Mosty u Jablunkova — V neděli 15. 11. v ranních hodinách došlo nedaleko Mostů u Jablunkova v místě rekonstrukce tunelu původní 2. traťové koleje trati 320 (Bohumín – Čadca) k propadu jeho části, čímž na povrchu vznikl kráter o velikosti asi 150×50 metrů. České dráhy z bezpečnostních důvodů na žádost PČR zastavily v neděli provoz v sousedním tubusu, kterým je vedena zejména tranzitní doprava přes hraniční přechod Mosty u Jablunkova/Čadca dále na síť ŽSR. Ještě téhož dne byl po ohledání statikem provoz obnoven. Stavba nového tubusu byla okamžitě přerušena a stavitelům bylo nařízeno změnit technologii. I přesto se však o dva dny později zřítila další část tunelu v délce cca 15 metrů, což znovu zastavilo dopravu v dotčeném úseku až do dnešního dne, tedy 28. 11.
Druhý propad budovaného tunelu nastal v úterý 17. 11. a došlo k hodinovému přerušení dopravy, při němž Báňský úřad prováděl kontrolní měření pohybu půdy, opakovaná nyní každých 12 hodin. Tento propad ale s prováděným měřením nesouvisel a podle Subterry i SŽDC „moc nepřekvapil“. Nedošlo k ohrožení životů ani nedaleko stojících rodinných domků. Přesto byla rodina z nejblíže stojícího stavení z preventivních důvodů evakuována a na náklady firmy Subterra ubytována v hotelu.
Zavalilo se celkem 80 metrů tunelu, vzniklý kráter byl hluboký osm metrů a rozkládal se na ploše cca 7000 metrů čtverečních. Na stavbě byl vyhlášen havarijní režim a byly zahájeny sanační práce. Do jejich dokončení není jisté, zda nebudou následovat další propady. Zával mj. pohřbil stavební stroj, i ten přispěl k tomu, že stavařům vznikla škoda v řádech desítek miliónů. Na zhruba milión si cení ČEZ opravu poškozeného nadzemního vedení VN a dvou zřícených stožárů, při havárii byl poškozen i vodovod, zásobující cca 250 lidí. Voda i elektřina ale už do oblasti opět provizorně proudí.
Ve středu 18. listopadu opět zhruba ve tři hodiny odpoledne provozovatel dráhy SŽDC zastavila provoz v tunelu z bezpečnostních důvodů. Termín zprovoznění byl původně stanoven na pondělí 23. listopadu, nakonec se posunul o pět dní. Teprve dnes po sedmé hodině ranní začaly tunelem projíždět pouze osobní soupravy sníženou rychlostí 20 km/h tažené lokomotivami nezávislé trakce. Nákladní doprava zamíří do starého jablunkovského tunelu nejdříve dnes v sedm hodin večer. Pokud bude vše bez dalších problémů, zvýší se rychlost brzy na 50 km/h a ve středu 2. 12. se obnoví i elektrický provoz.
Policie celou sérii propadů půdy vyšetřuje jako podezření z trestného činu obecného ohrožení. Podle serveru iDNES.cz byly s tunelem problémy již dříve, v dubnu při ražbě došlo k propadnutí stropu. K dnešnímu propadu tunelu došlo při střídání směn stavbařů, k žádnému zranění tak s největší pravděpodobností nedošlo. Jako možná příčina bylo označeno nestabilní nadloží. Zda se jedná o špatné kroky při stavbě, podcenění rizik, či zásah vyšší moci určí až vyšetřování.
Ukončená opatření v dopravě
V neděli 15. 11. byla zavedena NAD v úseku Čadca – Jablunkov–Návsí. Týkala se vlaků EC 143 a EC 142. Stejně tak byl autobusy v tomto úseku nahrazen i vlak EC 235, který byl ale v úseku Ostrava–Svinov – Mosty u Jablunkova veden náhradní soupravou. Cestující z vlaku EC 115 a kmenového EC 235 si ve stanici Ostrava–Svinov mimořádně přestoupili do náhradní soupravy. Náhradními autobusy dále museli cestovat lidé z vlaků Os 2903, 2908 a 2905.
Ve středu 18. 11. byly dálkové a regionální vlaky mezi stanicemi Mosty u Jablunkova a Čadca (ŽSR) nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Noční vlaky R 440 Excelsior, R 441 Excelsior, R 442 Šírava a R 443 Šírava byly v úseku mezi Hranicemi na Moravě a Žilinou vedeny přes Valašské Meziříčí a Púchov. V úseku mezi Hranicemi na Moravě a Mosty u Jablunkova byla vypravena náhradní souprava bez vozu první třídy a ubytovacích (lůžkových a lehátkových) vozů.
Zdroj: iDNES.cz, ČTK, SŽDC - projekt stavby, ČD - omezení provozu (neděle), ČD - omezení provozu (středa); foto: Josef Kluz


Stalo se. Dva roky jsem měl na starosti partu cikánů na výkopech. Začátky byly krušné, ale zvykli jsme si na sebe. Na co jsem si nikdy nezvykl, bylo podrazáctví a někdy až katastrofická neschopnost managementu. A vzhledem k tomu, že většina ,,těch nahoře" je neschopný předlistopadový xindl, tak se není čemu divit, že každou chvíli někde něco spadne. Žádnému managementu dnes nejde o to, aby firma odváděla kvalitní práci, jede se podle zásad: Franto podrž to, já jdu pro prachy a: Honem rychle od toho, dokud to funguje.
Jak vidím, Vlad vše sleduje z pohledu odborníka a prosil bych, aby s odstupem doby - po vyšetření - sem napsal nějaký článek a mohli se poučit i ti, kteří z neznalosti problému v podstatě plkají.
Jak jsem už psal, považuji to za velký průser, který se nedá srovnávat s pádem "čtyř traverz" v nevhodnou dobu na nevhodném místě. Kdyby tam zrovna nejel EC, tak by pes o tom neštěkl - takových pádů už bylo a vždy šlo o drobnou technologickou nekázeň, která se dá za dva dny uklidit a za jeden až tři měsíce napravit.
Můj kamarád nastoupil před časem u zahraniční firmy působící v Česku, optimisticky se domníval, že se zdokonalí v angličtině. Místo toho hledal slovíčka jiná... Z pozice stavbyvedoucího řídil zpočátku tým 40 lidí, z nich bylo 32 z Ukrajiny. V prvním momentě to pro něj byl šok. Kdybyste ho ale po čase slyšel, jak o této partě vypráví - jaká je to dělná, šikovná parta, která umí zabrat, když je to potřeba, jaký je na ni spoleh...
Asi by se zlobil ještě více než já, kdyby četl: "...nebo to spadne, kvůli několika zasypaným Ukrajincům se nikdo nepo..." Jemu určitě není jedno, jetsli stavba spadne (vždy je předával v termínu a vzorné kvalitě), není mu lhosteno, když dochází i jen k banálním zraněním... A věřím, že takových stavbyvedoucíćh je většina.
Chci jen věřit tomu, že si Ážetďák časem uvědomí, že pokud chtěl kritizovat zadávání veřejných zakázek nebo chování managementu některých firem, tak k tomu v daný moment nepoužil vhodná slova.
Jestli je někdo komik, tak jsi to leda ty! Víš, o čem to je? když budeme fofrovat a šetřit, kde se dá, tak to buď uděláme dřív, ale budeme mít peníze k rozkradení, nebo to spadne, kvůli několika zasypaným Ukrajincům se nikdo nepo... a my získáme práci a peníze na velmi dlouhou dobu! Výběrové řízení máme v kapse a práci navíc bude muset někdo zaplatit, i kdyby stokrát nechtěl!
V té Chocni se tunel rušil kvůli přidání další koleje. Holt tehdy ještě nebyli zelenci, co by starý tunel prohlásili technickou památkou, skálu významným krajinným prvkem, a po několikaletém souzení vydupali aspoň přesypaný ekotunel pro migraci medvědů.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
