Mosty u Jablunkova — V neděli 15. 11. v ranních hodinách došlo nedaleko Mostů u Jablunkova v místě rekonstrukce tunelu původní 2. traťové koleje trati 320 (Bohumín – Čadca) k propadu jeho části, čímž na povrchu vznikl kráter o velikosti asi 150×50 metrů. České dráhy z bezpečnostních důvodů na žádost PČR zastavily v neděli provoz v sousedním tubusu, kterým je vedena zejména tranzitní doprava přes hraniční přechod Mosty u Jablunkova/Čadca dále na síť ŽSR. Ještě téhož dne byl po ohledání statikem provoz obnoven. Stavba nového tubusu byla okamžitě přerušena a stavitelům bylo nařízeno změnit technologii. I přesto se však o dva dny později zřítila další část tunelu v délce cca 15 metrů, což znovu zastavilo dopravu v dotčeném úseku až do dnešního dne, tedy 28. 11.
Druhý propad budovaného tunelu nastal v úterý 17. 11. a došlo k hodinovému přerušení dopravy, při němž Báňský úřad prováděl kontrolní měření pohybu půdy, opakovaná nyní každých 12 hodin. Tento propad ale s prováděným měřením nesouvisel a podle Subterry i SŽDC „moc nepřekvapil“. Nedošlo k ohrožení životů ani nedaleko stojících rodinných domků. Přesto byla rodina z nejblíže stojícího stavení z preventivních důvodů evakuována a na náklady firmy Subterra ubytována v hotelu.
Zavalilo se celkem 80 metrů tunelu, vzniklý kráter byl hluboký osm metrů a rozkládal se na ploše cca 7000 metrů čtverečních. Na stavbě byl vyhlášen havarijní režim a byly zahájeny sanační práce. Do jejich dokončení není jisté, zda nebudou následovat další propady. Zával mj. pohřbil stavební stroj, i ten přispěl k tomu, že stavařům vznikla škoda v řádech desítek miliónů. Na zhruba milión si cení ČEZ opravu poškozeného nadzemního vedení VN a dvou zřícených stožárů, při havárii byl poškozen i vodovod, zásobující cca 250 lidí. Voda i elektřina ale už do oblasti opět provizorně proudí.
Ve středu 18. listopadu opět zhruba ve tři hodiny odpoledne provozovatel dráhy SŽDC zastavila provoz v tunelu z bezpečnostních důvodů. Termín zprovoznění byl původně stanoven na pondělí 23. listopadu, nakonec se posunul o pět dní. Teprve dnes po sedmé hodině ranní začaly tunelem projíždět pouze osobní soupravy sníženou rychlostí 20 km/h tažené lokomotivami nezávislé trakce. Nákladní doprava zamíří do starého jablunkovského tunelu nejdříve dnes v sedm hodin večer. Pokud bude vše bez dalších problémů, zvýší se rychlost brzy na 50 km/h a ve středu 2. 12. se obnoví i elektrický provoz.
Policie celou sérii propadů půdy vyšetřuje jako podezření z trestného činu obecného ohrožení. Podle serveru iDNES.cz byly s tunelem problémy již dříve, v dubnu při ražbě došlo k propadnutí stropu. K dnešnímu propadu tunelu došlo při střídání směn stavbařů, k žádnému zranění tak s největší pravděpodobností nedošlo. Jako možná příčina bylo označeno nestabilní nadloží. Zda se jedná o špatné kroky při stavbě, podcenění rizik, či zásah vyšší moci určí až vyšetřování.
Ukončená opatření v dopravě
V neděli 15. 11. byla zavedena NAD v úseku Čadca – Jablunkov–Návsí. Týkala se vlaků EC 143 a EC 142. Stejně tak byl autobusy v tomto úseku nahrazen i vlak EC 235, který byl ale v úseku Ostrava–Svinov – Mosty u Jablunkova veden náhradní soupravou. Cestující z vlaku EC 115 a kmenového EC 235 si ve stanici Ostrava–Svinov mimořádně přestoupili do náhradní soupravy. Náhradními autobusy dále museli cestovat lidé z vlaků Os 2903, 2908 a 2905.
Ve středu 18. 11. byly dálkové a regionální vlaky mezi stanicemi Mosty u Jablunkova a Čadca (ŽSR) nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Noční vlaky R 440 Excelsior, R 441 Excelsior, R 442 Šírava a R 443 Šírava byly v úseku mezi Hranicemi na Moravě a Žilinou vedeny přes Valašské Meziříčí a Púchov. V úseku mezi Hranicemi na Moravě a Mosty u Jablunkova byla vypravena náhradní souprava bez vozu první třídy a ubytovacích (lůžkových a lehátkových) vozů.
Zdroj: iDNES.cz, ČTK, SŽDC - projekt stavby, ČD - omezení provozu (neděle), ČD - omezení provozu (středa); foto: Josef Kluz


Takže v Jablunkově čajíček... 8-)
No jestli to bylo skutečně po válce nějak překucháno a přesypáno, tak to je o tlamu, protože si na tom toho statik moc nenamodeluje a nejbezpečnější je to celý vyhrabat, nebo protlačit finální rourou. Jenže to je za strašný prachy, protože ty flyšové sračky by se běžně neměly použít na zásyp, takže nutná stabilizace a další fígle. Pokud to sedlo celé nějak plave, tak mohou časem odplavat i ty baráky kolem. Vůbec to nikomu nezávidím.
Jen podobné průsery očekávám na stavbě R49, protože zatím ještě nikdo na flyšových sračkách dálnici nestavěl. Dvojkolejná železnice se šířkou 10m je přeci jen něco jiného, než 3x širší dálnice s předpokladem velkorysejší trasy. Bude to zajímavé a náročné na kapacitu karpatského penězovodu.
Nad tunelem vede jednak VN 22 kV, jednak zesilovací vedení 3 kV =. Průřez obou tunelů nedovoluje umístit napájecí vedení do tunelů, protože by nebyly dodrženy bezpečné vzdálenosti.
Ještě k řešení - v Chocni taky byl kdysi tunel a co tam je teď? - akorát nevím, jak by to vydýchali ti v tom baráčku na kopečku...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
