Praha/Hradec Králové/Ostrava — Letošní rok bude zřejmě patřit v oblasti železničních tarifů všemožným poukázkám na jízdenky Českých drah, které nabízely různé prodejní řetězce. Pokud pro vás není cesta cílem a nechali jste si ujít jak ČD Net v prodejnách Lidl a Elfíkovy krabičky s poukázkami na jízdenky SoNe v supermarketech Kaufland, stále máte hned několik možností jak ušetřit proti zákaznickému jízdnému. Psali jsme o supermarketech Globus, který v létě nabízel poukázky na zpáteční jízdenky v jakékoliv trase za smrtelně nízkou cenu. Ta se nakonec ukázala chybou jednoho z řadových pracovníků generálního ředitelství. Poukázky aktuálně v nabídce Globusů nejsou. Přesto nemusíte zoufat, že byste už museli přejít na zákaznický tarif. Bez povšimnutí zůstal poslední z distributorů – prodejny občerstvení a potravin Pont. Ty nabízí poukázky na jednosměrné jízdenky Českých drah s možností výměny do konce roku 2010; nyní však s 50% slevou.
V nabídce čtveřice prodejen Pont jsou poukazy na jednoduché jízdenky na jednadvacet různých železničních relací. Zakoupit je můžete výhradně na prodejnách v Praze na chodovském kancelářském komplexu The Park v budově, kde sídlí společnosti Sony a Oracle, na Ústředním autobusovém nádraží Praha–Florenc, v Ostravě na svinovském nádraží a také v Hradci Králové ve fakultní nemocnici. Kromě toho je možné si poukázky rezervovat přes internet a vyzvednout v sídle společnosti v Praze–Michli. Zajímavé se stávají díky listopadové nabídce „dva poukazy za cenu jednoho“ — např. zpáteční jízdenku Praha – Brno tak zakoupíte za cenu 200 korun. Proti nejlevnější nabídce Českých drah, eLiškám zakoupeným v předprodeji, tak ušetříte celou stokorunu. Kompletní seznam nabídek, mezi kterými najdeme krajská města České republiky, najdete na webu prodejce.
Slevová nabídka 1 + 1 je nabízena pouze v listopadu. Uvítají ji zejména ti, kteří potřebují cestovat v pracovních dnech a nechtějí stát frontu u pokladen – poukazy lze vyměnit nejen na pokladnách ČD, ale i přímo u průvodčích ve vlaku.
Zdroj: PONT/JP Servis
Spíš mě na Zelpage odjakživa fascinuje, že nikdo nevnímá, jaký tenhle systém "slev" má vliv na železnici jako takovou. Základní podmínka, aby byla dráha po tarifní stránce konkurenceschopná je prostý fakt, že zaměstnanci dopravce musí umět nabídnout dostatek rozumných slev, aby si cestující vybrali. Tyhle "akční nabídky" jsou věcí náhody a spoléhat na to nejde- maximálně někdo pojede mimořádně na výlet a toť vše. A "oficiální" slevy pozůstávají dnes téměř výhradně ze zákaznického jízdného. A je opravdu úžasné, když základní (a jediná všeobecně dostupná) sleva umožní po zakoupení věrnostní karty cestovat zhruba za cenu, kterou konkurence (autobusy) nabízí bez jakýchkoliv podmínek a všeobecně. Ještě navíc na významném počtu relací jede člověk s tou "slevou" od dráhy podstatné déle a méně komfortně, než autobusem. Dráhy totiž musí mít co nejvíc věrných cestujících, kteří budou platit pravidelně aspoň trochu rozumné peníze a budou železnici využívat co nejčastěji. V opačném případě jejich počty budou tát jak sníh na jaře a o to náročnější bude drážní doprava na dotace se všemi důsledky.
Nicméně pokud máte všichni pocit, že to, co v tarifní oblasti ČD předvádějí, je bůhvíjak úžasné, tak prosím, hádat se nebudu. Jen si pak můžete nechat od cesty plačky na téma, které zase vlaky/tratě se ruší- to je totiž přímý důsledek uvedeného. Obzvlášť lokálky, nebudou-li mít stálou klientelu za rozumné a stabilní jízdné (nikoliv loterie á la lidlenky, globusenky apod.), nemají šanci na přežití.
Nevím proč do toho motáte zákaznickou slevu. Mám internet, nemám žádné zákaznické karty, jen platební kartu a chci teď hned z Prahy někam jet.
Karlovy Vary: SA: 140 Kč, ČD: 285 Kč.
Brno: SA: 200 Kč, ČD: 307 Kč.
Plzeň: SA: 95 Kč, ČD: 143 Kč.
Přitom vlaky na těchto trasách nejsou až tak plné, aby se tam lidé přilákaní mírnou relační slevou už nevešli. Úplně by stačilo upravit už existující SporoTiket a zařídit, aby se o něm lidi dozvěděli.
Snížení vzdálenosti do místa úvratě na 20km byla jen jedna z možností, záleží na místní situaci.
Ta cesta 10km za úvrať tímto nemusí být zlevněna, muže být stále na úrovni 30+10. Sice by pak bylo teoreticky možné "podrazit" cenu rozdělením jízdenky, ale tomu by měla zabránit progresivita tarifu spolu či paušálem za vystavení jízdenky - na krátké vzdálenosti by toto mělo stačit. A na dlouhé vzdálenosti by se v rozumném systému tato situace vůbec neměla vyskytovat, protože jet 60km a urazit 20 km značí špatný návrh linkového vedení.
Vsichni to az tak neplatime, prinejmensim to neplatime vsichni stejne. A pokud to nebude zadarmo, tak to pro vsechny nebude.
To je ovšem v civilizovaných státech obecný princip u všeho veřejného - zdravotnictví, školství ... totiž že to bohatší platí chudším.
A pokud to ma byt opravdu pro kazdeho, tak je jedina cesta - musi to byt zcela zdarma
Úplně by stačilo, aby jízdné v dotované dopravě nebylo až 2x dražší než jízdné obvyklé na trhu.
Nic neni pro kazdeho!!! A i na tu verejnou dopravu kazdy prispiva uplne jinym dilem a nakonec ji vyuzivaji hlavne ti, kteri prispivaji nejmene (je tam neprima umera). A pokud to ma byt opravdu pro kazdeho, tak je jedina cesta - musi to byt zcela zdarma, protoze jinak to pro kazdeho proste nebude a vzdy bude nekdo, kdo rekne "to je drahy" (a ted mluvim vylozene jen o cene, prootze nektere vlaky jsou proste drahe i zadarmo).
Vse ostatni je jen o tom, kolik je "hodne" a kolik je "malo". Pri nenulove cene to ale pro vsechny neni. Takze pokud padne argument "prispivame na to z dani, tak to musi byt pro vsechny", tak jedinym resenim je, aby to bylo zcela zdarma.
Pokud jde o tu uvrat, tak to reagovalo na nekoho jineho, ale dotaz - co se stane, kdyz nekdo jede smerem do vrcholu uvrate a potom jeste 10 km za ni? Zaplati 40 nebo 30 kilometru? Tahle relace s tou uvrati v podstate vubec nesouvisi, ale pokud bude cesta do vrcholu uvrate zlevnena na 20, tak z toho ten dotycnej bude profitovat. Takze se muzeme ptat - abysme podporili cestovani do mista B (toho vzdaleneho vdusnou carou 20 km), tak jsme museli zlevnit cestu pres uvrat, do uvrate i za uvrat. Takze kvuli jedne trase jsme zlevnili vsechny, protoze jinak nam to v systemu nehralo. Moznost to je, ale nevim, jestli je to idealni...
No tak smysl byl jasný. Ukázat lidem v hypermarketu (vlakem nejezdícím), že vlaky tady ještě jsou, nechcete se svézt? Že to vykoupili hlavně ti, co by vlakem jeli stejně, to už je "jenom" špatná realizace.
Měl jsem na mysli zónově relační tarif po vzoru IREDa a IDOLu + vhodné ošetření těchto speciálních případů.
Např. a) upravit vzdálnosti: tu jednu relaci zdražit na 30 km, nebo tu druhou zlevnit na 20 km, nebo b) jízdenku obecně prohlásit za neplatnou při jízdě přes dražší zónu (tak je to myslím v tom IREDu).
ja ale zase rezignoval na dve dovoleny rocne na Maledivach a jedu tam jen jednou rocne. Proste kazdej nemuze mit vsechno.
Dovolená na Maledivách by neměla být pro každého. Veřejná doprava ale ano, protože na ni všichni přispíváme z daní. Tudíž je veřejným zájmem, pokud ty vlaky už jedou a tržby je zaplatí jen ze třetiny, aby alespoň jely plné.
Na globusenkach bylo spatne asi to, ze byly moc levny (zatimco na normalnim jizdnem je zase spatne to, ze je moc drahy)...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.