Jižní Morava — Tuto neděli, 13. prosince 2009, vstoupil v celé České republice v platnost nový jízdní řád a ani Morava není výjimkou. A stejně jako každý rok, i letos přichází mnohé změny, ať už v polohách a nabídce spojů, nebo v řazení vlakových souprav, popř. různých dalších, mnohdy nepodstatných maličkostí. Podívejme se na souhrn změn týkajících se Jihomoravského kraje, a to zejména s důrazem na řazení vlakových souprav.
Nové řídící vozy ABfbrdtn795
Počátkem letních prázdnin přišly do Brna nové řídící vozy ABfbrdtn795 (často také označovány jako 954.2). Jedná se o upravené řídící vozy řady 954 vzniklé rekonstrukcí poštovních vozů PostW, které obdržely oddíl první třídy. V Brně je momentálně k dispozici 6 vozů této řady (215 "František", 216 "Vladimír", 220 "Jaroslav", 221 "Michal", 222 "Martin" a 223 "Bedřiška") a ještě bude dodán vůz 224. Vozy 221 až 223 mají dostat nové korporátní barevné schéma Českých drah (nikoliv však vůz 224 – ten bude opět v původním červeno-krémovém nátěru) a měly by jezdit v ucelených "modrých" soupravách společně s vozy 854.203, 854.206 a také 854.030, který byl získán z PJ Praha-Vršovice výměnou za brněnskou 854.001. Tato výměna se uskutečnila právě kvůli nátěru. Vozy Bdtn756 pro provoz v trojčeti budou do Brna nově dodány z KOS Krnov výměnou za tři vozy Bmx765, které s největší pravděpodobností půjdou do DKV Olomouc.
Vraťme se ale k provozu vozů 954.2 v jízdním řádu pro rok 2009/2010. Jak již bylo zmíněno, pravidelně turnusováno jich bude celkem šest. Setkat se s nimi budeme moci na tratích 240 (Brno - Jihlava) a 340 (Brno - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště), přezdívané "Vlára". Nasazení těchto vozů můžete také zhlédnout v řazení vlaků na ŽelPage nebo v knižním jízdním řádu.
Lachtani mizí z Tišnovky
Další novinku je konec řady 714, zvané lachtan, na trati 251, která vede z Tišnova do Žďáru nad Sázavou. Tyto lokomotivy se soupravami přípojných vozů nově nahradí motorové jednotky Regionova Trio a havlíčkobrodské motorové vozy řady 810. V novém GVD se tedy zástupci nynější tišnovské flotily lachtanů vyskytují na trati 240, kde táhnou převážně odpolední posilové vlaky do Zastávky u Brna. Ráno lachtani zajíždí až do Jihlavy s dvěma přípojnými vozy Bmx765. Setkáme se s nimi nově také na Vláře, kde bude lachtan a dva přípojné vozy Bmx zajišťovat posilu do Nesovic. Z Tišnova však lachtani úplně nezmizeli – občas se tam objeví v rámci posil Brno — Tišnov, které jezdí v pracovní dny a jsou zajišťovány především soupravami Regionova Trio a právě zmiňovanými lachtany s vozy Bmx.
Něco začíná, něco končí
Jako další změnu lze vypíchnout rozšířené nasazování souprav 842 + Bfbrdtn794 na trati 244 (Brno , kde nově zajišťují naprostou většinu spojů. V malém množství se o víkendu tyto soupravy objeví také na trati 246, vedoucí z uzlu Břeclav do Znojma. Z "Hrušovanky" vymizí také zelené vozy klasické stavby (řada Bt), které zde bylo možné potkat s brejlovcem na ranním spěšném vlaku.
Relativně smutnou zprávou je zrušení páru spěšných vlaků do Vyškova, které jezdily v řazení 210 + Btee284. Naopak pozitivní novinkou je, že se nově můžeme se žehličkami setkávat na tratích 250 a 260, kde se občas objeví s vozy Bdmtee.
Další zajímavou zprávou je turnusové nasazení rekonstruovaného vozu Bdmpee253, který vznikl modernizací klasického vozu Bdmtee v roce 1991. Tento vůz, společně s rekonstruovanými Bdmtee263, zajišťuje obraty na vlacích 1731/4343/1722.
Sečteno, podtrženo
V konečném součtu je rozsah osobní dopravy v Jihomoravském kraji v roce 2010 téměř shodný s předchozím grafikonem. Na území kraje vyjede v pracovní den průměrně 833 osobních a spěšných vlaků; v sobotu 537 a v neděli mohou cestující využít 528 vlaků regionální dopravy. V současné době jsou České dráhy hlavním dopravcem v rámci IDS JMK. Nyní je zaintegrováno celkem 581 km tratí a v červenci 2010 by mělo proběhnout i začlenění zbývajícího území – Znojemska. Délka zaintegrovaných tratí tak vzroste na celkových 667 km.
Zdroj: Železniční zajímavosti, Tisková zpráva ČD, Řazení vlaků na ŽelPage a vlastní pozorování
Ve stejnosměrném provedení jezdily na trati Lipno nad Vltavou - Rybník (před změnou trakční proudové soustavy) a Tábor - Bechyně. V uzlu Praha vozí nejen Os z Radotína na Hlavní nádraží, ale byla jim svěřena i vozba mezistátních vlaků kategorie EN.
Řada 210 vozí osobní vlaky z Českých Budějovic do Horního Dvořiště / Lipna nad Vltavou, z Veselí nad Lužnicí do Horní Cerekve.
216 Vladimír.
Od července 2010 sice už bude Znojemsko zaintegrované, ale skončí provoz na Hevlínce...
Jinak se rád půjdu podívat na Bdmpee v akci ;-)
ono ale hodne lidi vystoupilo v KrPoli nebo v Zidenicich
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.