Praha/Náchod — Když České dráhy v březnu představily záměr sjednotit vzhled svých vozidel do nového korporátního barevného schématu z dílny Studia Najbrt, mělo převlečení do šedo–modro–modré postupně zasáhnout všechna vozidla osobní dopravy, od moderních vozů Siemens až po motorové vozy na regionálních tratích. Jedinou výjimkou zde měla být pendolina, jejichž vizuální řešení již z výroby modrou a šedou alespoň v nějaké formě obsahuje; naopak mezi prezentačními vozidly v nových barvách se kromě polohistorického vozu B a „peršingu“ 163.257 objevily i počítačové vizualizace jednotek CityElefant a RegioNova. Paradoxně ale právě tyto dva symboly obnovy vozového parku ČD nakonec šedo–modrému kabátu uniknou. Rozhodlo o tom představenstvo ČD, údajně již krátce po samotné prezentaci. Kromě sporadických přelakování osobních vagónů či lokomotiv bychom tak exteriér i interiér ve stylu Najbrt měli poprvé v praxi vidět na podzim u bistrovozů ARmpee. Vzhled interiéru 2. třídy v nové, modro–modré kombinaci musí zatím počkat, stejně jako druhá, 68kusová série regionov vyjede z výroby v původní žluto–zeleno–oranžové kombinaci podle návrhu studia Konting.
Unifikace: plošně, a přeci pozvolna
Již nedlouho po prezentaci pro média začalo být jasné, že se státní dopravce do slaďování barev nepohrne se stejným nasazením jako slovenská ZSSK, u niž se červeno–bílo–šedé vizuální schéma „blonski“ ze studia 001 začalo prosazovat velmi rychle. Nový lak v této podobě kromě nových vozidel (vůbec první byly „bagety“ 813–913) začaly automaticky dostávat i všechny lokomotivy při větších revizích a velká část osobních vozů. Paradoxně lak v novém stylu dostal i nejeden motoráček řady 810 a jeho přívěsné vozy, ačkoli jejich dny před rekonstrukcí již byly sečteny, nebo některé vozy Bmee, u nichž už se plánovala modernizace, zahrnující kompletní přelakování. V kontrastu s živelnou unifikací na Slovensku volí České dráhy spíše tempo odpovídající pohybu ledovců: za rok se mají na kolejích v najbrtím šatu objevit asi čtyři desítky vozidel — a nebude mezi nimi ani jedna z vlajkových lodí, které v podobě vizualizací obletěly česká média a dodnes slouží jako ilustrační obrázky k mnoha článkům.
Konting: nové barevné řešení Regionov je nevhodné
Návrh nátěru jednotek 814–914 v nových korporátních barvách ČD nezůstal dlouho bez reakce autorů původního vzhledu regionov, náchodského studia Konting. To v uplynulých letech pro národního dopravce vyhotovilo hned několik grafických řešení vozidel, včetně řady reklamních lokomotiv, cyklovozů Bvt nebo lůžkových vozů WLABmz. Právě vizuální styl regionovy však byl pro grafiky z Kontingu mimořádně úspěšným, a tak se netají otevřenou kritikou konzervativnější a méně výrazné varianty. „Nové barevné řešení podle Studia Najbrt pracuje se škálou barev šedá, safírově modrá a nebeská modř; s ohledem na šerocit (rozpoznatelnost barev za snížené viditelnosti) barvami zcela nevhodnými, především pro dopravní prostředky. Bohužel barevné řešení velmi necitlivě působí též na design vozidel, resp. vůbec ho nebere v potaz,“ píše se v komentáři na webu náchodského studia.
Jak naznačuje aktuální vývoj, vedení drah jim dává za pravdu: i druhá objednaná série 68 regionov tak zřejmě zůstane věrná elipsám, obloukům a výrazným barvám. Ty mají, podle slov autorů, i praktické funkce — „Zvýraznění čel s cílem zvýšení viditelnosti vlaku na železničních přejezdech (oranžové elipsy na čelech vlaku), zvýraznění důležitých bodů na soupravě s ohledem na bezpečnost cestujících — nástupní dveře a pevné spojení vagonů, zlepšení orientace cestujících při nástupu do vlaku — zvýraznění asymetricky umístěných dveří, a především grafické odlišení nízkopodlažní a vysokopodlažní části soupravy (opačně orientované zelené oblouky v podokenní části),“ píše se v prezentaci Kontingu z roku 2005.
U cityelefantů, jež se změny vzhledu dočkaly při příležitosti vytvoření jejich obchodní značky na podzim 2006, je setrvání u stávajícího grafického řešení dáno prozaičtějšími důvody: výrobci Škoda Vagonka zbývá dodat posledních několik kusů řady 471, pro něž již aplikace nového barevného schématu nemá praktický význam.
Interiéry podle Najbrta: první třída postupně, druhá musí počkat
Ještě volnější než u vnějších nátěrů je tempo vizuální unifikace interiérů osobních vozů, pro něž nicméně Studio Najbrt rovněž má vlastní představu. V současnosti se s její praktickou realizací lze setkat v několika zgenerálkovaných vozech 1. třídy řady A, jejichž úpravu pro ČD provádí firma Janoza CZ. První „nový“ interiér, laděný do tónů béžové a tmavěmodré, bychom měli poprvé vidět letos na podzim při dodání prvních rekonstruovaných bistrovozů ARmpee ze ŽOS Vrútky. Jiné vozy klasické stavby v současnosti ČD nakupovat neplánují a rychlost zavádění nových barev a materiálů do ostatních nových vozidel zůstává otázkou. Na své oficiální představení si tak počká i plánovaná podoba interiéru 2. třídy, v niž jednoznačně dominuje modrá a šedá barva.
Vizuální řešení interiéru podle Studia Najbrt: vlevo 1. třída, vpravo 2. třída.
Rozdělení obrázků: vzor potahu sedaček, celkové ladění interiéru, vzor a barva závěsů
Jak se ukazuje, vytyčená cesta ke sjednocení vzhledu vozidel ČD bude dlouhá nejen kvůli jeho pozvolné aplikaci, ale dosti možná bude muset počkat na kompletní obměnu jedné generace vozidel. K tomuto cíli navíc dráhy nepřiblíží ani volba nátěru nové vozové řady BDsee, která v zájmu barevného ladění s vozy Bmteeo na svůj netypický modro–šedý lak, poněkud kuriózně, čekala až do doby po představení korporátní vizuální identity Českých drah.
Zdroj: Studio Konting, ŽelPage
1 2 | Zpráv na stránku: |
...tu je vidno, že autor článku vidí iba farbičky, avšak na hlbšie súvislosti je slepý.
Ak totiž uvážime, že na Slovensku je už od rozdelenia v 93. roku niekoľkonásobne kratšia perióda obmeny náterov ako v ČR, nedeje sa tu žiadna živelná unifikácia.
Stačí mať trošku otovrené oči a dá sa vidieť, že pokiaľ na Slovensku majú trebárs rušne X62, X63 už bežne štvrtý, niekedy dokonca aj piaty náter, poniektoré rovnako staré české tyristorky dodnes strašia v 25 ročnom oleznutom škodovackom kabáte.
A rovnako je to aj s vozňami, kým v ČR sa 15 rokov zavádzal zelenošedý náter, na Slovensku sme stihli temer všetky vozne nagebuziť do bieleho trojpásu, potom do jednofarebných schém a teraz už je väčšina vozidile v blonskom.
Skrátka na Slovensku sa vozidlá lakujú každých pár rokov bez ohľadu na to, či je to syntetika alebo zachovalý PUR, či vozeň pôjde v blízkej budúcnosti na reko do ŽOS alebo reklamného náteru a rovnako bez ohľadu na to, či sa zavádzal trojpás, monokolor alebo unifik blonski.
Živelne sa teda farbilo u nás vždy;
to, čo tu autor napísal, nemá s blonskeho unifikáciou teda žiaden súvis, sú to iba jeho dojmy...
Natiska sa tu logická otázka, či pri uvedenej perióde obmeny farebných kabátov sa vôbec váš Najprt alebo náš Blonsgrc "dožije" celoplošnej aplikácie na všetky koľajové vozidlá.
Ja myslím, som dokonca presvedčený, že nie.
Napokon aj všetky spomenuté doterajšie nátery, neraz aj omnoho slušivejšie, boli zavádzané, ako inak, na večné časy, podobne ako priateľstvo so sovietským zväzom...
Když se ve sjednoceném Německu a DB zavedly vlaky kategorie InterRegio, nasazovaly se vozy světle modré – tu a tam se ještě tyhle vozy vidí. Jednalo se o repasi v PFA Weiden.
Po roce 1990 se objevila nové barevná kombinace na EC. Dneska "máte" bílé vozy s červeným pruhem na dálkové dopravě (divize Fernverkehr) > "průkopníkem" bílé barvy v dálkové dopravě byly soupravy ICE1, červené vozy a jednotky (DB Regio), červeno šedá kombinace (DB Autozug, resp. vlaky CNL).
Podobně procházejí barevnou inovací vozy ÖBB. Já pamatuji oranžové vozy, pak byly vozy červené, nyní se volí kombinace červené a šedé. Stejně tak to je s vozy italských státních drah. Ty mají za posledních 30 let taky nový kabát.
Řekl bych, že "odborníci" z vedení ČD při zadávání jednotného barevného řešení patrně zapomínají na "autorská práva" k barevnému řešení Regionov a Ešusů.
Nezodpovězená otázka zůstává i v případě autorských práv barevného provedení jiných řad lokomotiv, protože barevné provedení bylo voleno s ohledem na celkový desing vozidla.
"gid=72019910685"
A jakto,že ČD lakují již 15 let vozy světle šedá dole a zelená,červená nahoře?Proč mají DB vozy skoro bílé vozy s červeným proužkem uprostřed?Obdobně slovenský dopravce,polský atd.
Špinavý vůz je špinavý,ať bude v jakékoli barvě,bude se muset mýt.Jenom odstínem barvy se to nevyřeší.
Ále, prdlajs, velebnosti! Rúzní dopravci(kterých beztak moc nebude, já tipuju max. 3-4) si stejně časem zvolí ty barvy, které se nejmíň špiní, takže časem stejně dojde k tomu, že ty barvy budou u všech dopravců podobné(ted nemyslím modrý systém Najbrt), tzn. tmavší spodek, světlejší vršek. A vsadím se, že případně ani Jančura by u té své žluté dlouho na vlacích nezůstal. Mimochodem, nenahrazovaly se náhodou před pár lety právě ty žluté pruhy na čelech HV béžovými z toho důvodu, že žlutá barva obsahuje olovo?
I tak vítám odklon od kopřiváků. Pokud se zbaví i kopřivových interiérů, tím lépe.
P.S.: Červenobílé ať si míchají jak chtějí, pokud to bude přinášet naději na klimošku. ;-) Tenhle "set" v tom bude dělat největší borďas, i když bude nejsnáze čitelný.
Totéž jako kdyby manažer fotbalového mužstva na konci tabulky, ohroženého sestupem do nižší soutěže, namísto nakoupení lepších hráčů a zefektivnění tréninku nařídil, ať si všichni nabarví hlavy na modrošedo, aby byli mezi ostatními ligovými hráči poznat. (Mimochodem, M je na dovolené? Čekám tu od něho podobné připomínky a ticho po pěšině :-)
Unifikace nátěru má smysl u firmy, která má pár procent podílu na trhu, tedy třeba i u busů Student Agency. Ale zkuste si představit, že by nějaký úřada nařídil, že všechny městské autobusy v Ćesku dostanou povinně modrošedý nátěr, nebo že 95 % osobních automobilů dostane modrý nátěr. Nesmysl, mimo jiné proto, že by to přece nemohlo nikoho bavit...
Unifikace u ČD je ještě nesmyslnější. Ta část veřejnosti, která vlakem často jezdí (neplést s nadávajícími diskutéry na idnesu) nevnímá jejich služby jako jeden produkt, jako "vlak ČD", což je nepochybně cíl unifikace. Tahle skupina lidí rozlišuje hopsavý motorák, koženkový rychlík a pohodlné EC. Když už si s jednotlivými položkami spojila i vnější nátěry, všechno sjednotíme. Trochu to zavání snahou oklamat zákazníka, svázat mu ruce.
Pokud ČD chtějí postupně sjednotit svůj výtvarný projev, musí na to jít zcela jinak. Ujasnit si společné prvky, které se mají objevovat v interieru, například modré sedačky, nebo logo ČD a výskyt třeba bílé anebo i červené barvy na bočnicích, přičemž zbytek se zatím nechá. Lokomotiv se v takové fázi unifikace vůbec netýká, protože s nimi zákazník nepřichází do styku, první je na řadě interier, pak nátěr vozů a až nakonec se někdo zamyslí, jak naložit i s lokomotivami. Takhle by ovšem postupoval moudrý hospodář nebo dobře fungující firma na západě, ne úřednický moloch, doplněný o pár lidí s manažerským rychlokurzem.
Na novém unifiku mi vadí hlavně to, jakým způsobem je prosazován - dostane ho jenom něco, tu a tam namátkově, a potrvá to dlouho. Aspoň by ten unifik mohl vycházet z některého současného schématu, zelenokrémová či červenokrémová by mohla slušet všemu včetně 814 a 471. Zvolené schéma je ovšem tak nevkusné a nepraktické, že se tím dráhy akorát zesměšní a kloudný užitek z toho nebude mít nikdo. Úzkostlivě doufám, že to ČD samy brzo zaříznou, až v praxi uvidí co za hrůzu samy sobě způsobily.
Tady si někdo neuvědomuje, proč vlastně ČD unifikují. Ona totiž začíná liberalizace žel. trhu a ta rozmanitost bude právě v tom, že tu budou jezdit různí dopravci v různých firemních barvách... a právě v tomto prostředí je nutné, aby každý poznal konkrétního dopravce již podle barevného řešení jeho vozidel. Příznivci unitární železnice a starých "pořádků" můžou sice nadávat, brečet a litovat, ale je to bohužel tak...
Jinak, nevšiml si někdo nápadné shody unifiku Najbrt s modrým schématem pro hráče v Transport tycoon deluxe :-)
Superpohodlnou a luxusní sedačku všech vysněných vlaků prezentuje sedačka z první třídy pendolina.
Proč to tady píšu. Je to zase samozřejmě zcela lživá a zavádějící reklama společnosti Černá Díra a.s.(s). Místo toho, aby se snažili vylepšit jízdní komfort pro většinu platících cestujících, tak se tváří jako spolek pro horních deset tisíc. Stačí pak vyjít na peron a helemese, rychlík na Moravu (kromě lok. 151001 v lehce futurisitckém nátěru) tvoří 1xA,WRm a 5xB. Pokud jsem v soupravě historických retrovozů ze sedmdesátých let, komfortem na úrovni Škody MB náhodou přehlídnul nějaké BDs, tak se detailistům omlouvám, spěchal jsem totiž na 40let starý žabotlam 451 :-D
Proč tam nevystavili nějakou standartní sedačku "první" třídy, tvořenou ubohým olezlým šedým plastem (většina rekonstrukcí) anebo rovnou kovbojkou Janoza? Jak dlouho budeme ještě trpět tohle lhaní do kapsy ze strany těch, co se tvářili jako kingové, když vstupovali do funkce (Žaluda, plný plánů, než pochopil, že státní dráhy nejsou totéž, co pojišťovna) anebo nakonec i Bazala a spol., kteří jsou mistři v přihrávání kšeftů, ale řízení společnosti v tržním systému se hernajs nějak nedaří a všechny grafy v powerpointu směřují dolů? Ale hlavně, že casino na hlavním nádraží stále bliká...
Sandik : Souhlas. OK.
Btw. Přijde mi, že Studio Najbrt v poslední době zná jen a pouze modromodrošedou kombinaci, viz "Ostrava!!!" :). Některé jejich předchozí kousky jsou mnohem lepší a nápaditější. Viz logo Prahy, Skautů a podobně.
I kdyz, ja sam za sebe tomu od zacatku rikam "balkan" a ne "najbrt"... z moji hlavy to neni, nicmene je to velmi prilehave oznaceni. Jak co se tyka barev, tak i poradku a cistoty uvnitr :-D
Pokud jde o ten jídelňák, tak mi připadá docela dobrý, elegantní, možná se mi líbí z těch vozů nejvíc. Problém je v tom, že tyhle věci vypadají jinak "na papíře", ve 2D a jinak v reálu. To je jasně vidět už na těch 3D vizualizacích http://www.zelpage.cz/zpravy/7018 Ani ta regionova nevypadá ve 2D tak špatně, ve 3D je už jasně vidět, že je to celé nesmysl. Pánové si zkrátka neuvědomili, že neřeší jenom nějaké obrázky na sterilně bílém pozadí... Dokládá to, že nemají zkušenost s řešením podobné zakázky a to už rozhodně je problém "u Najbrtů" a ne v ČD. Když nic jiného, tak si mohli najmout externistu, který má s něčím takovým zkušenosti.
Pokud dojde k aplikaci nátěru Najbrt, dá se podle mého názoru říci, že vedoucí manažeři Českých drah poškozují svým postupem firmu, která jim byla svěřena do rukou. Firma totiž není jejich, akcie vlastní stát. FRK
S tou promarnenou sanci souhlasim, mne ty natery i barevne reseni interieru pripadaji taky odporne studene, pritom preplacane a v nasich podminkach ve vzhledove slusnem stavu neudrzzitelne.
Asi bych napsal, že nedávání vypadá jinak...
Ale za tuhle negativní raekci si může ČD samo - svou neotevřeností, svým "tajnůskářstvím".
Pokud bych byl v čele státní firmy a chtěl měnit "vzhled", který bude podporovat značku, asi bych se obrátil k širké platformě grafiků a designérů - a to nejen zkušených profesionálů, ale i studentů uměleckých škol. Z jejich návrhů by pak odborná (!) porota (nikoliv management) vybrala nejvhodnější řešení...
Asi bychom se divili, jaká zajímavá, netradiční, originální, neotřelá řešení by byla nabídnuta...
Najbrt v tom není sám, je jen špičkou ledovce - a mne, stejně jako většinu komentujcích spíše mrzí ta ztracená příležitost posunout ČD designově někam blíže civilizované Evropě.
A hlavně doufám, že do Najbrta nezačnou natírat brejlovce. Ti mají snad nejhezčí lak ze všech lokomotiv ČD...
Lepší než Najbrt mi přijde nátěr BDsee - mnohem výraznější, barevně odlišené dveře a celkový dojem je mnohem přátelštější, než celý Najbrt...
Důvody nebudu vypisovat. Stejné jako mám já už vydalo v tiskovce Konting a je to i zde v článku.
Co se týče vozů, nejhezčí byly dodané rychlíkové na začátku 90. let se širokým žlutým pruhem. Další zbytečnou nátěrovou složitostí jsou ešusy. Nikde v Evropě jsem neviděl tak komplikované nátěry, jak jsou nyní prezentovány ty, co si vybraly České dráhy. Složité, drahé a nevkusné. FRK
No jo, ale nedělat soutěž na barevná řešení, tak by se možná ušetřilo a to by bylo podezřelé. (Taky jsem zažil v praxi: (Neutrácíš za studije, to vypadá, že nic neděláš..")
Mě se líbí jakékoliv barevné provedení, pokud je čisté a udržované (což v Čechách stejně nebude nikdy) a pokud to není cirkus, jaký se nám tu pomalu rodí: každý pes jiná ves... A těch peněz, kolik taková zábava stojí!
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.