..: Druhá změna jízdního řádu MÁV-START aneb "letní jízdní řád" :..

vlak IC (MÁV), foto: internet Budapešť - Druhá změna letošního jízdního řádu za pár dní čeká i Maďarsko. Společnost MÁV START ho uvede v platnost již tuto sobotu 20. června. Na rozdíl od České republiky, kde jsou změny menšího rozsahu a většinou se týkají regionálních vlaků, v Maďarsku se jedná o poměrně rozsáhlou změnu. Tímto datem totiž vstupuje v platnost tzv. "letní jízdní řád". Pod tímto termínem je třeba vidět hlavně řadu vnitrostátních vlakových spojů jedoucích v letní sezoně. Samozřejmě se změně nevyhnou ani některé mezistátní vlaky.

Od 20. června se výrazněji navýší počet vlaků ve směru k Balatonu. Dráhy tak reagují na obvykle zvýšenou frekvenci cestujících v letních měsících směrem k "maďarskému moři." Konkrétně se jedná o 13 párů posilových vlaků z Budapešti (většinou z jižního nádraží Déli pu.) k jižnímu břehu (směr Székesfehérvár - Siófok - Fonyód - Keszthely - Tapolca) a 8 párů posilových vlaků k břehu severnímu (směr Székesfehérvár - Balatonfüred - Tapolca - Keszthely) jedoucích ve dvouhodinovém taktu. Převážná většina spojů bude jezdit o víkendu včetně pátečního odpoledne. Také budou zavedeny spoje s okružní jízdou kolem Balatonu a navíc jeden noční spoj na trase Keszthely - Fonyód - Székesfehérvár a zpět. Úplnou novinkou bude denní vlak "Siófok expressz" mezi Budapeští a Siófokem. Ten bude provozován klimatizovanou jednotkou flirt.

V tomto období také dochází k rozšíření přímých kurzů lůžkových a lehátkových vozů na mezistátních spojích. Jedná se o přímé vozy k Balatonu z Vídně či dokonce z Benátek, nebo z Krakova přes Košice a Miskolc. Více informací naleznete v kompletním zpracování letního jízdního řádu (nápověda: "Balatoni nyári menetrend").

zdroj: MÁV Zrt.


Mr.IC Poslat mail autorovi | 17.6.2009 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Jízdní řád

Ďalšie z regiónu Maďarsko


registrovaný užívateľ SzKT  mail  
19.06.2009 (8:36)  
DJTisto: Sorry, ale myslím, že národní vášně jsou to poslední, co teď ve střední Evropě potřebujeme. Z toho důvodu jsem na Addamse nereagoval, byť si o tom též myslím svoje. Slováci sice mají obrovský pokles HDP, ale zase mají euro a tudíž se lidem (zejména v příhraničí) žije subjektivně líp než předtím- zvlášť Maďaři z Csallóköz teď pořádají přímo nájezdy na maďarská nákupní střediska.
A co se týče šetrnosti: ekonomie je strohá věda na bázi matematiky, která nepočítá s lidmi. Tudíž když Maďaři radikálně seškrtají státní výdaje, bude se lidem dařit špatně (což už se dnes děje) a výsledkem bude volební zisk krajní pravice v nejbližších volbách. A Jobbik ve vládě je to poslední, co by Podunají potřebovalo- když nemají Maďaři co žrát, tak můžou aspoň snít o revizi Trianonu a Nagymagyarorszagu. Tudíž být premiérem sousední země (slovensko, Rumunsko, Srbsko), tak bych naopak Maďarům cpal rozvojovou pomoc horem dolem, protože klid a pohoda v regionu stojí za víc než těch pár eur z rozpočtu.
A přes všechny potíže mají MÁV-START takový přístup k cestujícím, že jim můžeme jen tiše závidět. Nakupují a modernizují ozlomvaz a cestujícím stále za něco děkují, přejí příjemnou cestu a podobně. Přípoje obvykle čekají, za zpoždění se omluví a tak. Jen kdyby měli dost jídelních vozů na IC...
18.06.2009 (23:53)  
Addams:Á pan chytrej promluvil. Tak co nám bratře ze Slovenska ještě povíš? Zapomněl sem že vy jste na tom nejlíp. Takovej hospodářskej pokles o 4.5% je určitě dobrej výsledek..
registrovaný užívateľ Qaws 
17.06.2009 (22:00)  
Když čtu tento článek, tak se mi okamžitě vybaví drobná peripetie z loňska.
Přijel jsem nočním vlakem ze Salzburku do Budapešti Keleföld a odsud chtěl jet rychlíkem do Siofoku. Vlak přijel víc jak s půlhodinovým zpožděním a přijela tuším 20 vozová souprava. Asi hodinu jsme jeli, pak někde na půl hodiny zastavili a pak se opět rozjeli. Asi po půl hodině od rozjetí konečně Balaton na obzoru. Jenže byl místo na pravé na levé straně. Tak zjišťuji, kde se stala chyba (ještě, že mají ve vozech mapu Balatonu). A taky že jo, byl jsem na severním místo na jižním břehu. Vykouknu z okýnka a naše souprava je poloviční, tudíž nás asi během půlhodinového stání rozpojili. Z jízdního řádu v PDA se snažím zjistit, co se stalo, protože nikde žádná poznámka o přímých vozech nebyla. Po delším hledání jsem usoudil, že spojili dohromady dva zpožděné rychlíky.. Průvodčí se samozřejmě nestažil mi ani něco naznačit, že by se to mělo někde půlit.. Takže jsem nakonec skončil v Balatonfüred...
registrovaný užívateľ SzKT  mail  
17.06.2009 (12:04)  
Mr.IC: Mě spíš šlo o to, že kromě traťových tabulek kolem Balatonu jsou tam i všechny ostatní změny na síti MÁV, takže nazývat to "balatoni nyári menetrend" není zcela přesné. Jinak dříve bylo rovněž běžné rovnou do "úředního" (hivatalos) menetrendu dávat i letní JŘ tratí 26-30 (mělo to červený proužek po stranách na rodzíl do šedivého zimního). A obdobnými změnami jsem neměl na mysli periodicitu, jako spíš, že se jedná o (téměř) totožné vlaky, jako loni a předloni. Některé sezónní spoje přitom už jsou zapracované do menetrendu rovnou. A rozdělení na letní a zimní JŘ bylo v Maďarsku obvyklé už od císaře pána, tenkrát to byl ovšem úzus pro celou monarchii.
registrovaný užívateľ rk_kn.  mail  
17.06.2009 (10:57)  
SzKT : Tempora mutant ! Alebo aj panta rhei !
registrovaný užívateľ Jugy  mail  
17.06.2009 (10:16)  
to Addams: Děkujeme za radu. Ještě že Slovensko je na tom tak dobře...
registrovaný užívateľ Mr.IC  mail  
17.06.2009 (9:01)  
Pravda, je to celková druhá změna s částí letního JŘ u Balatonu. Proto heslo "kompletní zpracování letního jízdního řádu". Ano ke změnám dochází každoročně, jako všude v Evropě a v Maďarsku se spíš osvědčil letní a zimní jízdní řád. Zvykli se na to ještě z doby, kdy byl přestup na nové GVD na konci května. Tehdy vydávaly dráhy i zmiňovaný nový výtisk JŘ. Ale dnes už na to nejsou peníze...
registrovaný užívateľ Addams 
17.06.2009 (8:46)  
SzKT:
Je kriza. Madarsko a Cesko maju tak astronomicke dlhy, ze by naozaj mali - a o dost radikalnejsie voci sucasnosti - setrit statne vydavky.
registrovaný užívateľ SzKT  mail  
17.06.2009 (8:24)  
Pěkný článek a dost záslužný! Jen bych zdůraznil, že k obodbným změnám dochází v Maďarsku každoročně a meziročně se to (zatím) moc nemění. Zajímavější to bude, až k Balatonu dorazí ütemes menetrend. Jinak jsem ale nepochopil ten poslední odkaz: "balatoni nyári menetrend" je jen částí toho, nač odkazuješ, tohle je prostě obyčejná 2. změna JŘ (kettes számü módosítás) a Balaton je jen malá část. Byly doby, kdy namísto vylepování MÁV vydaly nový menetrend a nebylo potřeba nic vylepovat.

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko