..: Formuje se občanské sdružení na obranu železnice v Dolním Slezsku :..

Jednotka SA135 KD, foto: Koleje Dolnośląskie (www.kolejedolnoslaskie.eu) Polsko — Již čtvrté sdružení na obranu železnice vzniká u našich severních sousedů. Po Opolsku, Horním Slezsku a Malopolsku se nyní formuje obdobné sdružení v největším polském vojvodství — Dolním Slezsku. Ustanoven byl Obywatelski Komitet Obrony Kolei Dolnośląskich. 7. 6. 2009 se sešel jeho přípravný výbor, který prohlásil sdružení za ustanovené. Nyní probíhá úřední část, kdy se vyřizují formality jako je registrace sdružení, ustanovení oficiálních orgánů, které budou reprezentovat sdružení při jednáních s úřadem Maršálka a komunikovat s tiskem. Během čtrnácti dnů by pak měly být známy stanovy a měla by se rozběhnout normální činnost.

Důvody vzniku

Ke vzniku takovéhoto sdružení už se v Dolnoslezském vojvodství schylovalo delší dobu. Toto vojvodství bylo dlouho známo jako jedno z nejhorších ve vztahu k regionální železniční dopravě. Skoro každý rok docházelo k rušení desítek spojů a zavírání jedné až dvou tratí. V roce 2006 však po podzimních vojvodských volbách svitla naděje na lepší časy. Maršálkem se stal fanda železnice pan Andrzej Łoś, který začal podnikat kroky na zlepšení situace. Vyvrcholením jeho snah bylo založení firmy Koleje Dolnośląskie S.A. 28. prosince 2007 (dále jen KD), které měly postupně začít obsluhovat tratě, které nechtělo obsluhovat PKP. Což se také dařilo. V loňském roce ovšem došlo k události, o které infomovala v značném záběru i ŽelPage. Tou událostí bylo tzv. zesamosprávnění PKP Przewozy regionalne (dále jen PKP PR) formou převodu podílů na jednotlivá vojvodství. A tak dostalo vojvodství na krk zadluženou společnost.

Dalším faktorem, který zbrzdil slibně se rozjíždějící obnovu poničených regionálních spojů, pak byla rezignace maršálka Andrzeja Łośa na svůj post dne 3. března 2008. Současný maršálek Marek Łapiński sice proklamoval, že bude pokračovat v cestě nastoupené svým předchůdcem, ale prvotní rozjezd se přesto značně zpomalil. A poslední kapkou, která vyprovokovala železniční nadšence na Dolním Slezsku k tomu, aby následovali své kolegy z Horního Slezska, Opolska a Malopolska byl ten, když dne 30. května 2009 byla předsedou správní rady KD jmenována paní Genowefa Ładniak a zároveň byla správní rada změněna na jednočlennou. Takovéto uspořádaní sice polské právo nezakazuje, ale je velmi vzácné.

Proč lidem tak vadí jmenování paní Ładniak předsedkyní

Paní Ładniak byla před svým jmenováním do výše uvedené funkce předsedkyní Opolského oddělení PKP PR a ještě předtím zastávala tutéž funkci v Dolním Slezsku. Právě s jejím jménem se neoficiálně pojí největší likvidace spojů a tratí v uvedených vojvodstvích. Mnoho fandů železnice se tak proto domnívá, že zde bylo nasazena za účelem nenápadné likvidace dobré pověsti KD a znemožnění jich jako konkurence proti PKP PR.

Sdružení nebude ve svém boji osamoceno

Sdružení se bude moci opřít o zkušenosti a rady svých souputníků z Opoského, Hornoslezského a Malopolského vojvodství. Zároveň se tím zformuje mohutný blok podél jižní hranice, který má šanci skoordinovat svůj postoj tak, aby se vrátila doprava nejen na tratě jednotlivých vojvodství, ale také aby zmizely nesmyslné díry v JŘ na tratích, které spojují jednotlivá vojvodství mezi sebou. V Opolsku mu bude partnerem Obywatelski komitet obrony koleji na Opolszczynie, v Horním Slezsku je to Obywatelski Komitet Obrony Kolei Województwa Śląskiego a v Malopolsku Komitet Obywatelski W obronie pociągów w Małopolsce. Nyní nezbývá než nově vzniklému sdružení držet palce a přát, aby se mu jeho cíle podařily a železniční doprava v Polsku se zase vrátila k normálu.

Zdroj: OKOKO, INFO Kolej


Casey_R | 26.6.2009 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Polsko

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko