Praha – České dráhy během včerejšího dopoledne otevřely další zrekonstruované prostory pražského hlavního nádraží včetně nového ČD centra pro kompletní odbavení k cestě vlakem. ČD centrum se bude ale zprovozňovat postupně, nejprve přijdou na řadu přepážky komplexního a přednostního odbavení. Kompletně zprovozněno by mělo být po červencových svátcích. Od včerejška je také v prostorách odbavovací haly nový automat na jízdenky, jako první v republice akceptující platební karty. A jak vypadají další novinky?
Společně s ČD centrem dnes společnost Grandi Stazioni, realizující rekonstrukci nádraží, otevírá i další obchody a služby pro cestující. Vzhled pokladen se výrazně mění; mezi cestujícími a zaměstnanci již nebude skleněná přepážka. Od této novinky si dráhy slibují zvýšení pohodlí při nákupu jízdních dokladů. O bezpečnost se bude starat kamerový systém a bezpečnostní agentura. K dispozici budou čtyři typy služeb — rychlý nákup vnitrostátních jízdenek a místenek, komplexní odbavení, přednostní odbavení do vlaků SuperCity a 1. třídy nebo poskytování informací. Pro každý typ služby bude zvláštní řada; dodržena bude diskrétní zóna.
Nové přepážky jsou vybaveny monitory, které v případě potřeby umožní změnit typ poskytované služby a operativně zareagovat na rozdílné potřeby cestujících například v době špiček či prázdninového provozu. Instalovány jsou také elektronické zobrazovací panely, které se na nádraží poprvé objevily po dokončení rekonstrukce nástupišť číslo 4 a 5. Nově je zde v elektronické podobě také řazení vlaků. Informace o příjezdech a odjezdech vlaků jsou nově řešeny pomocí monitorů ve střední části centra — uprostřed naleznou cestující informace o odjezdech, po stranách pak informace o příjezdech.
„Otevřením ČD centra vrcholí předání nově zrekonstruovaných prostor cestujícím. Výsledkem prvních dvou let prací je zcela zrekonstruovaná severní část nové odbavovací haly o celkové rozloze 15 775 m2. V současné době již bylo nebo bude otevřeno 26 provozoven. Celkem vzniklo 4 347 m2 nových obchodních ploch za účelem poskytnutí moderních služeb a příjemné atmosféry pro cestující,“ dodává generální ředitel Grandi Stazioni Fabbio Battaggia.
V rámci druhé etapy rekonstrukce vznikla nová skleněná fasáda, zcela nové je také osvětlení a stropní podhledy, elektrické rozvody, revitalizována byla podlažní krytina. Pod stropy byly instalovány ochranné sítě proti nešvaru nádraží, holubům. V podzemních prostorách vzniklo technické zázemí, které ovládá nový systém vytápění a klimatizace. Bezpečnost cestujících byla posílena instalací kontrolních kamer. Spuštěny byly taktéž i nové eskalátory, které ulehčí spojení mezi přízemím a prostory v prvním patře.
V průběhu tohoto léta bude zahájena třetí etapa rekonstrukce. Jižní část nové odbavovací haly bude postupně uzavírána, a to od vstupů až po nástupiště. Tato část by měla být hotova v druhé polovině příštího roku. Celková výše investice Grandi Stazioni za projekty v České republice činí cca 1 miliardu Kč, přičemž práce jsou prováděny společností Metrostav.
Zdroj: České dráhy
Jinak k tematu, rekonstrukci hodnotim pozitivne, mj.se clovek konecne muze najist jako clovek, predpokladam, ze vyber provozoven si ridi italove sami.. pac neuveritelne otresne stanky s ukrajinskym personalem a nechutnyma bagetama ve mne vzdycky evokovaly myslenku, ktery papalas na nabrezi za ty herny a stanky bere a proc to tam nevypada jako v CR v 21.stoleti.
A pokud se jedná o nádraží :) Tak je to opravdu velký skok kupředu, fajné to je :). Tak snad se jednou dočkáme pořádného nádraží i v Brně, ať už kdekoliv :)
To chce klid. Nejsem žádnej neurotik, jen trochu víc cestuji a mrzí mě, že železnice u nás vypadá tak jak vypadá. Je mi ovšem jasný čím to je a ještě víc je mi jasný, že než se někdy dostaneme na úroveň země s vyspělou železniční infrastrukturou, bude to trval 50 let. O to víc mě ale naštve skutečnost, že když se něco modernizuje, že se to nedělá na 100%.
Jen pro představu Norimberský Hbf odbaví více vlaků a cestujících než Praha hl.n. Kolik byste řekl, že tam mají pokaden? Drtivá většina jízdenek a rezervací jde přes automaty s dotykovou obrazovkou, kde máte na výběr z osmi cizích jazyků a jednoduchým postupem si navolíte, rezervujete a koupíte jízdeneku i s místenkou na jakýkoliv vlak v Německu. Když potřebujete platit jízdenku za 30 €, jsou vám drobné k ničemu. Automaty na bankovky zavádí i DPMKošice. Jde o to jen ty automaty chtít a nakoupit je. A já tvrdím, že hlavní železniční stanice v ČR by podobné automaty mít měla. Vyrábí je například slovenský EM-test http://www.emlines.com/cz/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=95&Itemid=111
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.