Winterthur — Švýcarská společnost Stadler Winterthur dodá do konce příštího roku Švýcarským spolkovým drahám (SBB) celkem 21 nových posunovacích lokomotiv, označených řadou Ee 922. V sedmi největších švýcarských železničních uzlech, kde bude jejich působiště, poté ukončí provoz jedné z nejstarších elektrických lokomotiv v Evropě — třínápravové Ee 3/3 se spojnicovým pohonem náprav, vyráběné s přestávkami v různých verzích v letech 1930 až 1966. Nové lokomotivy Ee 922 jsou dvoufrekvenční (pro systémy 15 kV 16,7 Hz a 25 kV 50 Hz), a proto mohou sloužit i v pohraničních přechodových stanicích s Francií (SBB/SNCF).
Hodnota zakázky, kterou společnost Stadler získala v prosinci roku 2007, činí 40 milionů švýcarských franků (asi 680 milionů Kč). Projekt elektrické posunovací lokomotivy Ee 922, jehož příprava trvala přibližně pouhého 1,5 roku, je koncipován v souladu s produktovou škálou vozidel Stadler, vyvinutých v závodě ve Winterthuru s určením pro posun, lehkou a středně těžkou nákladní dopravu. Koncepce zahrnuje prozatím dvě výkonové kategorie: 750 a 1500 kW. Spadá sem rovněž do budoucna zamýšlené úsporné hybridní vozidlo s alternativní možností trakčního pohonu elektrickou energií, přiváděnou z troleje, i se zabudovaným vznětovým motorem s extrémně nízkými hodnotami emisí spalin a hluku.


Nová lokomotiva SBB řady Ee 922 je kapotové dvounápravové vozidlo s prostornou kabinou strojvedoucího s výbornými rozhledovými podmínkami a ochozy na obou čelech. Nejvyšší rychlost činí v traťovém režimu 100 km/h, při posunu pak 40 km/h. Stroj disponuje výkonem 750 kW, je schopen táhnout či sunout do stoupání 6 promile vlak o maximální hmotnosti 700 a do stoupání 25 promile 400 tun, přičemž rozjezdovou tažnou sílu lokomotivy udává výrobce 132 kN.
Na začátku července — po sérii zkoušek, prováděných mimo jiné i na tratích SBB, byla prototypová lokomotiva Ee 922 001 představena při roll–outu médiím a odborné veřejnosti a poté slavnostně předána zástupcům SBB. Další stroje budou následovat podle plánu výroby a v příštích měsících se začnou objevovat po boku svých předchůdců v obvodech železničních uzlů Bern, Curych, Basilej, Ženeva, Lausanne, Luzern a Winterthur.
Zdroj a první foto: Stadler, ostatní foto: Georg Trüb ; volně přeložil: -vik-


1 2 | Zpráv na stránku: |
ale jinak je určena primárně pro posun.. a tahat za ní staré Baafxy, no nevím, ikdyž Regionova není žádný zázrak, v tomto ohledu je nesrovnatelně lepší ;-)
To jste toho s regionovou najezdil(2 km) (-:
Vaše vize na zatrolejování lokálek a nasazení el.posunovacích lok.s "klasickými vozy" na osobní vlaky je čistá utopie a finanční propadák.
O mnoho levnější by bylo každému cestujícímu připlatit k jízdence takovou dotaci,aby jel taxíkem.Určitě by to bylo několikrát levnější,než elektrifikace lokálek,nákup el.lok,platby za dopravní cestu a personál,vozidla.
Ovšem pro majitele stav.firem,výrobce lokomotiv a další by to byl dobrý kšeft.
Asi jste Regionovou ještě nikdy nejel. Já jsem se s ní svezl jednou z Holešovic do Bubenče a zpátky jel raději autobusem a metrem. Podstatnou část cesty totiž trávím mimo WC, takže než nové soc. zařízení ocením spíš klidnou jízdu bez drncání a nechutného rachotu. A závislost čehokoli na ropě mi jako rozumné řešení opravdu nepřipadá.
Doufám,že taková hovadina nikoho odpovědného nenapadne.
Ale jinak souhlasim, to je rozdil generaci. Tuhleto muze tahat lehci vlaky stovkou, to je vic nez kdejakej plechac.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
