Liberec — Největší letošní výběrové řízení na zajištění regionální železniční dopravy zná svého vítěze: cestující kolem Jizerských hor budou i od 12. prosince 2011 dále vozit vlaky Českých drah. Po vyhodnocení nabídek třech dopravců o tom rozhodlo vedení Libereckého kraje. „Nabídli nejnižší cenu ze všech uchazečů; v té soutěži jsou jasným vítězem," vysvětluje výsledek tendru náměstek libereckého hejtmana Martin Sepp. Státní dopravce tak v soutěži porazil společnosti Arriva i Veolia Transport. Podání vlastní nabídky původně připravovala také brněnská firma RegioJet; ta však svou nabídku nakonec na poslední chvíli nepodala a v medializované konfrontaci obvinila České dráhy z údajného nasazení dumpingových cen.
Náměstek Sepp zatím neupřesnil, o kolik byla nabídka ČD výhodnější oproti konkurenci: „Soutěž není zcela uzavřená, o vítězi musí rozhodnout ještě krajská rada,“ zdůvodňuje stručnost prvních informací. Radní se měli tendru věnovat již minulý týden, nakonec byl však tento bod z jednání stažen. Důvodem mělo být váhání krajského úřadu, zda opravdu stojí o tolik vlaků, kolik původně v soutěži požadoval. „Přehodnocujeme finanční dopady. Soutěž byla vyhlášena v době, kdy kraj hospodařil s přebytkem, proto musíme ještě doladit dopady na krajský rozpočet,“ dodává Sepp s odkazem na momentálně zhoršenou finanční situaci. Zda lze případně očekávat i zrušení soutěže, nechal bez komentáře.
Pokud rada výběrové řízení v aktuální podobě zdárně uzavře, dočkají se cestující na třetině tratí v Libereckém kraji od začátku GVD 2011/2012 výrazného zvýšení kvality cestování na železnici. Podmínky tendru totiž zahrnují i zakoupení a provozování moderních nízkopodlažních vozidel. O jaké vozy či jednotky půjde, zda nové či rekonstruované, nechce zatím vítěz tendru upřesnit. „Dokud nebude soutěž uzavřená, nebudeme ji komentovat,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Do úvahy zde přicházejí motorové vozy RegioShuttle (viz ilustrační snímek vozidla Waldbahn), jejichž akvizici v plánovaném počtu 15 kusů nedávno potvrdil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.
České dráhy ovšem ani po úspěšném tendru v regionu Jizerských hor nebudou v Libereckém kraji jediným železničním dopravcem. Rok před platností nového kontraktu začne mezi Libercem a německým Zittau jezdit společnost Arriva, která vyhrála dříve vypsanou soutěž na tuto relaci. Ostatní kraje zatím s výběrovými řízeními váhají: například Středočeský kraj, jenž objednává nejvíce vlakových spojů, už začal jednání o nové dlouhodobé smlouvě s Českými drahami. „Žádná soutěž ještě nepřinesla na železnici nižší ceny,“ argumentuje náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Robin Povšík, přestože data z praxe tomuto tvrzení odporují. Podle vedení kraje má ale nová smlouva s ČD zajistit jasně stanovený způsob výpočtu ceny za vlakové spoje, a současně garantovat obnovu neodpovídajícího vozového parku.
Zdroj: iDnes.cz


lwq to řekl jasně, ale pro ostatní zopakuju: Ta fotka je ILUSTRAČNÍ a ilustruje, o JAKÉ VOZIDLA se může jednat, nikoliv, jak vypadají tratě v Libereckém kraji. Kdybych sem dal brejle na relaci Liberec - Ústí n.L. nebo 843 do Pardubic, budete zase psát, že to přece není RS1, co? Prosím čtenáře o trochu nadhledu. Děkuji.
V r. 1992 byly sneseny tři unikátní ozubnicové výhybky z dopravny Dolní Polubný a v dalším roce sešrotovány, dnes ozubnice končí před a opět začíná za dopravnou ležící ve spádu 24 promile.. Dopravnu ani již snesené výhybky nezachránilo ani Ministerstvo kultury, které v roce 1992 prohlásilo trať kulturní památkou..
tohle může říct jen naprostý barbar...
jedná se o jedinečnou historickou záležitost, hrozné problémy nastávali již se sundáním zubů asi na dvou výhybkách...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
