..: Nové označení železničních přejezdů :..

Nové označení přejezdů, foto: Walker Pňovany — Dne 17.3. 2007 došlo ke střetu rychlíku a osobního automobilu na přejezdu u Vraňan. Vyšetřování nehody ukázalo, že se jednalo o pojistný podvod a osobní automobil byl na přejezd záměrně nastrčen. Dále se však objevil problém v komunikaci záchranných složek a zaměstnanců Českých drah řídících dopravu. Při telefonátu operačního důstojníka Policie ČR s výpravčím železniční stanice Vraňany došlo k vážnému nedorozumění o poloze přejezdu a výpravčí následně zastavil provoz vlaků na jiné trati. Nebýt této neshody v komunikaci, dalo se celé nehodě předejít. Proto v rámci vyhodnocení výsledků šetření vyvstala otázka, jak přejezdy jednoznačně identifikovat. Správa železniční dopravní cesty dokončila projekt instalace identifikace přejezdů, který má pomoci členům záchranného sboru při určení přesného místa nehod. Osvědčil se již první den ostrého provozu.

Správa železniční dopravní cesty nyní používá pro označení přejezdů hodnotu jejich kilometrické polohy na dané trati. Tento systém značení je však pro záchranné složky, ale i veřejnost, v případě uváznutí nebo nehody nepoužitelný. Samotné označení přejezdu není většinou možné ani nikde na jeho zabezpečovacím zařízení přečíst a podle popisu je někdy obtížné vyrozumět, o jaký přejezd se přesně jedná. V rámci zvýšení bezpečnosti tedy přišla SŽDC ve spolupráci s Drážní inspekcí s novým systémem značení přejezdů. Každému přejezdu bylo přiděleno identifikační číslo, které lidé mohou naleznout na samolepce, která je umístěna na zadní straně světelné skříně zabezpečovacího zařízení nebo na rubové straně výstražného kříže. Označení je ve tvaru P a čísla určující daný přejezd. Databázi těchto čísel mají, včetně informací o poloze přejezdu, GPS souřadnic a kontaktu na příslušného zaměstnance drah, k dispozici všechny složky integrovaného záchranného systému.

Lepení samolepek na přejezdy probíhalo po celý červenec tohoto roku. V České republice je nyní takto identifikováno přes 8 tisíc přejezdů. Ihned v pátek 31. července slavilo nové označení úspěch. V Pňovanech na Plzeňsku došlo k uvíznutí osobního automobilu na přejezdu. Včasné zavolání jednoho z pasažérů na tísňovou linku zabránilo větší nehodě. Operátorce totiž na dotaz, jaké je identifikační číslo přejezdu, uvedl nové označení, a tak došlo k včasnému zastavení provozu na železniční trati.

Řidiči jsou na přejezdech stále nezodpovědní

Nezodpovědné chování řidičů na železničních přejezdech ukázala společná červnová preventivní akce Policie ČR a Drážní inspekce. Na železničních přejezdech na Sokolovsku, Karlovarsku a Plzeňsku probíhaly ve dnech 18. a 22. června kontroly chování řidičů na přejezdech. Zkontrolováno bylo několik desítek aut a výsledky jsou značně zarážející. Řidiči 16× překročili maximální povolenou rychlost na přejezdu, z čehož 5× dokonce o více než 30 km/h. Čtyři motoristé se také prohřešili tím, že nedbali značky Stůj, dej přednost v jízdě, a dva hazardéři dokonce na železničním přejezdu předjížděli. Dle slov instruktorů autoškol řidiči stále nechápou, že i když bliká bílé světlo přejezdového zabezpečovacího zařízení, je řidič stále povinen kontrolovat, neblíží–li se k přejezdu kolejové vozidlo.

Více o nehodě u Vraňan:

Zdroje: Drážní inspekce ČR, Hasičský záchranný sbor České republiky, cestyplzenskehokraje.cz


Walker Poslat mail autorovi | 5.8.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
10.08.2009 (14:57)  
Zajímalo by mně, jak dlouho tam ty nálepky vydrží, možná to bylo nejlacinější řešení, ale vyrobit nějaké pořádné kovové cedulky by bylo možná účinější.
registrovaný uživatel JK ml. 
08.08.2009 (10:14)  
xchess: čísla....no jestli je to tak jak píšeš exemplární případ by se našel co by kamenem hodil a zbytek došel od místa, které tuto akci nastartovalo -Vraňan, a sice v úseku trati 090 Dolní Beřkovice - Hněvice je souběžná vlečka do elektrárny v Horních Počaplech (Mělník).V 90 letech se na jednom z přejezdů z elektrárny stala ošklivá nehoda, kdy řidič ("naštěstí") prázdné tatry zastavil u cinkajícího přejezdu počkal až projede rychlík na Prahu nerespektoval to že přejezd stále cinká a vjel přímo pod rychlík ze směru od Prahy. Zemřel řidič, strojvedoucí měl tuším něco zlomeného a několik dní se jezdilo přes elektrárnu....Mamka měla přiet právě tím rychlíkem z Prahy... to do dneška pamatuju, jak v Roudnici výpravčí obcházel cestující na peroně a říkal lidem co se stalo, a že z cestující z toho rychlíku zřejmě přiveze mimořádně zastavující EC, že neví kolik lidí bylo zraněno, a že neví, kdy co a jak bude zpožděné...EC přijelo, máma nikde (mobily byly v plenkách), naštěstí jela z Prahy o vlak nebo dva později.... No nikomu takové zážitky nepřeju...
07.08.2009 (9:52)  
xchess: V tom bych nějaký velký problém neviděl, pokud dvě různá čísla označují totéž místo. Přecejenom rozumný člověk raději uzavře obě trati. Např. ve Valmezu je na jednom přejezdu (jen pro pěší, ale je možno jej v případě nutnosti zprovoznit i pro silniční provoz) křížení cesty a dvou souběžných železničních tratí - 323 a 281. Byla by kravina zavřít podle čísla Rožnovku a nechat rychlík od Ostravy aby to tam "vymetl". To by nebylo vůbec hezké. Myslím, že každý rozumný člověk si uvědomí, že musí zastavit všechny koleje.
registrovaný uživatel xchess 
07.08.2009 (1:28)  
Do nového značení se možná vloudila jedna potencionálně nebezpečná chybička - v případě, že přejezd je dvou- nebo vícekolejný a jedna z kolejí je vlečka, mohly být vlečkaři i SŽDC přidělena 2 různá čísla ( kolega šel nalepit čísla SŽDC a na křížích již byly nálepky s jinými čísly ).
registrovaný uživatel M 
06.08.2009 (14:42)  
JK - jasne, s necim jako traktor s vlecko je to neresitelny a nejde to projet. Naopak s osobakem to nejde neprojet
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
06.08.2009 (12:58)  
For MZ: Mne nemusíte poučovat, jak vypadá označení kilometrů podle trati. Ale je spousta lidí, laiků, kterým to naprosto nic neříká. V tomto ohledu jsou nová čísla přejezdů jasná a rychlá identifikace.
registrovaný uživatel JK ml. 
06.08.2009 (12:42)  
M, Jiří Kocourek: předseda JZD by tou oktávkou třeba na pole jel.... ( přesně ve videu popisovanou nehodu traktoru jsem měl ve svém příspěvku na mysli) a z pohledu čsn se na takových přejezdech vyskytovat mohou i ty kolotočáři. Z hlediska soudů je pohled podle čsn a paragrafů jediný relevantní.Chtěl jsem jen říct, že ne vždy a ne všude za všechno může řidič i když ve velké většině případů tomu tak je . Ono když si pojednání o mu na dičr přečtete celé, zjistíte, že nevyhovující stav žp při vzniku mu byl zjištěn ve třech případech ze zde uvedených kauz (Lukov, Varnsdorf, Vřesina - zde tuším hned dva přejezdy, podotýkám, že tramvaje zde před přejezdem necinkají...).
registrovaný uživatel SYN 
06.08.2009 (9:58)  
Ad video DI: proc se uz zase ukazuje ze na prejezdech EXISTUJI situace kdy zavineni nehody je plne na provozovateli drahy jelikoz ani priblizne nedodrzel pozadavky normy? Jako ze si napsali nejaky vnitrni predpisy ktery jim umoznuji si rozhledove vzdalenosti kratit na polovinu (a ani ty nedodrzi) tak to prece nemuze nikoho zbavit viny... takze predpokladam ze u obou MU urcila DI jako vinika provozovatele.
Chapu ze reseni stoji penize ale nemuze se to donekonecna oddalovat. Kdyby uz nic jineho tak vrazit na strechu tech projizdejicich sukafonu pulmetrovej cervenej praporek by jiste nebylo nijak zvlast drahe a mohlo by to pomoct...
registrovaný uživatel SYN 
06.08.2009 (6:17)  
MZ: Jo tak to jsem tak nejak cekal, "pro operatora drahy je identifikacnim udajem kilometricka poloha prejezdu" - to jako kdyby dostal primerene presne popsanou polohu prejezdu "normalne lidsky" tak by jako nemel povinnost nic udelat?
S tema kilometrovnikama - haha uz vidim obsluhu tisnove linky jak vysvetluje volajicimu ze se ma rozhlednout na obe strany od prejezdu a najit nejblizsi "takovej ten patnik" a precist to cislo na nem, a to uz vubec nemluvim o tom ze pruchod podle trati muze byt ozlomkrk (po trati samotne jednak nesmi a jednak si koleduje o smeteni). Takze pokud by skutecne pro drazni personal bylo nezbytne pouzivat jejich zpusob identifikace tak by nutne museli vyrobit ty nalepky/cedulky v tom formatu jak to chteji slyset, tedy cislo trati a kilometricka poloha. Sice je to vic cisel (a tedy pri hovoru s tisnovou linkou vetsi riziko omylu) ale jde to...
Jo kdyz uz jste tu zminoval drahy jineho provozovatele (a vlecky), tak se musim ukazat jako vul (ktery to nevi zpameti) a zeptat se - tyto jine drahy maji tez oficialni ciselne oznaceni v systemu CD a kilometrovniky? Anebo jak se na ne spravne odkazuje, to abych (stojice u prejezdu na kterem se stala nehoda) znal jeste jmeno provozovatele? To uz se mi naopak zda ze tam bude to XYZ cislo jednodussi, po majiteli nepatram a cislo je porad ve stejnem formatu.

Tady mozna nekdo myslel dopredu a pamatoval na to ze CD/SZDC nemusi byt dlouhodobe jedinym vlastnikem drah u nas a nemusi zustat zachovano jejich cislovani trati (kacirska myslenka, ja vim, uz se tesim na ty minusbody).
registrovaný uživatel M 
05.08.2009 (23:45)  
"Video" DI
Predne - na takovy misto bych autem asi teda nejel. Ta zelena oktavka byla zasrana festovne... Je tady spousta problemu a neda se na to divat jenom pohledem CSN. Aspon tak to vidi pirat jako ja:-) Zaprve vlak tudy jezdi zjevne prilis rychle... Zadruhe, to auto by si mohlo pri rozhlizeni jeste trochu popojet dopredu. Zatreti a hlavne - Kdo se rozjizdi tak, ze ten prejezd prejizdi OSM vterin, tak ten si proste koleduje a tudy radeji at nejezdi. Takovej clovek podle mne ani nikdy nemuze bezpecne odbocit doleva... Takze stret s osobakem byl, pevne verim, jen a pouze chyba ridice osobaku. Pokud jde o "nakladni" auta, tak tam to nema cenu rozebirat, traktor to nema sanci prejet. Akorat dve poznamky - traktorista sedi vys a ani nevim, jestli to DI brala pri vypoctech v potaz. Druha - jestli je v lete obili az na kraj pole, tak je vlak videt mnohem pozdeji nez na tomhle videu...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko