Liberec — Největší letošní výběrové řízení na zajištění regionální železniční dopravy zná svého vítěze: cestující kolem Jizerských hor budou i od 12. prosince 2011 dále vozit vlaky Českých drah. Po vyhodnocení nabídek třech dopravců o tom rozhodlo vedení Libereckého kraje. „Nabídli nejnižší cenu ze všech uchazečů; v té soutěži jsou jasným vítězem," vysvětluje výsledek tendru náměstek libereckého hejtmana Martin Sepp. Státní dopravce tak v soutěži porazil společnosti Arriva i Veolia Transport. Podání vlastní nabídky původně připravovala také brněnská firma RegioJet; ta však svou nabídku nakonec na poslední chvíli nepodala a v medializované konfrontaci obvinila České dráhy z údajného nasazení dumpingových cen.
Náměstek Sepp zatím neupřesnil, o kolik byla nabídka ČD výhodnější oproti konkurenci: „Soutěž není zcela uzavřená, o vítězi musí rozhodnout ještě krajská rada,“ zdůvodňuje stručnost prvních informací. Radní se měli tendru věnovat již minulý týden, nakonec byl však tento bod z jednání stažen. Důvodem mělo být váhání krajského úřadu, zda opravdu stojí o tolik vlaků, kolik původně v soutěži požadoval. „Přehodnocujeme finanční dopady. Soutěž byla vyhlášena v době, kdy kraj hospodařil s přebytkem, proto musíme ještě doladit dopady na krajský rozpočet,“ dodává Sepp s odkazem na momentálně zhoršenou finanční situaci. Zda lze případně očekávat i zrušení soutěže, nechal bez komentáře.
Pokud rada výběrové řízení v aktuální podobě zdárně uzavře, dočkají se cestující na třetině tratí v Libereckém kraji od začátku GVD 2011/2012 výrazného zvýšení kvality cestování na železnici. Podmínky tendru totiž zahrnují i zakoupení a provozování moderních nízkopodlažních vozidel. O jaké vozy či jednotky půjde, zda nové či rekonstruované, nechce zatím vítěz tendru upřesnit. „Dokud nebude soutěž uzavřená, nebudeme ji komentovat,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Do úvahy zde přicházejí motorové vozy RegioShuttle (viz ilustrační snímek vozidla Waldbahn), jejichž akvizici v plánovaném počtu 15 kusů nedávno potvrdil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.
České dráhy ovšem ani po úspěšném tendru v regionu Jizerských hor nebudou v Libereckém kraji jediným železničním dopravcem. Rok před platností nového kontraktu začne mezi Libercem a německým Zittau jezdit společnost Arriva, která vyhrála dříve vypsanou soutěž na tuto relaci. Ostatní kraje zatím s výběrovými řízeními váhají: například Středočeský kraj, jenž objednává nejvíce vlakových spojů, už začal jednání o nové dlouhodobé smlouvě s Českými drahami. „Žádná soutěž ještě nepřinesla na železnici nižší ceny,“ argumentuje náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Robin Povšík, přestože data z praxe tomuto tvrzení odporují. Podle vedení kraje má ale nová smlouva s ČD zajistit jasně stanovený způsob výpočtu ceny za vlakové spoje, a současně garantovat obnovu neodpovídajícího vozového parku.
Zdroj: iDnes.cz
O žádných konkrétních číslech jsem nemluvil.
Ale když tak chcete konkrétní číslo, tak např. na rychlíky Plzeň - Most ČD nabídly cenu 17 kč/km, tedy zcela zjevně dumpingovou a nereálnou, když normálně jinde jezdily za 80 kč (což je dokonce víc než 4× tolik).
Nejsou někde ty ceny, za kolik kde přesně jezdí??
Asi jako jenden z mála napíši, že jsem rád, že v Libereckém kraji vyhráli výběrové řízení ČD. Pokud pominu dalšího dopravce, který vyhrál výběrové řízení na trati 089. To proto, že se zaměstnanci ČD v Libereckém kraji jsem spokojen s vstřícným přístupem. Samozřejmě ne úplně vždy, ale většinou ano. Ať už se jedná o pána, paní prodavající lístky za oknem, průvodčí, vlakvedoucí, strojvedoucí atd. Některé znám i osobně. Vstřícný přístup naopak postrádám - snad je to už lepší v Praze na hlavním nádraží. Zde bych naopak čekal od paní prodávají jízdenky za oknem vstřícnost témeř vždy. Jsem přeci jen v Praze a ne na vesnici. Osobně jsem se setkal spíše s opačným přístupem. A to několikrát. Je škoda , že když se obyčejní pracovníci ČD snaží odvést svou práci dobře, že jiní to svými machinacemi a kšeftíky u ČD kazí. Osobní pohled potom občanů na značku ČD je potom záporný. Černá díra- bezedný pytel. Nicméně občany ČR by bylo také dobré informovat, že obnova vozového parku něco stojí a že není ze dne na den. Proto by je měli požádat o trpělivost. Osobní dojem této značky také kazí soupravy či vozy, které nevyhovují současnému trendu kultury cestování. To se potom může zaměstnanec snažit jak chce a cestující příště pojede něčím jiným.
V Libereckém kraji pokládám za velký nedostatek a nevýhodu o proti automobilové dopravě stav tratí.
Situace se trochu začíná lepšit na 089, kde je po rekonstrukci úsek z Liberce až před Chrastavu. Další fáze by měla dle informací města Chrastavy pokračovat začátkem září tohoto roku. Osobně se domnívám, že spíše možná - světová krize - možná z fondů EU. V téže podobné době by měla proběhnout i rekonstrukce úseku trati Hrádek státní hranice. Jestli by se možná rekonstruoval i úsek současně státní hranice Zittau netuším. Nicméně dále.
Například stav tratě na 036 je dosti žalostný. I zde by měla proběhnout oprava trati - rekonstrukce v rámci Libereckého kraje. Možná opět z fondů EU. Ale kdy, jestli za rok dva nebo později netuším. Zaslechl jsem, že by se uvažuje i o použítí Y pražce. Tak jsem zvědaví co bude a nebude. Také jsem viděl pracovníky z Geodezie letos na trati 036 docela často. Na nejmenovaným železničním webu někdo tvrdil, že poloměry tratě 036 jsou vždy malé. Není tomu tak. Například v úseku Liberec Rochlice Vratislavice zastávka tomu tak není. Také v úseku a směru jízdy Lučany zastávka Jablonecké Paseky poslední oblouk před zastávkou je větší a je na něm klidná jízda i při 50 km h. Navíc je bez přídržnice. A našel bych i další. Naopak malé poloměry na trati 036 jsou např. druhý oblouk za zastávkou ve směru Vratislavice - Proseč a třeba most za tunelem ve směru Jablonec dolní nádraží Proseč. A našli by se další. Mě například překvapilo, jak klidně se chová při 50 km h jednotka 814 na trati 035. Zde jsou o něco větší oblouky. Nepočítám úseky 60 km h.
Nyní zpět obecně k tratím v Libereckém kraji.
Pro dálkovou dopravu je absolutně nevyhovující železniční spojení Liberce a Prahy. A dlouho nebude. Následně na dnešní dobu ne moc rychlé železniční spojení Liberce, Hradce Králové a Pardubic. Nicméně pravidelné. Cestující celkem jezdí.
Směr na Českou Lípu není na tom o nic lépe. Zde bych řekl, že moc lidí nejezdí. Neviděl jsem. Jak kdy. Možná nastupují až v dalších částech trasy. Na Frýdlant jsem jel pouze 2, proto se k této trati nevyjadřuji. Jen jsem četl, že by se měla výhledově rekonstruovat silnice směrem na Frýdlant. Ale brzo to asi nebude. A také tuším, že se bude zcela určitě v dohledné době upravovat silnice dle mého z Turnova směr Hradec Králové. Jelikož je to nejkratší varianta.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.