Praha — Ministerstvo dopravy potvrdilo záměr podepsat dlouhodobou smlouvu o zajišťování dálkové osobní dopravy na železnici s Českými dráhami ještě před koncem působení úřednického kabinetu v říjnu letošního roku. Na urychlené přidělení desetiletého kontraktu státnímu dopravci tlačí zejména železniční odbory, které odmítají záměr tento segment veřejné dopravy liberalizovat a zpřístupnit jej soukromým subjektům na základě výběrových řízení. Ministerstvo naopak i nadále deklaruje zájem otevřít do deseti let až 75 % trhu dálkové dopravy koordinované konkurenci. I v případě potvrzení desetileté zakázky ČD tak bude mít stát možnost každý rok nabídnout až 15 % všech výkonů do veřejné soutěže.
Jak již bylo zmíněno v dnešním článku o perspektivách liberalizace železniční dopravy, Česká republika v současnosti ze státních zdrojů financuje jeden z největších objemů dálkové dopravy v Evropě. Subvencování všech spojů, včetně vlaků vyšší kvality, je však dlouhodobě terčem kritiky soukromých společností, které deklarují schopnost zajistit kvalitnější služby s celkově nižšími náklady, než dominantní dopravce. Ten v loňském roce za vedení dálkových spojů od státu dostal 3,3 miliardy Kč a letos by se celková částka měla navýšit až k 4 miliardám. Ministerstvo dopravy proto počítá s možností vyčleňovat každý rok ucelené kombinace tratí a přepravních relací, jejichž provozování nabídne zájemcům ve výběrových řízeních. Ve vyjádření k plánovanému brzkému přidělení rámcové zakázky na 10 let pro České dráhy to potvrdil mluvčí MD ČR Karel Hanzelka: "Smlouva bude mít klauzuli, podle které z ní bude možné vyjmout každý rok až 15 procent výkonů v dálkové dopravě a nabídnout je ve výběrovém řízení."
Přestože aktuální postup ministerstva v konečném důsledku výrazně pomůže také Českým drahám, které díky dlouhodobému kontraktu budou v lepší pozici pro nákup nových vozidel a služeb, hlasitě proti němu vystoupilo Odborové sdružení železničářů (OSŽ). Na pátečním setkání s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou a premiérem Janem Fischerem si od vlády vyžádali přislib, že do konce svého mandátu nevypíše žádné výběrové řízení. Dalším požadavkem je pak schvalování každého tendru celým kabinetem, nikoliv jenom ministerstvem dopravy. Hlavním argumentem odborářů je údajné dlouhodobé znevýhodnění státních drah oproti potenciálním konkurentům. Mělo se jednat zejména o období do roku 2002, kdy České dráhy fungovaly jako správce železniční infrastruktury, ačkoliv tuto činnost vykonávaly z pověření státu před vyčleněním samostatné organizace SŽDC. O definitivní podobě českého železničního trhu tedy rozhodne až výsledek parlamentních voleb na podzim. Bude-li se nová politická vláda držet aktuálních ambicí ministra Slamečky, mohl by první soukromý rychlík vyjet na české koleje již v roce 2011.
Zdroj: Lidové noviny
základní požadavek odborů je ze zaměstnavatele vymáčknout max. pro své členy(zaměstnance)
Kdyby to bylo jenom ze zaměstnavatele, tak by se to ještě dalo pochopit. Ale když se tyhle zájmové složky pletou i do toho, jak má vypadat dopravní politika státu, jaké mají být daňové zákony atd., tak to je už opravdu špatné, svým přístupem se dostávají na (nebo spíš ještě pod) úroveň nejtvrdších lobbystických skupin.
Jiri Prusa - otazka je, kolik dobreho prinaseji dlouhodobe. Abych tak rekl - dite zacne bolet zub. Otec nelida rekne "rano pujdes k zubarovi". Dite deti za hodnou maminkou a vola "maminko, k zubari ne, k zubari ne". Hodna maminka rekne "ale samozrejme ze k zubari nemusis, dame obkladacek". Jak pribeh dopadne vi kazdy, kdo kdy byl u zubara...
Nechci aby toto bylo chápána jako blahoslavení odborů,prostě dělají svou práci za což svým členům účtují 1% z platu.
Sakra co si o sobě myslíte, vy rudé odbory? Že tady budete rozhodovat, co je a co není dobré, a co vůbec dovolíte politikům udělat?
Sami si stěžujete, že různé věci jsou ovládány lobbingem, ale tohle je lobbyng nejhrubšího zrna!
Je vidět, že vám vůbec nejde ani o dobro železnice. Kdyby chtěl stát nějaké tratě rušit nebo podobně, tak by se to dalo ještě pochopit. Ale když stát naopak chce udělat, aby byla železnice atraktivnější a dalo se udělat za stejné peníze více muziky, a počet pracovních míst by byl prakticky zachován, tak o co vám jde?
jakmile drahy prijdou o jediny spoj, budou muset zacit propoustet a konkurence se o tyto lidi zrovna prat nebude...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.