..: SKV Zličín rozprodán :..

Siemens Praha — V lednu tohoto roku proběhl prodej majetku z bývalé továrny Siemens Kolejová vozidla na pražském Zličíně. Majetek, který si mateřský Siemens neodvezl, koupila nizozemská aukční společnost Troostwijk, která jej rozprodala v internetové dražbě. Dvacetihektarový areál s budovami a halami Siemens prodal Pražské správě nemovitostí (PSN). Odbory se do poslední chvíle snažily o zachování strojírenské výroby a zajištění pracovních míst pro bývalé zaměstnance SKV Zličín. Podle dohod mezi OS Kovo a SKV mělo dojít k prodeji celého areálu i se zařízením jinému zájemci, který by na strojírenskou výrobu navázal a zaměstnal většinu pracovníků z SKV. To se však nestalo a společnost byla rozprodána.

Posunovací lokomotiva ČKD 709.601-9, foto: Troostwijk AuctionsV aukci byla mimo jiné i prototypová posunovací lokomotiva 709.601-9, poslední výrobek z produkce ČKD, která byla vydražena za 110 tisíc eur (cca 3 mil. Kč), a jak uvádí Hospodářské noviny, celkem za 4 miliony korun včetně poplatků za aukci a DPH. Kdo si lokomotivu zakoupil, nám sděleno nebylo, ale mělo by se jednat o tuzemského zájemce. Pro změnu historická tramvaj z roku 1928 vyrobená Ringhofferovými závody pro Elektrické dráhy hlavního města Prahy, ačkoliv na ni bylo jednou přihozeno, nakonec prodána nebyla. Jak sdělil našemu magazínu obchodní ředitel Troostwijk Auctions pro Českou republiku Mikael Bertelsen, společnost ji chce ponechat v ČR a chce ji nabídnout některému z muzeí.

Vozidla, zařízení, stroje, nářadí včetně různého materiálu si zájemci mohli prohlédnout 19. a 20. ledna přímo v areálu továrny. Čtyřdenní aukce, ve které bylo nabídnuto na pět tisíc položek a prodalo se jich více než 95 %, skončila 28. ledna. Nejdražší položkou byla posunovací lokomotiva ČKD, nejlevnější pak digitální fotoaparát v ceně 370 korun (včetně DPH a aukčních poplatků). Neprodaný majetek si aukční společnost odveze do Holandska, kde je nabídne v další aukci. O aukci mělo zájem na tisíc dražitelů, úspěšných jich bylo šest set. Jak řekl pan Bertelsen, společnost byla potěšena vysokým zájmem dražitelů z České republiky a Slovenska. Aukce se zúčastnili i další zájemci ze Slovinska, Holandska, Velké Británie, Polska, Kanady, ale také z Jordánska, Iránu a Tuniska. Společnost musí vyklidit továrnu do konce února, pak ji převezme Pražská správa nemovitostí. Jak píší Hospodářské noviny, ta plánuje v objektu bývalého závodu SKV vybudovat technologický park, kde by byly nabídnuty prostory firmám pro průmyslovou výrobu. Ohledně možného uplatnění bývalých zaměstnanců SKV, kdy drtivá většina je zatím stále bez práce, hodlá Odborový svaz Kovo Siemens Kolejová vozidla ještě jednat s Pražskou správou nemovitostí. Jak sdělil Jiří Žáček, předseda ZO OS KOVO SKV, v případě neúspěšných jednání tato největší pražská odborová organizace sdružená pod OS KOVO pravděpodobně zanikne.

Tramvaj Ringoffer 2130, foto: Troostwijk AuctionsZávod ve Zličíně tehdejšího koncernového podniku ČKD byl postaven v osmdesátých letech minulého století. Vyráběly se zde hlavně celosvětově známé tramvaje ČKD Tatra, které byly exportovány v rámci společenství RVHP do zemí střední a východní Evropy, zejména do Sovětského svazu. Po rozpadu východního bloku došlo k omezení dodávek do těchto zemí, v devadesátých letech byla ČKD privatizována, a na přelomu tisíciletí došlo ke krachu. V té době se ČKD podílela například na vývoji pendolin pro České dráhy, krachem firmy se ovšem vše změnilo a výrobu pendolin za nových podmínek převzal tehdejší Fiat (Alstom). V roce 2002 část ČKD koupila německá společnost Siemens, a vznikla společnost Siemens Kolejová vozidla. Ta pokračovala ve výrobě souprav metra pro pražský Dopravní podnik a vyrobila několik desítek osobních vozů pro ČD. Většina produkce SKV však směřovala do zahraničí. Společnost Siemens, která má v České republice zastoupení od roku 1990, se rozhodla odejít ze zličínské továrny v roce 2008 z důvodu nadbytku výrobních kapacit pro kolejová vozidla v Evropě. Poslední vlak – souprava metra – vyjela ze Zličína v říjnu 2009, kdy se nadobro zavřely brány závodu.

Zdroj: Troostwijk Auctions, Hospodářské noviny, ZO OS KOVO Siemens Kolejová vozidla, Fotografie z SKV Zličín (iHNed.cz), fotografie: Troostwijk Auctions


JRtrain Poslat mail autorovi | 12.2.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Praha


registrovaný uživatel Jirka C.  mail  
14.02.2010 (22:05)  
Proboha, jaké znečištění? Továrna neznamená automaticky čoudící komíny. To si snad myslí jen děti v mateřské školce.
registrovaný uživatel Anowis 
14.02.2010 (21:47)  
Konečně!!! Další zdroj znečištění naší krajny je pryč. V halách mohou být pěstírny,třeba žampiónů atd..
14.02.2010 (19:22)  
Přizná se někdo, že si taky něco hezkého koupil ?
14.02.2010 (12:30)  
Je to logické. Dokud bude v Evropě pokračovat přesun dopravy z kolejí na silnice, vydatně sponzorovaný státem (přednost investic, podpora automobilového průmyslu, hrazení přímých i nepřímých nákladů za uživatele), bude poptávka po kolejových vozidlech klesat a nebude pro tyto továrny práce. Dopravní obory jsou spojenými nádobami.
13.02.2010 (10:01)  
Pěkné. Stejně to ale spousta lidí Mirkovi nebo Jirkovi v květnu hodí, takže se stejným stylem pojede dál...
12.02.2010 (12:00)  
Ach jo ..... my to vedeme... :-(

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko