..: Pendolina mezi Červenkou a Hoštejnem jezdí od pátku rychleji :..

Pendolino v ŽST Brandýs nad Orlicí čekající na volnost koleje do Ústí nad Orlicí, foto: zirecekČervenka - Vyšší rychlostí jezdí cestující spoji SuperCity Pendolino od pátku 27. června mezi stanicemi Hoštejn a Červenka na trati 270. Cestovní rychlost jednotek řady 680 je v tomto úseku od pátečního poledne nově o 20 procent vyšší než doposud, čímž vzniká větší rychlostní odstup oproti soupravám bez nuceného naklápění a pro pendolina znamená další drobné zkrácení jízdní doby v úseku Pardubice - Olomouc. Změna přichází v době komplikované situace na 3. tranzitním koridoru, jehož několik úseků se v těchto dnech potýká s výrazným omezením dopravní kapacity.

Konkrétní zvýšení rychlostí pro Pendolino

Nově zažívají cestující vlaků SC Pendolino průjezd Hoštejnem rychlostí 140 a 130 km/h oproti stávajícím 110, resp. 100 km/h pro klasické soupravy. Reálná dosažitelná cestovní rychlost v oblasti hněvkovských tunelů mezi Hoštejnem a Zábřehem na Moravě tak konečně dosahuje 150 až 160 km/h, čímž se konečně využijí možnosti tohoto traťového úseku. Vjezd do stanice Zábřeh na Moravě je jednotkám CDT 680 nyní povolen rychlostí 140 km/h. Od Zábřehu do Červenky pak platí plná traťová rychlost 160 km/h pro jednotky s naklápěcí skříní. Na klasické soupravy zde má dopad omezující oblouk v ŽST Lukavice na Moravě a oblouk mezi stanicemi Mohelnice - Moravičany, který je pro řadu 680 průjezdný již v plné rychlosti.

Množství rychlostních omezení na trati Praha - Ostrava

Bohužel v současných dnech trpí trať Praha - Ostrava na mnoha místech sníženou rychlost i omezenou dopravní propustnostností. Největší vliv mají pomalé jízdy na provoz v kapacitně vytíženém úseku Hranice na Moravě - Suchdol nad Odrou, zejména z důvodu rozsáhlých povodní. Mimo tento úsek se jedná především o probíhající pracovní činnost poblíž známého Bezpráví, kde probíhají opravné práce na železničním svršku (výměna kolejnic, čištění štěrkového lože a další práce). Z tohoto důvodu se zde ještě o uplynulém víkendu jezdilo jednokolejně v úseku Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicí.

Ani probíhajícími stavebními pracemi na koridorovém úseku mezi dopravnami Praha-Libeň a Praha-Běchovice bohužel výčet dopravních omezení nekončí: výrazným snížením traťové rychlosti je postižen i úsek Rudoltice v Čechách - Krasíkov a úsek Červenka - Štěpánov, kde opět jednou intenzivně zapůsobili "sběratelé kovů" a krádežemi částí trolejového vedení způsobili zavedení souvislých pomalých jízd rychlostí 80 km/h. Jedná se o delší úseky, kde je v normálním stavu souvislá rychlost 160 km/h, čímž je vliv na zpoždění vlaků ještě větší.

Začátek pomalé jízdy mezi ŽST Hranice na Moravě a ŽST Polom, doplněný profil štěrkového lože po odplavení velkou vodou, foto: zirecek Úsek z Hranic na Moravě v zářezu před zastávkou Bělotín, sušení elektroinstalace před opravou, naplaveniny, foto: zirecek Štěrkové lože v ŽST Polom zanesené bahnem, foto: zirecek Výměna kolejnic a jejich svařování u Bezpráví, foto: zirecek Úprava štěrkového lože v zastávce Bezpráví po podbití a výměně vnějšího kolejnicového pasu za nový, foto: zirecek Mandelinkáři u Bezpráví, foto: zirecek
Pohled na aktuální dopravní omezení 3. koridoru

Zdroj: vlastní pozorování; fotografie © autor


zirecek | 28.6.2009 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
29.06.2009 (6:02)  
Ad Mohelnice - nechtěl jsem říkat hned na začátku, že jsem se na tom osobně podílel jako obkreslovač již rozhodnutého. Nehnulo se s tím ani o metr, protože to tak bylo dáno již z devadesátých let. Jediné, co se povedlo, bylo prodloužení přechodnic (díky natočení zhlaví v Mohelnici), takže oblouk je "vytuněn" na maximum a pokud za 30 let budeme dělat pevnou jízdní dráhu, tak prostou obnovou z toho dostaneme ještě o 10km/h více.

K 3. koridoru - jak vidno úkol zněl odstranit rychlosti 85km/h, což se u mezi Zdicemi a Zbirohem povedlo. Kdyby se ve Zdicích šlo na traťovou rychlost přilehlých úseků, muselo by se z druhé strany napájecí stanice a tunelem. To co se dnes dělá, se mělo udělat 1928 při zdvojkolejňování. V dnešní době je to ostuda, zdůvodněná tím, že bude do Plzně VRT. Jenže ta bude potřebná asi jako R6 z Prahy do KVarů, kde jezdí tolik aut jako u nás na návsi - jenže politici to chtějí. Až budou chtít VRT do vyspělejší části Evropy, tak se možná postaví, ale to už tu nikdo z nás nebude a z vlaku se budeme ještě 50 let dívat, jak nás po D5 předjíždějí kamiony.

A k ceně tunelu - samozřejmě, že když spočteš propálenou energii v dnešních cenách, tak se tunel zaplatí za 100let. Jenže cena se bude měnit a bude to třeba 30 let a životnost železnic jak vidíme je 200 let. Takže je to věc, která se měla posoudit. Stejně tak jako snížení rychlosti na kozích drahách (s malým "k") na přejezdech. Když tam dáš světýlka za 5 melounů, tak těch pár litrů nafty na 810 to taky zaplatí za 20 let. A to nemluvím o 2x předražených dálnicích za stovky miliard, které jsou pro daňového poplatníka ztrátové úplně a nikdy se nezaplatí.
registrovaný uživatel kx 
28.06.2009 (22:49)  
2zirecek:
ad 1) Tak to zní velmi rozumně, myslel jsem, že je to horší.
ad 2) Když už se hýbalo s tím obloukem mezi Mohelnicí a Moravičany, mohlo se to přece narovnat už na 160 km/h?
Jako kompromis mi moc nezní, že se nemohlo pohnout ani s jedním obloukem za Moravičany směrem do Olomouce. Jako kompromis bych třeba bral, kdyby se pohlo s tím druhým a s tím prvním ne kvůli té Kačení louce. Jaké jsou tam teď rychlosti, dá se tam aspoň na Vvyj jet 160 km/h?
28.06.2009 (21:17)  
1) Oblouk v ŽST Lukavice na Moravě:
Celá stanice včetně olomouckého obloukového zhlaví byla částečně narovnána. Je to otázkou kompromisu mezi zvýšením rychlosti a záborem soukromých pozemků. Zde bývala V=100km/h, nyní je tu V=150km/h, Vk,Vvyj=160km/h. Tedy výsledek více než dobrý.

2) Oblouk mezi ŽST Mohelnice a ŽST Moravičany:
Oblouk včetně obou dotčených zhlaví zmíněných stanic byl taktéž napřimován. Ovšem zde je limitující dvojice oblouků za stanicí Moravičany směrem na Olomouc za novým mostem přes Moravu (bývala také V=100km/h). Tyto dva oblouky jsou již v CHKO Litovelské Pomoraví, kde nebylo dovoleno směrově vůbec nic nového oproti stávající stopě. Tedy ona mírně snížená rychlost je od výjezdu z Mohelnice přes Moravičany, most přes Moravu a ony dva oblouky v CHKO. Vmax=160km/h opět začíná kousek před známým benkovským žel. přejezdem (bývala zde i kolejová spojka během stavby koridoru). Tedy opět spíše rozumné, kompromisní řešení.

V traťovém úseku Hoštejn - Červenka je asi nejzajimavější místo oblouk před stanicí Zábřeh na Moravě, když se jede směrem do Olomouce. Zde se oblouk napřímil maximálně jak to šlo. Aneb oblouk se "vystřelil" k zábřežskému rybníku a část oblouku před stanicí je nově "ve vzduchu" na mostním objektu, což není z tratě patrné.

3) Trvání zavádění rychlostí pro Pendolina:
V současné době došlo ke změně metodiky zavádění těchto rychlostí. Aneb dříve byla povinnost tyto rychlosti před zavedením ověřit tzv. verifikací. Aneb se oslovil VÚŽ, který nastoupil do přesně nastrojené a upravené jednotky Pendolino a jezdili se zkušební jízdy všude, kde byla rychlost pro Pendolina odlišná od klasických rychlostí, aby se změřilo chování jednotky a řeklo se, zda rychlost v daném místě ano či ne. Poté se situace změnila a ČD, a.s. samozřejmě nemá nyní chuť cizímu subjektu SŽDC, s.o. jen tak "dávat" k dispozici jednu jednotku, aby se s ní jezdilo a ověřovalo... . Nově se tedy již takto nepostupuje, avšak dělají se jiné kroky, měření, což trvá; a právě úsek Hoštejn - Červenka je v podstatě první, kde se to zavádí bez verifikace.

4) ŽST Česká Třebová - ŽST Svitavy:
Obecně se u zvyšování rychlostí dá postupovat tak, že si SŽDC, s.o. prověří technickou možnost zvýšení na daném úseku. Když to vyhovuje, správce také souhlasí, dá se zvýšit. Bohužel do toho vstupuje drážní úřad, který může říci, že trať byla zkolaudována na určitou maximální rychlost; a začíná papírový boj... . Na "starém" úseku v obvodu ŽST Česká Třebová směrem na Svitavy se to zvýšilo u jedné koleje ze 100 na 120 km/h a pak se to začlo řešit papírově. Tedy je to v chodu nyní a situace se má tak, že v jedné koleji je Vmax100 a v druhé Vmax120; tedy snad se situace brzy papírově ujasní, :o).
28.06.2009 (20:18)  
Takže se těšte na 3. koridor z Berouna do Plzně, kde je několik takových věcí. Největší perla je chystaná ve Zdicích, kde před stoupáním snížíš rychlost ze 130 na 105, stáhneš smeták na 10 promilích a pak se z 95 budeš rozjíždět do kopce na 130. To se fakt soudruhům na SUDOPu povedlo. Na jejich obhajobu je nutné poznamenat, že ušetřili na stavebních nákladech cenu tunelu zcela stejného jako je v Mlčechvostech. Bude muset přijít razantní zdražení energií, aby to většině lidí došlo. Do té doby budeme dělat pořád blbiny.
Jaké bude přesné rozmístění rychlostníků okolo Zdic? Dle mého názoru je problém v současném umístění NS. Ze současného vzhledu stavby to vypadá, že nárovnání tratě půjde v tomto místě nějblíže NS, jak je to možné. V tunelu asi problém není, když se bude stavět i u Oseka.
28.06.2009 (19:58)  
V Bezpráví už se to dodělalo,tudíž se tam jezdí dvojkolejně.
28.06.2009 (19:30)  
Ad Jirka Panther: Buďte rád, že se na zákony dá alespoň u té železnice, a že se tedy v CHKO v souladu se zákonem nestaví. Tady není takový tlak veřejnosti na nové stavby jako u dálnic (většině lidí je nějaká železnice ukradená, ale jsou závislí na svém gumkolu).
Na D8 se toho prokálelo tolik, že se divím, že soud dal nakonec za pracdu ŘSD a ne ekologům, nejrůznější zákony i nařízení se tu porušovaly ve velkém, včetně ekologických zločinů jako je stavba bez stavebního povolení, neoprávněné kácení chráněných druhů, chyby při projednávání jednotlivých staveb atd. Sporná je i výjimka ze zákona o stavbě v CHKO, kvůli které stavba stála asi tři roky (a prsty v tom mělo čistě ŘSD neschopné dodat na MŽP podklady nutné k vyřízení té výjimky, zelené organizace v té době nedělaly nic). Varianta s dlouhým tunelem např. nebyla vůbec hodnocena, stejně tak varianta objíždějící celé CHKO. To byla také podstata dosud probíhajících sporů. Mimochodem různě zelení nebyli jediní, kdo měly připomínky. Poslední průtahy ve stavbě mají např. "na svědomí" hygienici (nedostatečné odhlučnění) a požárnící (požárně nevhodné materiály na estakádě u Prackovic).
Stěžejní problém těchto sporů je v tom, že ŘSD pracuje pořád jako za komunismu (a zhusta i podle plánů dálniční sítě schválených v 60. letech!!!) a velice arogantně. Každý, kdo podá nějakou připomínku (byť mnohdy velice rozumnou) je potenciální soupeř, rozpory se neřeší dialogy, ale soudními spory atd. Při obhajobě navržených staveb se argumentuje demagogicky počty (kolik mrtvých mají ztěžovatelé na svědomí apod.). Navíc se ŘSD nepoučilo, ekologicky sporné stavby plánuje i nadále a prosazuje je stále stejnou beranní silou jako doposud (viz např. připravované stavby D3 přes Posázaví nebo dálnici do Vídně přes vzácná slaniska, dálnice u Ostravy přes ptačí rezervace atd.).
Pokud se někdy poruší zákon, pak je každá připomínka na místě, byť by to byla drobnost. A že soudní projednání trvá 7 let je bohužel reprezentativní neveselý stav našeho soudnictví.
28.06.2009 (19:26)  
Jo, když už tu padlo to Oustí, tak kam se projekt nádraží tunelů vůbec nedotkne (začínaj skoro 3 km od nádraží, na konci rovinky) a navíc se ani zachování budovy prakticky nedotkne polohy hlavních kolejí, ale proč si neplivnout, když je to prospěšný pro zdraví .. spíš vidim problém v tom, že tunel se zadarmo a sám nevyrazí. A pokud jde o spotřebu energie (u Zdic) tak by mě zajímal aspoň hrubej propočet, kolik vlaků se tam za propálenou energii v ceně tunelu dokáže rozjet do kopce .. odhadem bych řekl, že to vyjde na několik století provozu.
28.06.2009 (18:58)  
Ad Lukáš: Jestliže to to tam máš najeté, tak víš, že Moravičany jsou od oblouku dále než Mohelnice. Kdyby...tak se muselo začít již na zhlaví v Mohelnici + nadjezd polní cesty a skončilo by se za mostem přes polní cestu. Vlastní Moravičany jsou daleko.

Ale to je už historie. Pokud se někdy něco bude s dráhou dělat, tak to musí být kvalitativní skok, který se ekonomicky vyplatí. Tohle šolíchání je zajímavé pouze pro sociální případy, kteří jsou ochotni nekoupit jízdenku do gumokolových rakví a raději jet vlakem. Pro ty, co rozhodují o nefungování kapitalisticko mafiozního zřízení by mohla být zajímavá až VRT.
28.06.2009 (18:38)  
To Jirka Panther:
Zajímalo by mě jak chcete, ,,narovnat,, ten oblouk mezi Mohelnicí a Moravičany? Pokud chcete abychom uvažovali vetší poloměr oblouku, tak by me zajimalo jak se pak trefím do Moravičan. To by zas byla snížená rychlost na vjezdu do Moravičan. Takže to není o tom jak se komu chce ale spíš podle podmínek.

A co se týče té rychlosti, tak nějaké jízdy na vlacích mám v tomto úseku za sebou, (nevím jak pendolino, na tom jsem ještě nejel) tak můžu řici, že strojvedoucí na vlacích s klasickými soupravami, a povolenou 160km/h, stejně těch 160 km/h nevyužívají jezdí 140 km/h, jelikož co trať děla s mašinou ve 160km/h v některých obloucích je až neuvěřitelné.
28.06.2009 (18:25)  
Jo ještě Lukavice - tam se udělalo hodně moc. Bývala tam stovka. Jenže nové zhlaví je v oblouku a nemůžeš si dovolit jít nadoraz na výhybkách, které mají přerušené vedení okolku. Až se za dvacet let budou měnit výhybky, tak se doufám nebude přiblble šetřit a prostou výměnou pevných srdcovek za pohyblivé hroty tam pustíš o 10km více.

Bohužel propady rychlosti zajímají pár šotoušů a ekology, kteří vidí obrovské mrhání energií a nutnost stavět další elektrárny pro blbost jiných.

Takže se těšte na 3. koridor z Berouna do Plzně, kde je několik takových věcí. Největší perla je chystaná ve Zdicích, kde před stoupáním snížíš rychlost ze 130 na 105, stáhneš smeták na 10 promilích a pak se z 95 budeš rozjíždět do kopce na 130. To se fakt soudruhům na SUDOPu povedlo. Na jejich obhajobu je nutné poznamenat, že ušetřili na stavebních nákladech cenu tunelu zcela stejného jako je v Mlčechvostech. Bude muset přijít razantní zdražení energií, aby to většině lidí došlo. Do té doby budeme dělat pořád blbiny.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko