Praha — „Konec žabotlamů v čechách.“ I tak by mohl znít nadpis této zprávy. České dráhy totiž podepsaly novou smlouvu, v hodnotě 3,3 miliardy korun, na dodávku dalších 15 kusů dvoupodlažních jednosystémových elektrických jednotek řady 471 CityElefant z vítkovického závodu Škoda Vagonka. První jednotka z této série, s pořadovým číslem 61, by měla být předána Českým drahám v létě příštího roku. Poslední 75. jednotka řady 471 pak do konce roku 2011. Celkem by se tedy mělo na českých kolejích mělo objevit, spolu s pěti dosud nedodanými jednotkami z předchozích kontraktů, ještě 20 kusů těchto dvoupodlažních elektrických souprav.
Zakázku v celkové hodnotě 3,3 miliardy korun (220 milionů korun za kus) zadaly České dráhy v tzv. jednacím řízení bez uveřejnění. Tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský to pro ČTK zdůvodnil slovy: „Jde o zachování kompatibility s provozovanými soupravami, zajištění jednotnosti při údržbě a zamezení různorodosti v oblasti náhradních dílů. To umožňuje maximálně snížit náklady na provoz a údržbu nových vlaků a zajistit jejich maximální provozní využití.“ České dráhy měly doposud s výrobcem podepsané smlouvy na dodávku 60 kusů těchto souprav a doposud jich převzaly 55.
20 jednotek, které ještě České dráhy od vítkovické Vagonky převezmou v tempu cca 10 jednotek za rok, by měly definitivně nahradit přestárlé jednotky řad 451 a 452. Ty v současné době patří mezi nejstarší provozovaná vozidla Českých drah. Jak nás dále nedávno informoval náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek, od roku 2012 České dráhy také počítají s dodávkami těchto jednotek v dvousystémovém provedení, které by mohly být nasazeny v jižní části republiky v okolí města Brna. Tato varianta je v současné době objednána pro Železničnu spoločnosť Slovensko (ZSSK)
Zdroj: České dráhy, FinančníNoviny.cz
Já chápu, že je to "česká" firma, a proto nemůžeme čekat zázraky. Nicméně pracují alespoň škodováci na nějaké generační obměně, jinými slovy "zcela nový ešus"? Protože v r. 2011, až "sjede" poslední (doufejme) ešus, už by mohla mít Škodovka rozpracovánu dokumentaci na něco nového. Pochybuju, že si někdo jen trochu rozumný (sic!) objedná v r. 2015 dvacet(!) let staré vozidlo...
Začíná to totiž připomínat ČKD, které taky chrlilo 30 let jenom ČME-3 bez zásadnějších modernizací a inovací.
Hm. I v tom odkazovaném rozhovoru s panem náměstkem se vysloveně odpovídá na otázku o nákupu CityElefantů. Tedy, já nevím, ale to jako naznačují (co naznačují, natvrdo to tak říkaj), že to má projít bez skutečného výběrového řízení, a že je prostě jasné, že to budou „tyto jednotky“? Já nevím, ale mně to přijde furt trochu smutný.
A začátek na Moravě...
Pokud je pravdivé, že se chystaných 15 jednotek má vyskytovat v okolí Prahy...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.