Plzeň — Aktualizováno 19:45 Dodání dvaceti nových třísystémových lokomotiv pro rychlost až 200 km/h od Škody Transportation pro České dráhy se výrazně zpožďuje. Podle původních plánů už měly být 4 měsíce v testovacím provozu. Ve skutečnosti zatím probíhají pouze tovární testy. Podle informací týdeníku Euro za to hrozí plzeňské Škodovce smluvní penále ve výši až 200 milionů korun. Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda týdeníku řekl, že v současné době činí penále zhruba 80 milionů korun a budou je po dodavateli lokomotiv tvrdě vymáhat. Jedním z hlavních důvodů zpoždění vývoje je změna bezpečnostních norem, kterým se nové lokomotivy musí přizpůsobit a zcela jim vyhovět. Škoda tak musela změnit spoustu věcí včetně původního vnějšího designu, který normy nesplňoval. Samotný výrobce odmítl situaci jakkoliv komentovat.
Je otázkou, jestli bude penále hrazenou ve formě peněz, nebo se České dráhy a Škoda Transportation domluví na jiném řešení. Existují i případy, kdy výrobci kompenzovali zpoždění dodávky naturálně – španělský CAF Zaragoza, který MÁV dodával moderní rychlíkové vozy, zdarma vyrobil jeden zavazadlový vůz řady Dms. Zličínský Siemens Kolejová Vozidla pak Švýcarským spolkovým drahám jako kompenzaci za zpoždění výroby jednotek RABe 514 dodal k původně objednaných 60 kusům jednu soupravu navíc.
Doplněno: Během úterního odpoledne rozeslala firma Škoda Transportation vyjádření, kdy upozorňuje, že citovaný týdeník Euro mylně uvedl, že výrobce situaci nekomentoval, aniž by redakce o reakci požádala. Podle stanoviska výrobce je zpoždění vývoje a testování způsobeno zejména výraznými průběžnými změnami předpisů TSI, např. v oblasti statické pevnosti a deformační odolnosti skříně. Jmenované změny natolik ovlivnily délku vývoje, že výrobce odmítá odpovědnost za zpoždění dodávek lokomotiv Škoda 109E pro České dráhy za dobu, po kterou musela zpozdit proces vývoje a homologace, aby vyhověla novelizovaným požadavkům mezinárodních norem. Ty byly změněny až po uzavření smlouvy s ČD; jinak by výrobce postupoval podle původního harmonogramu.
Jen pro doplnění uveďme, že řada 380 bude homologována na drážních sítích v České republice, Slovensku, Německu, Rakousku, Maďarsku a Polsku. Jako první v Evropě bez výjimky splní nové technické předpisy TSI pro vysokorychlostní vozidla a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí. Žádná lokomotiva jiného výrobce v současné době normy TSI a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí v požadovaném rozsahu nesplňuje.
Zdroj: ČT 24

Dale je treba pripomenout, ze rozhodne nestavime na zelene louce nebo dokonce, ze know-how je zapomenuto! To opravdu muze napsat jenom clovek, ktery situaci nerozumi, nebot za posledni leta v tomto state vznikla rada novych (mensich) lokomotiv, ale i rada rekostrukci srovnatelnych s novostavbou. Mezi velke novostatavby patri nepochybne rada 184.5 (http://www.atlaslokomotiv.net/loko-184.html), od jejiz vzniku zase tolik vody neuteklo...
No co, kdo si počká, ten se dočká, ale koukám, že to ještě bude na dlouho :-)
Ve výsledku zkrátka stojí onoho populárního daňového poplatníka jedna 380 víc než jeden taurus. To je holý fakt. Ohánět se podporou domácího průmyslu je nesmysl, protože v ČR se mohly vyrobit obě lokomotivy, stačilo to dát do podmínek VŘ. Siemens tu fabriku má, nebo spíš měl - a mimo jiné právě kvůli tomuto VŘ z ní vycouval. Inu, podpora domácího průmyslu, že?
To rovnou tvrdíte, že se vzdali marže? ;-)
"A náklady na vývoj údajně financovala Škoda z velké části ze státních grantů na podporu výzkumu."
A u Siemense to dělají jak? ;-)
A moje informácie zas hovoria o tom, že EMC je u 380 také, že pôvodný cieľ, teda trafiť sa do normy aj na 25Hz obvody sa síce splniť nepodarilo, no pre 50Hz obvody by sa už do limitu (na rozdiel od 1216) trafiť mala bez problémov.
Druhý blud přiživuje paradoxně i kolega Petrák. "1216.2 sice jezdí, ale jen na vyjmenovaných tratích. 109E má zpoždění, ale bude schválená na celé síti."
To první pravda sice je, to druhé je ale zatím jen PR prohlášení. A pokud mé informace nelžou, 380 má s EMC stejně velké problémy, tudíž pokud bude mít schválení, bude to spíš jen dílo politické vůle.
Třetí věc která mne zaráží, jsou diskuse o ceně. Ta byla při VŘ +/- stejná, pak ale vyšlo najevo, že jen díky tomu, že se počítala jen výrobní cena. A náklady na vývoj údajně financovala Škoda z velké části ze státních grantů na podporu výzkumu. Ve výsledku bude zřejmě 380 výrazně dražší; ale třeba penále naroste skutečně na oněch 200 milionů a rozdíl v reálné ceně se aspoň trochu srovná:)
(až na to, že mi slova páně Žaludy o "tvrdém vymáhání" nějak nezapadají do toho kamarádšoftu, který mezi firmami doteď panoval)
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
