Praha/Hradec Králové/Ostrava — Letošní rok bude zřejmě patřit v oblasti železničních tarifů všemožným poukázkám na jízdenky Českých drah, které nabízely různé prodejní řetězce. Pokud pro vás není cesta cílem a nechali jste si ujít jak ČD Net v prodejnách Lidl a Elfíkovy krabičky s poukázkami na jízdenky SoNe v supermarketech Kaufland, stále máte hned několik možností jak ušetřit proti zákaznickému jízdnému. Psali jsme o supermarketech Globus, který v létě nabízel poukázky na zpáteční jízdenky v jakékoliv trase za smrtelně nízkou cenu. Ta se nakonec ukázala chybou jednoho z řadových pracovníků generálního ředitelství. Poukázky aktuálně v nabídce Globusů nejsou. Přesto nemusíte zoufat, že byste už museli přejít na zákaznický tarif. Bez povšimnutí zůstal poslední z distributorů – prodejny občerstvení a potravin Pont. Ty nabízí poukázky na jednosměrné jízdenky Českých drah s možností výměny do konce roku 2010; nyní však s 50% slevou.
V nabídce čtveřice prodejen Pont jsou poukazy na jednoduché jízdenky na jednadvacet různých železničních relací. Zakoupit je můžete výhradně na prodejnách v Praze na chodovském kancelářském komplexu The Park v budově, kde sídlí společnosti Sony a Oracle, na Ústředním autobusovém nádraží Praha–Florenc, v Ostravě na svinovském nádraží a také v Hradci Králové ve fakultní nemocnici. Kromě toho je možné si poukázky rezervovat přes internet a vyzvednout v sídle společnosti v Praze–Michli. Zajímavé se stávají díky listopadové nabídce „dva poukazy za cenu jednoho“ — např. zpáteční jízdenku Praha – Brno tak zakoupíte za cenu 200 korun. Proti nejlevnější nabídce Českých drah, eLiškám zakoupeným v předprodeji, tak ušetříte celou stokorunu. Kompletní seznam nabídek, mezi kterými najdeme krajská města České republiky, najdete na webu prodejce.
Slevová nabídka 1 + 1 je nabízena pouze v listopadu. Uvítají ji zejména ti, kteří potřebují cestovat v pracovních dnech a nechtějí stát frontu u pokladen – poukazy lze vyměnit nejen na pokladnách ČD, ale i přímo u průvodčích ve vlaku.
Zdroj: PONT/JP Servis
Nicméně z hlediska železnice jako takové, má tahle diskuze několik možných vyústění. Buď a) je pravda, že snížení ceny a nabídka slev nikoho do vlaku nepřiláká, jen se zvýší úspora cestujících a tržby drah. Tím pádem ovšem nechápu, proč se tu tyhle úžasné hypermarketové produkty propagují, když přeci stačí zákaznické jízdné a nikoho dalšího do vlaku nepřilákáme, že?
Nebo b) chceme preferovat železnici, aby byla konkurenceschopná vůči ostatním druhům dopravy a třeba (nedej Bože) dokonce chceme, aby se uchovala síť, zděděná po předcích (když už nové tratě ani za miliardy stavět neumíme). V takovém případě jsou jen 2 možnosti. Buď je politická vůle, aby stát resp. kraje platily rozsáhlou dopravu bez ohledu na to, jestli s tím někdo jezdí, nebo ne. V našich poměrech krajně nereálné a navíc by se mi jakožto daňovému poplatníkovi moc nelíbilo platit za drahé peníze vlaky, jejichž dopravce svou tarifní politikou dává jasně najevo, že pravidelné cestující vlastně nechce a stačí mu kampaňoví výletníci, když se Lidlu nebo Kauflandu hodí vyprodávat sklady. A ekonomická realita je neúprosná: pokud dokážeme rychlík nahradit 2-3 busy, vyjde ten bus provozně levněji (mzdové náklady, pořizovací cena vozidla, cena energie atd.).
Pak máme ještě možnost c), tedy pokusit se zachovat co nejrozšířenější železniční dopravu a to tak, aby erár nemusel platit nadmíru a přesto bylo i na údržbu a reprodukční investice. Pak ovšem potřebujeme platících cestujících hodně (je lépe málo platící cestující, než zcela prázdný vlak) a tedy jak je přilákat. Máme několik možností. Na rychlost to asi (až na výjimky) nebude, protože zatímco tratě se nám krásně klikatí a i na těch úžasných koridorech jezdí po všech těch miliardách vlaky namnoze vycházkovým tempem, dálnice vedou přímo a další stavíme. Rovněž na komfort to zjevně nebude- snad se nebudeme moc hádat, když napíšu, že osmimístná žíněnková lavice (ať už s plyší nebo bez ní) nebo ošuntělé rekonstrukce, kde není vidět do kupé a všichni dovnitř civí jak hovada, zjevně nebude to nejlepší pro 21. století. Zejména, když konkurence posadí cestující na ergonomické sedadlo a dá jim film, kafe i noviny a navíc milé slovo. Takže nám zbývá co? Cena! Obzvlášť u nás, kde výskyt kolenovrtů je možná vyšší, než ve Skotsku:-). Takže v první fázi je nutné zajistit, aby potenciální cestující nepřišel na nádraží, tam na něj pokladní vybafne drastickou cenu, nabídne, že když si koupí za 990 jakousi kartu, nepojede o moc dráž, než tím autobusem. Co udělá cestující? Pokud nemá zdravotní problémy a nejsou zrovna 4 ráno, půjde na ten autobus- byl by totiž blbý, kdyby jel za více peněz delší dobu a v menším komfortu. Z toho vyplývá to, že je potřeba nabízet slevy zejména dvojího typu: 1. relační na relacích, kde je autobus levnější. Myslím, že v době počítačů není problém takové relace vygenerovat a když může nabízet akční relační slevy žlutý autobus, nevidím důvod, proč by tak nemohli činit nádražáci. A pak ještě 2. slevy síťové, traťové apod. Tedy levné bilety typu SONE+, KMB, týdenní jízdenky, traťové jízdenky pro pravidelné dojíždění apod. Všechno to má efekt ten, že dráhy mají peníze předem a cestující je spokojen, že ušetřil. Jiný typ slev nejspíš není nutný- možná nějaké doplňkové loterie (á la eLiška) na nevytížené vlaky (např. za 30 Kč z Prahy do Děčína o půlnoci). Nabídky typu lidlenek mají určitě taky své hodně okrajové místo, ale jen ehdy, když budu jako dopravce vědět, že lidi budou sedět doma a vlaky mi budou jezdit prázdné, tak je lepší vymyslet něco takového, než omezovat jízdy vlaků nebo je vozit prázdné. Typicky bych to nabízel na státní svátky uprostřed týdne. Aby měly takové akce smysl, je ovšem potřeba nabídnout těm přilákaným cestujícím nějakou alternativu, tedy výše zmíněné slevy, aby dotyčný nečekal s další cestou vlakem až budou mít zase v hypermarketu síťovou jízdenku za 200 Kč. Taková klientela totiž naše rozsáhlé dráhy asi neuživí a ono těch volů, co platí obyčejné jízdné (a tohle žůžo dotují) zase tolik není. Stejně jako se mnohým daňovým poplatníkům nelíbí, proč by měli v době škrtů platit zašlé železnice ve stylu 60. let, které nemají na řádný provoz (včetně reprodukce majetku) jen proto, aby kolenovrti mohli běhat z kšeftu do kšeftu a škudlit korunky.
Omlouvám se za expresivnost, ale prostě mě dokáže nadzvednout, jak tady lidi pro pár korun nedokážou nahlédnout, že za rok, za dva kvůli tomu nemusí jet vlakem nikam a za žádnou cenu (když trochu přeženu). Na stránkách lidí, co o sobě tvrdí, že se zajímají o železnici, bych prostě čekal trochu víc vhledu do problematiky, toť vše.
Mnozí zde tvrdí, že nižší cena není to, co přiláká lidi do vlaků (přitom však vyšší cena bylo zřejmě to, co je odradilo). Proč se tedy potom dělají takovéto hurá akce s levnějšími jízdenkami? Neměly by mít vyšší cenu, když hlavním lákadlem je to, že pro ně člověk pojede do obchodu přes půl města? Ještě nikdo nepředložil čísla, kolik lidí jezdí na obyčejné jízdné (a jaká by tedy byla ztráta, kdyby tito lidé zaplatili jízdné na úrovni zákaznického). Potom teprve lze srovnávat, kolik lidí nalákají nižší ceny (pochopitelně spolu s nějakou propagací, protože jestliže byli dřívě vyhnáni cenou vyšší, nebudou sami hledat, zda opět klesla). Důležité je dostat lidi do vlaků (třeba už jen proto, kolik nás všechny stojí změna jejich přepravních návyků v druhotných nákladech), ne jen neustále rozšiřovat seznam relací, kam "se vlakem nejezdí" (aniž bychom si řekli proč a zda je to tak správně ve všech aspektech). Takto lze celou železnici postupně odepsat, jen stačí zřídit silniční alternativu - a že se na nich většinou už pracuje...
A ted vazne. Takovehle zalezitosti maji smysl v pripade, ze je potreba psychicky podporit lidi k vseobecne rozumejsi variante, kdyby jinak volili tu pro spolecnost mene vhodnou. A nebo v pripade, ze to je v ramci konkurencniho cenoveho boje a porad jeste se mi to rentuje, i kdyz o vysi slevy mam nizsi trzby.
Jenze dokud budou drahy ztratove, jsou tyhle pocty ponekud mimo. Jak tomu pomuze konkurence si muzem vyzkouset snad uz na jare, do te doby bude kazda sleva pro drahu znamenat prohloubeni ztraty, kterou bude zaplatovat z jinych penez.
Proč by (při relační slevě a tedy stejné ceně) nemohl někdo vlak zvolit proto, že mu tu 1 hodinu jízdní doby vlak něčím vynahradí?
Např. absencí povinné rezervace, bezpečností (třeba zažil autonehodu na vlastní kůži a bojí se), lepší možností si něco přečíst nebo udělat na počítači (někomu se prostě dělá v autobuse špatně, když do něčeho kouká), možností si lehnout na tu odpudivou koženkovou čtyřku, či to má ten člověk jednoduše blíž na Holešovice než na Florenc?
Zatímco pokud je cena 2x vyšší, oželí těchto pár hledisek a jede busem?
Opět zopakuji, že jestliže tam podle vás vlakem "nikdo" nejezdí, může to být zrovna tak argument pro zavedení relační slevy, protože i kdyby tím pak jel jenom jeden člověk, pořád je to víc, než "nikdo".
Stat ma zajistovat obsluznost. Tu zajistuje. Neexistuje duvod, proc by melo byt Praha-Vary nejake relacni jizdne, protoze cena vlaku neni duvodem, proc Praha-Vary vlakem "nikdo" nejezdi.
Podpora cestovani Praha-Vary ("via") efektivni neni a jakozto ten platce dani bys mel trvat na tom, aby se to nepodporovalo a ne naopak.
Tak já nevím. Píšeš, že tak nikdo nejezdí a pak zas, že by relační sleva měla nějaký dopad na státní rozpočet. Proč, když tím teď nikdo nejezdí?
Takových nabídek je ... SONE, skupinová sleva, eLiška, eTikety ... z těch se taky žádná další sleva důchodcům neposkytuje a nikdo neřve. Zákonná povinnost je splněna, mají pořád 50% slevu z jízdného regulovaného ministerstvem.
Tech 21 lidi predstavuje 20-30% vsech lidi, co tam ted jezdi. Takze abys zustal "na svym", tak musis navysit pocet zakazniku o CTVRTINU!
Vycházel jsem z (podle mně) z nadsazených údajů, skutečné mají jen ČD. Ve skutečnosti za to obyčejné pojede těch lidí nejspíš ještě míň.
Jestli 38% sleva přitáhne 25% lidí navíc (samozřejmě musí být uvedena v IDOSu), to je složitá otázka a asi ji nezodpovíme, protože údaje nemáme. Mají je opět jen ČD, pokud tedy před lety analyzovaly efekt "relační slevy Praha-Brno za 140 Kč", což byla velmi podobná situace.
Nejlepší by to bylo vyzkoušet v praxi, protože zase o tolik (1900 Kč na spoj) nejde.
A kde je vezmete? Z aut? Pochybuji. Z autobusů? Někoho možná jo, ale 21/hodinu ani náhodou. Když budu finančně citlivý, pojedu se SA za 80 (kreditová jízdenka), ostatní ta koženka zrovna asi nenaláká.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.