanvaldsku v hodnotě přibližně 27 milionů korun realizují společně města Desná, Smržovka a Velké Hamry. V období dvou let tak mají na místních tratích vzniknout 4 nové železniční zastávky, zatímco 19 stávajících autobusových zastávek projde celkovou rekonstrukcí. Ještě letos tak do jízdního řádu na tratích 035 a 036 přibudou zastávky Desná-Riedlova vila, Desná-Pustinská a Velké Hamry město. Místní představitelé to označují za významný krok k oživení železniční dopravy na Liberecku, která v minulých letech zaznamenala těžká období, nejprve po plošném rušení spojů v roce 1997 a poté v souvislosti s neúspěšným projektem regionální vlakotramvaje Regiotram Nisa. V rámci oživení a zatraktivnění drážní dopravy již v Libereckém kraji byla před dvěma lety otevřena turisticky zajímavá zastávka Tanvaldský Špičák na trati 034 a těsně před dokončením je i nová zastávka Jablonec nad Nisou centrum. Největší železniční událostí v kraji pak zajisté bude znovuotevření železničního spojení Harrachov - Szklarska Poręba po téměř 65 letech, které je prozatím plánováno na květen letošního roku v rozsahu 5 párů osobních vlaků mezi Českem a Polskem.

Zdroj: České dráhy; foto: Jindřich Berounský


Dominik Jaroš | 16.1.2010 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
18.01.2010 (17:27)  
4 Qvído:
jediné co by se muselo změnit je vozový park.
problémem nejsou vůbec oblouky nebo přejezd, ale dlouhá cesta do kopce, což je pro RN největší problém..
18.01.2010 (16:18)  
Ohledně taktu 30/40 minut. Když nahlédnu jen tak letmo do KJR, tak vidím jízdní doby: Smržovka-Tanvald 14 resp.15 minut (při odstranění desítky na zhlaví stíháme pohodlně 30 minut takt), Jablonec nad Nisou-Smržovka když se chce, tak 16, jinak 18, v opačném směru 15 minut, Jablonec-Vesec 14 minut (opět vychází na 30 minut takt). Takže pokud bych chtěl zavést interval 30 minut, tak mi nevychází pouze úsek Jablonec-Smržovka. Chci se zeptat jak moc je reálné dosáhnout toho, že by se tento úsek jezdil za 14 minut a případně jak velké úpravy by se musely podniknout? Jde mi o to, zda je tam pouze desítkový přejezd, který to brzdí a na který by se namontovalo pouze nové PZZ, nebo by se muselo šahat do oblouků. Protože pokud by byly investiční náklady do zrychlení tohoto úseku přijatelné, tak by nebylo od věci si s touto myšlenkou pohrát...
18.01.2010 (12:27)  
AD Ibc - Harrachov/Liberec:
Problém je jaksi v tom, že ten koláč cestujících, který se rozděluje, je na relaci Praha - Liberec asi tak 30krát větší než na relaci Praha - Tanvald/Harrachov. To znamená, že i kdybyste měl MS u vlaku na relaci Praha - Liberec jen 20% a na relaci Praha - T./H. 50%, tak stále ve vlacích do Liberce bude 12krát více lidí než ve vlacích do T./H.
18.01.2010 (8:55)  
K těm přejezdům:
Na trati 036 jsou zastávky, které jsou nešikovně umístěny mimo přejezd. Vlak musí nejdřív přibrzdit u přejezdu, pak se trošku rozjede ale hned zase brzdí do zastávky. To zdržení u přejezdu se dá vyřešit zmiňovaným zřízením PZZ. Podle mě by ale bylo vhodnější přemístit zastávku přímo k přejezdu, čímž by se dvě brzdění spojila v jedno a ušetřily by se peníze za zřízení, provoz a údržbu PZZ.
Pokud ale má vybudování zastávky stát 6 mil. Kč jako v případě popisovaném v článku, pak je to samozřejmě ekonomicky nereálné. (To si zas někdo namastil kapsu...)
registrovaný uživatel Pavel Šturm  mail  
18.01.2010 (7:26)  
lbc: pěkný příspěvek.

Doplním jen to, že v tomto roce proběhne další oprava tratě a opravy by se měl dočkat úsek Jablonecké Paseky - Lučany nad Nisou a to ve stejném měřítku jako Nová Ves - Paseky. V Lučanech bude vybudováno PZZ, jak již bylo řečeno. Nové zastávky, které mají vzniknout jsou Jablonec nad Nisou město (již vznikající tedy) dále Velké Hamry město, a na zubačce pak Desná Riedlova vila a Desná Pustinská.

Co se týče rekontrukce trati, tak by si to zasloužilo komplet a nejen tyto části na kterých se pracuje nebo jmenoval lbc. Otázkou rekonstrukce je pak tedy Tanvald - Harrachov a o tom ani nepřemýšlím, je to nesmysl stavět novou trať (s jakým koliv sklonem, nehledě na to menší sklon = delší jízdní doba do Harrachova), když už tak opravu stávající s ponecháním ozubnice, která je technickou památkou.

Co se taktu 40minut týče, je myslím v nynější době tou jedinou dobrou volbou. Kraj se snaží o 30minut již delší dobu - držím v tom palce, a souhlasím s větou: Dříve se nejezdilo v taktu a také cestující věděli, kdy mají přijít na vlak.

Otázkou jsou vozidla, pokud se nasadí nová vozidla bude to výhra, zdejšímu nasazení neodpovídají snad jen 814, alespoň ne na tuto rozpadlou trať. Kdo ví jak by se vozidlo chvalo po rekonstrukci.
registrovaný uživatel lbc 
18.01.2010 (1:26)  
Pozdní dobrý večer.
Sleduji, že se zde bavíte nejen o zastávce Smržovka Luční, ale i o trati 036. A také o zavedeném taktu či navazujících tratích. Čas ukáže, jak bude zastávka Smržovka luční využívána. Ohledně zastávky Jablonec nad Nisou město, mělo by se domyslet, jak tuto zastávku spojit s autobusovým nádražím a zastávkou MHD zde umístěnou.
Mě osobně nové zastávky v regionu zajímají, pokud jsou správně umístěné. Osobně například schvaluji na trati 035 zastávku Velké Hamry město, protože bude lépe umístěná, než nádraží Velké Hamry. Ovšem chybí zde výstražné zařízení v místě přejezdu. Proto zde vlak brzdí z 60 km h ze směru od Tanvaldu na 30 km h. Ve Velkých Hamrech městě bych stavěl, Velké Hamry nádraží bych projížděl za předpokladu, že by se křižovalo v Jesenném. Osobně se domnívám, že křižování vlaků ve Velkých Hamrech nic neřeší a naopak zdržuje dopravu v úseku. Celkem mě potěšilo, že se trochu opravil 2 tunel (před pár lety) mezi zastávkami Plavy a Navarovem. Byla zde snížena rychlost na 30 km h, nyní 50 km h. Další omezení je nechráněný přejezd za Jesenném ve směru na Spálov. Z 50 km h na 30 km h.
On třeba někdo řekne, že to je banalita. Tyto rychlosti jsou směšné, aby se tím člověk zabýval. Není tomu tak. Každé zrychlení i jen jednoho omezení, má v celkovém dosaženém času v určitém úseku svou roli. A následně kladně ovlivňuje dodržování jízdích dob. Někdy též snižuje o nějakou tu minutu jízdní dobu. Sleduji to například na trati 036. Zde v úseku Proseč n N - Vratislavice bylo instalováno další výstražné zabezpečovací zařízení. Zde odpadla v jednom směru traťová rychlost 25 km h a ve směru opačném 10 km h. Nyní je zde traťová rychlost 50 km h. Nepočítám 40 km h u Proseče ohledně zastávky a nechráněného přejezdu.

Dále jsem zaznamenal daleko větší konfort jízdy na nově položeném úseku Jablonecké Paseky Nová Ves. Zde jsou položeny nově Y pražce a je zde svařovaná kolejnice. Možná i nepatrně byla úprava traťové koleje ve dvou místech na úseku. Také jsem zaslechl, že by se výhledově mělo instalovat výstražné zabezpečovací zařízení u nechráněného přejezdu Lučany nad Nisou. To by odstranilo snížení rychlosti 30 km h a 10 km h v opačném směru. Opět by někdo řekl banalita. Ne ovšem na regionální trati. Není to například dávno, co v úseku Jablonec dolní Nádraží Proseč bylo v oblouku o menším poloměru často 40 km h. Nebo když mezi Prosečí a Vratislavicemi byli dvě 10 km h u nechráněného přejezdu. Normální cestující si pouze povšimne ,že souprava v obloucích trochu přibrzdí, možná ani to ne, ale 10 km h už si všimne každý. Jelikož se vlak doslova plazí. Já si ovšem všímám více. Lepší plynulost dopravy, lepší úměra rychlosti, snížení paliva i třeba méně, odpadají problémy ve stoupání při časté zvyšování rychlosti z 40 na 50 km. V obráceném směru efektivnější brždění. Dále například uvedu, že trať 036 má trochu rychlostní rezervu. Domnívám se, že pokud bylo upraveno kolejiště Vesec u Liberce a následně trochu trať, byla by realizovatelná rychlost 60 km h od přejezdu Liberec Penny a Baumax před zastávkou Liberec Rochlice až po Vratislavice zastávka. Dále už ne. Za zastávkou Vratislavice je druhý oblouk ve směru na Proseč dost ostrý. Dříve 40 km h, nyní 50 km h. A jak já říkám, drhne to. Musejí to pociťovat i strojvedoucí. Podobnou nevím jestli realizovatelnou částí je úsek Jablonec nad Nisou město až skoro před oblouk do zastávky Nová Ves. Zde by byl oříškem odstranit část svahu u firmy BTW za zastávkou Jablonec n N zastávka a narovnat trochu oblouk dnes 40 km h. V celé délce jinak 50 km h. Další úsek stojící za zmínku byl byl Jablonecké Paseky Lučany. Zde by možná po úpravě tratě a části terénu by také šla zvednout rychlost. Podobný případ je na úseku Smržovka Luční až skoro k Smržovka dolní nádraží. Hodně ostré oblouky jsou následující. 2 oblouk za Vratislavicemi směr Proseč. Před tunelem na mostě směr Proseč Jablonec dolní nádraží oba dva dříve 40 dnes 50 km h. A pak oblouk za zastávkou Smržovka dolní nádraží ve směru na Tanvald zastávka. Traťová rychlost je zde 30 km h. Celkem by mě ale zajímalo, z jakého důvodu je 30 km h v oblouku před zastávkou Nová Ves. Oblouk bych řekl, že je ve větším poloměru než za Vratislavicemi. A také se domnívám, že by šla opravit kolej za tunelem ve směru Proseč Jablonec dolní nádraží zastávka a zvýšit rychlost z 40 km h na 50 km h až do zastávky Jablonec n N dolní nádraží. Dále by mě zajímalo, z jakého důvodu je potřebný člověk na Jablonci dolním nádraží, kde se vlaky nekřižují. A ani uhelná kolej zde už dlouhá léta nefunguje.

Někdo tu psal o vhodnosti souprav. Já osobně se domnívám, že se sem hodí nikoliv tvrdá podvozkově i když pěkná trio zelenožluťásek, ale hodila by se na tuto trať lehká čtyřnápravová jednotka s více hnacími podvozky. O výkonu tak 500 600 kw zdůvodu úspory nafty. U 814 tria je skutečně škoda tvrdý podvozek co cítí i žvýkačku a málo hnacích náprav, díky kterým se klouže jak máslo na talíři. Protože jinak tato jednotka dokáže například na stoupání v úseku Proseč Jablonec nad Nisou dolní nádraží i zrychlit. Lépe se ovšem škrábou do kopce za nepřízně počasí 843 či 854. Není také žádným tajemstvím, že 814 trio měla hodně velké problémy na stoupání 57 promile do Kořenova. Pokud se tam tedy vůbec vyškrábala. Takže se sen o tom, jak tato super novinka bude jezdit mezi Liberecem a Harachovem brzy rozplynula.
Co se týče úseku trati 036 Tanvald Harachov, i když se toho nedožiji a budu nejspíše mnohým trnem v oku, uvítal bych zde trať o menším sklonu a praktičtější. Stratila by ale svou vyjímečnost stoupání a tedy technické rarity. Ale dle mého názoru to nebrání v provozování historického muzea nebo uchovávání či provozování historických exponátů. Například je škoda, že nevede k centru Harachova. Například místní sopuprava by jela právě až sem a mezimárodní směrem tedy do Polska.

A ještě jedna poznámka. Uvítal bych rychlejší spojení Prahy s Harachovem. Proč o tom píši. Protože vybudovat trať Praha Liberec, aby konkurovala silniční dopravě by stálo dost peněz. Ale zrychlit dopravu do Tanvaldu a následně do Krkonoš, aby to konkurovalo silniční dopravě, už by tolik nestálo. Stačí se podívat na čas bus vlak Praha Tanvald. Není to zase takový rozdíl.
A také se osobně domnívám, že na trati 071 by měla měl být úsek trai z Voděrad do zastávky Mladá Boleslav město. Protože tato zastávka je více ve městě. A byla by první zastávkou a nikoliv až druhou s přestupem. I když je tato zastávka zbabraná a hluboko položená v úzkém betonovém hrdle. Také by z Vlkavy mohla vzniknout spojka do Milovic. Ťrať 231 se má v nejbližší době opravovat s rychlostí až místy 140 km h. Po úpravě trati by mohl vzniknout zajímavý čas Praha hlavní nádraží Mladá Boleslav město. Dnes je Praha hl - Lysá n.L 35 km za 32 minut. Lysá Milovice 5km 6 minut. Možná by po této rekonstrukci na úpravě koleje a vytvoření spojek vznikl čas 1 hodina.Možná i dokonce 50 minut rychlík Mladá Boleslav Praha hl nádraží. To je už zajímavý dosažený čas. Autobusy totiž končí převážně na Černém Mostě. Když k tomu připočteme čas metra, může vlak klidně konkurovat autobusové dopravě. Postrádám vlakovou zastávku poblíž Prahy Černého Mostu.
17.01.2010 (21:34)  
Ad kave: Na to se dá říci jediné: Ještě dříve byli jenom koně a povozy, a taky to lidé přežili.
17.01.2010 (21:32)  
Ad drevak_patlak:

Pokud vážete 3 různé dvouhodiny střídavě na jednotlivé 40-minuty, tak se ale nevážou tyto dvouhodiny mezi sebou. Existují pak v Liberci pouze vazby Jablonec - někam, ale nikdy ne někam-někam.

Nezapomeňte, že v úseku Liberec - Jablonec dělá vymeták tramvaj, a to mnohem efektivněji, neboť jede z centra Liberce. Tam už se to mělo projíždět všechno dávno. Naštěstí se už začalo.

Jinak osobně si dokážu představit projetí nějakých 8 nebo 10 zastávek a hned by ta půlhodina dala udělat.

Pokud byste ve špičce chtěl narušit takt, tak si to dovedu představit pouze tak, že byste přidával netaktové vložené spoje, ale základní takt by zůstal.
17.01.2010 (20:34)  
Pro Petera Svrcinu: Ty vlakem asi moc nejezdíš,co? Ta regionova skáče po nulatřicetšestce maximálně padesátkou,kdežto německá 612 přifrčí do Tanvaldu z Drážďan a tam není problém jet stodvacet.Dokonce i z Hrádku jsou úseky kde může frčet kilo. Tím pádem si dokážeš představit jaké omrzliny se při jaké rychlosti udělají :-))
17.01.2010 (20:11)  
Ad Ekoteror: Na 40minutový takt můžete koukat tak, že jsou to tři proložené dvouhodinové takty a každý vázat na jiné spoje. Zhruba tak nějak to v Liberci funguje. Samozřejmě vázat to na 60minutový takt jde ztuha, buď je nepřípoj nebo prostoj.
Otázka je, zda by stávající trať šla rozumně upravit tak (ideálně v kombinaci se svižnějšími vozidly), aby tu mohl být jiný takt, tj. ideálně 60 minut zahustitelný ve špičce na polovic (nebo alespoň cca na polovic, u špičkových spojů by se nepřesnost snesla). Popř. zavést něco jako pásmový provoz, třeba Liberec-Jablonec po půlhodině vyměťák a k tomu po hodině Liberec-Tanvald projíždějící až do Jablonce a dále vymetávající všechny zastávky. Ale tady vařím z vody, do Liberece moc často nezavítám a po trati 036 jsem toho taky zrovna moc nenajezdil.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2019 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko