..: Jak to bylo s rušením vlakových spojů na Vysočině :..

Ždírec nad Doubravou, foto: Ondra Málek Kraj Vysočina — S druhou změnou jízdního řádu 2008/09, která proběhla v neděli 14. 6. 2009, byl v Kraji Vysočina omezen provoz několika železničních spojů. Dne 8.6. 2009 vyšlo velice zkreslené tiskové prohlášení kraje Vysočina o svévolném rušení vlakových spojů na Vysočině ze strany SŽDC, ve kterém je SŽDC, s.o. obviněna ze zrušení 20 vlakových spojů nebo části jejich úseků. Pokusme se nastínit, jak to ale doopravdy bylo?

Ing. Libor Joukl, náměstek hejtmana pro majetek a dopravu, přišel v půli února s návrhy na omezení 42 vlakových spojení a jejich nahrazení autobusy. Tato opatření chtěl provést na základě studie „náhrady drážní dopravy autobusovou dopravou“, kterou si kraj Vysočina nechal zpracovat. Po několika jednáních kraje Vysočina, dotčených obcí a KCOD Jihlava následoval dne 19.3. 2009 dopis pana Joukla náměstku generálního ředitele Českých drah Ing. Moravcovi, ve kterém žádal od 2. změny jízdního řádu zrušení 38 vlaků.

Nakonec bylo zrušeno několik spojů regionální dopravy a některé spoje nyní České dráhy provozují na vlastní náklady. Jejich seznam si můžete přečíst v přiloženém dokumentu o druhé změně vydaném dne 27. 4. 2009 KCOD Jihlava. V jeho úvodu je uvedeno, že kraj Vysočina vypověděl Českým drahám k 14.6. 2009 spolufinancování 38 vlaků osobní dopravy. Ze strany kraje nebyl brán ohled na to, že vlaky zasahují i do sousedních krajů, které však nemají o zrušení těchto vlaků vůbec zájem. S krokem nesouhlasily ani města a obce, jichž se toto opatření dotklo. Podle Petra Fialy, vedoucího obchodně–technické skupiny KCOD Jihlava, ani ČD neměly zájem v průběhu platnosti jízdního řádu nějaké změny provádět a už vůbec ne v takovém rozsahu. Ostatně i expert na železniční dopravu Martin Jacura z Dopravní fakulty ČVUT označil kroky kraje za neobvyklé a nerozumné.

Kdo celou tuto kauzu sledoval od samého začátku, kdy se objevily první informace o rušení spojů (např. již 2.4. 2009 vyšel článek na ČT 24), má jasno, jak to asi doopravdy celé bylo. Běžný cestující, který se o těchto změnách dozvěděl až při vstupu platnosti druhé změny jízdního řádu, zůstal zřejmě ohromeně stát s otevřenou pusou při zjištění, že jeho vlak nejede. Mnoha lidem tato situace zkomplikovala život. Někteří občané se tedy před nástupem této změny obrátili se stížnostmi na kraj. Iniciátor těchto změn — kraj Vysočina, však v tomto okamžiku otočil a celou tíhu viny hodil v tiskovém prohlášení na SŽDC, s.o. a naopak se ještě označil za zachránce dopravy, když namísto vlaků zavedl autobusy.

Tento krok s tiskovým prohlášením, které vyšlo 8.6. 2009, se moc nepovedl. Proč je jako viník označena SŽDC, která ve skutečnosti pouze sestavuje jízdní řád dle požadavků jednotlivých dopravců? Krajští úřednící a dokonce i sám Ing. Joukl jednali se zástupci krajského centra několikrát potom, co Ing. Joukl přišel s rušením vlaků, a proto nemohl být překvapen, když mu údajně SŽDC oznámila zrušení spojů. Vždyť materiál krajského centra o informacích k připravované 2. změně jízdního řádu byl přístupný všem novinářům, musel tedy být dostupný i úředníkům krajského úřadu. Neví tedy krajští úředníci, kdo vlastně provozuje osobní železniční dopravu v kraji Vysočina, nebo se spíše jedná o další nesrovnalosti v již tak zkreslené tiskové zprávě krajského úřadu?

Nepovedla se ani záchrana zrušených vlaků autobusy. V některých případech působí situace až komicky. Například osobní vlak 5920 v úseku Havlíčkův Brod — Vlkaneč nebyl ve dnech pondělí až čtvrtek autobusem nahrazen, i když bylo slíbeno projednání jeho nahrazení. Po zrušení nočního páru rychlíků 374/375 Pannonia s koncem minulého grafikonu jede tedy jako poslední spoj z Havlíčkova Brodu do Prahy rychlík 684 s odjezdem již v 19:58 z Havlíčkova Brodu.

Dalším zajímavým spojem je jistě i osobní vlak 5917, který ve dnech pondělí až čtvrtek jezdí pouze v úseku Kolín — Vlkaneč. Pro železniční nadšence je snad Vlkaneč zajímavá destinace, kde vzniklo několik pěkných snímků vlaků, ale pro běžného cestujícího je to místo, kde dávají lišky dobrou noc. Tento spoj kraj také nenahradil autobusem, je proto jenom otázkou nového grafikonu, zda–li bude vůbec v kraji Vysočina zachován, protože atraktivita a následně obsazenost takto zkrácené varianty nebude nijak valná.

Kraj tak nekocepčními změnami ve svém hromadném dopravním systému nutí své obyvatele čím dál tím více využívat individuálních způsobů dopravy. Můžeme napnutě očekávat, jaké změny přinese nový grafikon, jež vstoupí v platnost v prosinci 2009. Snad poslední tisková zpráva Kraje Vysočina přinese spíše pozitivní změny, což se ale ve skutečnosti dozvíme až několik dní před nástupem nového grafikonu, protože kraj Vysočina odmítá jakékoliv zveřejnění návrhů.

Příloha: Informace o II. změně JŘ

Zdroj: Horácké noviny, Český rozhlas 1 - Radiožurnál, ČT24


Walker Poslat mail autorovi | 7.7.2009 (7:00)
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from ČR Vysočina


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registered user rpet  mail  
09.07.2009 (1:29)  
to Jirka Panther
http://www.youtube.com/watch?v=vcy2tg6Lk4Y&feature=related
Tady je odkaz na video Zábřeh - Krasíkov.
jsem se chtel podivat, ale odneslo me to na ICE3 nekde v germany... ale i tak nadherny zazitek, jen z nekolika sekund se stala skoro hodina, neb jsem to na tube vzal dal na discovery a serial o ICE -.))
Registered user DJ 
09.07.2009 (0:02)  
JnR: Ne, ten dopravce tam jezdí za 16,71 Kč za km. Ukázal tehdy, že se dokáže prosadit i ve výběrovém řízení a je tedy schopen obstát na stále více liberalizovaném železničním trhu. :-)
Registered user JnR 
08.07.2009 (23:52)  
Ono je sice hezké, že si ten či onen dopravce dohodne nízkou cenu za "výkonový km"...
Nejmenovaný dopravce jezdí Plzeň - Most za 18 Kč/km... Kde na to asi bere??
08.07.2009 (11:16)  
ad Happy - nedosype penízky... Ale dosype, protože v české kotlině a prakticky v celé Evropě se pořád někam přesypávají. A tohle jsou drobáky, které jsou pod rozlišovací schopností politiků. Když bývalý ředitel AXY pochopil, že jeho zákazníků je 15, tak si to prostě zařídí. Kdyby jeho zákazníků bylo 7 milionů potenciálních cestujících, tak by se taky choval jinak. Jenže to nemá zapotřebí.

A bohužel zapotřebí to nebudou mít jakýkoliv soukromníci, kteří přijdou místo Žaludy ať do dálkovky, nebo regionálky. Všichni jsou a budou "průvodci muzea", nikoliv dopravci. A podle toho to bude vypadat. Vydělá si na sebe průvodce z muzea? Možná v letní sezoně, když prší.

http://www.youtube.com/watch?v=vcy2tg6Lk4Y&feature=related
Tady je odkaz na video Zábřeh - Krasíkov. Bohužel při té rychlosti není vidět v Hoštejně těch 87 aut a 56 kol na zastávce po pravé straně. Místní Bus přijíždí na zastávku. Tady však jezdí z finančních důvodů jen k ranním a odpoledním vlakům, kterých tu zastaví celkem 15párů. Do krajského města to je 55km a regiošuk to sjede za 27 minut, na druhou stranu do okresního města to je 31 km a regiošuk to jede 19 minut.
Kdyby se podobně modernizovaly železnice i na Vysočině, tak by se do krajského města nemuselo jezdit gumokolem.
Registered user happy 
08.07.2009 (10:21)  
ad Zikmund: ANo bojme se zlých soukromníků, kteří mohou zkrachovat a tím pádem se může trať vytrhat a zrušit.... Trošku mimo ne? Kolik pak těch dopravců na našich kolejích již krachlo? A ČD zkrachovat nemůžou?? Ale můžou. Stačí, aby se našel jeden ministr, co nedosype penízky....
Registered user DJ 
07.07.2009 (21:26)  
MZ: Na rozdíl od SkyEurope jsou jak Arriva, tak Veolia, tak Student Agency ziskové.

Ale na ty podbízivě nízké ceny bych si taky dával pozor, hlavně od ČD. Aby si pak za pár měsíců nevzpomněli, že jim to vlastně nestačí a potřebují víc, a když jim to kraj nedá, tak že budou rušit spoje.
07.07.2009 (20:47)  
To co provedl kraj Vysočina je lumpárna ...
Drobet mne udivuje, že ve smlouvě (patrně) není stanovena výpovědní lhůta na objednané vlaky např. 6 měsíců před vyhlášeným termínem změny jízdních řádů. Takže fakticky by kraj vypovědět smlouvu v průběhu roku nedokázal.
Bylo by záhodno natlouc do palic obecenstva rozdíl mezi ČD a.s., SŽDC s.o. apod. Tohle by měla dělat média, zejména veřejnoprávní ... (Česká televize).

Co však říci na názor paní redaktorky, která odpovídala na moji kritiku poněkud "zpraseného" díla o výlukových pracích na trati Brno – Břeclav, kde byl mimo jiné ředitel KCOD Brno ing. Pavel Karšulín označen jako přednosta ŽST. Znojmo. Podle názoru (ne)odpovědné paní redaktorky, která by měla pravdivě a objektivně informovat (i o děni na české železnici) - je z hlediska cestujícího irelevantní" rozdíl mezi ČD a.s. a SŽDC s.o.

Jako "krajský" objednavatel, ale nakonec i ten státní bych byl přece jen opatrnější s levnými nabídkami "soukromníků". Mnozí diskutující velebili a jako příklad konkurenčního podnikání uváděli nízkonákladové letecké dopravce. Nelze si nepovšimnout dopravce SkyEurope, který podle médií za celou dobu své existence nevykázal zisk (!!!) (z čeho byl tedy vlatně podnik financován, pokud se nejednalo o velkoprádelnu špinavých peněz, která "doprala") a nyní dluží každému na koho se podívá a pokud ve lhůtě 3 měsíce nesežene "strategického" investora, který zamázne dluhy, tak mnozí – hlavně zaměstnanci a další dodavatelé spláčou nad výdělkem. Ono je sice hezké, že si ten či onen dopravce dohodne nízkou cenu za "výkonový km", pak přijde nějaké zdražení nafty, třebas v důsledku spekulací a dopravce nebude mít na pohonné hmoty ... takže podá návrh na insolvensční řízení a den ze dne pro nedostatek likvidity zastaví provoz.
Registered user DJ 
07.07.2009 (18:04)  
Davidus135: Nepochopil jsem, co má kauza, o které článek píše, společného s ICOMem. Naopak se v tom článku zmiňují o tom, že většina zrušených vlaků ani autobusy nahrazena nebyla.
Některé vlaky autobus nahradil, ale není to jen ICOM (taky ZDAR a Veolia). Kolik autobusových spojů vlastně s touhle změnou jízdního řádu ICOMu přibylo?

Ten Joukl je ročník narození 1966. Když píšeš, že byl v komunistické straně, myslíš ještě KSČ? Myslíš, že je vhodné někoho kritizovat za to, že někdy třeba z mladické nerozvážnosti vstoupil (údajně, já jsem to nezjišťoval) do strany? (Jako to, že je ten člověk hloupej lhář, o tom žádná, ale co s tím má společného to údajné členství ve "straně"?)

Ale jak píšeš, neexistují horší radní než v kraji Vysočina. A to na téhle diskusi bývalo řečí, že jediný špatný a nejhorší je Ústecký kraj a jeho radní. :-P
Registered user DJ 
07.07.2009 (17:00)  
Vlad: Ano, o tom jsem taky už slyšel, takže o to víc je zpráva z Vysočiny o tom, že "nic se rušit nebude" zavádějící.
07.07.2009 (16:44)  
Ještě k těm výběrovým řízením... Ono je dnes pro kraj prostě výhodnější nechat jezdit ČD a to i přesto, že případný soukromý dopravce může být levnější (viz Liberec-Rybniště). Kraje totiž zpravidla podepíší smlouvu s ČD, podle které chtějí za km cca 60 Kč/km. Následně ČD každoročně chtějí úhradu dalších prostředků, takže výsledná cena se přiblíží k 90 Kč/km. V případě, že by kraj objednal dopravu u soukromníka, nemohlo by k této situaci dojít. Soukromník se totiž nemůže spoléhat na to, že ho stát když tak zachrání. Z toho tedy vyplývá, že i kdyby soukromník nabídl cenu 70 Kč/km, což je o cca 20 Kč/km levnější než u ČD, tak kraji se to jednoduše nevyplatí...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko