Šumperk/Brno — Mediální kampaň Žluté jaro na železnici probíhá od 8. do 21. května v Olomouckém kraji. Tento týden je v provozu prezentační linka Olomouc hl.n. – Uničov. Ta bude o víkendu prodloužena dvěma páry vlaků v úseku Uničov – Šumperk, díky kterým musel RegioJet zveřejnit aktualizovaný jízdní řád. Po víkendu se má podle plánu přenést na relaci Olomouc hl.n. – Senice na Hané, kde budou žluté vlaky v provozu do 21. května. Podle dopravce je již v přípravě jízdní řád jízd pro Jihomoravský kraj. Již od 22. května do 4. června vyjedou žlutá desira na 1. národní tranzitní železniční koridor, kde obslouží v dopoledních hodinách zastávky mezi Skalicí nad Svitavou a Brnem, odpoledne pak z Brna vyrazí do Šakvic. Zatímco mediální kampaň Student Agency na železnic je v plném proudu, začínají prosakovat kusé informace o dalších plánech dopravce. Ty však může ovlivnit také vznik odborů v podniku.
Zaměstnanci Studenty Agency formují odbory
Překvapivou zprávu přišel v úterý 11. května deník Hospodářské noviny. S odvoláním na řidiče SA Stanislava Vaňka oznámily vznik odborové organizace uvnitř mateřské společnosti Student Agency, která železniční společnost RegioJet vlastní. Vaněk a další novopečení odboráři tvrdí, že důvodem k jejímu založení byly zhoršující se pracovní podmínky a porušování zákoníku práce. Krácení přestávek, šikana nebo odebírání odměn na základě anonymních oznámení, to všechno vyjmenoval Vaněk jako důvody nespokojenosti. Odbory zatím sdružují řidiče autobusů a stevardky. Na Českomoravské konfederaci odborových svazů se zařadily do Odborového svazu dopravy.
Vznik odborovéh organizace však zatím neoznámili vedení společnosti, které tak čerpá informace pouze z médií. Podle ředitele společnosti Radima Jančury budou s odbory komunikovat o všech konstruktivních návrzích, obvinění z porušování zákona SA jednoznačně odmítá. Podle vedení firmy by mohlo jít o reakci na zpřísnění kontrol kvality práce, zejména výběru jízdného. „Minulý měsíc jsme zahájili spolupráci s externí firmou, která provádí intenzivní kontroly zaměřené na nedovolené obohacování z prodeje jízdenek na našich linkách. Předpokládáme, že založení odborů je reakcí na tuto skutečnost a právě na odhalení několika případů, kdy jsme dali několika zaměstnancům z tohoto důvodu výpověď,“ komentuje vzniklo situaci Jančura.
Půjčenými desiry neskončíme, slibuje Radim Jančura
Jak prozradil agentuře Mediafax majitel SA Radim Jančura, po vrácení pronajatých jednotek Desiro firma bez vlaků nezůstane. Objednány a částečně splaceny jsou zcela nové vlaky. Typ ani určení zatím nikdo z RegioJetu zveřejnit nechce. První z nich by se měly objevit na síti SŽDC již brzy. Může se jednat o regionální jednotky, ale i soupravy pro dálkovou dopravu, což by znamenalo znovuvzkříšení projektu HighJet. Samotná SŽDC ústy svého tiskového mluvčího potvrdila, že dopravce žádá přidělení kapacity v rámci platnosti jízdního řádu 2010/2011. Podrobnosti budou známy během června tohoto roku.
Zdroj: Student Agency, RegioJet, Mediafax, Hospodářské noviny
Olomouc hl.n. — Šternberk — Uničov — Šumperk (8. 5. — 16. 5. 2010), upravený jízdní řád
| Šumperk | 11.15 | 16.10 | ||||
| Nový Malín | 11.22 | 16.17 | ||||
| Hrabišín | 11.29 | 16.24 | ||||
| Libina | 11.35 | 16.35 | ||||
| Nová Hradečná | 11.42 | 16.41 | ||||
| Troubelice zastávka | 11.46 | 16.43 | ||||
| Troubelice | 11.50 | 16.47 | ||||
| Uničov | 5.52 | 8.57 | 11.55 - 12.02 | 14.10 | 16.53 - 17.23 | 20.20 |
| Uničov zastávka | 5.55 | 9.00 | 12.05 | 14.14 | 17.26 | 20.23 |
| Újezd u Uničova | 6.02 | 9.04 | 12.12 | 14.22 | 17.33 | 20.26 |
| Mladějovice | ----- | 9.08 | 12.17 | 14.26 | ----- | 20.31 |
| Babice u Šternberka | ----- | 9.12 | 12.21 | 14.30 | ----- | 20.34 |
| Šternberk | 6.12 | 9.16 | 12.33 | 14.35 | 17.43 | 20.39 |
| Štarnov | ----- | 9.20 | 12.37 | 14.40 | ----- | 20.43 |
| Bohuňovice | 6.22 | 9.23 | 12.48 | 14.48 | 17.53 | 20.50 |
| Hlušovice | 6.26 | 9.27 | 12.52 | 14.51 | 17.57 | 20.53 |
| Olomouc hl.n. | 6.32 | 9.33 | 12.58 | 14.57 | 18.03 | 20.59 |
| Olomouc hl.n. | 8.04 | 9.55 | 13.20 | 15.40 | 18.23 | 21.55 |
| Hlušovice | 8.10 | 10.01 | 13.26 | 15.46 | ----- | 22.01 |
| Bohuňovice | 8.17 | 10.09 | 13.30 | 15.54 | ----- | 22.09 |
| Štarnov | 8.20 | 10.13 | 13.33 | ----- | ----- | 22.12 |
| Šternberk | 8.25 | 10.20 | 13.38 | 16.01 | 18.36 | 22.17 |
| Babice u Šternberka | 8.28 | 10.24 | 13.41 | ----- | ----- | 22.20 |
| Mladějovice | 8.32 | 10.28 | 13.45 | ----- | ----- | 22.24 |
| Újezd u Uničova | 8.44 | 10.44 | 13.55 | 16.14 | 18.50 | 22.29 |
| Uničov zastávka | 8.48 | 10.48 | 13.58 | 16.18 | 18.54 | 22.33 |
| Uničov | 8.51 - 8.53 | 10.51 | 14.02 - 14.13 | 16.21 | 18.57 | 22.36 |
| Troubelice | 8.59 | 14.24 | ||||
| Troubelice zastávka | 9.04 | 14.28 | ||||
| Nová Hradečná | 9.07 | 14.31 | ||||
| Libina | 9.17 | 14.38 | ||||
| Hrabišín | 9.23 | 14.42 | ||||
| Nový Malín | 9.28 | 14.48 | ||||
| Šumperk | 9.35 | 14.54 |
Skalice nad Svitavou — Brno hl.n. — Šakvice (22. 5. — 4. 6. 2010)
| Os 32207 1 | Os 32209 1 | Os 32211 1 | Os 32213 | Os 32215 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Skalice nad Svitavou | 8.20 | 10.20 | 13.04 | ||
| Doubravice nad Svitavou | 8.25 | 10.25 | 13.09 | ||
| Rájec — Jestřebí | 8.29 | 10.29 | 13.13 | ||
| Dolní Lhota | 8.32 | 10.32 | 13.16 | ||
| Blansko město | 8.35 | 10.35 | 13.19 | ||
| Blansko | 8.37 | 10.37 | 13.21 | ||
| Adamov zastávka | 8.44 | 10.44 | 13.28 | ||
| Adamov | 8.46 | 10.46 | 13.30 | ||
| Babice nad Svitavou | 8.49 | 10.50 | 13.33 | ||
| Bílovice nad Svitavou | 8.54 | 10.55 | 13.38 | ||
| Brno — Židenice | 9.01 | 11.02 | 13.45 | ||
| Brno hl.n. | 9.05 | 11.06 | 13.49 – 13.51 | 16.02 | 18.02 |
| Modřice | 13.58 | 16.09 | 18.09 | ||
| Popovice u Rajhradu | 14.01 | 16.12 | 18.12 | ||
| Rajhrad | 14.04 | 16.15 | 18.15 | ||
| Vojkovice nad Svratkou | 14.08 | 16.19 | 18.19 | ||
| Hrušovany u Brna | 14.11 | 16.22 | 18.22 | ||
| Žabčice | 14.14 | 16.25 | 18.25 | ||
| Vranovice | 14.19 | 16.30 | 18.30 | ||
| Pouzdřany | 14.22 | 16.33 | 18.33 | ||
| Popice | 14.26 | 16.37 | 18.37 | ||
| Šakvice | 14.29 | 16.40 | 18.40 |
| Os 32208 1 | Os 32210 1 | Os 32212 | Os 32214 | Os 32216 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Šakvice | 15.05 | 17.05 | 19.05 | ||
| Popice | 15.08 | 17.08 | 19.08 | ||
| Pouzdřany | 15.12 | 17.12 | 19.12 | ||
| Vranovice | 15.22 | 17.25 | 19.25 | ||
| Žabčice | 15.27 | 17.30 | 19.30 | ||
| Hrušovany u Brna | 15.37 | 17.33 | 19.33 | ||
| Vojkovice nad Svratkou | 15.40 | 17.36 | 19.36 | ||
| Rajhrad | 15.43 | 17.40 | 19.40 | ||
| Popovice u Rajhradu | 15.46 | 17.43 | 19.43 | ||
| Modřice | 15.50 | 17.47 | 19.47 | ||
| Brno hl.n. | 9.17 | 11.17 | 15.57 | 17.55 | 19.55 – 20.17 |
| Brno — Židenice | 9.21 | 11.21 | 20.21 | ||
| Bílovice nad Svitavou | 9.27 | 11.27 | 20.27 | ||
| Babice nad Svitavou | 9.32 | 11.32 | 20.32 | ||
| Adamov | 9.36 | 11.36 | 20.36 | ||
| Adamov zastávka | 9.38 | 11.38 | 20.38 | ||
| Blansko | 9.45 | 11.45 | 20.45 | ||
| Blansko | 9.45 | 11.45 | 20.45 | ||
| Blansko město | 9.47 | 11.47 | 20.47 | ||
| Dolní Lhota | 9.51 | 11.51 | 20.51 | ||
| Rájec — Jestřebí | 9.54 | 11.54 | 20.54 | ||
| Doubravice nad Svitavou | 9.58 | 11.58 | 20.58 | ||
| Skalice nad Svitavou | 10.02 | 12.02 | 21.02 |
Poznámky:
- Dne 29. 5. 2010 nejede v úseku Blansko — Skalice nad Svitavou
| 14.5.2010 (6:00)
Tudíž jedná-li se o sedadlo, které je pásem vybaveno proto, že to nařizuje nějaký předpis, musí se tento pás používat (to bude asi případ sedadla pro řidiče).
Jedná-li se o sedadlo, které je pásem vybaveno, přestože to žádný předpis nenařizuje, tak není jeho používání povinné.
Tak to chápu já.
Taktéž nejsem právník, ale je rozdíl mezi formulací "být za jízdy připoutána na sedadle bezpečnostním pásem" (zákon) a "být za jízdy na sedadle připoutána bezpečnostním pásem" (váš výklad).
Zákon tedy jasně říká, že musím být za jízdy připoután bezpečnostním pásem na sedadle.
A mám-li parafrázovat, když cestou v dodávce dostanete křeč do nohy, půjdete se taky projít?
Nicméně obávám se, že naše diskuze a výklady zákona tady budou málo platné. Přeju odborům, aby tohle byl jeden ze zákonů, jehož porušování dokážou!
Nejsem právník a často se sám ztrácím nad různými formulkami. Ale pokud je napsáno "být za jízdy připoutána na sedadle bezpečnostním pásem...", tak to není totéž, jako "být za jízdy na sedadle a připoutána bezpečnostním pásem..."
Toto ustanovení říká jasně, že pokud sedím, tak mám být připoután, jestliže tam jsou pásy. Nic víc. Odpovídá to logice, kdy nejen v busech, ale i ve starších vozech na zadních sedadlech žádné kurty nejsou, takže se není čím připoutat.
Pokud by mělo být povinné sezení, jak byste potom chtěl zajistit, aby se vám lidé necourali během jízdy třeba na WC, kterým jsou dnes mnohé busy vybaveny? A když v buse dostanu křeč do nohy a budu si ji chtít protáhnout, tak je to na pokutu?
Miluju tyhle stouraly...
1) Přepravovaná osoba je povinna
a) být za jízdy připoutána na sedadle bezpečnostním pásem, pokud jím je sedadlo povinně vybaveno...
Z toho vyplývá, že za jízdy musí sedět na sedadle a zároveń být připoutána bezpečnostním pásem. Výjimky z tohoto ustanovení jsou v odstavcích 2) a 3) téhož paragrafu, nicméně ani jedna z nich se nevztahuje na stewardy.
Že má MDČR jiné sémantické chápání jazyka, je zvláštní. A pokud to zjistili, jak tvrdíte "kdysi", pak měli příslušný zákon dávno upravit. Bohužel při bouračce budou madla stewardce platná asi jako když se bude matka snažit nahradit dětskou autosedačku vlastníma rukama.
Co je tomu zásluhou?
V tom paragrafu se píše: "... přepravovaná osoba je povinna: a) být za jízdy na sedadle připoutána bezpečnostním pásem..."
Pokud na něm ovšem sedí, že. Pokud na něm nesedí, tak povinna není. Asi hned namítnete, že se (při jízdě po dálnici) v autobude nemá stát. Proto jsem si vyžádal komentář svého kamaráda, bývalého zaměstnance MDČR, instruktora autoškoly a příležitostného řidiče dálkových autobusů.
Ergo: toto se skutečně kdysi řešilo na úrovni MDČR a došlo se k následujícímu konsensu - autobusy mají být vybaveny madly umožňujícími bezpečný pohyb stewarda/ky po autobusu. Za splnění této podmínky NENÍ pohyb ZAMĚSTNANCE DOPRAVCE v autobuse během jízdy po dálnici vnímán jako jednání v rozporu s příslušnými ustanoveními zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










