..: Těžká nehoda na saské úzkokolejce Lößnitzgrundbahn :..

loko 99, Lößnitzgrundbahn u Drážďan, foto: MartanDrážďany — Přes 50 zraněných, z toho 4 těžce, velké škody na vozidlech, včetně historických, a minimálně do 15. září náhradní autobusovou dopravu si vyžádala srážka dvou parních vlaků na výletní úzkokolejné trati Lößnitzgrundbahn (Radebeul Ost - Radeburg) s historickým parním provozem na předměstí Drážďan, k níž došlo v sobotu 12. září v 17.45, a která tak předčasně ukončila víkendové oslavy 125 let trati. V obou vlacích cestovalo celkem 250 cestujících.

Mezi nádražím Friedewald Bad a zastávkou Friedewald došlo v poměrně nepřehledném místě ke srážce dvou vlaků, přičemž oba dva byly vedeny historickými parními lokomotivami. V čele pravidelného vlaku byla domácí lokomotiva 99.1789 společnosti SDG, která 3 nápravami vykolejila, zvláštní vlak pak vedla úzkorozchodná parní lokomotiva č. 20 s tendrem, zapůjčená na oslavy z Mansfeldských rudných drah (Mansfelder Bergwerkbahn). Bohužel právě tato jedinečná lokomotiva, původně dodaná z Německa do Sovětského svazu v rámci válečných reparací a v roce 1996 odkoupená z Estonska zpět, je těžce poškozena. Při srážce vlaků došlo k destrukci množství plošin mezi vozy, které cestující často a rádi využívají. Nejhůře postižená byla plošina prvního vozu zvláštního vlaku, na kterou vyskočil tendr lokomotivy a zcela ji zdemoloval. Naštěstí se jednalo o zavazadlový vůz, kam cestující nemají přístup, a tak nikdo nemusel zaplatit cenu nejvyšší. Celková výše škod na obou vlacích pravděpodobně přesáhne 1 milión euro.

Již druhá nehoda toho dne

Vše začalo již brzy odpoledne, kdy řidič osobního vozidla značky BMW nedal na přejezdu v Radebeulu přednost jinému historickému vlaku. Vlak vedený přípřeží parních lokomotiv vozidlo zachytil a zcela zdemoloval. Na vlaku vznikly jen drobné škody, doprava však byla na více než 2 hodiny zastavena. Možná i tato situace, kdy se nabitý sobotní jízdní řád stal jen cárem papíru, přispěla ke vzniku nehody. Ze současného stavu informací vyplývá, že ve stanici Friedewald Bad měl pravidelný osobní vlak do Radebeulu křižovat se zvláštním vlakem od Radebeulu. Ten však ve stanici nebyl. Pravidelný vlak se vydal za několik minut po zastavení na další cestu směr Radebeul…

Vyšetřování je však teprve na začátku, lokomotivy budou odklizeny až v pondělí. Oslavy výročí, plánované na celý víkend, byly bezprostředně po incidentu zrušeny.

Trať Lößnitzgrundbahn je jednou z nejstarších saských úzkokolejek (750 mm), které původně tvořily rozsáhlou a do značné míry souvislou síť. Od roku 2004 provoz parních vlaků na trati na objednávku VVO převzala od DB AG společnost SDG Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft mbH, která již dříve provozovala trať Fichtelbergbahn na české hranici. Jedním z úsporných opatření té doby byl pravidelný provoz jen jedné soupravy na trati. Nicméně zde sdružení Traditionsbahn Radebeul pořádá řadu tematických akcí a historických jízd, částečně i vlastními historickými vozidly.

Zdroje: Sächsische Zeitung, Lößnitzgrundbahn, Tisková zpráva VVO, Lokomotiva č. 20, zapůjčená od Mandsfelder Bergwerksbahn, MDR, diskuze s foto z místa nehody s BMW, diskuze s foto z místa srážky


Martan , Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 14.9.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Nehody a mimořádnosti

More from Německo Německo Sasko /Sachsen


  1 2      Zpráv na stránku:   
15.09.2009 (14:04)  
Martan - díky! Tak to muselo být u vl.3625 z Moritzburgu(odj.13.53),přípřež lokom.99 555 + 99 586 jela tedy v opačném postavení(čili po pr....).Já mám na videu tyto lok u vl.3624(tedy před nehodou, když jely do Moritzburgu) v čelním postavení.
To místo střetu s "bavorákem" přesně neznám, ale asi vím kde to je, dle vinic a památníku se zámečkem nad vinicemi.
Až do tohoto střetu, se musí říci, že jim to jezdilo " na čas", i když to měli na jejich podmínky skutečně dost nahuštěný.
Potom ta závěrečná nehoda potvrdila i přísloví,že " s vypůjčenou věcí se vždy něco stane!"Lok.20 MBB měla správně ukončit produkci v Radebeulu v 16.03 hod a protože se tam asi z obratu nedostala ta 99 564, zaskočila za ní a jízda se stala osudovou.....
Registered user Martan 
14.09.2009 (23:27)  
Petr Buryška: Ta první nehoda s bavorákem se stala v cca 14:15, ale ne na tom slavném přejezdu s tramvajovou tratí do Weinböhly, ale na posledním přejezdu v Radebeulu směr Moritzburg - tuším, že se jedná o ulici Weinbergstrasse.

Každopádně obrázky z místa této nehody jsou k nahlédnutí v předposledním odkazu ve zdrojích.
14.09.2009 (12:42)  
Zdravím!Shodou okolností jsem byl přítomen na sobotních oslavách,cirka od 11 do 13.30 hod.Takže mám onu "20" na videu ještě nezničenou na zvl.vl.3628 u zastávky Weisses Ross,což je hned v Radebeulu u přejezdu s křížením s hlavní silnicí a tramvajovými kolejemi.Zda tam byla potom ta prvá nehoda s autem BMW nevím, neb přejezdů je tam před i za touto zastávkou potom více.
Každopádně jsem byl přítomen křižování zvláštních vlaků 3622 a 3621 ve vyhybně Friedewald Bad(okolo 11.45 hod).Na dnešní dobu moderní techniky se mi zdálo, že se tam jezdí trochu"po sousedsku", i naše D 3 by v tomto případě byla nejbezpečnějším zabezpečením.No, nevím, jak to tam předpisy přikazují.Ale zahoukání vlaku ve výhybně,aby bylo rozkazem k vjezdu druhého vlaku od, dle naší terminologie"lichoběžníkové tabulky", se mi zdá trochu zmatečné.Předpokládal jsem, že tam půjde někdo " mávat",ale nechci být kritikem na cizí dráze.
Dá se říci, že ta prvá nehoda skutečně způsobila, že se tam potom jezdilo"co je komu do toho".Původně na tom zvl. vlaku(asi 3634) měla jet lok 99 564 a skutečně mělo být křižování s pravidlem 3011 v oné, pro oslavy aktivované výhybně Friedewald Bad.
No, škoda!Ona ta sobota byla vůbec pro dráhy nějaká černá.Jeli jsme domů EC 177 a ve Valech u Přelouče si zase někdo "skočil" nebo přecházel před Ex 523,prostě - má to už za sebou.Tak jsme v Přelouči s EC 177 taky " vyhnívali",ale zase to netrvalo až tak dlouho.
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
14.09.2009 (11:40)  
SYN, bez urážky, ale nebezpečí života? Jsou vystaveni riziku, že obživnou? No furt lepší, než aby byli v ohrožení smrti ;-)
Registered user SYN 
14.09.2009 (11:36)  
Tak jen pro přehled, podle odkazovaného tisku bylo 46 lehce zraněných již včera propuštěno z ošetřování, zbývající 4 jsou údajně mimo nebezpečí života.
Registered user MirekM  mail  
14.09.2009 (11:13)  
Nevíte někdo, s jakým zabezpečením se na té trati jezdí? Jenom podle jízdního řádu? Nebo aspoň něco jako D3?
Registered user karosa  mail  
14.09.2009 (9:32)  
MZ :Tohle není první a ani poslední případ ...
Jenom bych dodal... bohužel...
14.09.2009 (9:07)  
rk_kn. : podle tohoto názoru by muselo dojít ke srážce již u prvního křižování. Tohle je typický příklad "profesní slepoty" ve stresové situaci na "trati se zjednodušenou dopravou", kde je všechno necháno na vlakovém personálu > protivlak tam není, hurá jedeme ...
Tohle není první a ani poslední případ ...
Registered user TTtrain  mail  
14.09.2009 (9:01)  
Tomu říkám náhoda jako blázen. Jsem tento týden služebně v Radeburgu, pokusím se zjistit nějaké podrobnosti a případné foto.
Registered user rk_kn.  mail  
14.09.2009 (7:41)  
Zrejme to bol ten nebezpečný moment, že aktivovali aj druhú súpravu ! Bolo treba vypracovať pravidlá bezpečnej prevádzky a určiť jedného ( ! ) človeka, ktorý by jazdu týchto 2 vlakov sledoval a riadil.
Podobne ako na pustom ostrove, pokiaľ je tam jedno auto, nič sa nestane. Ale akonáhle na ostrove budú 2 a viac aut, už treba mať pravidlá prednosti a bezpečnej jazdy a premávky !
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko