..: Dálkové řízení provozu na severu Moravy spuštěno :..

ŽST Hranice na Moravě - nákladní obvod, foto: zirecek Přerov - Na konci měsíce dubna vznikla další část centrálního dispečerského pracoviště dálkového řízení v Přerově. K současnému dálkově ovládanému úseku tratě 330 do Břeclavi tak přibyla severní část tratě 270 z Přerova do Hranic na Moravě. Do konce května se zároveň předpokládá prodloužení až do stanice Polanka nad Odrou. O zavedení "dálkoviny" v dalším úseku ve směru Ostrava se zatím neuvažuje z důvodu vyšší koncentrace navazujících stanic většího rozsahu, které jsou řízeny místně výpravčím.

Zavádění koordinace úseku z Přerova do Hranic v dálkovém režimu řízení vlakové dopravy je prozatím realizováno formou zkušebního provozu. Po určitou dobu zůstávají výpravčí ve stávajících stanicích pro případou potřebu řízení provozu z konkrétního místa. Výhledově se počítá na větvi Přerov - Polanka nad Odrou pouze se stálými pohotovostními výpravčími v určitých stanicích. Pohotovostní výpravčí nebude za normálních okolností řídit provoz. K řízení provozu kdekoliv na tomto úseku bude povolán při výlukových pracích, mimořádných událostech, apod., kdy se může přesunout do potřebné stanice, odkud bude nutné řídit provoz, když to bude situace vyžadovat.

CDP Přerov

CDP Přerov, foto: AŽD Praha s.r.o.Centrála se všemi potřebnými zaměstnanci, kteří se podílí na zajištění dálkového řízení provozu, je umístěna v Přerově. V současném stavu jsou dva hlavní sály umístěny v budově nedaleko přerovského vlakového nádraží v těsné blízkosti autobusového terminálu. Jeden sál slouží pro již zavedený úsek Břeclav - Přerov, druhý právě pro novou část Přerov - Polanka nad Odrou.

Stávající CDP Přerov (centrální dispečerské pracoviště) však dle studií neumožňuje efektivní rozvoj pro pokrytí cílového stavu (více než 10 sálů). Tedy z původního záměru rozšíření stávající budovy (výstavba dalších pater) došlo k rozhodnutí vybudovat nové objekty zhruba o půl kilometru jižněji ve stávajícím drážním areálu, kde je umístěn již v současné době centrální elektrodispečink (dálkové řízení a správa napájení trakčního vedení) a další složky SŽDC, s.o. Stávající budova CDP by pak mohla sloužit jako školící centrum, případně jako záložní pracoviště. Budova má být postavena odhadem do dvou let a po ukončení připravované realizace rekonstrukce železničního uzlu Přerov by řízení stanice převzali dispečeři již v nové lokalitě.

Výhled do budoucna

V České republice se nyní uvažuje o dvou hlavních dispečerských pracovištích pro koridorové tratě s dálkovým řízením v Praze a v Přerově. Z druhého jmenovaného má být ovládána "dálkovina" na Moravě; z hlavního města pak dálkový provoz v Čechách. Výhledově tedy lze očekávat, že pro přerovské pracoviště přibude úsek Olomouc - Česká Třebová, a otázkou je také úsek Brno - Česká Třebová a ostatní. Na většině stávajících koridorových tratí je prozatím využíváno úsekové řízení provozu, kdy z hlediska organizace drážní dopravy jsou sloučeny navazující stanice do jednoho řídícího pracoviště, jako Zábřeh na Moravě s Hoštejnem a Lukavicí na Moravě, Brodek u Přerova s Grygovem a další.

Situace ohledně dálkového řízení koridorových tratí se postupně vyvíjí, včetně termínů realizace jednotlivých dotčených staveb. Nechme se překvapit, jakou podobu nakonec bude mít výsledek, jakým tempem a v jakém rozsahu se bude časem rozšiřovat efektivnější dálkové řízení železničního provozu našich hlavních tratí.

Fotografie: autor, AŽD Praha

Další informace:

zirecek | 21.5.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
21.05.2009 (7:41)  
Máte tam štylistickú chybu : pracovište - stanovište !

...Stávající CDP Přerov (centrální dispečerské stanoviště) však dle studií...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko