..: Za tragickou nehodu v Chorvatsku může zřejmě postřik pražců :..

logo chorvatských železnicRudin — V jižním Chorvatsku pokračuje vyšetřování pátečního vykolejení expresu, které si vyžádalo 6 obětí a 55 zraněných. Naklápěcí motorová jednotka řady 7123 státního dopravce HŽ v pátek ve 12:08 ve vysoké rychlosti sjela z jednokolejné trati v náročném horském terénu nedaleko obce Rudin v okrese Kaštela, asi 20 km severozápadně od Splitu. První vůz jednotky se vlivem nehody rozlomil. Po příjezdu záchranářů navíc na stejném místě vykolejila rychle jedoucí drezína, která byla původně vyslána na pomoc při záchranných pracích. Zatímco vyšetřovatelé dále zkoumají místo nehody a zajišťují důkazy, přinesla chorvatská státní televize informaci, že pravděpodobnou příčinou neštěstí je neopatrnost při dřívějším postřiku pražců, který měl svršek ochránit před vlivem vysokých teplot.

Původní spekulace: poškození podvozku

Již krátce po nehodě se objevilo několik možných verzí průběhu vykolejení: první zprávy citovaly cestující, podle kterých vjížděl vlak do oblouku příliš rychle. Dosavadní informace ale naznačují, že brzdový systém vlaku byl v pořádku, stejně jako brzdy drezíny, která ve stejném úseku sjela z kolejí o několik minut později. Do případu se s ostrou kritikou na adresu HŽ zapojil i odborník na materiálovou bezpečnost a poradce Fraunhoferova institutu Vatroslav Grubišić, který drahám vyčítá nákup vlaků nevyhovujících parametrů a nedostačující technické prohlídky. Podle jeho slov bylo chybou nakupovat naklápěcí jednotky bez přihlédnutí na specifika chorvatských tratí, na kterých nemohou využít svou maximální rychlost, ale zároveň jsou v obloucích s malým poloměrem jejich podvozky vystaveny působení velkých příčných sil.

Technická vada na soupravě zřejmě ale s největší pravděpodobností nebude příčinou tragédie: podle chorvatské televize proběhlo krátce před nehodou na trati kropení svršku speciální tekutinou, která má dřevěné pražce ve vysokých teplotách uchránit před vznícením a deformacemi. Určité množství ochranné látky se ale dostalo na koleje, kde vlakům znemožnilo účinné brzdění. Strojvedoucí drezíny popisuje jízdu před vykolejením jako klouzání po ledu; nemožnost soupravu ubrzdit ale v televizním rozhovoru zmínil i strojvůdce expresu Ante Lojić. Podle chorvatské policie budou bližší informace o příčinách nehody dostupné patrně až v průběhu dalšího týdne.


Vykolejení drezíny v místě neštěstí. Zdroj: RTL Hrvatska

Naklápěcí jednotka 7123.014 HŽ, Split, foto: Samir LeparaV reakci na vlakové neštěstí nabídl chorvatský ministr mořeplavby, dopravy a rozvoje infrastruktury Božidar Kalmeta svou rezignaci, kterou ale premiérka Jadranka Kosor prozatím odmítnula. Právě v době působení Kalmety v úřadu totiž chorvatské dráhy přistoupily k nákupu "pendolin" řady 7123 — akvizice, která má dodnes v zemi své kritiky. Na začátku letošního roku přitom byly u HŽ v provozu pouze první čtyři z objednaných osmi jednotek této řady od Bombardieru. Nákup naklápěcích souprav byl odůvodňován především možností jízdy vyššími rychlostmi na klikatých chorvatských tratích. Jedinou železniční spojnici mezi Záhřebem a Splitem představuje jednokolejná trať s náročnými sklonovými poměry, elektrifikovaná přibližně z jedné čtvrtiny v úseku Zagreb - Ogulin. Naklápěcí dvouvozové jednotky ICN řady 7123 s kapacitou 134 cestujících zde v létě jezdí dvakrát denně jako expresní spoje s povinnou rezervací; trasu z hlavního města do přímořského letoviska na jihu země zvládají přibližně za 5 a půl hodiny průměrnou rychlosti kolem 77 km/h. Cestujícím, kteří vyvázli z těžké nehody, nabídl chorvatský ministr turismu Damir Bajs bezplatnou rekreaci u Jaderského moře.

Zdroj: Javno [1] [2], HRT


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 27.7.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Chorvatsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
27.07.2009 (23:46)  
novinky.cz - 22:54
Kvůli nehodě vlaku v Chorvatsku zatčeni čtyři lidé:
Chorvatská policie v souvislosti s páteční nehodou vlaku u Splitu na jihu země údajně zatkla čtyři lidi. Podle webu jde o zaměstnance chorvatských železnic. Při nehodě vlaku zahynulo šest lidí a 55 dalších utrpělo zranění. Záhřeb pondělí prohlásil za den smutku.
27.07.2009 (22:57)  
maskr:
Však ono se málokdy přijede jinak než s +50 až +90, takže ta hodina vstávání je o něco příjemnější. :)
Pravda, občas se stane, že se přijede ku překvapení všech včas.
27.07.2009 (22:56)  
barack40:
Rampa by měla být kousek dál od Splitu v Kninu, těžko ale říct, zda je provozuschopná.
27.07.2009 (22:55)  
Hold turistická sezóna...
Lidi zlatí, vím že budu za hnidopicha (patřičně oceněn dávkou mínusů), ale takhle psát? Vždyť to mlátí do očí!
registrovaný uživatel Rikin  mail  
27.07.2009 (22:41)  
27.07.2009 (19:41)  
Jinak po ověření na infolince ČD by trať měla být v provozu snad ve středu.
27.07.2009 (19:40)  
Jak tak prohlížím svoje fotky z 18.7. tak mám tu jednotku 7123 009/010 vyfocenou ve stanici Perkovič. Mám i stanici s kolejištěm a že by tam byla rampa na auta to zrovna nevidím.
27.07.2009 (18:59)  
Doufám, že to dají do příštího úterka do kupy.Nechce se mi jet takovou štreku po ose autem.Po loňské zkušenosti nedám na tenhle způsob přepravy do Chorvatska s autem dopustit.Krásně vychrupkanej a můžu se kochat krajinou.Ne jak za volantem.S tou dobou příjezdu souhlasím.Vůbec bych se nezlobil, kdyby to bylo o ty tři hodiny později.
27.07.2009 (18:41)  
Josef Petrák: Niekde som čítal, že v Perkoviči je tiež nakladacia rampa... Tak automobilisti by jednoducho šli po vlastnej osi do Perkoviča, tam by sa naložili na vlak a šli ďalej... Ostatní busom ;-)
27.07.2009 (18:38)  
barack40) Tak kromě toho NAD je i otázka, co s automobilisty a jejich železnými oři v DDlm...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko