..: ČD mají uhradit 254 milionů za dominanci v nákladní dopravě :..

logo ČD Česko - Pokuta čtvrt miliardy a erotika v pendolinu; díky těmto informacím se opět do popředí dostávají České dráhy. Ty mají na základě rozhodnutí antimonopolního úřadu uhradit pokutu za zneužití svého postavení v nákladní železniční dopravě. Již během loňského roku ÚOHS drahám vyměřil sankci ve výši 270 milionů za tentýž prohřešek. Dopravce, který se tehdy teprve chystal na oddělení nákladní přepravy, se vůči rozhodnutí odvolal. Úřad nyní po přezkoumání všech podmětů stanovil výslednou sumu, kterou musí dráhy zaplatit, na 254 milionů.

Podle ÚOHS České dráhy v období od 1. 1. 2004 do 30. 11. 2007 uplatňovaly bezdůvodně vůči svým odběratelům rozdílné ceny za služby železniční nákladní dopravy u přeprav se srovnatelnými kalkulačními parametry ovlivňujícími výši nákladů na tyto služby a rovněž i rozdílné výše marží. Dále údajně znemožnily v letech 2006 a částečně 2007 společnostem SPEDIT-TRANS, a.s. a ŠPED-TRANS Levice, a.s. bez objektivně ospravedlnitelných důvodů uzavírat smlouvy o zákaznickém tarifu, a získat tak slevu z veřejného ceníku, a dále stanovily povinnost skládat stoprocentní zálohy na jimi poskytované služby železniční nákladní dopravy. ČD tento verdikt zásadně odmítají a hodlají prostřednictvím Krajského soudu v Brně podat správní žalobu, ve které se budou snažit zrušit rozhodnutí úřadu. Dopravce bude zároveň žádat o odložení splatnosti. Podle generálního ředitele drah Petra Žaludy se však jedná jen o další dědictví z minulosti a pokud by soud dal ÚOHS zapravdu, zapříčinilo by to ekonomicky značně negatovní dopad na samoté ČD a.s. Za Žaludu se však postavilo i ministerstvo dopravy.

Každý sám za sebe

Dráhy tak ustoupily do defenzivy a ústy jejího ředitele daly najevo, že uhrazení pohledávky bude po jejím případném soudním potvrzení z větší části ležet a bedrech dceřiné společnosti ČD Cargo. Žaluda v tiskové zprávě staví dráhy do pozice, jakoby neznaly dceru a s Cargem neměly nic společného. "Budeme žádat po dceřiné společnosti ČD Cargo, aby se aktivně zasadila o řádné vysvětlení problematiky příslušným orgánům a v případě, že soud přesto rozhodnutí ÚOHS potvrdí, aby tento závazek sama uhradila," dodává.

Pokud by však došlo k potvrzení soudem, bude tato suma znamenat značné finanční a ekonomické problémy na celkové hospodaření. V opačném případě bude otázkou, jestli na případná následná interní omezení nedoplatí řadoví zaměstnanci. V řádu milionů se však pohybují i náklady na právní zastoupení. I tato částka se bude v závislosti na vzniklé situaci navyšovat.

Akty v pendolinu

680.001 SvitavyPoněkud úsměvně vedle antimonopolního správního řízení pak vyznívá zpráva, kterou zveřejnil portál iDNES.cz, o nafocení erotických snímků v interiérech jednotky ČDT 680 Pendolino na odstavném nádraží v Praze. Dráhy tak prostřednictvím mluvčího Ondřeje Kubaly musely během včerejška podávat další vysvětlení. "Loni v létě nás kontaktovala agentura s žádostí o focení v pendolinu. Počítali jsme s uměleckými akty a erotickými fotografiemi, které k luxusním produktům běžně patří. Podívejte se na vozy Ferrari, podívejte se na kalendář Pirelli a do luxusní řady patří i pendolino." Dnes však dráhy hovoří o podvodu a faktu, že by focení pornografických snímků vědomě nepřipustily. "Přijali jsme opatření, aby tak odvážné fotografie už vzniknout nemohly, a kontrola je nyní mnohem důkladnější," dodal Kubala.

Zdroj: iDNES.cz [1], [2], ÚOHS


Vítek_V | 13.5.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
14.05.2009 (0:45)  
Jonáš a Vlad: Nikoliv, za 1 Kč se jezdilo pouze Z Liberce a to proto, že dopravce byl vyhoštěn z nádraží a musel pokutně odbavovat kdesi u chodníku. SA to nazvala odškodnění, každopádně si tím zajistila to, že jí ČSAD Liberec nezlikvidoval podnikání pouhou mstou jako je zabránění vjezdu na nádraží.
14.05.2009 (0:21)  
Jenže nákladní doprava neni rohlík, nemá normovanou váhu ani trvanlivost -- mohli by to tedy rozporovat, kdyby dva zákazníci ložili denně ve stejnym období stejný počet vagonů stejnym meteriálem na stejný trase. To se myslim moc často nestává. Jestli obchodní politiku za účelem zvýšení podílu na trhu (nic jinýho ty promo akce nejsou) dělá firma pana Vomáčky nebo ČD a jestli má zlatý kohoutky nebo prodělává kalhoty musí bejt jedno, pokud hlásáte "stejný podmínky pro všechny". A ČD nemá monopol v oboru nákladní dopravy, dokonce ani v oboru nákladní dopravy po železnici ne.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
13.05.2009 (23:58)  
jonáš: Protože do Liberce se za 1,- CZK jezdilo v momentě, kdy se linka zaváděla a byla to "promo akce" pro nové zákazníky. SA ji platila ze svého zisku (bez státních/krajských dotací).
A teď to srovnejme: proč mám na severní větvi platit při jízdě Pendolínem SC příplatek a na jižní větvi ho platit nemusím? A poskytuje mi ho (státní) firma ve ztrátě?
Ale to je o něčem jiném, než ve článku, že?

Pokud si budu chtít koupit rohlíky, tak v marketu mi je prodají (za stejnou cenu, jakjo všem ostatním zákazníkům). Pokud těch rohlíků budu chtít denně více, tak v Makru, jako stálý zákazník s určitým měsíčním objemem plateb, dostanu oproti jiným zákazníkům 3 - 5 % slevu. A pokud budu těch rohlíků chtít ještě více - obrátím se přímo na pekárnu a sjednám si individuální cenu.
Tohle jde s rohlíky (a mnoha jinými komoditami), protože je tu konkurence v poskytovatelích služeb. Je-li ale jen monopolní poskytovatel služby, tak by měli mít všichni stejný přístup k dané službě (při zohlednění množství, platební morálky...) A pokud ji monopolista poruší - je vhodný zákrok (v našem případě ÚOHS).
13.05.2009 (23:25)  
No oni to nahoře v článku točej na tom, že uplatňovaly bezdůvodně vůči svým odběratelům rozdílné ceny za služby železniční nákladní dopravy u přeprav se srovnatelnými kalkulačními parametry ovlivňujícími výši nákladů na tyto služby a rovněž i rozdílné výše marží tak se tážu, jak je možný, že Frantu do Liberce SA odvezli za korunu, a po mně do Brna chtěli místo dvou kaček celejch stopade, ačkoli R10 i D1 maj evidentně shodný kalkulačními parametry a rozdílné výše marží budou nejen v násobcích, ale dokonce zřejmě i s opačnými znaménky?
registrovaný uživatel M 
13.05.2009 (23:10)  
Vousac - no vtip je v tom, ze pokud predem vis, ze za cerny polobotky je priplatek, tak se na to da pripravit a je to rekneme "komercni nabidka" pro vsechny. Pokud ale Tomas plati jinou cenu nez Pavel, tak to je diskriminace monopolu...
Nicmene nedivim se, ze si se Zikmundem notujete:-)

jonas - no snad CDC nema jen dve zakazky rocne, aby se musely srovnavat A-B a C-D, ne?
13.05.2009 (22:38)  
Hm, a ty "stejný podmínky" musej platit z bodu A do bodu B, stejně jako z bodu C do bodu D? A musej platit stejný v březnu jako v listopadu? Mně to srovnávání se dvěma cestujícíma v jednom antobuse přijde moc plochý, tak se náklady nevozej. Podmínky nakládky a vykládky, různý náklady na různých trasách a trakcích -- naproti tomu se od dráhy chce, aby to v osobce nákladově rozklíčovala snad na jednotlivý oběhy regionovy, a tady všem stejně? Poštovní výhradu má snad jen česká počta ;-)
registrovaný uživatel Dusanh 
13.05.2009 (22:19)  
Vousáč: a co takhle promoakce: kdo přijde v bílém tričku a modrých riflích, má drink zdarma!! To je taky špatně?

Jde o to, aby tytéž podmínky platily pro všechny. Pokud se (viz. ten zjednodušující příklad) řekne: všichni cestující v černých polobotkách platí příplatek 50,-, tak proč ne?
13.05.2009 (21:49)  
ad MZ: Je vidět , že jste dlouholetý zaměstnanec ČD. Já jako nezávislá osoba to vidím trochu jinak.

Ukládal jim zákon nebo v jeho mezích vydaná vyhláška uzavřít s někým smlouvu nebo poskytnout slevu

To ne . Ale pokud mají být rovné podmínky , pak se má měřit všem stejným metrem. Tudíž , pokud někdo přepraví za rok 50.000 tun tak má dostat stejné podmínky jako jeho konkurent , který přepraví taktéž 50.000 tun.

A co "žlutá společnost", která jezdila svého času za korunu z Liberce do Prahy

A proč ne ? Ale určitě někdo nebyl zvýhodněn oproti někomu jinému. Určitě pan xy nejel za 1 Kč a pán hj nejel za 100 Kč. Za 1 kč jeli všichni.

která se ovšem nedá předepsat k náhradě konkrétnímu pracovníkovi.

Ano , to je věcí bordelu celého systému. Pokud bychom měli jít do důsledků , muselo by být vyhozeno tak 80% zaměstnanců ČDC sjednávajících obchody.

Smlouva je věcí dohody účastníků a co je špatného na tom, chtít 100 % zálohu

Brát 100% zálohu je zcela nemravné a nemající v civilizovaném světě obdoby. Zkuste jako silniční dopravce chtít 100% zálohu dopředu a skončíte dříve , než začnete. I obchodní zákoník říká , že za služby se platí až po jejich provedení, ale poskytovatel má právo chtít přiměřenou zálohu . Je 100% přiměřená záloha ?

Já sám jsem se v minulosti setkal s naprosto bezprecedentním a nemravným přístupem lidí z ČDC . Takto kdybych se choval já ke svým zákazníkům , dávno bych skončil .
A ty vazby mezi ČDC a sped. firmami typu... Pavel je bývalý kolega a dobrý kamarád , dostane velmi dobré ceny... Jirka je trochu horší kamarád ,ale ještě to s ním jde .. dostane o trochu horší. A Tomáš , toho neznáme.... ať táhne... toho nechcem do party.....ať jezdí za plnou.
13.05.2009 (21:21)  
To Dusanh:dovolím si nesouhlasit. Když by to,co popisujete,udělal řidič bude po oprávněné stížnosti cestujícího svým zaměstnavatelem potrestán,pravděpodobně vyhozením na dlažbu. Ale pokud by majitel autobusové společnosti při sjednávání přepravy řekl potenciálnímu cestujícímu,,pokud pojedete v černých polobotkách,sleva pro vás neplatí",tak je na cestujícím,jak se zachová. Takže panMZ má pravdu.
registrovaný uživatel M 
13.05.2009 (20:06)  
Web - no u socialky a dani jde o prerozdeleni. Jednotlivi lide daji kazdej naky prachy a cast z toho jde na silnice, cast na armadu, cast na... Jednoltive to udelat nelze. Je to spis takova "tovarna" - na jedne strane vstupy, na druhe strane vystupy (ktere jsou o poznani jine, nez vstupy). Jiste da se debatovat o efektivite, o smyslu nekterych vystupu, ale to je "detail".
V pripade pokuty pro CD je to ale o tom, ze stat da napred dotaci a pak si ji vezme zpet na pokute. Do tovarny jdou penize od "investora" a z tovarny jdou stejne penize pro stejneho investora. V pripade dani by to bylo stejne, kdyby vsichni do jednoho platili mesicne 2000 dan z hlavy a potom dostali 1000 jako socialni davku (vsichni). Proste to nema smysl. ... Z meho pohledu:)

DJ: OK, byl to zjednodusujici priklad, nechtel jsem rozklicovat kompletni rozdeleni zisk CD (beztak by to byla zbytecna prace:-))

Dusanh: Excelentni vysvetleni, snad to pravnik a ekonom samouk pochopi:-)

mouka: Muze jit o prodej pod porizovaci cenou, ale to NENI dumping...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko