Praha — Vysoká zpoždění či různé mimořádnosti doprovázejí železniční dopravu prakticky po celý rok. Cestující se může setkat například s vozem, který má porouchanou klimatizaci nebo s vozem nižší úrovně, než která je v současnosti na vlacích vyšších kategorií požadována. To vše bez nároku na jakékoliv odškodné; tomu je však zřejmě konec. Ačkoliv České dráhy nemají ze zákona povinnost odškodňovat cestující při výraznějším zpoždění vlaků nebo snížené kvalitě služeb ve vnitrostátní přepravě, od 20. září dopravce spustí nový pilotní projekt, díky němuž bude možné získat odškodnění za zpoždění nebo nepohodlí ve vlacích vyšších kategorií. Opatření se vztahují na šest oblastí souvisejících s přesností vlaků a jejich kvalitou. Zatímco u spojů EuroCity a InterCity bude mimořádnosti kompenzovat při zpoždění nad šedesát minut voucher v hodnotě 50 korun, resp. nad 120 minut v hodnotě 100 korun, u vlaků nadstardardní kategorie SuperCity bude poškozený odškodněn již při zdržení, které přesahuje půl hodiny. V takovém případě na vás čeká vrácení plné výše ceny rezervace, tedy 100, resp. 200 korun.
Tento nový projekt Českých drah má však jeden háček – odškodnění se týká pouze při zpožděních a mimořádnostech, které vzniknou důvodem výhradně na straně dopravce. Cestující tak nemá nárok například na kompenzaci zpožděného vlaku, jehož zdržení vzniklo v zahraničí nebo při nehodách, usmrcení osob v kolejišti, vichřicích a povodni. Stejně tak v případě zpoždění způsobeného jiným subjektem, například při poruše zabezpečovacího zařízení či závadě na trati, za kterou zodpovídá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
Vlaky kategorie InterCity a EuroCity | |
---|---|
Zpoždění | Výše odškodnění |
60 a více minut | 50 korun |
120 a více minut | 100 korun |
Další případy | Výše odškodnění |
Absence vozu 1. třídy | 50 korun |
Nefunkční klimatizace * | 100 korun |
Vlaky kategorie SuperCity | |
---|---|
Zpoždění | Výše odškodnění |
30 a více minut | 100/200 korun ** |
Další případy | Výše odškodnění |
Nasazení náhradní soupravy | 100/200 korun ** |
Nefunkční klimatizace * | 100 korun |
- * V zimním období je uvažováno nefunkční topení. Odškodnění bude vyplaceno pouze v případě, že nebylo možné využít jiného vozu s funkčním topením/klimatizací.
- ** Uvažována je plná cena místenky (200 korun obyčejná, 100 korun pro držitele slevy In–zákazník/Rail+).
Všichni cestující bez ohledu na kategorii vlaku a výši zaplaceného jízdného budou mít nárok na zajištění dopravy v případě ujetí posledního přípoje. V takové situaci České dráhy zajistí dopravu do cílové stanice buď náhradním vlakovým spojem, náhradním autobusem nebo umožní cestujícím využít spoje jiného dopravce. V takovém případě budou cestujícímu proplaceny náklady za cestu s jiným dopravcem. V mimořádných situacích tak lze dojet do svého cíle například i taxíkem. V současné době dráhy proplácejí také odškodné v mezistátní dopravě dle nařízení Evropské unie. Jedná se o kompenzace ve výši 25 % ceny mezistátní jízdenky v hodnotě nejméně 16 eur (cca 400 korun) při zpoždění nad 60 minut a 50 % z ceny mezistátní jízdenky v hodnotě nejméně 8 eur (cca 200 korun) při zpoždění nad 120 minut.
Nicméně o výši kompenzace za zpoždění a další mimořádnosti v dopravě lze vést dlouhé diskuze. Přivádí nás k tomu nejen fakt, že německý dopravce DB Bahn odškodnil své cestující po kolapsu ve vozech s nefunkční klimatizací částkou ve výši 500 eur, ale také to, že nařízení Evropského parlamentu a rady ze dne 23. října 2007 o právech a povinnostech cestujících v železniční dopravě (str. 7, články 17, 18) jasně říká, že cestující může požadovat – bez ztráty práva na přepravu – od železničního dopravce odškodné ve výši jedné čtvrtiny ceny jízdního dokladu při výši zpoždění 60 a více minut, resp. poloviny ceny jízdného při zpoždění, které přesahuje 120 minut. Článek 18 dále říká, že v případě zpoždění nad šedesát minut se cestujícímu nabídne zdarma například jídlo a občerstvení v množství odpovídajícím čekací době, pokud je ve vlaku nebo ve stanici k dispozici nebo může být za přiměřených okolností dodáno. Bohužel naši legislativci využili možnosti, kterou jim dává článek 2., odstavec 4. a udělili na průhledném a nediskriminačním základě výjimku na dobu nejvýše pěti let, kterou lze obnovit pouze jednou na dobu nejvýše pěti let. Takže nám, cestujícím, nezbývá nic jiného, než čekat, čekat, čekat.
Související články: Kterak Česko železničním eurozměnám utíká
Zdroj: České dráhy
V tomhle ohledu chci (bohuzel anonymne, jmeno neznam) vyzdvihnout praci jedne pokladni na hlavnim nadrazi v Plzni, pro kterou zatim zadny z ne prave jednoduchych listkovych kombinaci nebyl problem a snad nikdy jsem ji nevidel jinak, nez s usmevem na tvari. Zrovna tak diky patri pruvodcimu ve vlaku 355 (cca 3 tydny zpatky), ktery pri prijezdu do Prahy zpozdenem o ctvrt hodky zaridil, ze 129 tri minuty pockal (stejne ma casu dost kdyz stoji v Libni) a prestup byl bez problemu. Reklamacni oddeleni v Olomouci - kdyz jsem potreboval poslat original dokladu kvuli reklamaci, zavolali na pokladnu, kam jsem mel namireno, potvrdili mi otevrenost pokladny v dobe navstevy a kdyz jsem tam pak prisel, pani na pokladne me uz cekala. "Hlasatelka" v Rokycanech - indiani vytrhali koleje, takze na sebe vlaky musi cekat. Vi se, ze neni kam chvatat, takze uz pri prijezdu vlaku (ktery musi cekat na protivlak) pomoci plechove huby dala na vedomi, ze dojde ke zdrzeni (takze misto obvykleho poklusu k vlaku nasledoval presun vychazkovym tempem). Takovych prikladu zna jiste kazdy spousty.
Bohuzel se ale - stejne jako jinde - i na draze vyskytuji jedinci, kteri to vse dokazi pohnojit. A bohuzel jeden takovy shodi bezvadnou praci klidne 50ti dobre pracujicich, takze s jinak pohodove cesty si clovek stejne nejvic pamatuje dany negativni zazitek.
S vyse zminovanou pokladni se tam bohuzel strida jeji kolegyne, pro kterou je problem zadat "pres" vice nez jedno nadrazi... zkousel jsem to nekolikrat a asi tady nepomuze ani svecena voda. Zrovna tak miluju, kdyz u jednoho peronu zastavi dva vlaky tak, aby sel prestup hrana/hrana - jenze se uz nikdo nepostara o to, aby nestal kazdy u jineho konce peronu (kdyz je vsude volno)... zejmena super je to pri zpozdeni. A toho jedince, ktery vymyslel, ze na reklamaci mistenky zakoupene pres eshop a vytistene v unipaji potrebuji jeste vytisk z tiskarny (povinny neni), jinak nebude reklamace prijata, by meli nakopat tam, kde zada ztraceji slusne oznaceni - prestoze se na prepazce snazili co mohli, dokonce mi dali k dispozici sluzebni pocitac, abych se mohl prihlasit ke svemu uctu a na jejich sluzebni tiskarne si zminovany car papiru vyjet, stejne jsem byl nakonec vylozene nadsen, ze travim na nadrazi dalsich 3/4 hodiny navic - to vse kvuli cca 33 korunam, ze kterych si (presne v duchu minuleho prispevku) nakonec banka jeste neco strhla.
Diky teto realite se pak snazim koukat na vec neutralne - tedy nejasat predcasne, ale taky neshazovat vse driv, nez se ukaze, jak to funguje. Protoze to ale je vicemene jedna z variant reklamacniho rizeni, obavy ze stejneho pristupu jsou opravnene na miste.
Mně jednou ujel rychlík kvůli pozdnímu příjezdu polochcíplou žábou, ale protože jsem jí jel na kupon PID, neměl jsem důkaz že jsem tím příjel, a tak mi jízdenku na rychlík nevrátili v plné výši - což se celkem dá pochopit.
Jen je mi líto toho průvodčího, který se zachoval jako člověk a vynadáno asi dostane on a ne ta pokladní - přestože by určitě mohla někam kliknout nebo zavolat a zjistit, že ten přípoj opravdu ujel a vrátit jízdné a nepyskovat.
(Odpověď na stížnost je jinak tradiční, celá stránka citací tarifu, znáte to. Ale ten závěr je překvapivý.)
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.