..: První změna JŘ přinesla dílčí úpravy a 70 stran přelepů :..

Obálka JŘ 2009/2010, foto: SŽDC Česko — V neděli 7. 3. 2010 vyšla v platnost první „malá“ změna jízdního řádu vlakové dopravy na síti SŽDC. Podle zástupců drah došlo jen k dílčím a kosmetickým úpravám, provedených na základě požadavků objednatelů – krajů. Některé z nich jsou pouze oficiálně zaneseny do jízdního řádu, zatímco vlaky ve změněných časech vyjely již počátkem ledna tohoto roku. Zatímco v jízdním řádu se téměř nic nemění, úpravy vašeho výtisku knižního řádu vás vyjdou minimálně na jeden večer strávený s nůžkami, lepidlem a zhruba sedmdesáti stranami přelepů. Pojďme si přiblížit jakých vlaků a krajů se změna dotkla nejvíce.

V oblasti Prahy a Středních Čech došlo zejména k úpravě návaznosti jednotlivých spojů. Týká se to především vlaků linky S7 na trati 171 mezi Prahou a Berounem, kde byla trasa vybraných vlaků prodloužena z Řevnic až do Karlštejna, čímž vznikly vazby na osobní motorové vlaky v režii vozů řady 810 ze Zadní Třebaně do Lochovic. Svůj pobyt pak zkracuje ranní vlak 9001 z Hlavního nádraží přes Vrané nad Vltavou do Čerčan na trati 210; ve stanici Týnec nad Sázavou bude nově čekat o 17 minut méně, čímž v Čerčanech vzniknou taktéž nové přípojné vazby na další vlaky.

V Plzeňském kraji nový čas odjezdu dostává autobus z Mladotic do Kralovic u Rakovníka, přičemž bude jezdit i o víkendech, kdy bude v Kralovicích zajištěn přestup na vlak do Rakovníka. Změna na trati 175 prodloužila několik vlaků do Příkosic, u některých z nich se upravila i četnost jejich jízd. Významnější úprava se pak dotkla vlaků trasovaných přes Mariánské Lázně do Chebu, kde byla s plánovanou výstavbou 3. koridoru zahájena nepřetržitá výluka. Ta začala 8. března a potrvá do 8. července 2010. Namísto vlaků zde jezdí podle výlukového jízdního řádu náhradní autobusy.

471057, Most, 28.11.2009, foto: Vladimír Novinkou je v Ústeckém kraji nasazení jednotek řady 471 CityElefant na vybrané víkendové spoje v relaci Děčín – Ústí nad Labem – Most. Tyto jednotky si také opět vyzkouší jízdu plnou rychlostí na dálkovém spoji; po loňské premiéře na rychlíku Olše dojde k jejich pátečnímu nasazení na R 784 z Prahy do Děčína a nedělní R 789. V regionální dopravě na tratích 083, 087 a 140 došlo ke změnám v zastavování určených vlaků ve vybraných zastávkách a platnosti jízdy spojů během letních prázdnin. Nově jezdí také jeden pár vlaků v dopoledních hodinách na trati 161 v úseku Blatno u Jesenice – Malměřice a zpět.

V kraji pod Ještědem čeká klienty drah jen minimum novinek. U dvou vlaků v raspenavském výběžku byly posunuty časy odjezdů a došlo také ke změně poskytovaných služeb ve vlaku. To se týká i osobních vlaků na trati 036 v úseku Jablonec nad Nisou – Kořenov (a zpět do Liberce), ve kterých je zrušena garance vozu se zvedací plošinou z důvodu nasazení jiného vozidla. Ke změně s platností již od 4. ledna 2010 došlo na trati 064 v úseku Stará Paka – Lomnice nad Popelkou (i opačně), kde se na základě požadavků libereckého kraje upravily četnosti jízd, návaznosti a časy odjezdů vlaků.

V Pardubickém kraji došlo k vytvoření lepšího spojení velkých měst regionu, nový bude pár osobních vlaků mezi Českou Třebovou a Ústím nad Orlicí. Podobná situace je na trati do Lanškrouna, kde byl také zaveden nový pár vlaků z České Třebové. Změny se týkají i hlavního tahu mezi Pardubicemi a Kolínem, kde došlo k posunu ranních osobních vlaků. K podobnému scénáři se připojila i trať z Chrudimi do Pardubic, kdy byl zaveden nový vlak v 18:55. Jede každý den vyjma soboty.

V sousedním, Královéhradeckém kraji však paradoxně došlo k razantní změně. A to zejména na trati 028 z Opočna do Dobrušky, kde byl ponechán pouze jeden pár vlaků pro zajištění dopravy studentů do škol. U dvanácti ze 754 regionálních vlaků se mění omezení pro jízdu. Na tratích 047 a 040 budou vybrané spěšné vlaky nově zastavovat i ve stanicích, kterými dosud projížděly. Jedná se o stanice Smidary, Skřivany, Pilníkov a Bolehošť.

Vlára Změn doznal i jízdní řád pro Jihomoravský kraj. Mezi Šakvicemi a Hustopečemi u Brna dojde k omezení jízdy jednoho sobotního a nedělního páru vlaků. Dále vlak Os 14743 z Boskovic do Skalice nad Svitavou na trati 262 pojede dříve, kdy důvodem je zajištění přestupu na Ex 576 Brněnský drak do Prahy. Na posílení si mohou zvykat cestující na trati 300 v oblasti Vyškova, odkud první ranní vlak do Nezamyslic v nepracovní dny pojede i v neděli. K úpravě dopravy a prodloužení tras vlaků dojde i na trati 340. Několik spojů z Brna bude nově končit v Nesovicích a Nemoticích.

V podobném duchu, jako u předešlých změn, se již jezdí i v Olomouckém kraji. Vybrané vlaky mezi Hranicemi na Moravě a Přerovem budou vypraveny pouze v pracovní dny, či naopak denně. K relativně znatelné editaci v jízdním řádu došlo na trati 273, zejména mezi Litovlí a Senicemi, kde je zajištěna lepší návaznost na vlaky do Olomouce. Obdobná situace je zároveň i na trati 292, kde několik vlaků jezdí jen ve vybrané dny.

Úpravy na Vysočině reagují zejména na požadavky kraje a samotných cestujících. Na několika místech vyrazí první vlaky těsně před čtvrtou hodinou ranní. Na trati 227 je jeden z upravovaných vlaků vypravován pouze v pracovní dny. V sobotu pojede z Kostelce do Telče nový spoj, který bude navazovat na rychlík z Brna. V trendu nových návazností a časů se upravují časy i vlaky na trati 252.

Mosty u Jablunkova, EC 143 Odra, foto: Otmar Humplík I v kraji Moravskoslezském bychom se opakovali, nicméně s novotami se musí cestující seznámit v oblasti Jablunkova, kde došlo k uspíšení odjezdů sedmi vlaků do Návsí. Opatření u těchto osobních vlaků vstoupilo v platnost 7. března a bude trvat do odvolání. Dobrou zprávou je, že nejde o ranní vlaky, tudíž se nedotkne cestujících, kteří dojíždějí do zaměstnání, či škol. Kromě toho je ve většině případů z Mostů u Jablunkova a z Bocanovic do Návsí v těchto časech zajištěno spojení autobusovými linkami, a to v časech bližších původním odjezdům vlaků.

Ve Zlínském kraji došlo na rozdíl od zbývajících regionů k úpravám znatelnějšího charakteru a to zejména na tratích 303 a 331, kde došlo k posunům časů odjezdů, pobytů a četnosti jízd. Na fotografy oblíbené Vláře bude zaveden nový nedělní večerní vlak z Bylnice do Brna s příjezdem do jihomoravské metropole ve 22.33.

Zdroj: ČD, ŽelPage


Vítek_V | 10.3.2010 (17:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Registered user Indi  mail  
12.03.2010 (8:13)  
MZ - no s tím bych úplně nesouhlasil, elektronický vyhledávač má funkci vyhledat odjezdy nebo příjezdy z/do vybrané stanice čímž lze imho nahradit prohledávání papírového jízdního řádu. A vzheldem k tomu že přes 70% mobilních telefonů je schopno zobrazovat alespoň wap verzi idosu, čekal bych, že papíru bude pomalu odzvoněno.
11.03.2010 (18:18)  
240.025 : Tohle je obecně známo několik let, škoda, že tohle sladké tajemství nikdo nesdělil "nejvyššímu panu železničáři".

Indi & rpet : není, je hezké, když si vytisknete papírový výstup z vyhledávače s přesně naplánovanými minutovými přestupy a pak vám z jakýchkoli důvodů jeden přípoj nevyjde ... tak je vám takový "průvodce" celkem k ničemu a musíte hledat v tištěném kursbuchu další spojení...

Elektronický vyhledávač spojení mnohdy neumí najít optimální spojení, někdy ho prostě neumí najít vůbec, ačkoli podle papíru existuje. Teprve když "železničního zeměpisu" znalý zákazník zadá různé doplňující údaje, tak mu spojení vyhledávač vyplivne, zeměpisný Neználek má ovšem smůlu ...
Elektronický vyhledávač spojení neumí odfiltrovat určité typy vlaků, kde nemusí platit určitý typ jízdenky - tohle ovšem firemní "kravaťáci" propagující zrušení tištěného kursbuchu jako zbytečnosti, kterou leze nahradit EJŘ neznají.
Vyhledávač vám například vnucuje ubytovací vlak nebo vlak s povinnou rezarvací, který je ovšem vyprodán ... mezi Prahou a Norimberkem vám vyhledávač standardně vnucuje autobus, na který vám určitá jízdenka neplatí, vezete si jízdní kolo nebo jste prostě rodina s "váženým zákazníkem spolucestujícím v kočárku". Tahle doplňková vozidla zákazníků se ovšem v gumokolu nepřepravují.
Nepomůže ani odfiltrování "nehledat spojení BUS", protože BUSy jsou vedeny jako vlaky ...
Prostě ten papír v kombinaci s vlastní kebulí dokáže najít spojení podle požadavku zákazníka mnohem lépe, než elektronický produkt ...

Nic proti vyhledávači. Cestování po Itálii dělám podle dat v IDOSu / HAFASu, ale na stole mám papírový kursbuch a když se něco při vlastním cestování zvrtne, tak přijde k užitku kursbuch a hledání náhradních spojení, abych se dostal do původního itineřáře ...

Frantisek : na to se zeptejte na krajských ouřadech, kde je na základě dokonalé znalosti přepravních pořadavků schvalován návrh jízdního řádu předložený dopravcem.
Kraj údajně nejlépe znalý (ve skutečnosti ovšem neznalý) přepravních požadavků něco schválí - a když se to uvede do života, tak se k velkému údivu kraje zjistí, že něco nevyhovuje, protože z určitého místa se lidé nedostanou do zaměstnání ... nebo naopak.
Registered user karminek  mail  
11.03.2010 (17:52)  
Když už lepit, tak by možná bylo pohodlnější kdyby se lepily celé stránky, i kdyby tam byla minimální změna.
11.03.2010 (16:39)  
@Jozef Petrák
Dnes som bol v Bratislave na Hlavnej stanici a dostal som úplné nový cestovný poriadok...
Registered user rpet  mail  
11.03.2010 (14:36)  
je to fakt zvlastni... u nas v UK jsem papirovej timetable nevidel, ani nepamatuju, naposledy asi pred rokem, kdyz jsem jezdil dvakrat tydne do Southamptonu a potreboval jsem se zorientovat v jizdnich dobach. a pokladni na nadrazi mi sice tu brozurku podala [je zdarma], ale na predni strane bylo dost velkejma pismenama napsano zhruba toto:

"vazeny cestujici, nase spolecnost je zapojena do programu zelena planeta, a proto si vas dovolujeme upozornit na nase internetove stranky, kde najdete mnohem vice informaci, navic v prehlednejsi forme, a s mnoha doplnujicimi informacemi. mejte na pameti, ze vytisk tohoto timetable zpusobil ztratu X stromu".

timetable jsem trapne strcil do batohu a od te doby jsem se naucil objevovat vyhody vysokorychlostniho internetu -:))
11.03.2010 (9:46)  
Knižní jízdní řád si kupuji, protože vytisknout část tratí na papír 80gm2 (nebo tlustším) je skoro stejný svazek jako celá kniha (na papíru výrazně slabším ale odolnějším). PDF tabulky jsou taky prima (mohou být aktualizovány častěji - při každé změně), ale hledat něco na cestách či v přírodě v nich dost dobře nejde. Když nemám s sebou počítačový monitor ani notebook, ale mám jen PDA.

Jízdní řád by se mohl tisknout zimní a letní. Zimní, protože změna GVD a letní, protože v létě se víc cestuje a je to už po změně č.2 a tak to více nesouhlasí.

Já bych si JŘ koupil i po změně, změny nelepím.
11.03.2010 (9:06)  
Jak už to tady zaznělo, chtěl bych se dočkat nějakého "ustálení" grafikonu, bez toho aby se každý rok, natož každý čtvrtrok, všechno překopávalo. Nejen ve Švýcarsku, ale třeba i v Maďarsku mají léta stejný taktový grafikon, který se mění jen podle probíhajících staveb a změn v mezinárodním provozu.
Zajímalo by mě, kolik lidí si kupuje knižní JŘ a kolik z nich si vyzvedává změny. Traťové tabulky jsou užitečná věc i pro nešotouše, ale lepší než kupovat knihu a celou ji přelepovat je vždy vytisknout si z netu před odjezdem aktuální tabulky, které budou potřeba, a je hotovo.
Registered user Indi  mail  
11.03.2010 (8:39)  
Uff, a nenastala už doba do papírového jízdního řádu hodit vidle?
11.03.2010 (7:11)  
Když už jsme v tom "zajímalo by mě", tak v mém případě to, proč se návaznosti vytvářejí až se změnou, proč nebyly již v základním řádu? Nebo jeho tvůrcům nejde o zlepšení pro cestující? Nechápu, jak někdo může naplánovat spoje na jednotlivých tratích rovnou s nepřípoji nebo s dlouhým čekáním v nácestných stanicích, když se to pak dá snadno předělat. Nebo že by to bylo díky poklesu nákladní dopravy? Vždyť ta už dnes přece vždy dává přednost osobní. Nevím, co za tím je. Přijde mi, že by jen stačilo na začátku vše udělat pořádně (tzn. z hlediska výhodnoti pro uživatele), a nemusely by být ty změny tak rozsáhlé. Leda by šlo o to nejprve vyhnat lidi z vlaků a pak dokázat, že ani při dobrých návaznostech (od změny) už nikdo nejezdí...
10.03.2010 (21:29)  
radekedar: Tak mě napadá, přijde někdy vůbec doba, kdy SŽDC při každé změně vydá nový kursbuch? Když porovnám lepení 70 stránek změn a 60 kaček za novou bibli, vychází mi to celkem jasně...:

to nejde. Šotoušům by se to nelíbilo a normální zákazníci by byli spokojeni.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko