..: Do Lužné byl převezen kafemlejnek 310.076 :..

Sejmutí lokomotivy 310.076 z podstavce v Č.Budějovicích, foto: DHV Lužná u Rakovníka Lužná u Rakovníka — O víkendu 4. a 5. července byla převezena parní lokomotiva 310.076 z Českých Budějovic do DHV (Depa historických vozidel) Lužná. Akce se uskutečnila z důvodu zachování lokomotivy pro muzejní účely, neboť v Českých Budějovicích je plánována revitalizace železniční stanice, před kterou byla lokomotiva několik desetiletí vystavena. Svůj podíl na rozhodnutí stroj přesunout má ale i zub času a nájezdy vandalů. "Kafemlejnek" zatím zůstane uložen v železničním muzeu v Lužné u Rakovníka, kde se nyní rozhodne, zda bude zprovozněn, či jen uveden do vystavovatelného stavu.

V sobotu po poledni byla lokomotiva naložena na přistavený podvalník a poté přepravena po Nádražní třídě do prostoru nákladového nádraží v Českých Budějovicích. Zde byla přeložena na hlubinný vůz a během neděle odvezena do Depa historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka.

O lokomotivě se teprve rozhodne

Složení lokomotivy 310.076 v muzeu v Lužné u Rakovníka, foto: DHV Lužná u Rakovníka „Naší snahou je chránit majetek Českých drah, a.s., zvláště pokud se jedná o tak významnou technickou památku, jako je tato lokomotiva,” řekl našemu magazínu Ing. Jindřich Rachota, vrchní přednosta DHV Lužná. Lokomotiva bude nyní uschována v rotundě muzea v Lužné a po její komisionální prohlídce bude rozhodnuto o jejím dalším osudu. „To znamená, že buď bude uvedena do vystavovatelného stavu, nebo v lepším případě obohatí provozní lokomotivy ČD. To záleží také na finančních prostředcích,” doplnil Rachota.

Přeprava Kafemlejnku, úsek Příbram - Hl. Trhové Dušníky, foto: Špáňa Lokomotiva byla vyrobena v dolnorakouském Floridsdorfu v roce 1899 s označením 19767 a výrobním číslem 1295 pro místní dráhu Chrudim - Holice. Později u Císařsko-královských rakouských státních drah (kkStB) dostala označení 97.167 a po zestátnění v roce 1918 jezdila u ČSD jako 310.076. Zrušena byla 20.6.1957 a prodána cukrovaru Šurany. Od 16.4.1967 jezdila v cementárně Prachovice a od roku 1975 sloužila jako lokomotivní pomník v Českých Budějovicích, což ji doslova zachránilo před sešrotováním.

Parní tendrová lokomotiva váží 30 tun, má výkon přibližně 230 kW a dosahuje rychlosti 40 km/h. Má tři v rámu uložená spřažená dvojkolí a je poháněna dvěma válci na mokrou páru.

zdroj: Ing. Jindřich Rachota, České dráhy , Rakovnický deník , Technický magazín , Parní lokomotivy, foto: ČD DHV Lužná, Špáňa


JRtrain Poslat mail autorovi | 19.7.2009 (14:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from ČR Jihočeský ČR Středočeský


Registered user icespoon12  mail  
20.12.2009 (16:28)  
to Loki: co ve velenicích dělali s tím štokrem???
20.07.2009 (14:42)  
fabie:máš pravdu ale sešrotovat to je škoda ale mohla by být opravena méně známa mašinka i když ČD mělo přemýšlet předem kdyby tam ta mašinka nebyla tak není co opravovat a prachy hned sou.Ale další pohled na věc je že jednou budou časy kdy nebude tolik 310 a třeba tato to přežije a bude velmi ceněná.Tak naschle
Registered user G-man 
20.07.2009 (12:54)  
To je zajímavá info.
Další zajímavostí také je, že mašinka v té době v podstatě nikomu nepatřila - nebyla nikde vedena v inventárním stavu. Až si toho všiml jeden parní odborník a na základě jeho žádosti (protože mohla být sešrotována a nikde by vlastně nechyběla) byla v květnu 1998 zapsána do stavu lokomotiv DKV České Budějovice.
20.07.2009 (11:54)  
Ad Petr112, JRtrain

Tri parne lokomotivy (310.076, 093 a 422.025) boli vymene za cenu zelezneho srotu z cukrovaru Pohronsky Ruskov a masinka sa stala neprovoznym exponatom: po oprave nateru sa prvykrat ukazala verejnosti na vystave v septembri roku 1975 v Pisku. V kratkom case bola potom umiestnena na podstaves pred zst. Ceske Budejovice.
20.07.2009 (11:38)  
Ad bazala68:

ulne s tebou suhlasim !!!
A co takto si spomenut aj na jednickoveho ALBATROS-a *498.106* ci na Přerovsku perlu *475.1142* - to nikomu nechyba........ Je to smutne.
Registered user bazala68  mail  
20.07.2009 (0:04)  
Je jistě záslužné, že se kafemlejnek dostal z podstavce pod střechu, ale nastupuje zde fenomén financí. Přestože se jedná o mašinku relativně malou, její zprovoznění pokud se tak stane je dílem milionů. V DHV Lužná se nachází mnoho kousků, které by si zasloužily návrat na koleje. Koment typu, že kafemlejnků je dost také není na místě. Provozních parních mašin ubývá, to je nezvratný fakt. Vzpomeňme na nedávno vyhaslou rosňu 464.202. A třeba pamatuje ještě někdo ze zde diskutujících na dobu, kdy se po kolejích prohánělo mikádo. Také stroj, který by si svůj návrat zasloužil. Navíc a to není záležitost ČD, ale NTM je nutno vzpomenout, co vše se nachází v depozitu Chomutov, kde to nikdo ani nevidí a tento depozit je nepřístupný. A to se tam nacházejí opravdové skvosty naší železniční historie. Někdo poznamená, je krize a nejsou peníze. Ale pohleďme třeba do německa, tam má každá ze stěžijních řad alespoň jeden provozní kousek. Ale nemůzu se ubránit dojmu a asi budu napaden, že nejsem ekonom, ale to je celé o systému a přístupu k těmto historikům. Ano je zde vystavovatelná podoba, ale parní, nebo i jiná lokomotiva pokud nežije, je jen hromadou kovu. A to o párách platí dvojnásob. Ale pokud se toto systémové chápaní železnice v době, kdy jezdíme desítky let starými vozy, které tahají půl století staré lokomotivy nezmění, tak nelze čekat posun ani v této oblasti. Různý honosný facelift, či označení prostě z béčka neudělá komfortní prvek a to ať jede na osobáku, rychliku, IC, nebo je to schované pod roušku např. pražského eska. Železnice je prostě popelkou, ať se to líbí, nebo ne. Bude ještě možnost, až naši třeba právě narození potomci dospějí do věku, kdy budou chápat, aby se svezli parním vláčkem?
19.07.2009 (21:58)  
A čípak ta mašinka je? Cementárny?
Registered user Loki 
19.07.2009 (21:06)  
V patek vezl luženský brejlovec 753 101 z Českých Velenic 556.0304
Registered user fabie 
19.07.2009 (18:36)  
310 je u nas dost,kdyby radsi opravily nakyho Malyho Bejcka.

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko