Hradec Králové — Již týden probíhá na královehradeckém hlavním nádraží Výstava modelů železnic, kterou pořádá Klub železničních modelářů Hradec Králové. Využijte tento víkend poslední možnost shlédnout letošní expozici, neboť trvá pouze do neděle 18. října. Největší vystavovanou dominantou je klubové kolejiště ve velikosti TT, které je po celou dobu v provozu. Mimo něj můžete ale také shlédnout další tři provozní kolejiště různých velikostí nebo využít návštěvy k nákupu modelů a doplňkových předmětů. Nemáte–li již tento rok možnost výstavu navštívit, přinášíme vám z ní alespoň pár fotografií a informací.
Letošní expozici naleznete ve sklepení hlavního nádraží v Hradci Králové. Z nádražní haly, kde se nachází poutač ve tvaru předvěsti, vás do sklepení, kde jsou umístěny v jedné z místností všechny čtyři kolejiště, bezpečně zavedou orientační ukazatele. Nejmenší z kolejišť je ve velikosti TT a skládá se pouze z jednoho jednokolejného okruhu. Nemá žádné kolejové větvení ani stanice, pouze jednu zastávku, ve které pravidelně po každém objetí celého okruhu zastaví některý z modelů. Druhé, o něco větší, i když měřítkově menší kolejiště ve velikosti N, se skládá z jednoho jednokolejného okruhu ve tvaru osmičky a částečně je na něm trať vedena i tunelem.
Nejmenší návštěvníky asi nejvíce zaujme kolejiště Merkur v měřítku 0. Na dvou samostatných okruzích se prohání dieselová lokomotiva řady 750 a parní lokomotiva Mikado, v níž je zabudovaná kamera, která přenáší obraz přímo do televize. Kromě těchto dvou modelů je v tomto měřítku k vidění například souprava pražského metra. Další modely lokomotiv a vozů v různých velikostech lze také nalézt ve vitrínách na jedné ze zdí. Jedná se především o modely lokomotiv známých i z českých kolejí. Stejně tak i všechna vystavená kolejiště hradeckých modelářů brázdí především nám všem důvěrně známé stroje českých železnic.
A na závěr to nejlepší – dominanta celé výstavy, modelové kolejiště v měřítku TT. Je vystavěno na třech rámech, které spojené dohromady dávají tvar písmene L. Jeho celkové rozměry jsou 545×435 cm a šířka jednoho z rámů je 140 cm. Samotné kolejiště je rozvrženo jako jedna hlavní dvojkolejná neelektrifikovaná trať, z níž odbočuje jedna lokálka. V největší stanici Velký Brod nalezneme depo, několik vleček a zároveň i začátek lokální tratě, která odtud nejdříve vystoupá do stanice Lhotka a poté do konečné stanice Kopečná. Zrakům návštěvníků jsou na tomto kolejiště skryta tři nádraží, z čehož dvě slouží pro střídání souprav a jedno jako odstavné.
Text a foto: Walker; Klub železničních modelářů Hradec Králové
Jen by možná mohli přidat víc osobních vozů, jezdily tam většinou náklady.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.