Česko - Pokuta čtvrt miliardy a erotika v pendolinu; díky těmto informacím se opět do popředí dostávají České dráhy. Ty mají na základě rozhodnutí antimonopolního úřadu uhradit pokutu za zneužití svého postavení v nákladní železniční dopravě. Již během loňského roku ÚOHS drahám vyměřil sankci ve výši 270 milionů za tentýž prohřešek. Dopravce, který se tehdy teprve chystal na oddělení nákladní přepravy, se vůči rozhodnutí odvolal. Úřad nyní po přezkoumání všech podmětů stanovil výslednou sumu, kterou musí dráhy zaplatit, na 254 milionů.
Podle ÚOHS České dráhy v období od 1. 1. 2004 do 30. 11. 2007 uplatňovaly bezdůvodně vůči svým odběratelům rozdílné ceny za služby železniční nákladní dopravy u přeprav se srovnatelnými kalkulačními parametry ovlivňujícími výši nákladů na tyto služby a rovněž i rozdílné výše marží. Dále údajně znemožnily v letech 2006 a částečně 2007 společnostem SPEDIT-TRANS, a.s. a ŠPED-TRANS Levice, a.s. bez objektivně ospravedlnitelných důvodů uzavírat smlouvy o zákaznickém tarifu, a získat tak slevu z veřejného ceníku, a dále stanovily povinnost skládat stoprocentní zálohy na jimi poskytované služby železniční nákladní dopravy. ČD tento verdikt zásadně odmítají a hodlají prostřednictvím Krajského soudu v Brně podat správní žalobu, ve které se budou snažit zrušit rozhodnutí úřadu. Dopravce bude zároveň žádat o odložení splatnosti. Podle generálního ředitele drah Petra Žaludy se však jedná jen o další dědictví z minulosti a pokud by soud dal ÚOHS zapravdu, zapříčinilo by to ekonomicky značně negatovní dopad na samoté ČD a.s. Za Žaludu se však postavilo i ministerstvo dopravy.
Každý sám za sebe
Dráhy tak ustoupily do defenzivy a ústy jejího ředitele daly najevo, že uhrazení pohledávky bude po jejím případném soudním potvrzení z větší části ležet a bedrech dceřiné společnosti ČD Cargo. Žaluda v tiskové zprávě staví dráhy do pozice, jakoby neznaly dceru a s Cargem neměly nic společného. "Budeme žádat po dceřiné společnosti ČD Cargo, aby se aktivně zasadila o řádné vysvětlení problematiky příslušným orgánům a v případě, že soud přesto rozhodnutí ÚOHS potvrdí, aby tento závazek sama uhradila," dodává.
Pokud by však došlo k potvrzení soudem, bude tato suma znamenat značné finanční a ekonomické problémy na celkové hospodaření. V opačném případě bude otázkou, jestli na případná následná interní omezení nedoplatí řadoví zaměstnanci. V řádu milionů se však pohybují i náklady na právní zastoupení. I tato částka se bude v závislosti na vzniklé situaci navyšovat.
Akty v pendolinu
Poněkud úsměvně vedle antimonopolního správního řízení pak vyznívá zpráva, kterou zveřejnil portál iDNES.cz, o nafocení erotických snímků v interiérech jednotky ČDT 680 Pendolino na odstavném nádraží v Praze. Dráhy tak prostřednictvím mluvčího Ondřeje Kubaly musely během včerejška podávat další vysvětlení. "Loni v létě nás kontaktovala agentura s žádostí o focení v pendolinu. Počítali jsme s uměleckými akty a erotickými fotografiemi, které k luxusním produktům běžně patří. Podívejte se na vozy Ferrari, podívejte se na kalendář Pirelli a do luxusní řady patří i pendolino." Dnes však dráhy hovoří o podvodu a faktu, že by focení pornografických snímků vědomě nepřipustily. "Přijali jsme opatření, aby tak odvážné fotografie už vzniknout nemohly, a kontrola je nyní mnohem důkladnější," dodal Kubala.
A teď to srovnejme: proč mám na severní větvi platit při jízdě Pendolínem SC příplatek a na jižní větvi ho platit nemusím? A poskytuje mi ho (státní) firma ve ztrátě?
Ale to je o něčem jiném, než ve článku, že?
Pokud si budu chtít koupit rohlíky, tak v marketu mi je prodají (za stejnou cenu, jakjo všem ostatním zákazníkům). Pokud těch rohlíků budu chtít denně více, tak v Makru, jako stálý zákazník s určitým měsíčním objemem plateb, dostanu oproti jiným zákazníkům 3 - 5 % slevu. A pokud budu těch rohlíků chtít ještě více - obrátím se přímo na pekárnu a sjednám si individuální cenu.
Tohle jde s rohlíky (a mnoha jinými komoditami), protože je tu konkurence v poskytovatelích služeb. Je-li ale jen monopolní poskytovatel služby, tak by měli mít všichni stejný přístup k dané službě (při zohlednění množství, platební morálky...) A pokud ji monopolista poruší - je vhodný zákrok (v našem případě ÚOHS).
Nicmene nedivim se, ze si se Zikmundem notujete:-)
jonas - no snad CDC nema jen dve zakazky rocne, aby se musely srovnavat A-B a C-D, ne?
Jde o to, aby tytéž podmínky platily pro všechny. Pokud se (viz. ten zjednodušující příklad) řekne: všichni cestující v černých polobotkách platí příplatek 50,-, tak proč ne?
Ukládal jim zákon nebo v jeho mezích vydaná vyhláška uzavřít s někým smlouvu nebo poskytnout slevu
To ne . Ale pokud mají být rovné podmínky , pak se má měřit všem stejným metrem. Tudíž , pokud někdo přepraví za rok 50.000 tun tak má dostat stejné podmínky jako jeho konkurent , který přepraví taktéž 50.000 tun.
A co "žlutá společnost", která jezdila svého času za korunu z Liberce do Prahy
A proč ne ? Ale určitě někdo nebyl zvýhodněn oproti někomu jinému. Určitě pan xy nejel za 1 Kč a pán hj nejel za 100 Kč. Za 1 kč jeli všichni.
která se ovšem nedá předepsat k náhradě konkrétnímu pracovníkovi.
Ano , to je věcí bordelu celého systému. Pokud bychom měli jít do důsledků , muselo by být vyhozeno tak 80% zaměstnanců ČDC sjednávajících obchody.
Smlouva je věcí dohody účastníků a co je špatného na tom, chtít 100 % zálohu
Brát 100% zálohu je zcela nemravné a nemající v civilizovaném světě obdoby. Zkuste jako silniční dopravce chtít 100% zálohu dopředu a skončíte dříve , než začnete. I obchodní zákoník říká , že za služby se platí až po jejich provedení, ale poskytovatel má právo chtít přiměřenou zálohu . Je 100% přiměřená záloha ?
Já sám jsem se v minulosti setkal s naprosto bezprecedentním a nemravným přístupem lidí z ČDC . Takto kdybych se choval já ke svým zákazníkům , dávno bych skončil .
A ty vazby mezi ČDC a sped. firmami typu... Pavel je bývalý kolega a dobrý kamarád , dostane velmi dobré ceny... Jirka je trochu horší kamarád ,ale ještě to s ním jde .. dostane o trochu horší. A Tomáš , toho neznáme.... ať táhne... toho nechcem do party.....ať jezdí za plnou.
V pripade pokuty pro CD je to ale o tom, ze stat da napred dotaci a pak si ji vezme zpet na pokute. Do tovarny jdou penize od "investora" a z tovarny jdou stejne penize pro stejneho investora. V pripade dani by to bylo stejne, kdyby vsichni do jednoho platili mesicne 2000 dan z hlavy a potom dostali 1000 jako socialni davku (vsichni). Proste to nema smysl. ... Z meho pohledu:)
DJ: OK, byl to zjednodusujici priklad, nechtel jsem rozklicovat kompletni rozdeleni zisk CD (beztak by to byla zbytecna prace:-))
Dusanh: Excelentni vysvetleni, snad to pravnik a ekonom samouk pochopi:-)
mouka: Muze jit o prodej pod porizovaci cenou, ale to NENI dumping...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.