..: Na Slovensku bude jezdit Škoda 109E i bezmotorové "ešusy" :..

380.002 / Škoda 109E (retouch, blonski), foto: myistri.net Bratislava — Koncern Škoda Holding a.s. slaví další úspěch na Slovensku. V opakovaném výběrovém řízení na nákup nových vlaků největší český výrobce kolejových vozidel získal kontrakty na dodání souprav pro regionální dopravu i vícesystémových lokomotiv. Železničná spoločnosť Slovensko se tak po Českých drahách stane druhým dopravcem, který do provozu nasadí lokomotivu Škoda nejnovější generace, i když v mírně upravené verzi. Neméně zajímavé budou ale také samotné dvoupodlažní soupravy s řídicím vozem koncepce PUSH/PULL, ne nepodobné známým "lasičkám" ÖBB. Ty budou sestávat z vozů, odvozených od příměstských jednotek řady 671, přičemž hnací vůz na jednom konci nahradí upravená lokomotiva řady 263 (Škoda 70E1). Kromě prvních dvousystémových "ešusů" tak Slovensko bude zároveň prvním trhem, kam bude Škoda Vagónka dodávat obdobu cityelefantů bez pohonu. Na tratích kolem Bratislavy by se první vratná souprava mohla objevit v březnu 2011, kompletní série pak v roce 2013.

Cesta k pořízení desítky příměstských souprav nebyla zdaleka bezproblémová: první výběrové řízení vypsala ZSSK již loni v září; následně bylo ovšem zrušeno kvůli nezájmu dodavatelů. V únoru letošního roku pak byl tendr opakován s upravenými podmínkami, ale hlavně rozdělen na dvě menší části: soupravy s řídicím vozem plus úprava stávajících lokomotiv a nákup dvou nových hnacích vozidel. Obálky s nabídkami se měly otevírat 21. května 2009, přičemž před oficiálním oznámením vítěze o necelé dva měsíce později již kolovaly neověřené informace o úspěchu skupiny Škoda. V oboru vícesystémových lokomotiv byli Plzeňští jediným zájemcem, s nabízenou cenou těsně pod stropem zadání; o dodání souprav se pak Škoda Vagónka utkala s dalším výrobcem, což se pozitivně odrazilo i na nabízené ceně. Zájem o dodání podobných vozidel na Slovensko přitom již dříve veřejně prezentoval Siemens i Bombardier.

Na západní Slovensko míří "skoroElefant"

Vizualizace soupravy PUSH/PULL pro ZSSK od Škoda Vagonka, foto: Škoda VagonkaPodle zadání dodá vítkovická vagónka ZSSK do šesti let deset kusů dvoupodlažních souprav, složených z jednoho řídicího a dvou vložených vozů. Zároveň zajistí úpravu všech 10 exemplářů lokomotiv řady 263 ZSSK pro komunikaci s řídicím vozem, která proběhne v dílnách ŽOS Zvolen. Vznikne tak série ucelených vratných souprav pro příměstskou dopravu na tratích Kúty - Bratislava - Nové Zámky a Bratislava - Leopoldov.

Interiér s velkoprostorovým uspořádáním nabídne celkem 362 míst 2. třídy; vozy budou disponovat bezbariérovým přístupem, uzavřeným systémem WC a klimatizací. Řešení vnitřního vybavení, včetně sedaček Borcad Regio, zásuvek 230 V, informačního a kamerového systému, by se v maximální míře mělo příblížit objednaným dvousystémovým jednotkám pro dopravu na severu a východě země. Hlavní odlišností oproti řadě 671 bude o 12 sedadel nižší kapacita v důsledku instalace centrálního zdroje energie do všech vozů, které tak lze elektricky napájet všemi běžnými napětími. V 96 m dlouhé soupravě s maximální rychlostí 160 km/h budou vozy spojené pomocí klasické šroubovky a oproti článkům jednotky 671 budou na čelech vybaveny nárazníky. Celková cena zakázky činí 74,29 mil. eur (přibližně 1,93 mld. Kč) — při přepočtu na kus tedy jen o něco méně, než je cena jednoho cityelefanta pro ČD, ovšem včetně úprav "princezen" řady 263.

Již objednané dvousystémové jednotky řady 671 v ceně přes 9,62 milionů eur (250,1 mil. Kč) za kus obdrží ZSSK rovněž v příštích šesti letech. První kus bychom měli vidět na výstavě Czech Raildays 2010 a do provozu budou nasazovány postupně. Výběr typově příbuzných vozů pro soupravy PUSH/PULL představuje výhodu v maximální unifikaci dílů a zefektivnění údržby. Kromě koncové ceny při výběru dodavatele sehrála roli i celková hmotnost vozidla, počet pevných sedadel a brzdící váha v režimu R+Mg, přičemž každý parametr se na hodnocení podílel váhou 10 procent.

Nejmodernější lokomotivy zatím gorily nenahradí

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef PetrákDruhou částí zakázky, nesoucí cenovku 8.499.900,– € (221 mil. Kč; o 100 € nižší než stanovený cenový strop) představuje nákup třísystémových lokomotiv Škoda 109E, jejichž vývoj a první 20kusovou sérii si v roce 2004 objednaly České dráhy jako řadu 380. První vyrobené kusy se zatím podrobují testování na zkušebním okruhu v Cerhenicích, přičemž do konce roku 2010 chce mít výrobce tento typ homologovaný kromě sítě SŽDC i ve všech sousedních státech.

Na rozdíl od "české" verze budou stroje 109E pro ZSSK z výroby určeny pouze pro maximální rychlost 160 km/h a budou vybaveny systémem ETCS, jenž je na právě budovaném koridoru Bratislava - Žilina podmínkou pro využití maximální rychlosti. Konkrétní nasazení relativně minimalistické "série" počítá pouze s regionální dopravou, kde budou představovat jedinou funkční zálohu pro provoz s vratnými soupravami. Tyto stroje by však své uplatnění jistě našly i na nejprestižnějších vlacích InterCity mezi Bratislavou a Košicemi, kde slovenský dopravce dlouhodobě trpí provozní nespolehlivostí dosluhující řady 350. Oba nové "messerschmitty" obdrží ZSSK do pěti let.

Slovenský dopravce se v každém případě brzké obnově parku hnacích vozidel nevyhne; a to i kvůli plánované změně napájecí soustavy na severu země na systém 25 kV/50 Hz v následujících letech. Již teď ZSSK připravuje výběrové řízení na rekonstrukci 15 kusů lokomotiv řad 162/163 na dvousystémovou verzi, kterou chce mít k dispozici do roku 2013. V tomto směru může ale nákup i tak symbolického množství strojů Škoda mít v budoucnu významné dopady na další objednávky: v zájmu provozní a servisní kompatibility lze u případné další akvizice očekávat upřednostnění typu 109E, což by pro plzeňského výrobce znamenalo dalšího stabilního odběratele. V příštích měsících se přitom očekává i schválení lokomotiv taurus konkurenčního Siemensu na síti ŽSR. První testovací jízdy na koridorovém úseku, zabezpečeném systémem ERTMS/ETCS L1, již má za sebou zkušební stroj řady 1116 ÖBB.

Končí jedno kolo nákupů, zůstávají menší položky

Interiér jednotky 671 ZSSK, foto: ŠkodaÚspěšné uzavření tendru na příměstské soupravy je posledním z velkých investičních projektů ZSSK do obnovy vozového parku v období 2007 - 2011. Dopravce na základě čtyř nových kontraktů v následujících letech dále obdrží 10 jednotek řady 671 pro regionální vlaky Trenčín / Čadca - Žilina - Liptovský Mikuláš a Košice - Poprad / Prešov / Čierna nad Tisou, 12 dieselových jednotek řady 861 pro ramena Nové Zámky - Nitra - Leopoldov / Prievidza a Humenné - Prešov / Stakčín / Košice, 12 rekonstruovaných lehkých jednotek 813+913, 50 moderních vozů pro dálkovou dopravu a 70 modernizací vagónů pro regionální vlaky. Na stole teď zůstávají spíše menší projekty, včetně zmiňovaných úprav peršingů 162/163 na dvousystémové stroje, instalace systému ETCS na pět HDV pro dálkovou dopravu, kompletní modernizace motorových lokomotiv řad 750 a 754 a rekonstrukce dalších 44 malých přívěsných vozů Btax na 6 "baget" řady 813+913 a 32 přívěsných vozů s novým interiérem a dveřmi. Veškeré investice do vozidel v letech 2007 - 2011 tak přesáhnou 390 milionů eur (10,14 mld. Kč), především však snad konečně přinesou dlouho očekávané zlepšení i do regionální dopravy ZSSK, jejiž kvalita za úrovní vozidel na dálkových spojích pořád výrazně zaostává.

Zdroj: ZSSK, Tenders Electronic Daily, Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 27.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
27.07.2009 (22:23)  
já nechápu, proč se to vyrábí tak, aby to táhla lokomotiva... nebylo to úspornější udělat to ajko normální jednotku?
27.07.2009 (22:21)  
to Elias: Doporucuji panu nejlepsimu nahodit google ci wikipedii a zjistit si rozdil mezi obycejnym vlakem, soupravou a soupravou koncepce PUSH/PULL. Neni to tak slozite dohledat si potrebne informace.
27.07.2009 (19:27)  
Elias: Tak si to přečti ještě jednou, snad to pochopíš. Je to tam dobře popsané.

362.001: Tvoje odpověď na otázku Eliase mě rozesmála. *THUMBS UP*
27.07.2009 (19:22)  
362.001 : Tak mi řekni, proč to nemají Elephanti.
27.07.2009 (18:45)  
Elias is best:
Aby sa ten vlak dokázal uviesť do pohybu.
27.07.2009 (18:40)  
Zajímavý trend u dvoupatrových vlaků. Trochu tomu nechápu, proč je vždycky na jedné straně lokomotiva.
27.07.2009 (18:21)  
inak povedané, pri rýchlostiach do 140 nie je možné plný výkon 6,4 vôbec využiť, musí byť elektronicky obmedzovaný, aby bola ťažná sila na obalovej adhéznej krivke trakčnej charakteristiky a mašina nešla do sklzu.
27.07.2009 (18:18)  
...hej, tak akurát pri rýchlosti 140-160 na suchej koľaji.
Pri rýchlostiach pod 140 alebo za zhoršených adhéznych podmienok je sklzovka u tohto výkonuviac ako nutná.
27.07.2009 (18:15)  
Toto jsem taky nemyslel, myslel jsem právě, že tažná síla stroje zpřevodovaného na cca 160 km/h při výkonu cca 6,4 MW, stačí i bez zákroku skluzovky adhezně přenést za +- standartních podmínek onen výkon.
27.07.2009 (18:01)  
Veď jasné... elektronická sklzová ochrana ten výkon na úzde udrží pri akomkoľvek prevode, to máš pravdu.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko