Budapešť - Druhá změna letošního jízdního řádu za pár dní čeká i Maďarsko. Společnost MÁV START ho uvede v platnost již tuto sobotu 20. června. Na rozdíl od České republiky, kde jsou změny menšího rozsahu a většinou se týkají regionálních vlaků, v Maďarsku se jedná o poměrně rozsáhlou změnu. Tímto datem totiž vstupuje v platnost tzv. "letní jízdní řád". Pod tímto termínem je třeba vidět hlavně řadu vnitrostátních vlakových spojů jedoucích v letní sezoně. Samozřejmě se změně nevyhnou ani některé mezistátní vlaky.
Od 20. června se výrazněji navýší počet vlaků ve směru k Balatonu. Dráhy tak reagují na obvykle zvýšenou frekvenci cestujících v letních měsících směrem k "maďarskému moři." Konkrétně se jedná o 13 párů posilových vlaků z Budapešti (většinou z jižního nádraží Déli pu.) k jižnímu břehu (směr Székesfehérvár - Siófok - Fonyód - Keszthely - Tapolca) a 8 párů posilových vlaků k břehu severnímu (směr Székesfehérvár - Balatonfüred - Tapolca - Keszthely) jedoucích ve dvouhodinovém taktu. Převážná většina spojů bude jezdit o víkendu včetně pátečního odpoledne. Také budou zavedeny spoje s okružní jízdou kolem Balatonu a navíc jeden noční spoj na trase Keszthely - Fonyód - Székesfehérvár a zpět. Úplnou novinkou bude denní vlak "Siófok expressz" mezi Budapeští a Siófokem. Ten bude provozován klimatizovanou jednotkou flirt.
V tomto období také dochází k rozšíření přímých kurzů lůžkových a lehátkových vozů na mezistátních spojích. Jedná se o přímé vozy k Balatonu z Vídně či dokonce z Benátek, nebo z Krakova přes Košice a Miskolc. Více informací naleznete v kompletním zpracování letního jízdního řádu (nápověda: "Balatoni nyári menetrend").
zdroj: MÁV Zrt.
A co se týče šetrnosti: ekonomie je strohá věda na bázi matematiky, která nepočítá s lidmi. Tudíž když Maďaři radikálně seškrtají státní výdaje, bude se lidem dařit špatně (což už se dnes děje) a výsledkem bude volební zisk krajní pravice v nejbližších volbách. A Jobbik ve vládě je to poslední, co by Podunají potřebovalo- když nemají Maďaři co žrát, tak můžou aspoň snít o revizi Trianonu a Nagymagyarorszagu. Tudíž být premiérem sousední země (slovensko, Rumunsko, Srbsko), tak bych naopak Maďarům cpal rozvojovou pomoc horem dolem, protože klid a pohoda v regionu stojí za víc než těch pár eur z rozpočtu.
A přes všechny potíže mají MÁV-START takový přístup k cestujícím, že jim můžeme jen tiše závidět. Nakupují a modernizují ozlomvaz a cestujícím stále za něco děkují, přejí příjemnou cestu a podobně. Přípoje obvykle čekají, za zpoždění se omluví a tak. Jen kdyby měli dost jídelních vozů na IC...
Přijel jsem nočním vlakem ze Salzburku do Budapešti Keleföld a odsud chtěl jet rychlíkem do Siofoku. Vlak přijel víc jak s půlhodinovým zpožděním a přijela tuším 20 vozová souprava. Asi hodinu jsme jeli, pak někde na půl hodiny zastavili a pak se opět rozjeli. Asi po půl hodině od rozjetí konečně Balaton na obzoru. Jenže byl místo na pravé na levé straně. Tak zjišťuji, kde se stala chyba (ještě, že mají ve vozech mapu Balatonu). A taky že jo, byl jsem na severním místo na jižním břehu. Vykouknu z okýnka a naše souprava je poloviční, tudíž nás asi během půlhodinového stání rozpojili. Z jízdního řádu v PDA se snažím zjistit, co se stalo, protože nikde žádná poznámka o přímých vozech nebyla. Po delším hledání jsem usoudil, že spojili dohromady dva zpožděné rychlíky.. Průvodčí se samozřejmě nestažil mi ani něco naznačit, že by se to mělo někde půlit.. Takže jsem nakonec skončil v Balatonfüred...
Je kriza. Madarsko a Cesko maju tak astronomicke dlhy, ze by naozaj mali - a o dost radikalnejsie voci sucasnosti - setrit statne vydavky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.