Plzeň — Dosud se v Česku mluvilo o liberalizaci regionální dopravy a hledání vhodného dopravce formou výběrového řízení především v souvislosti s Libereckým krajem, kde má část spojů v Jizerských horách od roku 2011 zajistit Arriva prostřednictvím dceřiné společnosti Vogtlandbahn. Většinu spojů ale bude i přes protesty konkurenčních dopravců nadále provozovat akciová společnost České dráhy. Příklad severních Čech nyní následuje Plzeňský kraj, který v úterý 8. 9. 2009 vyhlásil soutěž na některé své tratě. Od tendru si slibuje nejen nižší ceny (subvence), ale také kvalitnější vlaky.
Výběrové řízení nabízí případným zájemcům kontrakt na 15 let pro období prosinec 2011 až prosinec 2026. Kraj tak může poptávat mezi konkurenty dopravce pro určené regionální výkony, kdy vítěz získává dlouhodobou smlouvu na jasné množství výkonů a cenu za ně. Výměnou za to musí nabídnout přijatelný cenový tarif a kvalitní vozidla. Balíček Plzeňského kraje v sobě zahrnuje požadavek na zajištění základní dopravní obslužnosti na tratích 160 (v úseku Plzeň – Blatno), 180 (v úseku Plzeň - Domažlice město) a také navazující 181 (Nýřany – Heřmanova Huť). Zájemci mohou podat nabídky do 19. října, výsledky pak mají být známy právě ještě koncem října tohoto roku. Tyto neobvykle krátké lhůty patrně vychází ze snahy kraje umožnit dopravcům čerpání finančních prostředků na případný nákup vozidel z Regionálních operačních fondů, jak vyplývá z odkazu v usnesení Rady Plzeňského kraje č. 1099/09 na termín předpokládaného vypsání příslušné výzvy v lednu 2010.
V souvislosti s vypsáním řízení byli přímo osloveni dopravci České dráhy a RegioJet, kteří v posledním roce projevili zájem spolupracovat s krajem na zajištění provozu vlaků na regionálních tratích. Ostatní zájemci si mohou zadávací dokumentaci vyzvednout za poplatek 1000 Kč na Krajském úřadě Plzeňského kraje. Od dopravce se očekávají mimo jiné moderní vozidla pro regionální provoz. Pokud je nevlastní, bude mít 13 měsíců do začátku provozu čas na jejich pořízení. Spoje budou provozovány v rámci Integrované dopravy Plzeňska.
Zdroj: Plzeňský kraj
To si snad děláte p..el. Stačí se podívat na harmonogram výstavby cest do roku 2013:
http://www.mdcr.cz/cs/Media/Tiskove_zpravy/TZ_17_09_2009.htm
Nevyšší položka u železnic je přes 27 mld., většina staveb již měla být dávno dokončena. Zatímco u silnic 70 mld!
Jinak co se týká mého pohledu na výběrová řízení, tak se domnívám že je to určitě plus a to i přesto, že postupně začínám mít pocit, že soukromníci nemají proti ČD šanci a to ať už právem či neprávem. Nicméně jedině soutěž ospravedlní ceny, které ČD požadují....
Není jen Švýcarsko.Tamní způsob veřejné dopravy je rarita,dotažená k dokonalosti.Jsou i jiní.
Jak jste přišli na to,že jsem proti tomu,aby se ve větší míře prosadili soukromníci?Naopak,bylo by mi potěšením neživit svou prací takový aparát příživníků.Ale základem všeho je dopravní politika státu,která jednoznačně podporuje silniční(individuální)dopravu, a soukromníkům zláme vaz zrovna tak jako komukoliv jinému.
Železniční síť máme jednu z nejrozvinutějších v Evropě.Stačilo by ji udržovat.Jsou země,které ji musí pracně budovat.Samozřejmě některé tratě se asi zániku nevyhnou.Ale jako celek by to mohlo fungovat-kdyby se chtělo.To je můj názor,za kterým si stojím.
Nehledě na to nevím proč by výběrové řízení měla vyhrávat Arriva a další zahraniční dopravci, snad jsme v Česku tak by bylo vhodné zajistit práci hlavně pro čechy a ne pro nějaký němce či rakušáky ať táhnou do svého od kud přišli
- Myslíte si snad, že by Arriva v případě vítězství v některém českém VŘ zaměstnala pro tyto výkony Němce nebo Rakušáky? Nebo proč by taková Arriva neměla zajistit práci taky pro Čechy?
- Kolikpak pracuje v Rakousku a v Německu Čechů? Co takhle, aby táhli zpátky odkud přišli... Proč se cpou do cizí země?
Přesně tak v Německu a Švícarsku a nejen tam jezdí kolikrát daleko starší keply než u nás jenomže vtip je v tom, že tam jsou na údržbu taky trochu jiné peníze než u nás, kdyby se u nás nedělali nějaký zkurvený 814/914 a udělali se perfektně podotýkám perfektně vozy řady B, tak bychom jsem se ještě divily jaký by to byly pěkný vagony jenomže na to by museli být prachy a to nejsou tady v žosce se udělá pouze to co si depa napíšou a na co jsou peníze PVy/Revize atd. ale jinek nic.
Nehledě na to nevím proč by výběrové řízení měla vyhrávat Arriva a další zahraniční dopravci, snad jsme v Česku tak by bylo vhodné zajistit práci hlavně pro čechy a ne pro nějaký němce či rakušáky ať táhnou do svého od kud přišli mi se taky nestaráme o jejich dopravu tak ať se nestarají o nás.
IN GOLD - ano máte pravdu ...
Pokud někdo preferuje jako já VŘ, tak nutně nemusí nenávidět čd! A zajímalo by mě, jak s vaším přístupem chcete obměnit vozový park?
Argumentujete financemi. Máte pravdu, že dotace na jeden přepravený vlakokilometr je v ČR nejnižší v Evropě, zatímco ve Švýcarsku je jedna z nejvyšších v Evropě. Kdysi se mi ale dostal do ruky zajímavý materiál (vydaný ČD) který uváděl mnohem zajímavější údaj (protože vlakokilometr je nesmyslná jednotka): dotaci na přepravený osobokilometr. A v tomto ukazateli byla nejvyšší hodnota u ČR a naopak nejnižší (mnohem menší než u nás) u Švýcarska. Z toho plyne, že Švýcarsko provozuje pro stát mnohem levnější dopravu než je u nás.
Proto se mi zdá nesmyslné argumentovat, že si švýcarský model nemůžeme dovolit. Není rozhodně pravda, že efektivní fungování státu (a tedy i dopravy) si mohou dovolit jen ti bohatí, ale naopak kdo zajistí efektivní fungování, ten šetří a je bohatý.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.