..: Na zkušebním okruhu probíhá testování soupravy railjet :..

Souprava ÖBB railjet při testech na ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Velim - Návštěvníci Železničního zkušebního okruhu (ŽZO) u Cerhenic na Kolínsku o neobvyklé pohledy nemají nouzi. I tak zde ale v průběhu tohoto týdne lze spatřit vozidlo, jež rychle zaujme pozornost. Výzkumný ústav železniční v těchto dnech na základě objednávky společnosti Siemens a rakouského státního dopravce ÖBB provádí typové zkoušky ucelené soupravy Siemens Viaggio, které by měly vést k jejímu schválení pro provoz na síti SŽDC. Ačkoli s pravidelným nasazením railjetu v ČR se v nejbližší době nepočítá, je snaha o brzké schválení moderních souprav dalším pozitivním signálem po dlouhém období relativní uzavřenosti českého železničního prostředí.

Souprava ÖBB railjet na testech, ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Testů se účastní jedna z nových, dosud rezervních souprav, pro kterou ÖBB až do změny GVD v polovině června nemá turnusové využití, čímž nabízí ideální příležitost pro realizaci zkoušek v zahraničí. Již na přelomu dubna a května se uskutečnily první zkušební jízdy railjetu v Itálii mezi pohraniční stanicí Brennero a nedalekým Bolzanem. V obou případech svou premiéru s railjety absolvují lokomotivy řady 1216 ÖBB, zejména díky použitému trakčnímu systému 3 kV ss i odlišnostem zabezpečovací techniky. Stroje v unifikovaném vínovém laku tedy po dobu zkoušek nahradily zatím dva exempláře nejnovější generace taurů. Jistě není náhodou, že byly vybrány právě 1216.004 "Italien" a 1216.226 "Tschechien" v národních barvách obou zemí.

Testy soupravy ÖBB railjet na ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Netradičně vyhlížející railjet s "českým" taurem v čele byl na zkušební okruh přepraven v pondělí ráno a zdržet by se tam měl do čtvrtečního dopoledne, kdy ve stejném řazení odjede zpět do Rakouska. Svých několik dnů pobytu v Česku však souprava jezdí zejména v režimu sunutém - kromě obecných hledisek elektrické kompatibility pod systémem 3 kV ss (vozy soupravy nenesou označení RIC) je totiž středobodem zkoušek řídicí vůz Afmpz, díky kterému lze railjet nasazovat jako vratnou soupravu. Samotná hnací vozidla řady 1216.2 (Siemens ES64U4-C) jsou pro provoz na síti SŽDC schválena již od ledna 2008 a v letošním roce se pravidelně objevují na spojích mezi Prahou a Vídní. Podobná situace je i v sousedním Polsku, kde by měl být railjet schválen rovněž ještě letos. Poslední zastávkou ve střední Evropě pak má být Slovensko, kde ale zatím nemají homologaci ani příslušné lokomotivy.

Pro Siemens je schvalování souprav Viaggio v krátkém čase již několikátým projektem na české železnici - jen nedávno proběhly zkušební jízdy univerzální lokomotivy ES64F4, která se s největší pravděpodobností na minimálně pět let dostane do služeb ČD Cargo. Homologaci dalších typů vozidel Siemens v budoucnu nevylučuje, podle mluvčí dopravní divize společnosti Veroniky Němcové však bude záležet hlavně na vývoji trhu v České republice.

Aktuálně testovaná souprava se od neděle 14. června zapojí do pravidelného provozu pod vlajkou ÖBB RJ, buďto na hlavní trase Budapest - Wien - München, nebo na novém páru spojů mezi Vídní a západorakouským Bregenzem. Nasazení railjetů se má dále rozšiřovat v příštích letech, kdy se seznam destinací rozšíří o Curych, Lublaň, Záhřeb nebo Veronu.

Zdroj: Siemens, Drážní úřad ČR, eurailpress.de; fotografie © Richard Weber, Tomáš Kubovec


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 13.5.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
13.05.2009 (20:20)  
zaza: To sice jo, ale na jednotku s distribuovanym pohonem to preci jen nema... :(
registrovaný uživatel zaza 
13.05.2009 (20:16)  
Moc krásné soupravy!
13.05.2009 (20:14)  
M: ale cilem zkousek AGV nebyla homologace na trate SZDC. U teto jednotky to cilem je.
registrovaný uživatel M 
13.05.2009 (20:10)  
Spojovat txhle testy s pripadnym budoucim nasazenim neni uplne na miste asi. Vzdyt tady testovalo i TGV (mam pocit) a kdo co jeste. A to tady taky nejezdi...
13.05.2009 (19:52)  
anebo je to příprava na nějakou tu akci a přesun jako samostatně vedený vlak...
13.05.2009 (19:41)  
Jestli to dobře chápu jde zejména o schválení soupravy a zejména řídícího vozu.Zkoužky platí Siemens,že by teda příprava na budoucí nabídky souprav(vozů) a možná lokomotiv k jejich tažení(sunutí).
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
13.05.2009 (19:40)  
Heezky...tož už vím co budu dělat o půl šestej na nádraží :)
13.05.2009 (17:06)  
Kéž by to bylo více něž zkoušení.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
13.05.2009 (16:32)  
Měla by se vracet v režii OKD-D 14. 5. cca v 11.00 z Velimi, 15.50 Brno a 17.45 Břeclav a po osmnácté směr ÖBB.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko