..: Bistrovozy ARmpee Českých drah - prototyp uvidíme již tento měsíc :..

ARmpee.001 v ŽOS Vrútky, celkový pohled, foto: Josef Petrák © České dráhy Vrútky — Již v prosinci tohoto roku nasadí České dráhy do provozu novou řadu osobních vozů pro vlaky vyšší kvality. Vozy řady ARmpee budou poskytovat 22 míst k sezení ve velkoprostorovém oddíle, v druhé části vozu bistro pro lehké občerstvení cestujících. Samozřejmostí bude provozní rychlost 160 km/h a klimatizovaný interiér, novinkou pak např. elektronický informační systém v exteriéru (panely informující o spoji) a interiéru (vyznačení rezervací). 6 kusů této řady vzniká rekonstrukcí z vozů původních řad BRm/BRcm, které byly využívány na rychlících do Bavorska a jako zálohy za plnohodnotné restaurační vozy ve vlacích vyšší kvality; tyto řady bistrovozů zaniknou. Již v polovině tohoto měsíce opustí brány slovenského výrobního podniku ŽOS Vrútky první prototyp, ARmpee.001, aby si odbyl svou veřejnou výstavní premiéru, po které podstoupí testy pro schválení typu Drážním úřadem. Ke 13. prosinci 2009 by měly být, podle předpokladů výrobce a drah, nasazeny do provozu první 3 vozy z objednané série.

Nové barevné schéma ČD, jídelní vůz Koncept vozů ARmpee jsme již na stránkách magazínu představovali. Vůz bude jako první z nových vozových řad vizuálně vyveden podle manuálu korporátní identity Českých drah, tj. v designu „Najbrt“, a to jak exteriér, tak interiér. Dodavatelem sedadel pro tuto vozovou řadu se stala firma Borcad, která sedadlo v této barevné kombinaci prezentovala již na veletrhu Czech RailDays v červnu tohoto roku v Ostravě. Osazená klimatizační jednotka pochází od renomované firmy Liebherr. Samozřejmostí je uzavřený systém WC, resp. celého vodohospodářství. Dále bude vůz osazen centrálním zdrojem energie (CZE). Původní koncept skly separovaných boxů se sedadly, jaký známe ze slovenské řady Apeer, byl nakonec opuštěn. Podvozky vozu budou modernizovány dostavbou magnetické kolejnicové brzdy, díky níž umožní řazení tohoto vozu do soupravy s rychlostí rovných 160 km/h. (Pozn. redakce: Aby souprava mohla jet rovných 160 km/h, musí být schopna z této rychlosti zabrzdit. Tedy, musí mít dostatečná tzv. „brzdná procenta“. Podmínkou pro dostatečná brzdná % je řazení vagonu s Mg brzdou v soupravě. V opačném případě je maximální povolená rychlost soupravy snížena.) Vůz č. 001 je ve vysokém stádiu rozpracovanosti, jak dokumentují přiložené fotografie. „Pracujeme na tři směny tak, aby byl prototypový vůz do začátku září hotový. Chceme jej vystavit na zářijovém veletrhu v Brně,“ informuje Ladislav Bonda, technický ředitel ŽOS Vrútky. Vůz si odbude světovou premiéru na veletrhu MSV od 14. 9. 2009. Z Brna se přesune na Železniční zkušební okruh (ŽZO) do Cerhenic. Schválení typu do začátku nového grafikonu je prioritou firmy.

Vůz č. 002, vycházející z vozu BRm č. 004, měl po drobné nehodě vyhnutý rám a před rekonstrukčními pracemi jej bylo nutné vyspravit, jak dokládá jeden ze snímků z dílen. Vůz č. 003 vznikne z BRcm.019. Nyní je již odstrojen a čeká na přistavení do dílen. Na těchto exemplářích se začne pracovat zřejmě po dokončení prototypu. Vrútky deklarují schopnost sestavit takový vůz za 10 týdnů, takže prosincový termín má být dodržen. Bistra se mají objevit premiérově na spojích z Prahy do Mnichova, Norimberku a Wiener Neustadt. Zbývající kusy ze série budou dodány v průběhu grafikonu a budou určeny pro výkony na vlacích z Prahy do Žiliny přes Ostravu i Valašsko.

Ze jmenovaných vlastností je jisté, že bude kvalitním a v některých ohledech průkopnickým vozem pro České dráhy. Na veletrhu MSV se na něj určitě podíváme a představíme vám jej podrobněji.

ARmpee.001 v ŽOS Vrútky, rozpracovaný interiér, foto: Josef Petrák © České dráhy ARmpee.001 v ŽOS Vrútky, instalace displaye v exteriéru, foto: Josef Petrák © České dráhy ARmpee.002 v ŽOS Vrútky, oprava geometrie rámu, foto: Josef Petrák © České dráhy ARmpee.003 v ŽOS Vrútky, torzo skříně, foto: Josef Petrák © České dráhy Sedadlo 1. třídy Borcad SEL v barevném provedení ČD-Najbrt, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Jiří Kocur

Zdroj: České dráhy / Železničář 34/2009, ŽOS Vrútky, ŽelPage; snímky vozu: Josef Petrák © České dráhy; snímek sedadla: Jiří Kocur


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 3.9.2009 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
03.09.2009 (17:35)  
Elias is best: Zodpovědně prohlašuji, že se stránkami na které uvádím odkaz nemám NIC společného. Váš názor ale vyvracet nehodlám.Josef Petrák: Jistě se jedná o náhodu. Jen, že stejnou barvou vozů, jako sousední dopravce, se ČD žádaného efektu odlišení těžko dočkají- dovolím si odcitovat:"...nutně vyvstává potřeba jednoznačně se identifikovat a vytvořit u zákazníků jasnou asociaci značky a produktů. Zatímco u žlutého autobusu si dnes většina cestujících vybaví společnost Student Agency, již zanedlouho by stejně jednoduše měly jít poznat i vlaky Českých drah." Jinak pravda, na lak to nejezdí, ale první, co cestující vidí, je právě ten lak.
03.09.2009 (17:18)  
DJTiësto, aha, takže nevlezeš do vlaku už jen z toho důvodu, že tam bude tento/tyto vůz/vozy? Upřímně, pokud někam chci jet vlakem, tak budu jedině rád, když bude souprava nová, čistá a pohodlná, kde se nebudu muset bát sednout. Ty vozy vážně na lak nejezdí.
editor nebo admin ŽP Nick  mail  
03.09.2009 (17:15)  
DJTiësto: Když odhlédnu od pohodlnosti, která je u oblečení na prvním místě, pak barvu vybírám z důvodu, aby seděla k mým ostatním věcem i k mé osobě, abych nebyl mezi ostatními za exota. Tuto logiku se mi nedaří napasovat na výběr zbarvení vozu. Pro mě je důležité, zda je sezení pohodlné, přes okna je vidět ven a vůz se ze mě při jízdě nesnaží vyklepat duši. Co je zvenku na skříni, zda zelený nátěr, Blonski, Najbrt, či fialový s kytičkami a beruškami, to je mi tak nějak šumák ;-) Vnější nátěr mě zajímá coby šotouše s foťákem u trati, ale to je zase trochu jiná kapitola ;-)
03.09.2009 (16:59)  
Hamták:
pokud se jedná o bratříčka slovenského vozu.
Mohla by to být i sestra TGV a stejně by záleželo na objednavateli (ČD), co tam dá...

Ale osobně nechápu ČD. Jestli ten interiér bude taky nějak do modra (chladný...) a navíc ty sedačky... Něco na styl Ampz (druhé série) a ne tyhle nové "bazmeky." Ale když to tak chtějí a líbí se to jim to... Uvidíme, co na to cestující...
03.09.2009 (16:24)  
ad Josef Petrák:Nejezdí, to máš pravdu ale hnusnej nátěr a nevkusnej interiér dokážou ze slušnýho vozu udělat vůz nic moc. Když si kupuješ oblečení taky koukáš na barvu,ne? I když teoreticky by Ti stejně posloužily kalhoty jakékoliv barvy...
03.09.2009 (16:14)  
Josef Petrák: Podle mě chtěl propagovat svoje webové stránky.
03.09.2009 (15:55)  
TTtrain, he, co tím odkazem chtěl autor komentáře říct? Že Poláky napadla náhodou taky šedá barva? To o ničem nesvědčí...

Stejně je sranda, jak tu řešíte lak, ale na ten to nejezdí (stejně jako mašiny).
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
03.09.2009 (15:52)  
Ten nátěr je opravdu "originální", jak už níže uváděl infected.bass . To muselo dát Najbrtům móóóc práce: http://www.railpage.cz/content/view/439/377/
03.09.2009 (15:26)  
Tolik jsem se těšil, ale ten Najbrt. Červenobílá by byla mnohem lepší. A ty sedačky mohly být také lepší.
registrovaný uživatel thingie  mail  
03.09.2009 (14:58)  
„Ze jmenovaných vlastností je jisté, že bude kvalitním a v některých ohledech průkopnickým vozem pro České dráhy.“

U téhle věty by podle mě člověk kuckal i kdyby ji četl přímo v PR materiálu ČD nebo ŽOS Vrútky.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko