Praha — V pondělí 30. 11. 2009 vyhlásilo Národní technické muzeum (NTM) a Nadace Okřídlené kolo veřejnou sbírku cílenou na opravu kotle legendární parní lokomotivy 464.202, vyrobeného v Plzni v polovině 20. století. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1956, a protože její nátěr má tmavě zelenou barvu, přezdívá se jí rosnička. Byl to tehdy poslední typ stroje určený pro Československé státní dráhy (ČSD), kterým se též uzavřelo rozsáhlé období provozu, vývoje a výroby dalších parních lokomotiv. Stroj se v současné době nachází v Depu kolejových vozidel Olomouc. V letošním roce mu propadla životnost kotle, proto je nezbytné obnovit jeho technický stav.
Lokomotiv řady 464.2 byly ve Škodových závodech v Plzni vyrobeny pouze 2 kusy. Výše zmiňovaný stroj sloužil nejdříve na osobních vlacích v oblasti Jihlavy, Brna, Znojma a Prahy. Později jezdil i na tratích kolem Přerova a České Třebové. Psal se rok 1961 a tento stroj odvezl mezi Bratislavou a rakouskou pohraniční stanicí Marchegg zvláštní parní vlak do Vídně. Na jeho palubě cestoval sovětský vůdce Nikita Sergejevič Chruščov na schůzku o jaderném odzbrojení s americkým prezidentem Johnem Fitzgeraldem Kennedym. O 11 let později se stalo Depo kolejových vozidel Olomouc domovem této parní krásky. Zde ji v roce 1993 po náročném a vyčerpávajícím výkonu opět přivedli do provozu.
Sbírka se bude konat až do 31. prosince 2011. Věříme, že se podaří vybrat potřebnou částku (2 miliony Kč), aby se tato legenda opět vrátila v plné síle do provozu.
Bankovní účet sbírky: 215592525/0300, zřízený u ČSOB Přerov.
Zdroj: ČTK/České noviny, NTM
Sbírku na opravu lokomotivy Národního technického muzea 464.202 vyhlásila a řídí Nadace okřídlené kolo. Naše muzeum se sbírkou souhlasilo a ve spolupráci s NOK proto uspořádalo tiskovou konferenci, na které o vyhlášení sbírky informovalo. Sbírka není jediným zdrojem finančních prostředků na opravu této lokomotivy. Ve spolupráci s nadací jsou postupně oslovovány firmy působící v oblasti především kolejové dopravy. Stejným způsobem se podařilo sehnat peníze na opravu parního motorového vozu Komarek (NTM) a v tomto roce na opravu parní lokomotivy 314.303 (ČD). Opravu této parní lokomotivy považuji za velmi záslužný čin, jelikož se jedná o původní lokomotivu KFNB a její fyzický stav byl velmi špatný. Mimo to NOK inicioval řadu drobných pomocí a kontaktů, díky kterým se podařilo a daří opravovat a udržovat historická železniční vozidla a to nejen ze sbírky Národního technického muzea.
Důvodem k vyhlášení sbírky na opravu lokomotivy 464.202 byl, kromě nesporné historické hodnoty (která je společná pro všechny sbírkové předměty NTM), zájem Nadace okřídlené kolo pomoci se shromážděním finančních prostředků a zájem Českých drah, Depa historických vozidel a DKV Olomouc, lokomotivu provozovat. Nemohu zde hovořit za DHV, ale lokomotiva 534.0432 byla do Olomouce přidělena jako náhrada za 464.202, dokud tato nebude opravena.
Je třeba na tomto místě poděkovat lidem, kteří se o lokomotivu 464.202 dlouhá léta v Olomouci starali. Celá akce se rozběhla rovněž díky jejich nasazení a zájmu o budoucnost lokomotivy.
A s 534.0432 se můžete setkat už v sobotu 5. prosince na Mikulášské jízdě z Olomouce do Bruntále.
Chápu, že oba sportovní svazy mají hluboko do kapsy, takže každá kačka dobrá, ale stejně tak má hluboko do kapsy i NTM. Vždyť ty peníze nemusí NTM dostat jako "dotaci", ale jako poplatek za pronájem reklamní plochy ... Například umístění billboardu do prostoru bývalého depa na Masaryčce ...
Osobně bych raději na kolejích viděl jinačí skvosty, jak již bylo napsáno např. KLADNO, 375.007 nebo 498.106. Naše nejrychlejší parní lokomotiva a zapadá prachem někde v Chomutově, kde na ni za pár let spadne střecha.
optus a spol: Nevím proč by ČD měli dávat nejvíce a hanba je fackovat? Mašina patří NTM nebo ČD? Navíc i kdyby ... ČD jsou dle mého názoru akciová společnost, která má ve firemním rejstříku něco o provozování železniční dopravy a jejíž prioritou by měla být údržba a modernizace vozového parku pro pravidelné vlaky, což se v poslední době začíná relativně i dařit, i když pomalu. A nikoliv nákladná údržba muzea. O to ať se starají různé spolky s přispěním sponzorů. Nebo čekáte, že například Jančura nakoupí pár parních strojů a bude jezdit jen proto, že šotoušci? Zkuste si odpovědět sami.
Pokud třeba navštívíte Shedd Aquarium v Chicagu, najdete v jeho prostorách velkou stěnu se jmény donátorů, sponzorů, přátel muzea, kteří toto muzeum finančně podporují. (Od určité částky pak mají nárok na volnou vstupenku...) Je smutné, že se dosud zisky některých "podnikatelů" přelévaly do "neurčitých nadací" a třeba rezort kultury stál téměř zcela mimo.
Věřím, že se Národní technické muzeum inspiruje v zahraničí a časem upraví svůj web, aby příspěvky na jeho činnost nebyly jen občasným výkřikem, ale aby dokázali přitáhnout trvale ty, kteří mohou a chtějí pomoci. Třeba jako v Chicagu:
http://www.sheddaquarium.org/pdf/Shedd_2008_AR_List.pdf
https://secure3.convio.net/shedd/site/Donation2?idb=2035035116&df_id=1202&1202.donation=form1
http://www.msichicago.org/donate/
http://www.fieldmuseum.org/museum_info/field_favorites.htm
Ale v souvislosti s termíny prohlídek mě napadla jiná věc. Jestli se pletu tak mě opravte. Prohlídky a zkoušky se pokud vím dělají pořád podle předpisů jaké byly platné v době parní trakce a pravidelného provozu lokomotivy. Ovšem při současném muzejním provozu toho lokomotiva za rok nenajede ani čtvrtinu co v dobách pravidelného nasazení. Nestálo by teda za to, aby se kompetentní zamysleli a případně upravili předpisy tak, aby více zohlednily muzejní provoz? Tzn. spíš prohlídku vázat na kilometrický proběh než na kalendářní lhůty. Mám tím na mysli to, že zátěž již není zdaleka tak velká jak kdysi a tak jestli je opravdu nutné dělat kontrolu co dva roky (nevím přesně jak časté a velké jsou kontroly a co obnášejí), když za tu dobu ani zdaleka nedojde k takovému opotřebení jako kdysi.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.