..: Škodě hrozí pokuta za zpoždění dodávek lokomotiv řady 380 :..

Škoda 109E / 380.001, závod Škoda TS, Plzeň, foto: Škoda Transportation Plzeň — Aktualizováno 19:45 Dodání dvaceti nových třísystémových lokomotiv pro rychlost až 200 km/h od Škody Transportation pro České dráhy se výrazně zpožďuje. Podle původních plánů už měly být 4 měsíce v testovacím provozu. Ve skutečnosti zatím probíhají pouze tovární testy. Podle informací týdeníku Euro za to hrozí plzeňské Škodovce smluvní penále ve výši až 200 milionů korun. Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda týdeníku řekl, že v současné době činí penále zhruba 80 milionů korun a budou je po dodavateli lokomotiv tvrdě vymáhat. Jedním z hlavních důvodů zpoždění vývoje je změna bezpečnostních norem, kterým se nové lokomotivy musí přizpůsobit a zcela jim vyhovět. Škoda tak musela změnit spoustu věcí včetně původního vnějšího designu, který normy nesplňoval. Samotný výrobce odmítl situaci jakkoliv komentovat.

Je otázkou, jestli bude penále hrazenou ve formě peněz, nebo se České dráhy a Škoda Transportation domluví na jiném řešení. Existují i případy, kdy výrobci kompenzovali zpoždění dodávky naturálně – španělský CAF Zaragoza, který MÁV dodával moderní rychlíkové vozy, zdarma vyrobil jeden zavazadlový vůz řady Dms. Zličínský Siemens Kolejová Vozidla pak Švýcarským spolkovým drahám jako kompenzaci za zpoždění výroby jednotek RABe 514 dodal k původně objednaných 60 kusům jednu soupravu navíc.

Doplněno: Během úterního odpoledne rozeslala firma Škoda Transportation vyjádření, kdy upozorňuje, že citovaný týdeník Euro mylně uvedl, že výrobce situaci nekomentoval, aniž by redakce o reakci požádala. Podle stanoviska výrobce je zpoždění vývoje a testování způsobeno zejména výraznými průběžnými změnami předpisů TSI, např. v oblasti statické pevnosti a deformační odolnosti skříně. Jmenované změny natolik ovlivnily délku vývoje, že výrobce odmítá odpovědnost za zpoždění dodávek lokomotiv Škoda 109E pro České dráhy za dobu, po kterou musela zpozdit proces vývoje a homologace, aby vyhověla novelizovaným požadavkům mezinárodních norem. Ty byly změněny až po uzavření smlouvy s ČD; jinak by výrobce postupoval podle původního harmonogramu.

Jen pro doplnění uveďme, že řada 380 bude homologována na drážních sítích v České republice, Slovensku, Německu, Rakousku, Maďarsku a Polsku. Jako první v Evropě bez výjimky splní nové technické předpisy TSI pro vysokorychlostní vozidla a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí. Žádná lokomotiva jiného výrobce v současné době normy TSI a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí v požadovaném rozsahu nesplňuje.

Zdroj: ČT 24


JiříK. | 27.10.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
27.10.2009 (20:25)  
J.Prech: nekomu to nedojde vubec... Je to smutne cist diskusi zalozenou na nepodlozenych ekonomickych informacich a jeste tvrdit, ze podpora vyzkumu v oblasti kolejovych vozidel (z grantu) je plytvani penez.

Dale je treba pripomenout, ze rozhodne nestavime na zelene louce nebo dokonce, ze know-how je zapomenuto! To opravdu muze napsat jenom clovek, ktery situaci nerozumi, nebot za posledni leta v tomto state vznikla rada novych (mensich) lokomotiv, ale i rada rekostrukci srovnatelnych s novostavbou. Mezi velke novostatavby patri nepochybne rada 184.5 (http://www.atlaslokomotiv.net/loko-184.html), od jejiz vzniku zase tolik vody neuteklo...
registrovaný uživatel Rohlick  mail  
27.10.2009 (20:10)  
Bude vůbec k něčemu , že loko bude schválená pro tolik zemí ? Aby to nedopadlo jak pendolino, pro které se hledá uplatnění když už je tří-systémové. Fandím Škodě, ale hoši jistě ví proč teď "pár" detailů mění.
27.10.2009 (19:55)  
JTB: Vyrobit by se tu ty Taurusy samozřejmě mohly, ale tím by to taky skončilo. Pořád si říkám, že se snad dočkám, že tady lidem dojde, jak podstatný je rozdíl mezi montovnou (SKV Zličín) a výrobou na základě vlastního vývoje (Škodovka).
No co, kdo si počká, ten se dočká, ale koukám, že to ještě bude na dlouho :-)
27.10.2009 (18:35)  
Hamish: irelevantní. Rozhodování bylo o tom, jak zajistit 20 funkčních vícesystémových lokmotiv daných parametrů za co nejmenší cenu. ČD jsou státem vlastněná akciovka, granty jsou také ze státního.

Ve výsledku zkrátka stojí onoho populárního daňového poplatníka jedna 380 víc než jeden taurus. To je holý fakt. Ohánět se podporou domácího průmyslu je nesmysl, protože v ČR se mohly vyrobit obě lokomotivy, stačilo to dát do podmínek VŘ. Siemens tu fabriku má, nebo spíš měl - a mimo jiné právě kvůli tomuto VŘ z ní vycouval. Inu, podpora domácího průmyslu, že?
registrovaný uživatel hamish 
27.10.2009 (17:38)  
JB: Otázce vážně nerozumím.
registrovaný uživatel JB 
27.10.2009 (17:19)  
hamish: Vy nerozeznáváte peníze, které už jste utratil, od těch, které utratil někdo jiný, a od těch, které ještě máte?
registrovaný uživatel hamish 
27.10.2009 (16:25)  
JTB: "že se počítala jen výrobní cena"
To rovnou tvrdíte, že se vzdali marže? ;-)

"A náklady na vývoj údajně financovala Škoda z velké části ze státních grantů na podporu výzkumu."
A u Siemense to dělají jak? ;-)
registrovaný uživatel JOHNZ 
27.10.2009 (15:46)  
JTB: Lenže 1016 a podľa papierov SIEMENSu v tej dobe dostupných ani budúca ES64-U4-C nebola schopná vyhovieť normám platným na Slovensku (1016/1116 v dobe výberka /ak píšem bludy, opravte ma/ snáď nebola schopná v oblasti EMC vyhovieť ani normám nemeckým /dodatočne sa upravovali/ a to už bolo čo povedať) a stále na Slovensku nesmie ďalej než do Petržalky. A to si trúfam povedať, že vzťahy ŽSR/ZSSK a SIEMENSu sú na podstatne "vyššej" úrovni než je tomu u SŽDC/ČD (ŽSR napr. od SIEMENSu nakupujú zabzar, ktorý je na tom po stránke spoľahlivosti snáď ešte horšie ako zariadenia AŽD).

A moje informácie zas hovoria o tom, že EMC je u 380 také, že pôvodný cieľ, teda trafiť sa do normy aj na 25Hz obvody sa síce splniť nepodarilo, no pre 50Hz obvody by sa už do limitu (na rozdiel od 1216) trafiť mala bez problémov.
27.10.2009 (14:37)  
PR prohlášení a blud není to samé. ;) S fakty v rukou se můžeme bavit až v době, kdy ta mašina schválená bude. Teď tady všichni do jednoho, až na zaměstnance Škody, kteří se k tomu tady 100% určitě nijak nevyjádří, věštíme z lógru. Co se "Škoda lobby" týká, je na profesionálních investigativních novinářích, aby to dokázali, do té doby jsou to nepotvrzené JPP informace. (A těm to zatím moc nejde, nebo se nechce.)
27.10.2009 (14:29)  
Přežívá tu jeden mýtus, který mě nepřestává fascinovat. V době VŘ neexistovala ani 1216. Ano, neexistovala, ale 1016/1116 už ano, 1216 zas tolik odlišná není. Navíc taurusy nevznikly z ničeho, ale dalším rozvíjením existující platformy, zatímco celý vývoj 380 je vysloveně stavba na zelené louce.

Druhý blud přiživuje paradoxně i kolega Petrák. "1216.2 sice jezdí, ale jen na vyjmenovaných tratích. 109E má zpoždění, ale bude schválená na celé síti."
To první pravda sice je, to druhé je ale zatím jen PR prohlášení. A pokud mé informace nelžou, 380 má s EMC stejně velké problémy, tudíž pokud bude mít schválení, bude to spíš jen dílo politické vůle.

Třetí věc která mne zaráží, jsou diskuse o ceně. Ta byla při VŘ +/- stejná, pak ale vyšlo najevo, že jen díky tomu, že se počítala jen výrobní cena. A náklady na vývoj údajně financovala Škoda z velké části ze státních grantů na podporu výzkumu. Ve výsledku bude zřejmě 380 výrazně dražší; ale třeba penále naroste skutečně na oněch 200 milionů a rozdíl v reálné ceně se aspoň trochu srovná:)

(až na to, že mi slova páně Žaludy o "tvrdém vymáhání" nějak nezapadají do toho kamarádšoftu, který mezi firmami doteď panoval)
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko