Plzeň / Domažlice / Furth im Wald — Pro mnohé srdeční záležitost, pro jiné naopak běžný den na západočesku. Toto pondělí, 8.6. 2009, plzeňské depo započalo zácvik strojvedoucích na motorových lokomotivách Arriva, známých jako Herkules, které by měly postupem času nahradit typické modrobílé stroje se žlutým pruhem řady 754 na vozbě mezistátních rychlíků do Bavorska. Zhruba o čtvrt století mladší herkulesy řady 223 by brejlovce na těchto výkonech měly nahradit od II. změny jízdního řádu 14. června. Praktickým cvičným jízdám předcházelo pozemní školení přímo v depu a hlavně několik dřívějších testů těchto strojů na rychlících v úseku Plzeň — Furth im Wald. Lokomotivy Siemens ER 20 známé jako Hercules patří k nejmodernějším dieselovým strojům nabízeným evropskými lokomotivkami a navíc jako jeden z mála moderních typů je schválen v roce 2007 pro provoz na síti SŽDC. I proto si tento typ krátce představíme.
ER20 je jedním ze zástupců moderních dieselelektrických lokomotiv, které Siemens Mobility produkuje od roku 2002. Existují i šestinápravové varianty ER20 CF a ER30, ER20 je pouze čtyřnápravová a stavěná pro standardní evropský rozchod 1435 mm. S výkonem 2 MW dosahuje maximální rychlosti až 140 km/h a tažné síly 235 kN. Nejpočetnější flotilu těchto strojů vlastní Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které si pořídily 100 kusů označených řadou 2016. U nás budou asi nejvíce známé stroje lesklé černé barvy z poolu MRCE Dispolok pronajímané rozličným dopravcům, např. slovenské Regio Rail nebo českému RailTransport, který začátkem roku 2008 tento typ poprvé nasadil na kontejnerový vlak v relaci Praha–Uhřiněves — Dunajská Streda. Samotná Arriva má k dispozici 11 strojů, 223.061–071, plus jeden, 223.072, který slouží u Regental Cargo. Ty byly v roce 2005 pronajaty desetiletým kontraktem od leasingové skupiny Angel Trains.
Úvahy o náhradě lokomotiv řady 754 ve vozbě „bavorských“ rychlíků jsou minimálně rok staré. Typ ER20 je schválen již od roku 2007 a od prosince stejného roku k nám zajíždí také Arriva se soupravou vlaku Albert Einstein z Mnichova. Lokomotivy řady 233 se již několikrát v Plzni objevila, např. 4. března tohoto roku, jak dokládají přiložené snímky od Milana Zacha. Motivace je jasná — zrušit přepřahy ve stanici Furth im Wald a tím příslušně zkrátit jízdní dobu. Dalším důvodem jistě bude menší spotřeba stroje stejně jako fakt, že splňuje přísnější emisním normy.
S Herculy se počítá již za týden
Jak nám potvrdila tisková mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová, v týdnu od 8. do 13.6. 2009 probíhá zácvik 12 strojvedoucích na typ ER20 / ř. 233 Arriva. Cvičné jízdy probíhají na obratu 350/355/352/357 (viz tabulka s výňatkem z jízdního řádu příslušných vlaků) v úseku Plzeň — Furth im Wald pod dozorem instruktora. Od neděle 14.6. je počítáno s nahrazením strojů řady 754 právě tímto typem. Vlaky, které na bavorském území zajišťuje DB Regio Bayern, budou i nadále ve Furth im Wald přepřahat. Jízdní řád se nemění. I přesto je tato inovace v nasazení hnacích vozidel předzvěstí dalších změn, které můžeme od prosince na této relaci čekat a které již avizovalo Ministerstvo dopravy ČR – zkrácení jízdní doby a kvalitnější soupravy i služeb v nich.
R 350 | R 355 | R 352 | R 357 | |
---|---|---|---|---|
Plzeň hl.n. | 7.00 | 12.57 | 15.00 | 20.57 |
Domažlice | 7.44 – 7.46 | 12.09 – 12.10 | 15.44 – 15.46 | 20.09 – 20.10 |
Furth im Wald | 8.11 | 11.49 | 16.11 | 19.49 |
Nürnberg Hbf | München Hbf | Nürnberg Hbf | Müchen Hbf |
Výcvik má být ukončen v sobotu. První jízda řízená výhradně českým strojvedoucím proběhne v neděli 14. června, kdy Hercules odveze R 354 Franz Kafka s odjezdem v 11:00 z Plzně do Furth im Wald.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Wikipedia (Siemens ER 20), RailColor; foto: Jan Tauber, Milan Zach
EC 119 Comenius: Mne zase naopak rozčiluje určitý druh "šotointeligence". Ony ČD jsou určitě schopny ty vozy nakoupit, jenže formou leasingu a pokud Němec přijde s "výhodnou" nabídkou, kdy vozy po skončení leasingu přejdou zpět pod DB, něco mi napovídá, že já s mojí inteligencí bych na tento "obchod" rovněž nekývl ... bohužel mám zřejmě inteligenci na velice nízké úrovni oproti té šoto. A s tím že nakoupit nové stroje? Opět mi něco říká, že raději uvidím vlak Bmz tažený Bobinou, než vlak Bh-ček tažený Taurusem.
Honzzok: Mám nutkání ti vzkázat to co jsi vzkázal tvůrci myšlenky Herkula do Plzně? "Chudáci 754, budeme jezdit v 810". To už vážně snad ani nemoc není ...
"Herkuly jsou pořádní sráči" A kdepak jsi na tom byl? A že jsou OBB nebo soukromníci s Herkuly spokojeni ...
K tomu, aby "netuzemský (cizojazyčný)" strojvedoucí mohl jezdit na tratích SŽDC musí mít jednak odpovídající znalost českého jazyka (tu musí odpovídajícím způsobem prokázat, zpravidla u jazykové školy mající potřebnou akreditaci), protože v tomto jazyce musí skládat příslušnou odbornou zkoušku a musí být schopen komunikovat s dopravními zaměstnanci, zejména v případě mimořádné události. A to přece jen není jednoduché, protože jazyk předpisu je poměrně kroucený.
Druhou možností je, že Arriva si zde zřídí dceřinnou společnost (s.r.o.) a v rámci dceřinné společnosti bude zaměstnávat české strojvedoucí, leč při skladbě citovaných vlaků z toho sestavit smysluplný turnus lze dost těžko. Takže o atraktivitě takového zaměstnání lze pochybovat.
Ano nepleteš se. I hmotnostně byl kyklop obdobný.
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/754848.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/754941.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/754867.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/754068.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/754864.jpg
Ale pokroku opravdu nezabráníme.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.