..: Železnici Desná ohrožuje úbytek cestujících :..

Ilustrační foto, foto: Louis ArmstrongŠumperk - Soukromá Železnice Desná, provozující trať 293 Šumperk - Kouty nad Desnou/Sobotín, se potýká s úbytkem cestujících a propadá se do ztráty. Hrozí dokonce zastavení osobní dopravy mezi stanicemi Petrov nad Desnou a Sobotín. V okolí své provozy uzavřelo několik firem, které zajišťovaly pracovní místa pro tamní občany. Ti tak musejí zaměstnání hledat jinde. Zdali se uchytí plán na elektrifikaci a prodloužení tratě do sportovního areálu v Koutech a tím navýšení turismu, je zatím jen dohadem.

Železniční trať v údolí Desné České dráhy po ničivé povodni v roce 1997 odepsaly, starostové okolních obcí se však nevzdali, společně založili svazek obcí a trať obnovili. Nyní jí však chybějí pasažéři. "Úbytek cestujících je značný. Především proto, že skončilo několik zdejších velkých firem, do kterých dojížděli zaměstnanci, propad je však vidět také u dětí dojíždějících do škol," uvedl předseda Svazku obcí údolí Desné a starosta Rapotína Vladimír Mikulec. Podle něj je úbytek nejpatrnější právě mezi Petrovem a Sobotínem, kde vlaky využívá pouze několik jedinců. "Pokud se nepodaří tento nepříznivý trend zvrátit, zřejmě by nastal zásadní problém s financováním," obává se Mikulec.

Možnost, jak tento trend zvrátit, vidí svazek obcí v jednoznačné orientaci na cestovní ruch. V plánu je elektrizace trati a její prodloužení až do nového lyžařského areálu, který se bude stavět v Koutech. "Pokud se lidé dostanou z Brna či Olomouce v rozumném čase a za rozumné peníze až ke sjezdovce, nechají auta raději doma. Minimálně celou zimu bychom měli dostatek cestujících,“ míní Mikulec. Kvůli krizi však stát omezil dotace, mezi nimi i patnáctimilionovou finanční injekci na zpracování projektu elektrizace tratě. Svazek obcí tak musí potřebné finanční prostředky sehnat jinde.

Železniční doprava na trati do Koutů je ročně subvencována přibližně sedmnácti miliony korun. Patnácti miliony přispívá Olomoucký kraj, zbylé dva hradí členské obce svazku. „Podobný vývoj jsme očekávali. Proto jsme se dohodli s provozovatelem o zhodnocení vývoje zájmu o tento typ dopravy. Jako první opatření na zlepšení ekonomiky se nabízí odstranění souběhu některých autobusových a železničních spojů,“ sdělil mluvčí krajského úřadu Ivo Heger. U vybraných stanic by tak vznikly terminály, ze kterých by byli cestující rozváženi do okolních obcí. Například z Petrova by jezdily autobusy do Rudoltic, Vernířovic, Žárové nebo Rejchartic, po zrušení tratě mezi Petrovem a Sobotínem také do Sobotína. Sobotín doplácí na krytí ztrát z vlakové dopravy 270 tisíc korun ročně, dalších 430 tisíc doplácí na dopravu autobusovou, což představuje značnou zátěž pro obecní rozpočet. „Samozřejmě by nás zrušení trati vůbec netěšilo. Pokud se na problém podíváme realisticky, ztratila trať Petrov - Sobotín svůj význam a je nereálné, aby se na ni cestující v horizontu několika let vůbec vrátili,“ uvedl starosta Sobotína Josef Širáň.

Zdroj: iDNES.cz


R 929 Bradlo | 15.6.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
19.06.2009 (19:45)  
jahoda : vy jste byl v roce 1997 zaměstnán na GŘ ČD, že znáte zákulisí různých rozhodnutí nebo znáte jen to rozhodnutí novin nebo obecních informací. Kopnout si do zlých ČD je pro novináře lahůdka ...
Kým byla dráha odepsána ? Českými drahami nebo tehdejším ministrem (ministerstvem) dopravy? Nebyla trať 293 náhodou na ministerském seznamu tratí, na kterých by měla být zastavena osobní doprava (a nahrazena autobusy), který byl vyhotoven ještě před povodněmi. Takže povodně pak byly vynikající záminkou k tomu, aby se realizovala část ministerského seznamu - přece nebudeme investovat do obnovy něčeho, co chceme zlikvidovat.
Ano, ČD "TO" odmítly, protože dostaly nařízeno "TO" odmítnout (to bohužel starosty nezajímá). Vy snad neplníte příkazy svého nadřízeného ... resp. když starosty k něčemu zaváže usnesení rady nebo zastupitelstva, tak oni to nesplní ? Přesněji řečeno, když to nesplní, tak jsou odvoláni. Zaměstnanec dostane "žlutou" kartu nebo je mu doporučeno aby si hledal jiné zaměstnání ...

Vojta Krejčí : tuhle "drzost" si dovolili pracovníci příslušné traťovky dříve než se k nim dostal zákaz. Bohužel byli příliš pomalí...
19.06.2009 (7:58)  
to Jahoda:
S tou výhybkou máte pravdu. Pamtuji si, že v červenci 1997, po opadu vody již byla dovezena na místo!!! Na pokyn vyšších míst nebyla tato úprava provedena. Trať ze Šumperka do Sobotína by tím pádem byla sjízdná. Oprava poškozeného pilíře mostu přes Desnou začala probíhat v lednu 1998, v dubnu 1998 byla osazena původní mostovka a 30. dubna vyjel první vlak do Sobotína. Do Velkých Losin se začalo jezdit 1. prosince 1998. Celá trať pak byla zprovozněna v květnu 1999.
registrovaný uživatel jahoda 
18.06.2009 (21:06)  
pro miroslava zikmunda:nic jsem nevyčenichal.Tato dráha byla odepsána a jen díky inciativě starostů dotčených obcí se po dvou letech dostala do provozu.Jednalo se o propojení na Malínském(nebo Vikýřovickém)zhlaví,kde byly dva mosty poškozeny.Pro zprovoznění trati 293 bylo možno obejít tento jeden most vložením vyhýbky a jednoduchou úpravou zab.zař.ČD to odmítly,proto se celá doba prodloužila.Já vím,je to již 12 let a lidé zapomínají.Ale všichni co tam žijí,to mají stále v paměti.Udělejte si výlet a sám se seznamte s historií,čenichejte,ptejte se lidí,je to podnětné a je to krásný kraj.Bez železnice by to to nebylo ono.Jinak Vaše příspěvky se mi líbí a jsou většinou fundované.
18.06.2009 (19:47)  
jahoda : kdepak jste vyčenichal, že ČD v podstatě bránily (po povodních 1997) obnovení provozu ?
ČD ničemu nebránily. Bránil tomu tehdejší ministr dopravy pan Říman (ODS), který nařídil tehdejšímu generálnímu řediteli ČD, aby neinvestovaly nějakých 70 milionů korun do obnovy tratě. Důvodem byla snaha snížit ztrátovost ČD ... ztrátu v řádu miliard korun měla zachránit úspora v řádu desítek milionů.
Prostým důkazem budiž fakt, že všechny ostatní – povodněmi poškozené tratě – byly dříve či později komplet zprovozněny. Výjimkou byla trať Vrbno pod Pradědem – Milotice nad Opavou, která v rámci téhož rozhodnutí byla taky odepsána ...
Zajímavé, že po volbách 1998, kdy se dopravního kormidla chopila ČSSD byla najednou obnova obou tratí možná.
registrovaný uživatel mic 
18.06.2009 (6:38)  
Celé je to záležitost přístupu. Mohu se chovat například takto:
1, vlakem budu vozit pouze takové frekvence, které nepobere autobus. V tom případě lze v pohodě zrušit většinu osobní železnice u nás a po uvolněných kolejích vozit náklady. Tím se trochu uleví silnicím od kamionů, a vzroste množství přímých spojů po republice, možná to bude i levnější.
2, pokud někde z nějakého důvodu chci vozit 50lidí po kolejích, měl bych k tomu mít odpovídající vozidlo (nikoli muzejní:o) Takže pokud chci zachovat většinu lokálek, jsou pro ně "lehká" tramvajovitá vozidla vhodná. A chtělo by to vyjít cestujícímu vstříc jak jen to jde. Zastávky v místě potřeby, nikoli o půl km dál a pod. Pro rýpaly: tramvaj může jezdit i na naftu:o) Tramvajka nabízí některé zásadní výhody: - levnější trať, - možnost zajet na náves "mezi domy" i za cenu úvratě, - častější intervaly
Konkrétně v údolí Desné by se měla existence trati řádně zdůvodnit, protože a, stojí peníze b, autobus nabídne spojení na sedlo a do Jeseníku. Pokud si odmyslím romantiku, tak k existenci této trati není důvod. Tohle údolí by si zasloužilo jeden systém, který by zajistil spojení obcí v údolí a mezi Šumperkem, sedlem a Jeseníkem. Pokud naprostá většina lidí nejezdí jen mezi obcemi dole, což nevím, pak mi nezbývá, než postavit patřičné koleje (i s tou zubačkou), nebo zůstat na silnici. Situaci, kdy vlak nahrazuje některé autobusové spoje mi přijde z ekonomického pohledu jako plýtvání.
registrovaný uživatel jahoda 
17.06.2009 (20:51)  
Pánové.Mé osobní zkušenosti s touto tratí jsou jen pozitivní.Po tom co ČD v podstatě bránily obnovení tratě,je rozdíl markantní.Zastávky a stanice jsou krásně upravené a provoz se velmi dobře doplňuje s autobusy.Dnes jsem jel Os 13761,což je jedna 810 a vlak byl zcela zaplněn.Kdyby přístup personálu i na jiných státních tratích byl podobný jako na této krátké "dvojtrati",to by se nám jezdilo.Je ovšem neoddiskutovatelné zavření továren Velamos Sobotín i Osvětlovací sklo Rapotín.To se musí projevit.
registrovaný uživatel SYN 
17.06.2009 (14:10)  
No ono by na této trati asi vozidlo stylu "tramvaj" vcelku dostačovalo, koneckonců provoz "električiek" v Tatrách by to vcelku potvrzoval, ovšem je otázka jestli by to vůbec něco řešilo - možná tak nižší spotřebu, ale jinak bych počítal že zadrátování by bylo stejně drahé jako pro systém 3kV, na kolejích by asi těžko něco ušetřil a samotné pořízení vozidla by paradoxně mohlo být ještě dražší! Ona totiž nová moderní tramvaj reprezentuje přes 50MKč (délka okolo 30m), takže pokud by nesehnali nějaké starší reko tak neušetří... Fakt ovšem je že malé elektrické vozidlo 3kV (jednotka) tu chybí úplně kdežto ta tramvaj by bez problémů byla, ještě by si mohli v omezené míře i vybrat...
17.06.2009 (8:50)  
To jsem nevěděl, že trať je v ohrožení.
Tak se tam někdy zajedu podívat a alespoň malinko podpořím dopravu :)
16.06.2009 (11:24)  
Petr-K: Díky za odkaz. Ze článku, resp. práce, je vidět, že autor je absolventem dopravní fakulty. Sám dopravku studuji a dovedu si představit názory lidí na ní. Krom jiného jsem ovšem absolventem ekonomické fakulty a zde je na tuto problematiku náhled poněkud jiný. K tomuto účelu doporučuji prostudovat http://railway.econ.muni.cz/

Celkově spatřuji v problematice externích nákladů z dopravy tu skutečnost, že se to nedá přesně vyčíslit a jedná se v podstatě jen o odhady. V uvedeném článku mi navíc nejdou do hlavy externí náklady z autobusové dopravy, které jsou v porovnání Oskm vyšší než u IAD, což mi přijde divné. Zrovna tak mi přijde, že do výnosů automobilové dopravy je třeba započítat např. i část DPPO a možná i DPFO. Navíc je nesporné, že silniční doprava přispívá k růstu HDP mnohem více než doprava železniční a z toho potom vyplývají další důsledky. I přesto ovšem z práce mnohé vyplývá. A to je zejména potřeba více zpoplatnit tu nejtěžší nákladní silniční dopravu a to jednak zvýšením poplatků na stávající zpoplatněné síti a zároveň její rozšíření na další síť...
registrovaný uživatel Bakiy 
16.06.2009 (10:51)  
Petr-K: Diky za odkaz na clanek.
Ostatni: (Ne)smysl zadratovani teto trati mi pripada prave v tom, abych odstranil prestup v Sumperku. Takze pokud zde nebudou jezdit kapacitne predimenzovane hliniky, pripadne dlouhe (prime) klasicke vlaky, pak trat, dle meho, nemusim elektrizovat a mohu zde vystacit pouze s regionovama ci necim obdobnym. V pripade a elektrizace smysl ma, v pripade b se jedna u vyhazovani penez. Tolik muj nazor...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko