..: Škodě hrozí pokuta za zpoždění dodávek lokomotiv řady 380 :..

Škoda 109E / 380.001, závod Škoda TS, Plzeň, foto: Škoda Transportation Plzeň — Aktualizováno 19:45 Dodání dvaceti nových třísystémových lokomotiv pro rychlost až 200 km/h od Škody Transportation pro České dráhy se výrazně zpožďuje. Podle původních plánů už měly být 4 měsíce v testovacím provozu. Ve skutečnosti zatím probíhají pouze tovární testy. Podle informací týdeníku Euro za to hrozí plzeňské Škodovce smluvní penále ve výši až 200 milionů korun. Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda týdeníku řekl, že v současné době činí penále zhruba 80 milionů korun a budou je po dodavateli lokomotiv tvrdě vymáhat. Jedním z hlavních důvodů zpoždění vývoje je změna bezpečnostních norem, kterým se nové lokomotivy musí přizpůsobit a zcela jim vyhovět. Škoda tak musela změnit spoustu věcí včetně původního vnějšího designu, který normy nesplňoval. Samotný výrobce odmítl situaci jakkoliv komentovat.

Je otázkou, jestli bude penále hrazenou ve formě peněz, nebo se České dráhy a Škoda Transportation domluví na jiném řešení. Existují i případy, kdy výrobci kompenzovali zpoždění dodávky naturálně – španělský CAF Zaragoza, který MÁV dodával moderní rychlíkové vozy, zdarma vyrobil jeden zavazadlový vůz řady Dms. Zličínský Siemens Kolejová Vozidla pak Švýcarským spolkovým drahám jako kompenzaci za zpoždění výroby jednotek RABe 514 dodal k původně objednaných 60 kusům jednu soupravu navíc.

Doplněno: Během úterního odpoledne rozeslala firma Škoda Transportation vyjádření, kdy upozorňuje, že citovaný týdeník Euro mylně uvedl, že výrobce situaci nekomentoval, aniž by redakce o reakci požádala. Podle stanoviska výrobce je zpoždění vývoje a testování způsobeno zejména výraznými průběžnými změnami předpisů TSI, např. v oblasti statické pevnosti a deformační odolnosti skříně. Jmenované změny natolik ovlivnily délku vývoje, že výrobce odmítá odpovědnost za zpoždění dodávek lokomotiv Škoda 109E pro České dráhy za dobu, po kterou musela zpozdit proces vývoje a homologace, aby vyhověla novelizovaným požadavkům mezinárodních norem. Ty byly změněny až po uzavření smlouvy s ČD; jinak by výrobce postupoval podle původního harmonogramu.

Jen pro doplnění uveďme, že řada 380 bude homologována na drážních sítích v České republice, Slovensku, Německu, Rakousku, Maďarsku a Polsku. Jako první v Evropě bez výjimky splní nové technické předpisy TSI pro vysokorychlostní vozidla a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí. Žádná lokomotiva jiného výrobce v současné době normy TSI a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí v požadovaném rozsahu nesplňuje.

Zdroj: ČT 24


JiříK. | 27.10.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
29.10.2009 (5:26)  
Ad Sciara - To, že nevěříte Škodovce, vám neberu, ale já nevěřím Vám. Blbiny, jakože z Třebové do Pardubic naženete 12 min a pojedete průměrnou rychlostí 135 jdou udělat Pendolinem, kdyby naklápělo v Bezpráví a Ústí nad Orlicí už bylo předěláno na 120.

Když se podívám, že zmíněný Gusta má 6 vozů a 6Megastroj, tak s drsným fírou by mohl stáhnout 12 min z Brna, protože s Gorilou se to dá sundat o 7 minut. Asi jste chrápal a spletl si Brno s Třebovou.

Jo a někdo mi říkal, že Taurus má zakázáno jet na plný výkon na stejnosměrné soustavě - kdyby to byla pravda, tak krácení z Třebové do Pardubic proti Gorile je už totální nesmysl.

A ke Škodovce - to je velké dilema. Nyní se investovalo do nových výrobních prostor, které jsou na úrovni, ale v porovnání s jakoukoliv automobilkou je to manufaktura s plochou 1,4 ha, kde se nedají dělat zázraky. Pokud se nabere zpoždění ať to způsobilo cokoliv, tak to už nenaženou. Hlavně aby to už jezdilo a hlavně, aby se konečně rozhodlo v našem milém státě postavit kus tratě, kde by se dalo jezdit 200.

Do té doby diskuse co je lepší - jestli 380, nebo Taurus je stejně plácání.
registrovaný uživatel Sciara  mail  
28.10.2009 (23:03)  
To s tim Tauresem,ehm...jel sem kdysi z brna do pardubic...(ec 76 gustav klimt).....mezi stanicemi ceska trebova-pardubice bylo spozdeni neco malo pres 10 minut.mam dojem ze 15..minut...do pardubic ovsem tento vlak prijel vcas...prijel v te dobe kdy mel z pardubic odjizdet...co se tyce skodovky,pardon,nejsem vlastenec...ani skodovce nejak moc neverim...vec nazoru,co se tyce naklaneni pendolina...fira stejne vetsinou rekne ze to naklapeni se enda vyuzit...konrketne mezi zastavkou chvaletice a kojice nebo co to tam je....pendolino je ovsem taky zbytecny nakup a hlavne placnuti do pr....
registrovaný uživatel M 
28.10.2009 (20:15)  
Vzhledem k tomu, ze tech 5 minut dela rozdil v rychlostech pres 20 kmh, tak k tomu snad stacila i hlava bez tabulek...
Druha vec je, ze to patrne byla nadsazka, pripadne se Blansko zamenilo s nejakou jinou zastavkou...
28.10.2009 (19:28)  
Lubomir Sterba : tak jsem si prostudoval příslušné podklady (jízdní řád, traťové tabulky) a považuji za vyloučené vaše tvrzení, že TAURUS s dobrým kočím zkrátí jízdní dobu Blansko - Brno HLN o 5 minut proti jízdnímu řádu. Podle údajů, jichž se používá k trakčním výpočtům činí vzdálenost :
- Blansko - Adamov 7,559 km, jízdní doba 6 minut (průměrná rychlost 75,59 km/h)
- Adamov - Brno Židenice 13,011 km, jízdní doba 11 minut (průměrná rychlost 70,96 km/h )
- Brno Židenice - Brno hl.n. 2,151 km, jízdní doba 3,5 minuty (průměrná rychlost 36,87 km/h);

průměrná rychlost odpovídá omezení stanovené rychlosti vlaku 120 / 85 km/h.

Naproti tomu Pendolino s naklápěcí skříní umožňující jízdu vyšší rychlostí v obloucích má jízdní dobu v úseku Blansko - Adamov 5,5 minuty, v úsek Adamov - Brno Židenice 10 minut, ale Brno Židenice - Brno hl.n. 4 minuty. Taurusí jízdní doba je o minutu delší než pendolíní s vyšší dovolenou rychlostí. Takže je vyloučeno, aby za daných podmínek zkrátil TAURUS jízdní dobu o 300 vteřin. Rychlejšími rozjezdy a pozdějším brzděním lze zkrátí jízdní dobu v řádu jednotek vteřin, nikoli stovek vteřin.

SYN : "Peška" ponese vždy zákazník. Nemůžete spravedlivě požadovat, aby škodu hradil dodavatel (prodejce), pokud překážka vznikla okolnostmi, které nemohl při veškeré odborné péči předpokládat nebo ovlivnit. Jak například ovlivníte jako prodejce, když zásilka zůstane na celnici ?
Jako poškozený musíte dokázat škůdci, že škodu způsobil zaviněným porušením svých povinností. Vyvrátit argument "změna technických podmínek" je nad síly ČD a.s., patrně nad síly kohokoli.
registrovaný uživatel M 
28.10.2009 (17:38)  
Pokud bude dalsi na rade Taurus, tak bude prredesly nakup Skodovek tak trosku katastrofou...
registrovaný uživatel hamish 
28.10.2009 (17:25)  
Pánové končím, už mám jiné povinnosti. Třeba se ještě vrátím. ;-) A rozloučím se myšlenkou, že mi tahle diskuze připadá, jako by ČD koupily lokomotiv 100 nebo 200. Nikde přece není napsané, že další na řade nebude Taurus. ;-) Taurusům a stodevítkám zdar! ;-)
28.10.2009 (17:21)  
hamish: no ale prave z toho duvodu se tu rozhorela tahle vasniva diskuze. Pouzivas argument ve prospech Skody ze nelze jeste vyhodnotit jeji vyrobek protoze se jeste nepouziva. Jenze on se nepouziva protoze ho Skoda nedokazala vcas vyrobit dle dohody.

Ja opravdu doufam, ze to bude trhak, ze budu nakonec hrdy na tento cesky vyrobek a ze ho uvidim i na mnoha zahranicnich drahach ... ale bohuzel podle vsech drbu (ano drby, kdo se dostane k overenym informacim? ... ale jsou to drby primo zamestnancu Skodovky - mam tam kamose a byl jsem tam na oslave vyroci, provadeli me a povidali zakulisni drby) ma (nebo mela) obrovske problemy to nejak sbastlit a slovo "bastlit" pouzivam zamerne. Bylo mi to jako laikovy vysvetlovano, ze navrh a vyroba probihala trochu stylem jak pejsek s kocickou varili dort. To nevylucuje, ze lokomotivy po nekolika letech vyroby a overovani praxi uz bude odladena spolehliva kraska
registrovaný uživatel M 
28.10.2009 (17:17)  
hamish - Simens vyrabi jenom Taurusy..? V Mlade Boleslavi je jenom montovna steracu a kdyz to VW koupil, tak hned zrusil vyrobu aut?

PS: Dlouha leta se tady taky tezilo uhli a vyrabela se (s prodejem to bylo slabsi) ocel. Takze kdyz se to delalo dlouhe roky, tak proc s tim koncit - zalozime si hospodarstvi na tezkem strojirenstvi, jsme prece silna ekonomika a v te "otevrene evropske ekonomice, kde nejsou zadne statni dotace" snadno prorazime:-)

Je to komicke - jako Brnakovi je mi uplne jedno, jestli budu otrocit Prazakovi nebo Videnakovi. Hrat si na patriotismus je jako rict "radeji si koupim Prazdroj nebo Heineken, radeji totiz kupuji ceske zbozi"... Pritom oboji je (Prazdoj snad:-) vyrobene v Cesku a ani jedno neni ceske. Ale neni nad ten pocit:-))
registrovaný uživatel hamish 
28.10.2009 (17:12)  
Jirka (TexxO): To by byla moc silná slova, hodnotili bychom smlouvy, které neznáme a lokomotivy, které ještě nepoužíváme (narážím na "vzít Škodu byl krok vedle").
28.10.2009 (17:05)  
hamish: v civilizovanych zemich obchodni smlouvy mezi statem (statnimi podniky) by nemeli podlehat utajeni. Uz jen fakt, ze smlouva neni verejne pristupna budi podezreni korupce apod. A ze je znama cena? Bohuzel zkusenost me naucila, ze kdyz nakupuje CD (a vlastne jakakoliv statni instituce) tak dohodnuta cena je ve finale navysena ... duvody jak to zduvodnit se vzdycky najdou. A nakonec i to, ze ted Skoda odmita nest dusledky za nesplneni smlouvy jen potvrzuje ze ta smlouva je jen car papiru ... aspon pro Skodu

z predchoziho odstavce jen pro upresneni plyne, ano ja smlouvu neznam

Kdyz se uzavirala smlouva mezi CD a Skodou, opravdu si myslite ze v te chvili byly oba projekty ve stavu 0? Nebo Siemens uz mel obdobne stroje hotovy a jen upravoval existujici stroj? Ja myslim ze Siemens uz neco hmatatelnyho mel, zatimco Skoda prodavala vzdusnej zamek. Ale i pokud by opravdu byly oba projekty v uplnem pocatku, ve stavu 0, tak to ze Siemsy uz jezdi jen ukazuje ze vzit Skodu byl krok vedle
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko