..: Nové označení železničních přejezdů :..

Nové označení přejezdů, foto: Walker Pňovany — Dne 17.3. 2007 došlo ke střetu rychlíku a osobního automobilu na přejezdu u Vraňan. Vyšetřování nehody ukázalo, že se jednalo o pojistný podvod a osobní automobil byl na přejezd záměrně nastrčen. Dále se však objevil problém v komunikaci záchranných složek a zaměstnanců Českých drah řídících dopravu. Při telefonátu operačního důstojníka Policie ČR s výpravčím železniční stanice Vraňany došlo k vážnému nedorozumění o poloze přejezdu a výpravčí následně zastavil provoz vlaků na jiné trati. Nebýt této neshody v komunikaci, dalo se celé nehodě předejít. Proto v rámci vyhodnocení výsledků šetření vyvstala otázka, jak přejezdy jednoznačně identifikovat. Správa železniční dopravní cesty dokončila projekt instalace identifikace přejezdů, který má pomoci členům záchranného sboru při určení přesného místa nehod. Osvědčil se již první den ostrého provozu.

Správa železniční dopravní cesty nyní používá pro označení přejezdů hodnotu jejich kilometrické polohy na dané trati. Tento systém značení je však pro záchranné složky, ale i veřejnost, v případě uváznutí nebo nehody nepoužitelný. Samotné označení přejezdu není většinou možné ani nikde na jeho zabezpečovacím zařízení přečíst a podle popisu je někdy obtížné vyrozumět, o jaký přejezd se přesně jedná. V rámci zvýšení bezpečnosti tedy přišla SŽDC ve spolupráci s Drážní inspekcí s novým systémem značení přejezdů. Každému přejezdu bylo přiděleno identifikační číslo, které lidé mohou naleznout na samolepce, která je umístěna na zadní straně světelné skříně zabezpečovacího zařízení nebo na rubové straně výstražného kříže. Označení je ve tvaru P a čísla určující daný přejezd. Databázi těchto čísel mají, včetně informací o poloze přejezdu, GPS souřadnic a kontaktu na příslušného zaměstnance drah, k dispozici všechny složky integrovaného záchranného systému.

Lepení samolepek na přejezdy probíhalo po celý červenec tohoto roku. V České republice je nyní takto identifikováno přes 8 tisíc přejezdů. Ihned v pátek 31. července slavilo nové označení úspěch. V Pňovanech na Plzeňsku došlo k uvíznutí osobního automobilu na přejezdu. Včasné zavolání jednoho z pasažérů na tísňovou linku zabránilo větší nehodě. Operátorce totiž na dotaz, jaké je identifikační číslo přejezdu, uvedl nové označení, a tak došlo k včasnému zastavení provozu na železniční trati.

Řidiči jsou na přejezdech stále nezodpovědní

Nezodpovědné chování řidičů na železničních přejezdech ukázala společná červnová preventivní akce Policie ČR a Drážní inspekce. Na železničních přejezdech na Sokolovsku, Karlovarsku a Plzeňsku probíhaly ve dnech 18. a 22. června kontroly chování řidičů na přejezdech. Zkontrolováno bylo několik desítek aut a výsledky jsou značně zarážející. Řidiči 16× překročili maximální povolenou rychlost na přejezdu, z čehož 5× dokonce o více než 30 km/h. Čtyři motoristé se také prohřešili tím, že nedbali značky Stůj, dej přednost v jízdě, a dva hazardéři dokonce na železničním přejezdu předjížděli. Dle slov instruktorů autoškol řidiči stále nechápou, že i když bliká bílé světlo přejezdového zabezpečovacího zařízení, je řidič stále povinen kontrolovat, neblíží–li se k přejezdu kolejové vozidlo.

Více o nehodě u Vraňan:

Zdroje: Drážní inspekce ČR, Hasičský záchranný sbor České republiky, cestyplzenskehokraje.cz


Walker Poslat mail autorovi | 5.8.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
05.08.2009 (11:46)  
Tohle opatření jednoznačně vítám, umožní to pro každého zcela jednoznačně a hlavně rychle identifikovat každý přejezd. Identifikace podle kilometrické polohy je pro tento účel naprosto zcestná. Nikdo nepoběží po kolejích aby hledal, kde se nachází nějaká cedule s označením kilometrů. Klidně se totiž může třeba stát, že laik uvidí třeba rychlostník a nahlásí to jako kilometrický údaj. Že někdo netuší, kde se číslo přejezdu nachází není takový problém, pokud jej dotyčný z tísňové linky umí navést, kde hledat. Pro zvýšení bezpečnosti bych se přiklonil u problémových přejezdů bez závor k instalaci zpomalovacího prahu přes silnici, nic jiného než hrozba, že si řidič poškodí svojí plechovku nemá větší účinek.
05.08.2009 (11:33)  
posejdon : v tom případě mohlo vjet do obvodu PZZ vjet nějaké vozidlo pracující na údržbě trati a pak se zase z trati (a obvodu PZZ) vrátilo, aniž by vůbec přes přejezd přejelo.

Jinak – oznámil jste tu skutečnost na linku tísňového volání s tím, že by se mohlo taky jednak o nějakou závadu na PZZ, která by mohla vést ke vzniku mimořádné události ?

Systém používaný na české železnici je srovnatelný se systémy používanými v zahraničí. Vím o švýcarském přejezdu na hlavní trati z Francie do Ženevy, kde jsou závory dole minimálně 5 minut před příjezdem vlaku a když jedou dva vlaky proti sobě, tak se tam stojí taky 10 minut.
05.08.2009 (11:32)  
Taky si nemyslím, že by musel řidič na přejezdu s blikajícím bílým sledovat bezpodmínečně kolejová vozidla. To by i na křižovatce kde je na vedlejší a má zelenou musel pořád sledovat jiná vozidla z jiných směrů. To by byla plynulost jízdy! Světelné signalizační zařízení je nadřazeno, tak by bylo záhodno, aby pracovalo dobře a dalo se na něj spolehnout, od toho tu nakonec je. I když jelikož si ta přejezdová světla dělají občas legraci, tak je to na uvážení každého řidiče, jesti jim budou stoprocentně věřit, ale některé přejezdy jsou tak nepřehledné, že stejně musí.
05.08.2009 (10:54)  
Za to, ze ridici vjizdi na prejezdy i presto, ze blikaji vystrazna svetla, ma urcite podil system, jakym jsou ty signaly uvadeny do provozu. Onehda me celkem dostalo, ze na se trati, kde byla vyluka, spustila signalizace a pres prejezd te to nepustilo dobrych 35 minut. Samozrejme zadnej vlak neprojel. Takze kdyz si to zarizeni z tebe dela srandu, tak se priste na ty svetla vybodnes. To stejny je v pripade, ze to zacne mlatit 10 minut pred skutecnym prujezdem vlaku, nejcasteji v mistech, kdy vlak zastavuje ve stanici a hned za ni je prejezd. Uz pri pijezdu vlaku do stanice se spusti signalizace/spadnou zavory, takze jestli se vyklada 50 kol + 2 vozickari, tak je to jedno, proste si pockas...
Jinak ohledne tech autoskol... V maloktery ti zase na oplatku reknou, ze kdyz vjedes na prejezd a zavre te tam automaticka zavora, tak staci vystoupit a nadzvednout ji a ona jde nahoru... To samosebou vi jenom decka, ktery nemaji pres prazdniny co delat.
registrovaný uživatel Kuba 
05.08.2009 (10:20)  
kave: Přečti si tu poslední větu ještě jednou. Nepíše se tam, že nesmí vjet na přejezd, ale že má sledovat, zda se k přejezdu neblíží kolejové vozidlo. Co když má vlak rozkaz Op? Ty jako řidič ho uvidíš, ale řekneš idiot co tady dělá, nepustím ho až bude přejezd uzavřený. I když je fakt, že v praxi to tak někdy opravdu vypadá, že tak někteří řidiči (ne)myslí.
05.08.2009 (10:16)  
MZ: Když budete účastněn nehody na žel. přejezdu a budete volat na linku tísňového volání - první, co po vás bude chtít operátor, bude identifikační číslo. Operátor vás jednoduše navede, kam se dívat a kde lze nalézt ony štítky.
Myslím si, že do té doby není třeba dělat sólo osvětovou kampaň na identifikační čísla přejezdů, neboť by to přineslo spíše více záporného.
05.08.2009 (9:58)  
V případě mimořádné události na dráze se místo vzniku identifikuje kilometrickou polohou na trati (dráze). V případě přejezdu ve Vraňanech je nejbližší návěstidlo označující kilometrickou polohu vzdáleno méně než 50 metrů od přejezdu směrem ke stanici Vraňany.
Nálepka vyjadřující číslo „přejezdu v systému" je umístěna na zadní straně „ondřejského kříže", Pokud bych osobně z TV nevěděl, že se jedná o identifikační číslo přejezdu, tak bych ho za takové číslo nikdy nepovažoval.
registrovaný uživatel kave 
05.08.2009 (9:37)  
Instruktorovi autoškoly, který toto tvrdí, bych ihned odebral licenci. Pravda je přesně opačná. Pokud svítí přerušované bílé světlo, řidič smí vjíždět na železniční přejezd. Zákon 361/2000 Sb. § 29, odst. 1 d).
05.08.2009 (9:29)  
Som len zvedavy kedy zacnu vandali a kreteni nicit tie identifikacne nalepky a tym zase opet pomozu zvyseniu nehod na priecestiach...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko