..: Jízdní řád 2009/2010: Jihomoravský kraj :..

754.023, Brno, foto: Puly Jižní Morava — Tuto neděli, 13. prosince 2009, vstoupil v celé České republice v platnost nový jízdní řád a ani Morava není výjimkou. A stejně jako každý rok, i letos přichází mnohé změny, ať už v polohách a nabídce spojů, nebo v řazení vlakových souprav, popř. různých dalších, mnohdy nepodstatných maličkostí. Podívejme se na souhrn změn týkajících se Jihomoravského kraje, a to zejména s důrazem na řazení vlakových souprav.

Nové řídící vozy ABfbrdtn795

Počátkem letních prázdnin přišly do Brna nové řídící vozy ABfbrdtn795 (často také označovány jako 954.2). Jedná se o upravené řídící vozy řady 954 vzniklé rekonstrukcí poštovních vozů PostW, které obdržely oddíl první třídy. V Brně je momentálně k dispozici 6 vozů této řady (215 "František", 216 "Vladimír", 220 "Jaroslav", 221 "Michal", 222 "Martin" a 223 "Bedřiška") a ještě bude dodán vůz 224. Vozy 221 až 223 mají dostat nové korporátní barevné schéma Českých drah (nikoliv však vůz 224 – ten bude opět v původním červeno-krémovém nátěru) a měly by jezdit v ucelených "modrých" soupravách společně s vozy 854.203, 854.206 a také 854.030, který byl získán z PJ Praha-Vršovice výměnou za brněnskou 854.001. Tato výměna se uskutečnila právě kvůli nátěru. Vozy Bdtn756 pro provoz v trojčeti budou do Brna nově dodány z KOS Krnov výměnou za tři vozy Bmx765, které s největší pravděpodobností půjdou do DKV Olomouc.

Vraťme se ale k provozu vozů 954.2 v jízdním řádu pro rok 2009/2010. Jak již bylo zmíněno, pravidelně turnusováno jich bude celkem šest. Setkat se s nimi budeme moci na tratích 240 (Brno - Jihlava) a 340 (Brno - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště), přezdívané "Vlára". Nasazení těchto vozů můžete také zhlédnout v řazení vlaků na ŽelPage nebo v knižním jízdním řádu.

První brněnský řídící prvotřídový vůz 954.2 na Vláře, foto: Malepe

Lachtani mizí z Tišnovky

Další novinku je konec řady 714, zvané lachtan, na trati 251, která vede z Tišnova do Žďáru nad Sázavou. Tyto lokomotivy se soupravami přípojných vozů nově nahradí motorové jednotky Regionova Trio a havlíčkobrodské motorové vozy řady 810. V novém GVD se tedy zástupci nynější tišnovské flotily lachtanů vyskytují na trati 240, kde táhnou převážně odpolední posilové vlaky do Zastávky u Brna. Ráno lachtani zajíždí až do Jihlavy s dvěma přípojnými vozy Bmx765. Setkáme se s nimi nově také na Vláře, kde bude lachtan a dva přípojné vozy Bmx zajišťovat posilu do Nesovic. Z Tišnova však lachtani úplně nezmizeli – občas se tam objeví v rámci posil Brno — Tišnov, které jezdí v pracovní dny a jsou zajišťovány především soupravami Regionova Trio a právě zmiňovanými lachtany s vozy Bmx.

Lachtan s osobními vozy řady Btax na Tišnovce - minulost, foto: KuTom 742+2×Bmx sune do Židenic. Zanedlouho takto budeme pozorovat soupravu 714+2×Bmx, foto: R.omí.K

Něco začíná, něco končí

Jako další změnu lze vypíchnout rozšířené nasazování souprav 842 + Bfbrdtn794 na trati 244 (Brno , kde nově zajišťují naprostou většinu spojů. V malém množství se o víkendu tyto soupravy objeví také na trati 246, vedoucí z uzlu Břeclav do Znojma. Z "Hrušovanky" vymizí také zelené vozy klasické stavby (řada Bt), které zde bylo možné potkat s brejlovcem na ranním spěšném vlaku.

Relativně smutnou zprávou je zrušení páru spěšných vlaků do Vyškova, které jezdily v řazení 210 + Btee284. Naopak pozitivní novinkou je, že se nově můžeme se žehličkami setkávat na tratích 250 a 260, kde se občas objeví s vozy Bdmtee.

Další zajímavou zprávou je turnusové nasazení rekonstruovaného vozu Bdmpee253, který vznikl modernizací klasického vozu Bdmtee v roce 1991. Tento vůz, společně s rekonstruovanými Bdmtee263, zajišťuje obraty na vlacích 1731/4343/1722.

Brejlovec s Bt v Silůvkách, krása, nemyslíte?, foto: Pepík Něco takového budeme moci brzy vídat na jižní Moravě, foto: Miroslav Hloušek

Sečteno, podtrženo

V konečném součtu je rozsah osobní dopravy v Jihomoravském kraji v roce 2010 téměř shodný s předchozím grafikonem. Na území kraje vyjede v pracovní den průměrně 833 osobních a spěšných vlaků; v sobotu 537 a v neděli mohou cestující využít 528 vlaků regionální dopravy. V současné době jsou České dráhy hlavním dopravcem v rámci IDS JMK. Nyní je zaintegrováno celkem 581 km tratí a v červenci 2010 by mělo proběhnout i začlenění zbývajícího území – Znojemska. Délka zaintegrovaných tratí tak vzroste na celkových 667 km.

Zdroj: Železniční zajímavosti, Tisková zpráva ČD, Řazení vlaků na ŽelPage a vlastní pozorování


Hafan | 16.12.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Pavel Šturm  mail  
17.12.2009 (6:51)  
Josef Petrák:
Značení je skutečně 80-29. Označení vozů 86-29 bylo použito na některých vozech po přeznačení z řady 954.0 / 954.2, a pouze z výroby takto přijel vůz 86-29 213. To, že se někde píše 954, není špatně, je to prostě staré označení (př. M 296.1 = 853) ale především to lidem řekne více než-li označení 80-29, které není tak zažité.

http://www.854foto.net/text/tab954.html

80 - motorový vůz se sedadly, všechny třídy, s nebo bez zavazadlového oddílu, s kabinou strojvedoucího pro opačný směr jízdy

86 - dvoupodlažní osobní vůz se sedadly, všechny třídy, s nebo bez zavazadlového kupé, s kabinou strojvedoucího pro jízdu opačným směrem

Více informací na www.854foto.net
16.12.2009 (20:26)  
konec 560tek na 250? cože? aha, takže konec jakžtakž pohodlnýho cestování.. Bdmteečka jsou na nic!
16.12.2009 (17:48)  
Vy jste neponaučitelní.

954.2-Abfbrdtn795 se nově nacházejí pod označením 80-29!!
dopisovatel nebo člen ŽP mouka  mail  
16.12.2009 (17:24)  
Beru zpět, žehlička na 260 skutečně jezdí.
registrovaný uživatel Bakiy 
16.12.2009 (16:56)  
Farkac Karel: Pokud zehlicek 218 neni vic, o cemz nic nevim, tak ta jedina neni 218.001, ale 218.028 (doufam, ze to cislo jsem trefil :-) ), nikde nejezdi, stoji v depu v CB, protoze ji stale "tvori"... A az ji "dotvori", tak nejspis nahradi "hybridu" 210+704 na trati Rybnik - Lipno nad Vltavou, pripadne zehlicku s bateriovym vozem na Jindrichohradecku.
dopisovatel nebo člen ŽP mouka  mail  
16.12.2009 (15:50)  
Martin Hochman: Žehlička jezdí jen na 250, na 260 nikoliv.
Karel Kovařík: Jenom Phoenixe z Holešovic na Hlavní a dále jako Sv na ONJ. Přepřah na hlavním by asi nešel a odvézt to až na ONJ by bastard nestíhal.
registrovaný uživatel Hafan 
16.12.2009 (15:38)  
Díky za ohlasy. Až budu mít čas, tak to ještě jednou projedu a možná něco doplním. ;-)
registrovaný uživatel Kakov 
16.12.2009 (14:42)  
kobros:
v brne je to necekani casto kvuli nedostatku nastupistnich hran, uz jsem byl nekolikrat svedkem, kdy pruvodci rika cestujicimu "počkat na nas nemuze, protoze nemame volny peron"
registrovaný uživatel kobros 
16.12.2009 (14:25)  
pro Jirka Kratas: a jedna negativni zmena: roztrhal se prestup ze Sp z Vlarske trati na EC do Prahy (na prestup max 2! minuty), pripadne opacne z EC z Prahy na Vlaru (celych 6 minut pri beznych zpozdenich EC 10 a vice minut). Sice, to je spise namet na uvahu, co vsechno dokaze udelat takova drobnost, ze objednatel dalkove dopravy neni stejny jako objednatel dopravy regionalni a kterazto skutecnost se v Brne dlouhodobe projevuje tak, ze Sp a Os, ci R z Brna necekaji na zadny pripoj z dalkovych valku ani tech predepsanych 5 minut.
registrovaný uživatel Kakov 
16.12.2009 (14:21)  
Miroslav Zikmund:
a ktery EN vozily zehly, smer SRN mezi Pha Hl.n. a Pha-Holesovice?? nebo i n eco jineho?
take zelha vozila puvodne vsechny Os do slatiny na 250 a nasledne mezi spickou vozila Os Kurim-Hrusovany ;-)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko