Pňovany — Dne 17.3. 2007 došlo ke střetu rychlíku a osobního automobilu na přejezdu u Vraňan. Vyšetřování nehody ukázalo, že se jednalo o pojistný podvod a osobní automobil byl na přejezd záměrně nastrčen. Dále se však objevil problém v komunikaci záchranných složek a zaměstnanců Českých drah řídících dopravu. Při telefonátu operačního důstojníka Policie ČR s výpravčím železniční stanice Vraňany došlo k vážnému nedorozumění o poloze přejezdu a výpravčí následně zastavil provoz vlaků na jiné trati. Nebýt této neshody v komunikaci, dalo se celé nehodě předejít. Proto v rámci vyhodnocení výsledků šetření vyvstala otázka, jak přejezdy jednoznačně identifikovat. Správa železniční dopravní cesty dokončila projekt instalace identifikace přejezdů, který má pomoci členům záchranného sboru při určení přesného místa nehod. Osvědčil se již první den ostrého provozu.
Správa železniční dopravní cesty nyní používá pro označení přejezdů hodnotu jejich kilometrické polohy na dané trati. Tento systém značení je však pro záchranné složky, ale i veřejnost, v případě uváznutí nebo nehody nepoužitelný. Samotné označení přejezdu není většinou možné ani nikde na jeho zabezpečovacím zařízení přečíst a podle popisu je někdy obtížné vyrozumět, o jaký přejezd se přesně jedná. V rámci zvýšení bezpečnosti tedy přišla SŽDC ve spolupráci s Drážní inspekcí s novým systémem značení přejezdů. Každému přejezdu bylo přiděleno identifikační číslo, které lidé mohou naleznout na samolepce, která je umístěna na zadní straně světelné skříně zabezpečovacího zařízení nebo na rubové straně výstražného kříže. Označení je ve tvaru P a čísla určující daný přejezd. Databázi těchto čísel mají, včetně informací o poloze přejezdu, GPS souřadnic a kontaktu na příslušného zaměstnance drah, k dispozici všechny složky integrovaného záchranného systému.
Lepení samolepek na přejezdy probíhalo po celý červenec tohoto roku. V České republice je nyní takto identifikováno přes 8 tisíc přejezdů. Ihned v pátek 31. července slavilo nové označení úspěch. V Pňovanech na Plzeňsku došlo k uvíznutí osobního automobilu na přejezdu. Včasné zavolání jednoho z pasažérů na tísňovou linku zabránilo větší nehodě. Operátorce totiž na dotaz, jaké je identifikační číslo přejezdu, uvedl nové označení, a tak došlo k včasnému zastavení provozu na železniční trati.
Řidiči jsou na přejezdech stále nezodpovědní
Nezodpovědné chování řidičů na železničních přejezdech ukázala společná červnová preventivní akce Policie ČR a Drážní inspekce. Na železničních přejezdech na Sokolovsku, Karlovarsku a Plzeňsku probíhaly ve dnech 18. a 22. června kontroly chování řidičů na přejezdech. Zkontrolováno bylo několik desítek aut a výsledky jsou značně zarážející. Řidiči 16× překročili maximální povolenou rychlost na přejezdu, z čehož 5× dokonce o více než 30 km/h. Čtyři motoristé se také prohřešili tím, že nedbali značky Stůj, dej přednost v jízdě, a dva hazardéři dokonce na železničním přejezdu předjížděli. Dle slov instruktorů autoškol řidiči stále nechápou, že i když bliká bílé světlo přejezdového zabezpečovacího zařízení, je řidič stále povinen kontrolovat, neblíží–li se k přejezdu kolejové vozidlo.
Více o nehodě u Vraňan:
- U Kralup nad Vltavou vykolejil rychlík, provoz již částečně obnoven
- Stíhání výpravčího kvůli nehodě u Vraňan je potvrzené
Zdroje: Drážní inspekce ČR, Hasičský záchranný sbor České republiky, cestyplzenskehokraje.cz
Chapu ze reseni stoji penize ale nemuze se to donekonecna oddalovat. Kdyby uz nic jineho tak vrazit na strechu tech projizdejicich sukafonu pulmetrovej cervenej praporek by jiste nebylo nijak zvlast drahe a mohlo by to pomoct...
S tema kilometrovnikama - haha uz vidim obsluhu tisnove linky jak vysvetluje volajicimu ze se ma rozhlednout na obe strany od prejezdu a najit nejblizsi "takovej ten patnik" a precist to cislo na nem, a to uz vubec nemluvim o tom ze pruchod podle trati muze byt ozlomkrk (po trati samotne jednak nesmi a jednak si koleduje o smeteni). Takze pokud by skutecne pro drazni personal bylo nezbytne pouzivat jejich zpusob identifikace tak by nutne museli vyrobit ty nalepky/cedulky v tom formatu jak to chteji slyset, tedy cislo trati a kilometricka poloha. Sice je to vic cisel (a tedy pri hovoru s tisnovou linkou vetsi riziko omylu) ale jde to...
Jo kdyz uz jste tu zminoval drahy jineho provozovatele (a vlecky), tak se musim ukazat jako vul (ktery to nevi zpameti) a zeptat se - tyto jine drahy maji tez oficialni ciselne oznaceni v systemu CD a kilometrovniky? Anebo jak se na ne spravne odkazuje, to abych (stojice u prejezdu na kterem se stala nehoda) znal jeste jmeno provozovatele? To uz se mi naopak zda ze tam bude to XYZ cislo jednodussi, po majiteli nepatram a cislo je porad ve stejnem formatu.
Tady mozna nekdo myslel dopredu a pamatoval na to ze CD/SZDC nemusi byt dlouhodobe jedinym vlastnikem drah u nas a nemusi zustat zachovano jejich cislovani trati (kacirska myslenka, ja vim, uz se tesim na ty minusbody).
Predne - na takovy misto bych autem asi teda nejel. Ta zelena oktavka byla zasrana festovne... Je tady spousta problemu a neda se na to divat jenom pohledem CSN. Aspon tak to vidi pirat jako ja:-) Zaprve vlak tudy jezdi zjevne prilis rychle... Zadruhe, to auto by si mohlo pri rozhlizeni jeste trochu popojet dopredu. Zatreti a hlavne - Kdo se rozjizdi tak, ze ten prejezd prejizdi OSM vterin, tak ten si proste koleduje a tudy radeji at nejezdi. Takovej clovek podle mne ani nikdy nemuze bezpecne odbocit doleva... Takze stret s osobakem byl, pevne verim, jen a pouze chyba ridice osobaku. Pokud jde o "nakladni" auta, tak tam to nema cenu rozebirat, traktor to nema sanci prejet. Akorat dve poznamky - traktorista sedi vys a ani nevim, jestli to DI brala pri vypoctech v potaz. Druha - jestli je v lete obili az na kraj pole, tak je vlak videt mnohem pozdeji nez na tomhle videu...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.